Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
L 132 Bilag 5
Offentligt
Til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
Jeg vedlægger lidt til emnet der skal behandles fredag!
Vi er rigtig mange i Nordmarken der undres over at sagen overhovedet er kommet så langt uden at
nogen har sagt til kommunen at de anvender en forkert lovgivning, som anlægsgrundlag. Derfor får
de så mange indsigelser.
Det er ikke kystbeskyttelsesloven der ikke vitker, den bruges bare et forkert sted. Omkostningerne
til kystbeskyttelse er kun en ca.. en tiendedel af projektet.. Den helt dyre del er den
vandløbsregulering der følger med. Det borger for at der er tale om et vandreguleringsprojekt, hvor
det ikke er borgerne der skal betale , men kommunerne i fællesskab.
Faktisk kan man lave hele projektet efter vandløbsloven uden dispensationer for
kystbeskyttelsesloven.
Imidlertid skal man i begge tilfælde søge Eu om dispensation for natura 2000, men det har Roskilde
jo ikke villet gøre!
Hvordan kan politikerne i Roskilde tro at 500 lodsejere skal betale for 7 kommuners vandproblemer
med det offentlige vandløb Værebro Å. Vi skal pumpe hele åen ud i fjorden, når v andet stiger i
fjorden. Vandløbet har simpelt hen ikke frit løb. Det bør man sige til kommunen før man fratager
folk deres klagemuligheder.
Mange af os i Nordmarken havde håbet at klageinstanserne havde opdaget den genistreg, som
kommunen vil lave med os borgere i dette spil. Man bruger bare den forkerte lovgivning og håber
det går igennem.Så har man "Roskilde modellen".
Det koster den aller største del atf projektet at det er nødvendigt at pumpe vandet ud i fjorden med
en kapasitet på pumper der er i størrelsesorden med hvad Københavns vand pumper ind til
hovedstaden på en uge
Med venlig hilsen
Søren Rex Thomsen
Plantagevej 19 , 4040 Jyllinge
Beboer i Nordmarken.