Retsudvalget 2019-20, Retsudvalget 2019-20, Retsudvalget 2019-20
L 130 , L 130 A , L 130 B
Offentligt
2189167_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. maj 2020
Strafferetskontoret
Louise Degn Brammer
2020-0037-0077
1476204
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 18 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (Initiativer mod fremmedkrigere og andre terror-
dømte) (L 130), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren
den 30. april 2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 130a - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der indebærer, at politiet som led i gennemførelse af tilsynet kun kan skaffe sig adgang til og undersøge den dømtes bolig og andre lokaliteter, som den dømte råder over, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 18 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (Initiativer mod fremmedkrigere og andre
terrordømte) (L 130):
”Vil ministeren yde teknisk bistand til udarbejdelse af et æn-
dringsforslag, der indebærer, at politiet som led i gennemførelse
af tilsynet kun kan skaffe sig adgang til og undersøge den døm-
tes bolig og andre lokaliteter, som den dømte råder over, samt
undersøge, medtage og undersøge indholdet af breve og andre
papirer og genstande, hvis der er en konkret mistanke om at den
dømte ikke overholder et idømt opholdsforbud eller kontaktfor-
bud, og der forinden er indhentet en retskendelse, og vil mini-
steren redegøre for sin holdning til et sådant ændringsforslag?”
Svar:
1.
Jeg har forstået spørgsmålet således, at der ønskes teknisk bistand til et
ændringsforslag, som indebærer, at politiets gennemførelse af tilsyn med et
meddelt kontaktforbud efter den foreslåede bestemmelse i straffelovens §
79 b, stk. 6, vil være omfattet af retsplejelovens regler om straffeprocessu-
elle indgreb med den konsekvens, at politiet alene kan foretage ransagning,
beslaglæggelse og brevåbning, hvis der foreligger en mistanke.
Et sådant ændringsforslag kan formuleres som anført nedenfor.
2.
Efter regeringens opfattelse indeholder lovforslaget i sin nuværende ud-
formning de fornødne retssikkerhedsmæssige garantier, og regeringen kan
derfor ikke støtte et ændringsforslag, der indfører et krav om, at politiets
gennemførelse af tilsyn med et meddelt kontaktforbud vil være omfattet af
retsplejelovens regler om straffeprocessuelle indgreb.
Formålet med politiets tilsyn er at sikre muligheden for en effektiv kontrol
med, at den dømte overholder et meddelt kontaktforbud med henblik på ul-
timativt at forebygge nye terrorhandlinger. Tilsynet er herved af forebyg-
gende og kontrollerende karakter, hvorfor det efter regeringens opfattelse
ikke giver mening at indsætte et krav om, at politiet alene vil kunne foretage
ransagning, beslaglæggelse og brevåbning, hvis der foreligger en konkret
mistanke om et strafbart forhold. Et sådant krav må endvidere formodes at
ville mindske den præventive effekt af kontaktforbuddet væsentligt.
Det bemærkes, at politiets gennemførelse af tilsyn med et meddelt kontakt-
forbud efter den foreslåede § 79 b, stk. 6, 2. pkt., vil være omfattet af rets-
sikkerhedslovens bestemmelser om forvaltningens gennemførelse af
2
L 130a - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der indebærer, at politiet som led i gennemførelse af tilsynet kun kan skaffe sig adgang til og undersøge den dømtes bolig og andre lokaliteter, som den dømte råder over, til justitsministeren
tvangsindgreb uden for strafferetsplejen, ligesom den dømte vil have adgang
til at klage over politiets dispositioner i forbindelse med gennemførelsen af
tilsyn. Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, vil retspleje-
lovens bestemmelser om straffeprocessuelle indgreb skulle iagttages, hvis
den dømte i forbindelse med tilsynet med rimelig grund mistænkes for at
have begået et strafbart forhold. Det betyder, at politiet i en sådan situation
som udgangspunkt vil skulle indhente en retskendelse for f.eks. at foretage
en ransagning af den dømtes bolig, computer, telefon eller andet IT-udstyr.
Ændringsforslag
til
lov om ændring af straffeloven (Initiativer mod fremmedkrigere og
andre terrordømte) (L 130)
Af (…):
Til § 1
00)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 79 b, stk. 6,
udgår
2. og 3. pkt.
