Retsudvalget 2019-20, Retsudvalget 2019-20, Retsudvalget 2019-20
L 130 , L 130 A , L 130 B
Offentligt
2189169_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. maj 2020
Strafferetskontoret
Louise Degn Brammer
2020-0037-0077
1472101
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 16 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (Initiativer mod fremmedkrigere og andre terror-
dømte) (L 130), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren
den 28. april 2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 130b - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, hvorvidt skattemyndighederne uden mistanke om en begået lovovertrædelse har adgang til privatpersoners bolig uden retskendelse og uden politianmeldelse, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 16 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (Initiativer mod fremmedkrigere og andre
terrordømte) (L 130):
”Kan ministeren oplyse, hvorvidt skattemyndighederne uden
mistanke om en begået lovovertrædelse har adgang til privatper-
soners bolig uden retskendelse og uden politianmeldelse?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et bi-
drag fra Skatteministeriet, der har oplyst følgende:
”Af hensyn til, at Skatteforvaltningen skal kunne kontrollere,
om skatter og afgifter bliver korrekt opkrævet, angivet og afreg-
net til statskassen, er Skatteforvaltningen tillagt en række kon-
trolbeføjelser. Kontrolbeføjelserne fremgår af de enkelte skatte-
og afgiftslove, herunder momsloven, kildeskatteloven og skat-
tekontrolloven m.v.
Som udgangspunkt vil der ikke være mistanke om, at der er fo-
regået noget, som er strafbart, når Skatteforvaltningen foretager
kontrol. Formålet med Skatteforvaltningens kontrol er som
nævnt at sikre, at der sker korrekt opkrævning, angivelse og af-
regning af skatter og afgifter.
Hvis det skønnes nødvendigt, har Skatteforvaltningen til enhver
tid mod behørig legitimation og uden retskendelse adgang til
den erhvervsdrivendes lokaliteter samt arbejdssteder uden for
den erhvervsdrivendes lokaler, herunder transportmidler, der
anvendes erhvervsmæssigt, for at gennemgå regnskabsmateriale
med bilag og andre dokumenter, der kan have betydning for
kontrollen, jf. skattekontrollovens § 54, stk.
Ved den erhvervsdrivendes lokaliteter forstås efter gældende
praksis den ejendom og de lokaler, hvorpå eller hvori virksom-
heden drives, herunder lokaler, hvori regnskabsmateriale m.v.
opbevares. Hvis administrationen af den erhvervsdrivendes
virksomhed foregår fra privatboligen, og regnskabsmaterialet
opbevares der, har Skatteforvaltningen adgang til den del af bo-
ligen, hvorfra administrationen foregår og regnskabsmaterialet
opbevares.
Skattekontrollovens § 54, stk. 2, indeholder en lovfæstelse af, at
Skatteforvaltningen kan gennemføre kontrol på ejendommen ef-
ter samme betingelser som i stk. 1, hvis virksomheden drives fra
en ejendom, som også anvendes som bolig.
Der er alene tale om, at der vil kunne foretages kontrol i en pri-
2
L 130b - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, hvorvidt skattemyndighederne uden mistanke om en begået lovovertrædelse har adgang til privatpersoners bolig uden retskendelse og uden politianmeldelse, til justitsministeren
vatbolig i tilfælde, hvor virksomheden drives eller administreres
fra boligen. Kontrollen kan alene gennemføres i den del af boli-
gen, hvorfra virksomheden administreres eller drives, og Skat-
teforvaltningen vil i forbindelse med kontrollen ikke kunne gen-
nemgå dokumenter, der ikke angår virksomheden. Bestemmel-
sen finder anvendelse i både den situation, hvor en enkelt-
mandsvirksomhed drives fra privatboligen, og i situationen,
hvor virksomheden drives i selskabsform, f.eks. et anpartssel-
skab, der drives eller administreres fra hovedanpartshaverens
privatbolig.
Derudover fastlægger retssikkerhedsloven grænsen mellem på
den ene side den forvaltningsmæssige kontrolvirksomhed, hvor
formålet er at træffe en afgørelse i henhold til lovgivningen, og
hvor udgangspunktet er, at der ikke mistanke om et strafbart for-
hold, og på den anden side den situation, hvor der er konkret
mistanke om overtrædelse af lovgivningen, hvor den strafferet-
lige efterforskning af lovovertrædelsen skal overlades til poli-
tiet.
Retssikkerhedsloven fastlægger desuden retningslinjerne for
udgående kontrol, som skal følges af alle offentlige myndighe-
der. Retssikkerhedsloven lovfæster proportionalitetsprincippet,
hvor tvangsindgreb kun må anvendes, hvis mindre indgribende
foranstaltninger ikke er tilstrækkelige, og hvis indgrebet står i
rimeligt forhold til formålet med indgrebet. Den kontrol, Skat-
teforvaltningen udfører, er et tvangsindgreb, som er omfattet af
retssikkerhedsloven.
I overensstemmelse med retssikkerhedslovens regler gælder det
desuden, at uanmeldt kontrolbesøg kun gennemføres i tilfælde,
hvor det skønnes, at formålet med kontrolbesøget vil forspildes,
hvis kontrolbesøget var blevet varslet.”
Justitsministeriet bemærker, at en lang række myndigheder, herunder skat-
temyndighederne, således allerede i dag i vidt omfang har mulighed for uden
retskendelse at foretage kontrol- og tilsynsvirksomhed. Der henvises i øvrigt
til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 14 og 15 fra Folketingets Rets-
udvalg vedrørende lovforslaget.
3