Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
L 133
Offentligt
2162569_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 12-03-2020
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPESL
Sagsnr.: 2002413
Dok. nr.: 1132973
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 12. marts 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 26 (L 133
Forslag til lov om ændring af lov om foranstaltninger mod
smitsomme og andre overførbare sygdomme (Udvidelse af foranstaltninger til at fo-
rebygge og inddæmme smitte samt sikring af kapacitetsmæssige ressourcer m.v.)) til
sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Ellen Trane Nørby, Jane Heitmann og Martin Geertsen (V).
Spørgsmål nr. 26:
”Ministeren
bedes redegøre for de overvejelser, der ligger bag bemyndigelserne til
at lade politiet bistå sundheds- og ældreministeren, og i hvilke tilfælde der vil
kunne forekomme bøde eller fængsel med op til 1 år og 6 måneder.”
Svar:
Den foreslåede bestemmelse i epidemilovens § 5, stk. 4, giver sundheds- og ældremi-
nisteren hjemmel til efter forhandling med justitsministeren fastsætte regler om poli-
tiets bistand ved anvendelsen af beføjelserne i stk. 1-3, herunder om politiets bistand
ved gennemførelse af påbud om undersøgelse, indlæggelse eller isolation og tvangs-
mæssig behandling.
Bestemmelsen indebærer, at der i en bekendtgørelse kan fastsættes regler om politi-
ets bistand i forbindelse med gennemførelsen af f.eks. et påbud fra sundhedsmyndig-
hederne om, at en person skal lade sig indlægge. Politiets bistand vil f.eks. kunne
være aktuel, hvis personen nægter at rette sig efter et sådant påbud. I en sådan situa-
tion vil politiet kunne anvende magtmidler for at sikre gennemførelsen af påbuddet.
Politiets eventuelle anvendelse af magt i den forbindelse vil skulle ske i overensstem-
melse med bestemmelserne i politiloven, herunder lovens § 16, stk. 1, hvorefter poli-
tiets magtanvendelse skal være nødvendig og forsvarlig og alene må ske med midler
og i en udstrækning, der står i rimeligt forhold til den interesse, der søges beskyttet.
Desuden skal magt anvendes så skånsomt, som omstændighederne tillader, og såle-
des at eventuelle skader begrænses til et minimum, jf. politilovens § 16, stk. 2.
Den gældende bestemmelse i straffelovens § 119, stk. 4, vil efter omstændighederne
kunne være relevant i sådanne situationer. Det følger af denne bestemmelse, at hvis
nogen lægger hindringer i vejen for politiets arbejde, straffes den pågældende med
bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder. Den konkrete straf, der i givet fald vil
blive tale om, vil skulle fastsættes af domstolene efter de almindelige regler i straffe-
loven om straffens fastsættelse under inddragelse af samtlige omstændigheder i
både formildende og skærpende retning.
Det bemærkes, at lovforslaget ikke ændrer straffelovens § 119, stk. 4.
L 133 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om de overvejelser, der ligger bag bemyndigelserne, om at lade politiet bistå sundheds- og ældreministeren, til sundheds- og ældreministeren
Det bemærkes endvidere, at den gældende epidemilov ligeledes indeholder bestem-
melser om politiets bistand, hvis myndighedernes påbud om lægeundersøgelse, ind-
læggelse eller isolation ikke efterkommes, jf. den gældende lovs § 5, stk. 2, og § 6,
stk. 2.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Esther Løffler
Side 2