Retsudvalget 2019-20, Retsudvalget 2019-20, Retsudvalget 2019-20
L 130 , L 130 A , L 130 B
Offentligt
2189131_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. maj 2020
Strafferetskontoret
Louise Degn Brammer
2020-0037-0077
1476433
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 30 vedrørende forslag til
lov om ændring af straffeloven (Initiativer mod fremmedkrigere og an-
dre terrordømte) (L 130), som Folketingets Retsudvalg har stillet til ju-
stitsministeren den 30. april 2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 130 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om nødvendigheden af at iværksætte tvangsindgreb i forbindelse med tilsyn med overholdelse af idømte kontaktforbud, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 30 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag
til lov om ændring af straffeloven (Initiativer mod fremmedkrigere
og andre terrordømte) (L 130):
”Vil ministeren redegøre nærmere for nødvendigheden af at
iværksætte tvangsindgreb ifbm. tilsyn med overholdelse af
idømte kontaktforbud, jf. Advokatrådet høringssvar og hen-
visning til vejledningen vedr. boligens ukrænkelighed i Ju-
stitsministeriets vejledning om lovkvalitet?”
Svar:
Det fremgår af pkt. 2.1.3.7 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
at formålet med politiets tilsyn er at sikre muligheden for en effektiv
kontrol med, at den dømte overholder det meddelte kontaktforbud og
dermed at forhindre, at den dømte fastholdes eller falder tilbage i et ra-
dikaliseret miljø eller radikaliserer andre personer. Tilsynet er herved
af forebyggende og kontrollerende karakter, og de indgreb, som foreta-
ges som led i tilsynets gennemførelse, har derfor ikke karakter af straf-
feprocessuelle indgreb.
Justitsministeriet vurderer på denne baggrund, at det ikke er nødvendigt
at stille krav om, at politiet i forbindelse med gennemførelsen af tilsynet
med et meddelt kontaktforbud indhenter retskendelse fra domstolene.
Det foreslås derfor, at kravet om retskendelse i grundlovens § 72 fravi-
ges. Der henvises nærmere til pkt. 3.1 i lovforslagets almindelige be-
mærkninger, hvor den foreslåede ordnings forenelighed med grund-
lovens § 72 er nærmere behandlet.
Som anført i pkt. 1.5.2 i den kommenterede høringsoversigt over lov-
forslaget, er det efter Justitsministeriets opfattelse en forudsætning for
at kunne gennemføre et effektivt tilsyn med dømtes overholdelse af et
meddelt kontaktforbud, at tilsynet sker uanmeldt. Et krav om indhen-
telse af retskendelse forud for hvert tilsynsbesøg vil derfor være til hin-
der for en effektiv og fleksibel tilrettelæggelse af tilsynet.
Det fremgår dog af lovforslagets bemærkninger til den foreslåede § 79
b, stk. 7, at tilsynet i alle tilfælde skal udføres så skånsomt, som om-
stændighederne tillader, og gennemførelsen af tilsynet skal stå i rimeligt
forhold til tilsynets formål.
2
L 130 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om nødvendigheden af at iværksætte tvangsindgreb i forbindelse med tilsyn med overholdelse af idømte kontaktforbud, til justitsministeren
Dette indebærer eksempelvis, at politiet ved gennemførelsen af tilsynet
med et meddelt kontaktforbud alene må foretage undersøgelse af den
dømtes bolig og andre lokaliteter, som den dømte råder over, hvis min-
dre indgribende foranstaltninger ikke er tilstrækkelige. Tilsvarende må
politiet alene foretage undersøgelse af breve og andre papirer og gen-
stande, herunder computere, telefoner og andet IT-udstyr, som den
dømte råder over, hvis mindre indgribende foranstaltninger ikke er til-
strækkelige.
Politiet vil således i den konkrete situation skulle vurdere, hvordan til-
synet bør udføres. Samarbejder den dømte med politiet i forbindelse
med gennemførelsen af tilsynet, vil det f.eks. ikke være nødvendigt at
anvende de samme tvangsindgreb, som hvis den dømte ikke samarbej-
der.
Der henvises i øvrigt til de tidligere fremsendte bemærkninger i den
kommenterede høringsoversigt, jf. bilag 1 til lovforslaget, pkt. 1.5.2,
hvor bl.a. Advokatrådets høringssvar er kommenteret.
3