Retsudvalget 2019-20, Retsudvalget 2019-20, Retsudvalget 2019-20
L 130 , L 130 A , L 130 B
Offentligt
2189198_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. maj 2020
Strafferetskontoret
Louise Degn Brammer
2020-0037-0077
1469422
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (Initiativer mod fremmedkrigere og andre terror-
dømte) (L 130), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren
den 24. april 2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Bendixen
(DF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 130 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der indebærer, at bestemmelsen i den foreslåede § 79 b, som bl.a. har til formål at forhindre, at den dømte færdes i bestemte områder, også skal gælde ved en betinget straf for overtrædelse af terrorbestemmelserne, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 6 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (Initiativer mod fremmedkrigere og andre
terrordømte) (L 130):
”Vil ministeren yde teknisk bistand til udarbejdelse af et æn-
dringsforslag, der indebærer, at bestemmelsen i den foreslåede
§ 79 b, som bl.a. har til formål at forhindre, at den dømte færdes
i bestemte områder med risiko for at blive fastholdt i eller påvir-
ket af et radikaliseret miljø, også skal gælde ved en betinget straf
for overtrædelse af terrorbestemmelserne, og vil ministeren re-
degøre for sin holdning til et sådant ændringsforslag?”
Svar:
1.
Et ændringsforslag, som indebærer, at personer, der idømmes en betinget
fængselsstraf for overtrædelse af en af de i den foreslåede bestemmelse i
straffelovens § 79 b, stk. 1, nævnte terrorbestemmelser, ved dommen kan
gives et opholdsforbud og et kontaktforbud, vil kunne formuleres som anført
nedenfor.
Det bemærkes, at regeringen finder, at lovforslaget i sin nuværende udform-
ning sikrer den rette balance mellem forbrydelsernes alvor og behovet for
en styrkelse af det strafferetlige værn mod terrorisme, og at regeringen der-
for ikke kan støtte et sådant ændringsforslag. Der er herved også lagt vægt
på, at lovforslaget allerede giver mulighed for, at der kan gives forbud i sa-
ger, hvor straffen er delvis betinget, således at kun en del af den forskyldte
straf skal fuldbyrdes.
Ændringsforslag
til
lov om ændring af straffeloven (Initiativer mod fremmedkrigere og
andre terrordømte) (L 130)
Af (…):
Til § 1
00)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 79 b, stk. 1,
udgår »ubetinget«.
[Udvidelse af anvendelsesområdet for idømmelse af forbud]
2
L 130 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der indebærer, at bestemmelsen i den foreslåede § 79 b, som bl.a. har til formål at forhindre, at den dømte færdes i bestemte områder, også skal gælde ved en betinget straf for overtrædelse af terrorbestemmelserne, til justitsministeren
Bemærkninger til nr. 00
Med ændringsforslaget foreslås det, at der også kan gives et opholdsforbud
og et kontaktforbud til personer, der idømmes en betinget fængselsstraf for
en overtrædelse, der er omfattet af straffelovens § 101 a, §§ 114-114 j, §
136, stk. 1, for så vidt angår tilskyndelse til en af de i straffelovens 12. eller
13. kapitel omhandlede forbrydelser, § 136, stk. 2, eller § 136, stk. 3, for så
vidt angår billigelse af handlinger omfattet af §§ 114-114 j.
Forslaget har herved til formål at udvide anvendelsesområdet for forbud-
dene, således at de også kan idømmes sammen med en helt betinget
fængselsstraf.
2.
Det følger af straffelovens § 56, stk. 1, at såfremt retten finder det upå-
krævet, at fængselsstraf kommer til fuldbyrdelse, bestemmes det i dommen,
at fuldbyrdelsen udsættes og bortfalder ved udløbet af prøvetiden.
Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen, at straffe på op til 1 �½ års
fængsel kan gøres betingede, eventuelt med vilkår om samfundstjeneste,
hvis gerningsmanden ikke tidligere er straffet med betinget eller ubetinget
fængsel for ligeartet kriminalitet, jf. bl.a. Folketingstidende 2014-15, A, L
50 som fremsat, side 5.
Anvendelsen af betinget fængsel, eventuelt med vilkår om samfundstjene-
ste, vil afhænge af en samlet vurdering, hvori også indgår gerningsmandens
øvrige personlige forhold (ud over eventuelle relevante forstraffe) og krimi-
nalitetens grovhed og art. Der vil f.eks. være et større rum for at anvende
betinget fængsel over for personer under 18 år, jf. straffelovens § 82, nr. 1.
Det samme gælder, hvis der i øvrigt foreligger formildende omstændighe-
der, herunder for lang sagsbehandlingstid, jf. § 82, nr. 13, eller at den straf-
bare handling er begået for længe siden, jf. § 82, nr. 14.
Ved alvorlige forbrydelser som f.eks. voldtægt, røveri, afpresning, narkoti-
kahandel og brandstiftelse vil overtrædelsens grovhed derimod sædvanlig-
vis være til hinder for anvendelse af betingede domme, jf. Thomas Elholm
m.fl., Kommenteret straffelov Almindelig del, 11. udgave, side 361.
3.
Terrorisme og terrorrelaterede handlinger udgør de allergroveste forbry-
delser mod det danske samfund og de værdier om demokrati og frihed, som
det bygger på. Med lovforslagets § 1, nr. 2-19 og nr. 21 foreslås det at
skærpe straffen for overtrædelse af straffelovens terrorbestemmelser (§ 101
3
L 130 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der indebærer, at bestemmelsen i den foreslåede § 79 b, som bl.a. har til formål at forhindre, at den dømte færdes i bestemte områder, også skal gælde ved en betinget straf for overtrædelse af terrorbestemmelserne, til justitsministeren
a, §§ 114-114 j og § 136, stk. 2) gennem dels en generel forhøjelse af straf-
ferammerne, dels en gennemgående forhøjelse af det gældende strafniveau
med omkring det halve i forhold til den straf, der i dag fastsættes – eller ville
være fastsat – af domstolene. Særligt for så vidt angår overtrædelse af straf-
felovens § 101 a, stk. 1, om tilslutning til en fjendtlig, væbnet styrke i ud-
landet, som kæmper mod den danske stat, og § 114 j, stk. 1, om et indrejse-
og opholdsforbud i visse konfliktområder, foreslås det dog, at strafniveauet
skærpes yderligere, således at det bliver henholdsvis fordoblet og fire gange
så højt.
Det er på denne baggrund Justitsministeriets vurdering, at kriminalitetens
grovhed og art samt strafniveauet på terrorområdet indebærer, at betinget
fængsel kun undtagelsesvis vil kunne anvendes i sager om overtrædelse af
straffelovens §101 a og §§ 114-114 j. Fastsættelse af straffen vil dog bero
på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige om-
stændigheder i sagen, jf. herved de almindelige regler om straffens fastsæt-
telse i straffelovens kapitel 10.
Særligt for så vidt angår straffelovens § 136, stk. 2, om offentlig udtrykkelig
billigelse af terrorhandlinger mv. bemærkes det dog, at bestemmelsen om-
fatter forhold af meget forskellig karakter og grovhed. Det kan derfor ikke
udelukkes, at der – selv med den forudsatte strafskærpelse i lovforslagets §
1, nr. 21 – fortsat vil være sager om overtrædelse af straffelovens § 136, stk.
2, som domstolene på baggrund af de konkrete omstændigheder i sagen fin-
der, bør afgøres med en betinget dom. Dette må dog navnlig antages at være
tilfældet i sager, hvor strafværdigheden på grund af karakteren og grovheden
af den forbrydelse, der billiges, samt karakteren og grovheden af billigelsen
og tiltaltes personlige forhold, vurderes at være ringe.
4