[Indsættelse af retsplejelovens regler om straffeprocessuelle indgreb]
Bemærkninger til nr. 00
Med ændringsforslaget udgår den foreslåede § 79 b, stk. 6, 2. og 3. pkt.
Det indebærer, at politiet alene vil kunne foretage ransagning, beslaglæg-
gelse og brevåbning som led i gennemførelsen af tilsynet med et meddelt
kontaktforbud efter retsplejelovens regler om straffeprocessuelle indgreb.
Det vil således bl.a. være en betingelse, at der foreligger en konkret mistanke
om et strafbart forhold, f.eks. mistanke om at den dømte har overtrådt kon-
taktforbuddet.
Forslaget indebærer, at politiet alene kan skaffe sig adgang til den dømtes
bolig og andre lokaliteter, som den dømte råder over, og foretage undersø-
gelse efter reglerne om ransagning i retsplejelovens kapitel 73.
Der sondres i retsplejelovens § 793 mellem på den ene side ransagning af
boliger, husrum, dokumenter, papirer og lignende, samt indholdet af aflåste
genstande, jf. bestemmelsens stk. 1, nr. 1, og på den anden side andre gen-
stande samt lokaliteter uden for husrum, jf. bestemmelsens stk. 1, nr. 2.
3
L 130a - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der indebærer, at politiet som led i gennemførelse af tilsynet kun kan skaffe sig adgang til og undersøge den dømtes bolig og andre lokaliteter, som den dømte råder over, til justitsministeren
Ransagning af husrum, andre lokaliteter eller genstande, som en mistænkt
har rådighed over, må kun foretages, hvis den pågældende med rimelig
grund er mistænkt for en lovovertrædelse, der er undergivet offentlig påtale,
og ransagningen må antages at være af væsentlig betydning for efterforsk-
ningen, jf. § 794, stk. 1. Ved ransagning omfattet af § 793, stk. 1, nr. 1, dvs.
bl.a. af boliger og andre husrum, kræves tillige, enten at sagen angår en lo-
vovertrædelse, der efter loven kan medføre fængselsstraf, eller at der er be-
stemte grunde til at antage, at bevis i sagen eller genstande, der kan beslag-
lægges, kan findes ved ransagningen, jf. § 794, stk. 2.
Ransagning af husrum, andre lokaliteter eller genstande, som en person, der
ikke er mistænkt, har rådighed over, kan ske med samtykke fra den pågæl-
dende. I så fald er ransagningen i medfør af § 795, stk. 1, 1. pkt., ikke om-
fattet af retsplejelovens kapitel om ransagning. Er der ikke givet samtykke,
kan ransagning af husrum, andre lokaliteter eller genstande, som en person,
der ikke er mistænkt, har rådighed over, kun ske, såfremt efterforskningen
vedrører en lovovertrædelse, der efter loven kan medføre fængselsstraf, og
der er bestemte grunde til at antage, at bevis i sagen eller genstande, der kan
beslaglægges, kan findes ved ransagningen, jf. § 795, stk. 1, 2. pkt.
Forslaget indebærer endvidere, at politiet alene kan foretage undersøgelse
af breve og andre papirer og genstande, som den dømte råder over, og om
nødvendigt medtage disse med henblik på undersøgelse af deres indhold ef-
ter reglerne om beslaglæggelse i retsplejelovens kapitel 74 og reglerne om
indgreb i meddelelseshemmeligheden i retsplejelovens kapitel 71.
Beslaglæggelse kan efter retsplejelovens § 801, stk. 1, foretages 1) til sikring
af bevismidler, 2) til sikring af det offentliges krav på sagsomkostninger,
konfiskation og bøde, 3) til sikring af forurettedes krav på tilbagelevering
eller erstatning og 4) når tiltalte har unddraget sig sagens videre forfølgning.
Der sondres mellem genstande, som en mistænkt har rådighed over, og gods,
som en mistænkt ejer, jf. retsplejelovens § 802, stk. 1 og 2. Efter bestem-
melsens stk. 3 kan breve dog alene udleveres efter reglerne i retsplejelovens
kapitel 71, jf. nærmere nedenfor.
