Boligudvalget 2019-20
L 13 Bilag 11
Offentligt
2118266_0001.png
Til lovforslag nr.
L 13
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Boligudvalget den 00. november 2019
5. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af byggeloven
(Bemyndigelse til fastsættelse af regler om ladestandere og bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer)
[af boligministeren (Kaare Dybvad)]
1. Ændringsforslag
Boligministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforsla‐
get.
2. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget vil med stør‐
ste glæde medvirke til at gøre Danmark grønnere og skabe
gode muligheder for ladestandere og andre grønne tiltag.
Dansk Folkeparti vil gøre det med erhvervslivet som med‐
spillere, da det er dem, der skal finansiere den grønne om‐
stilling i sidste ende. Med lovforslaget placerer vi erhvervs‐
livet i en ugunstig situation, idet vi gør det muligt, at en mi‐
nister kan fastsætte, hvor mange ladestandere der skal være.
Det betyder i praksis, at når minimumsnormeringerne siger
én ladestander, så kan ministeren fastsætte, der skal være
seks, og dermed har bygherre forringede muligheder for at
forhandle en god pris. Hvis man derimod ikke gav ministe‐
ren bemyndigelse til det, ville bygherre selv med virksom‐
heden kunne forhandle flere ladestandere, og få en god mer‐
rabat. I øvrigt undrer det Dansk Folkeparti, at det hidtil har
været den, der tjener pengene, der skal have udgifterne med
at sætte det op, og at det nu bliver en bygherre, der skal have
etableringsudgifterne, og en anden virksomhed, der skal tje‐
ne på det. Generelt skal vi også huske, at hver eneste gang,
vi giver en minister bemyndigelse til at foretage sig noget,
fjerner vi os fra demokratiet, og det er en kedelig udvikling,
Dansk Folkeparti gerne vil forhindre.
I Dansk Folkeparti er vi positive over for den grønne om‐
stilling, vi har stor tillid til, at enhver bygherre med respekt
for sig selv, vil imødekomme sine kunders behov, ellers er
det begrænset, hvor længe hans forretning kan køre. Derfor
tror Dansk Folkeparti på, at markedskræfterne selv kan bæ‐
re, hvor mange ladestandere der skal være.
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
boligministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 4 D
ændres i
stk. 2, nr. 1,
2
og
3,
»mindst« til: »mere end«.
[Præcisering i overensstemmelse med bygningsdirektivets
ordlyd]
DokumentId
Journalnummer
L 13 - 2019-20 - Bilag 11: 5. udkast til betænkning
2118266_0002.png
2
Bemærkninger
Til nr. 1
Bestemmelsens ordlyd ændres, så bestemmelsen er i
overensstemmelse med ordlyden af artikel 8, stk. 2, stk. 3 og
stk. 5 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2018/844/EU af 30. maj 2018 om ændring af direktiv
2010/31/EU om bygningers energimæssige ydeevne og di‐
rektiv 2012/27/EU om energieffektivitet (revision af byg‐
ningsdirektivet).
I den foreslåede
§ 4 D, stk.1,
fremgår det, at boligmini‐
steren bemyndiges til at fastsætte regler om, at der i forbin‐
delse med nybyggeri samt ved bestående bygninger, jf. stk.
2, skal etableres ladestandere til elektriske køretøjer og fore‐
tages forberedelse til etablering af sådanne ladestandere. I
den foreslåede bestemmelses
stk. 2,
fremgår det, at reglerne
fastsat efter stk. 1, alene kan omfatte bestående bygninger,
der ikke er beboelsesbygninger, med
mindst
20 parkerings‐
pladser og ombygninger og nybyggeri med
mindst
10 parke‐
ringspladser.
Med dette ændringsforslag ændres angivelsen af hen‐
holdsvis
mindst
10 eller 20 parkeringspladser til
mere end
10 eller 20 parkeringspladser, således at formuleringen i be‐
myndigelsesbestemmelsen er i overensstemmelse med ord‐
lyden af direktivets bestemmelser herom.
De økonomiske beregninger til den foreslåede ændring af
byggeloven L 13 er baseret på, at det antal parkeringsplad‐
ser, der udløser kravene om ladestandere i den foreslåede
§
4 D, stk. 2, nr. 1,
er
mindst
20 parkeringspladser for beståen‐
de bygninger, der ikke er beboelse, og er
mindst
10 for ny‐
byggeri og ombygninger i den foreslåede
§ 4 D, stk. 2, nr. 2
og 3.
Ændringen betyder, at vurderingen af de økonomiske
konsekvenser ved fastsættelse af regler om ladestandere æn‐
dres til i alt 430 mio. kr. fra ikrafttrædelse den 10. marts
2020 og frem til den 1. januar 2025.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. oktober 2019 og var til
1. behandling den 8. oktober 2019. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Boligudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <5> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og transport-, bygnings- og boligministeren
sendte den 8. juli 2019 dette udkast til udvalget, jf. TRU
alm. del - bilag 10, folketingsåret 2018-19, 2. samling. Den
2. oktober 2019 sendte boligministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag på lovforsla‐
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 8 spørgsmål til
boligministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Samråd
Finansudvalget har stillet 1 spørgsmål til boligministeren
til mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i et åbent
samråd med Finansudvalget den 18. november 2019, hvor
Boligudvalget deltog.
Boligministeren har efterfølgende sendt udvalget det tale‐
papir, der dannede grundlag for ministerens besvarelse af
spørgsmålet.
Boligudvalget har stillet 2 samrådsspørgsmål til boligmi‐
nisteren til mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i et
åbent samråd med udvalget den 28. november 2019. Bolig‐
ministeren har efterfølgende sendt udvalget det talepapir,
der dannede grundlag for ministerens besvarelse af spørgs‐
målene.
Anders Kronborg (S) Camilla Fabricius (S) Henrik Møller (S) Jan Johansen (S) Kasper Roug (S) Kasper Sand Kjær (S)
Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Jens Rohde (RV) Katrine Robsøe (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Halime Oguz (SF)
Kirsten Normann Andersen (SF) Søren Egge Rasmussen (EL)
fmd.
Rosa Lund (EL) Sikandar Siddique (ALT)
Hans Christian Schmidt (V) Hans Andersen (V) Heidi Bank (V)
nfmd.
Kim Valentin (V) Christoffer Aagaard Melson (V)
Jane Heitmann (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Mona Juul (KF)
Niels Flemming Hansen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
48
Nye Borgerlige (NB)
4
L 13 - 2019-20 - Bilag 11: 5. udkast til betænkning
2118266_0003.png
3
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
43
16
16
14
13
12
5
Liberal Alliance (LA)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1