Retsudvalget 2019-20, Retsudvalget 2019-20, Retsudvalget 2019-20
L 130 , L 130 A , L 130 B
Offentligt
2189127_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. maj 2020
Strafferetskontoret
Rebekka Thorn
2020-0037-0077
1476445
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 32 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (Initiativer mod fremmedkrigere og andre terror-
dømte) (L 130), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren
den 30. april 2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 130 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om, i hvilket omfang PET har adgang til at indsamle og anvende oplysninger, som politiet er kommet i besiddelse af i forbindelse med udførelse af et tilsyn med overholdelse af kontaktforbud, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 32 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (Initiativer mod fremmedkrigere og andre
terrordømte) (L 130):
”Vil ministeren redegøre for, i hvilket omfang PET har adgang til
at indsamle og anvende oplysninger, som politiet er kommet i be-
siddelse af i forbindelse med udførelse af et tilsyn med overhol-
delse af kontaktforbud?”
Svar:
Efter den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 79 b, stk. 6, fører politiet
tilsyn med dømtes overholdelse af et meddelt opholdsforbud og/eller kon-
taktforbud. Det forudsættes, at politiets tilsyn med meddelte forbud afklares
og tilrettelægges i samråd med PET.
I det omfang politiet i forbindelse med gennemførelsen af et tilsyn videre-
giver oplysninger til PET, er det de almindelige regler i lov om Politiets
Efterretningstjeneste (PET-loven), der finder anvendelse for PET’s behand-
ling, herunder sletning, af oplysningerne.
PET skal, medmindre andet følger af lov eller bestemmelser fastsat i medfør
af lov, slette oplysninger om fysiske og juridiske personer, der er tilvejebragt
som led i undersøgelser eller efterforskning rettet mod sådanne personer,
når der ikke i den forbindelse er tilvejebragt nye oplysninger inden for de
seneste 15 år, jf. PET-lovens § 9, stk. 1. Sletningen kan dog undlades, hvis
væsentlige hensyn til varetagelsen af PET’s opgaver gør det nødvendigt, jf.
§ 9, stk. 2.
Det fremgår endvidere af PET-lovens § 9 a, stk. 1, at hvis PET i forbindelse
med sine aktiviteter bliver opmærksom på, at sager eller dokumenter mv.
ikke længere opfylder behandlingsbetingelserne i PET-lovens § 7, stk. 1, og
§ 8, stk. 1, skal disse slettes, uanset om slettefristen i § 9 eller frister fastsat
i medfør af § 7, stk. 2, eller § 8, stk. 2, er udløbet. PET er ikke i øvrigt
forpligtet til løbende af egen drift at gennemgå tjenestens sager eller doku-
menter mv. med henblik på at vurdere, om behandlingsbetingelserne i § 7,
stk. 1, og § 8, stk. 1, fortsat er opfyldt.
PET skal dertil senest 10 år fra sagsoprettelsen slette sager i tjenestens elek-
troniske journal med sager vedrørende tjenestens virksomhed, som ikke in-
deholder oplysninger om fysiske og juridiske personer, der er tilvejebragt
som led i undersøgelser eller efterforskninger rettet mod sådanne personer,
2
L 130 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om, i hvilket omfang PET har adgang til at indsamle og anvende oplysninger, som politiet er kommet i besiddelse af i forbindelse med udførelse af et tilsyn med overholdelse af kontaktforbud, til justitsministeren
jf. § 1, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 763 af 20. juni 2014 om Politiets Efterret-
ningstjenestes behandling af oplysninger om fysiske og juridiske personer
m.v. med senere ændringer (PET-bekendtgørelsen). Sletning kan dog und-
lades, hvis væsentlige hensyn til varetagelsen af PET’s opgaver gør det nød-
vendigt. Tjenesten underretter Tilsynet med Efterretningstjenesterne om en
beslutning om at undlade sletning, jf. bekendtgørelsens § 1, stk. 4.
For så vidt angår PET’s særlige databaser i tilknytning til efterretningstje-
nestens operative og administrative opgaver fastsætter PET en slettefrist for
den enkelte person eller oplysning i databasen på indtil 5 år fra indførelsen
i databasen. Tjenesten kan efter underretning af Tilsynet med Efterretning-
stjenesterne undtagelsesvist fastsætte længere frister for sletning af perso-
ner, poster eller oplysninger i disse databaser mv., jf. bekendtgørelsens § 2,
stk. 2. Slettefrister efter bekendtgørelsen § 2, stk. 2, kan ikke overstige fri-
sten i PET-lovens § 9, stk. 1, jf. dog stk. 2, jf. PET-bekendtgørelsens § 2,
stk. 3. Dertil gælder, at oplysninger, som ikke inden 4 uger fra modtagelsen
eller tilvejebringelsen er lagret i journalen eller i en database, skal slettes,
medmindre oplysningerne efter deres karakter ikke kan lagres elektronisk,
jf. PET-bekendtgørelsens § 3, stk. 1.
Der henvises i øvrigt til pkt. 1.5.4 i den kommenterede høringsoversigt, jf.
bilag 1 til lovforslaget.
3