Beslaglæggelse af genstande, som en mistænkt har rådighed over, kan ske,
såfremt den pågældende med rimelig grund er mistænkt for en lovovertræ-
delse, der er undergivet offentlig påtale, og der er grund til at antage, at gen-
standen kan tjene som bevis eller bør konfiskeres, eller ved lovovertrædel-
sen er frataget nogen, som kan kræve den tilbage, jf. retsplejelovens § 802,
stk. 1.
4
L 130a - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der indebærer, at politiet som led i gennemførelse af tilsynet kun kan skaffe sig adgang til og undersøge den dømtes bolig og andre lokaliteter, som den dømte råder over, til justitsministeren
Beslaglæggelse af gods, som en mistænkt ejer, kan ske, såfremt den pågæl-
dende med rimelig grund er mistænkt for en lovovertrædelse, der er under-
givet offentlig påtale, og beslaglæggelse anses for nødvendig for at sikre det
offentliges krav på sagsomkostninger, konfiskationskrav efter straffelovens
§ 75, stk. 1, 1. pkt., 2. led, og 2. pkt., og stk. 3, og § 76 a, stk. 5, og § 77 a,
2. pkt., bødekrav eller forurettedes krav om erstatning i sagen, jf. retspleje-
lovens § 802, stk. 2.
Indgreb i meddelelseshemmeligheden ved at åbne og gøre sig bekendt med
indholdet af breve, telegrammer og andre forsendelser (brevåbning) kan
alene ske efter reglerne i retsplejelovens kapitel 71, jf. lovens § 780, stk. 1,
nr. 5.
Brevåbning må kun foretages, såfremt der er bestemte grunde til at antage,
at der gives meddelelser eller foretages forsendelser til eller fra en mistænkt,
indgrebet må antages at være af afgørende betydning for efterforskningen
og efterforskningen bl.a. angår en forsætlig overtrædelse af straffelovens ka-
pitel 12 eller 13, jf. retsplejelovens § 781, stk. 1. Brevåbning kan desuden
foretages, hvis der foreligger en særligt bestyrket mistanke om, at der i for-
sendelsen findes genstande, som bør konfiskeres, eller som ved en forbry-
delse er fravendt nogen, som kan kræve dem tilbage.
Der gælder for både ransagning, beslaglæggelse og brevåbning et propor-
tionalitetsprincip, jf. henholdsvis retsplejelovens § 797, § 805 og § 782.
Afgørelse om ransagning vedrørende de i § 793, stk. 1, nr. 2, nævnte gen-
stande eller lokaliteter, som en mistænkt har rådighed over, træffes af poli-
tiet, jf. retsplejelovens § 796, stk. 1. Endvidere kan politiet træffe beslutning
om at foretage ransagningen, hvis den mistænkte, hvis husrum, lokaliteter
eller genstande ransagningen retter sig mod, meddeler skriftligt samtykke
hertil, jf. § 796, stk. 5.
I andre tilfælde træffes afgørelse om ransagning ved rettens kendelse, jf. §
796, stk. 2. Politiet kan dog træffe beslutning om at foretage ransagningen,
såfremt undersøgelsens øjemed ville forspildes, hvis retskendelse skulle af-
ventes, jf. § 796, stk. 3. I disse tilfælde forelægger politiet, hvis den, hvis
husrum, lokaliteter eller genstande ransagningen retter sig mod, fremsætter
anmodning herom, snarest muligt og senest inden 24 timer sagen for retten,
der ved kendelse afgør, om indgrebet kan godkendes.
5
L 130a - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der indebærer, at politiet som led i gennemførelse af tilsynet kun kan skaffe sig adgang til og undersøge den dømtes bolig og andre lokaliteter, som den dømte råder over, til justitsministeren
Afgørelse om beslaglæggelse og brevåbning træffes af retten ved kendelse,
jf. henholdsvis retsplejelovens § 806, stk. 2, og § 783, stk. 1. Som ved
ransagning kan afgørelsen dog træffes af politiet, hvis indgrebets øjemed
ellers ville forspildes, jf. henholdsvis § 807, stk. 4 og § 783, stk. 4.
6