Retsudvalget 2019-20, Retsudvalget 2019-20, Retsudvalget 2019-20
L 130 , L 130 A , L 130 B
Offentligt
2189175_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. maj 2020
Strafferetskontoret
Louise Degn Brammer
2020-0037-0077
1471668
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 12 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (Initiativer mod fremmedkrigere og andre terror-
dømte) (L 130), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren
den 28. april 2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Vermund
(NB).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 130 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der indebærer, at kontaktforbud skal kunne omfatte nære familiemedlemmer, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 12 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (Initiativer mod fremmedkrigere og andre
terrordømte) (L 130):
”Vil ministeren yde teknisk bistand til udarbejdelse af et æn-
dringsforslag, der indebærer, at kontaktforbud skal kunne om-
fatte nære familiemedlemmer – uanset foreneligheden heraf
med Danmarks internationale forpligtelser, og vil ministeren re-
degøre for sin holdning til et sådant ændringsforslag?”
Svar:
Et ændringsforslag, der indebærer, at kontaktforbuddet efter den foreslåede
bestemmelse i straffelovens § 79 b, stk. 1, jf. stk. 3, omfatter nærmeste fa-
miliemedlemmer, uanset om dette vil være i strid med Danmarks internatio-
nale forpligtelser, kan formuleres som anført nedenfor.
Regeringen kan ikke støtte et sådant ændringsforslag. Det bemærkes i den
forbindelse, at kontaktforbuddet i sin nuværende udformning vil omfatte
nærmeste familiemedlemmer, i det omfang det ikke er i strid med Danmarks
internationale forpligtelser.
Ændringsforslag
til
lov om ændring af straffeloven (Initiativer mod fremmedkrigere og
andre terrordømte) (L 130)
Af (…):
Til § 1
00)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 79 b, stk. 3,
udgår
2. pkt.
[Udvidelse af kontaktforbuddet]
Bemærkninger til nr. 00
Efter den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 79 b, stk. 3, indebærer et
kontaktforbud, at den dømte ikke må søge at kontakte personer, der er dømt
for overtrædelse af straffelovens § 101 a, §§ 114-114 j, § 136, stk. 1, for så
vidt angår tilskyndelse til en af de i straffelovens 12. eller 13. kapitel om-
handlede forbrydelser, § 136, stk. 2, eller § 136, stk. 3, for så vidt angår
billigelse af handlinger omfattet af §§ 114-114 j.
2
L 130 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der indebærer, at kontaktforbud skal kunne omfatte nære familiemedlemmer, til justitsministeren
Med ændringsforslaget udgår det foreslåede § 79 b, stk. 3, 2. pkt., således at
kontaktforbuddet også vil omfatte den dømtes nærmeste familiemedlem-
mer, uanset om dette vil være i strid med Danmarks internationale forplig-
telser, herunder artikel 8, i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
(EMRK) om retten til respekt for bl.a. familielivet. Ved nærmeste familie-
medlemmer forstås normalt personens ægtefælle, faste samlevende, foræl-
dre, børn og søskende. Dette indebærer, at den dømte ikke må have nogen
som helst kontakt med de pågældende, såfremt de er dømt for overtrædelse
af straffelovens terrorbestemmelser.
Politiet vil dog efter den foreslåede § 79 b, stk. 4, kunne meddele tilladelse
til kontakt, hvis det af særlige grunde må anses for beføjet.
2.
Med ændringsforslaget foreslås det, at et kontaktforbud i alle tilfælde skal
omfatte nærmeste familiemedlemmer.
Med den foreslåede bestemmelse i § 79 b, stk. 3, 2. pkt., er det forudsat, at
et kontaktforbud ikke omfatter den dømtes nærmeste familiemedlemmer, i
det omfang det ville stride mod Danmarks internationale forpligtelser, her-
under EMRK artikel 8 om retten til respekt for bl.a. familielivet. Denne for-
udsætning er lagt til grund for vurderingen af lovforslagets forenelighed
med EMRK artikel 8, jf. pkt. 3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Med ændringsforslaget lægges der op til, at kontaktforbuddet også vil om-
fatte den dømtes nærmeste familiemedlemmer, uanset om dette vil være i
strid med Danmarks internationale forpligtelser, herunder EMRK artikel 8.
3