Boligudvalget 2019-20
L 13 Bilag 1
Offentligt
2083443_0001.png
Transport- og Boligministeriet
Nanna Fannike
Frederiksholms Kanal 27F
1220 København K
Høringssvar vedr. ”Forslag til lov om ændring af byggeloven”
Boligkontoret Danmark takker for lejligheden til at kommentere ovennævnte
forslag.
Boligkontoret Danmark er positivt indstillet for, at loven skaber mulighed for
krav om etablering af eller forberedelse til ladestandere for el-køretøjer. Dette
vil imødekomme en efterspørgsel som allerede findes, samt den efterspørgsel
som må formodes kommer, i kraft af øget omlægning til private el-biler.
I Danmark findes p.t godt 575.000 almene boliger, fordelt på næsten 990.000
beboere, eller godt en 1/6 af Danmarks befolkning. På landsplan udgør den
almene boligmasse over 20 %. Og over 86 % af disse boliger, er af
betegnelsen familiebolig.
Det må derfor antages, at en væsentlig del af disse beboere forventer at
anskaffe sig et el-køretøj indenfor det næste årti, hvis de har mulighed for at
kunne oplade den ved deres egen bolig.
Hvis målsætningen om et fossilfrit samfund i Danmark skal kunne opfyldes,
bør dette tænkes ind i den almene bygningsmasse i samarbejde med andre
alternative energiformer. I nuværende form, er der store begrænsninger for
dette, da det dels er dyrt at etablere, men også er svært at efterkomme hvis
det ikke er et krav lovgivningsmæssigt.
Boligkontoret Danmark er ligeledes positivt indstillet for, at der stilles krav
om
6. august 2019
Driftssekretariatet
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
[email protected]
www.boligkontoret.dk
Almen boligadministration
bygningsautomatisering- og kontrolsystemer i større bygninger, der ikke
er til beboelse. Generelt støtter vi som bygningsadministrator op omkring,
bygningsautomatisering, da det er med til at fastholde lavt energiforbrug,
og unødigt overforbrug, som kommer både miljøet og beboere til gavn.
I forbindelse med den konkrete udmøntning af bestemmelserne, opfordres
der til:
-
at ladestandere tænkes ordentligt sammen med andre alternative
energiformer, ex. solceller, uden at lovgivning stiller almene boliger
dårligere end andre typer beboelse.
at der tages højde for, at mange almene boliger er af ældre
beskaffenhed, hvorved der kan være problematikker omkring
eksisterende forsynings dimensioneringer i den eksisterende
-
side 1/2
L 13 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
bygningsmasse. Der bør derfor være klare regler for dispensationer og
undtagelser, samt beskrivelser vedr. omkostningseffektivitet.
-
at almene boliger ikke stilles dårligere end andre typer beboelse, hvis
lovgivningen støttes op med økonomiske tilskudsordninger.
at kravene til forslagene ikke defineres så smalt, at man begrænser
bygningsejere til bestemte løsninger og platforme.
-
Boligkontoret Danmark stiller sig gerne til rådighed for en uddybning af
ovenstående kommentarer, og også gerne i forbindelse med det videre
arbejde.
Med venlig hilsen
Boligkontoret Danmark
Brian Raahauge
Drift- og Vedligeholdelseskonsulent
Mobil: 92 43 31 79
Mail: [email protected]
side 2/2
L 13 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083443_0003.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
TRM Nanna Fannikke ([email protected])
TRM Nanna Fannikke ([email protected])
VS: Forslag til lov om ændring af byggeloven
02-09-2019 11:03:22
Fra:
Frederik Moeller [mailto:[email protected]]
Sendt:
15. juli 2019 14:46
Til:
TRM Nanna Fannikke
Emne:
Forslag til lov om ændring af byggeloven
Kære Nanna Fannikke,
I forbindelse med høring af
Forslag til lov om ændring af byggeloven
af 05.07.2019 forstås, at ændringen af byggeloven konkret
udmunder i bestemmelser for bl.a. ”etablering af bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer i visse bygninger” ved videre
læsning forstås, at systemerne skal etableres i alle nye større bygninger (anlæg med samlet effekt på +290kW typisk i bygninger på
+5.000 kvm) og bestående erhvervsbygninger, når installationen fører til lavere totalomkostninger for bygningen.
Er det i forbindelse med høring muligt at få specificeret, hvornår den lavere totalomkostning for bygningen skal indtræde efter
installation af bygningsautomatiserings- og kontrolsystem, er dette år 5, 10 eller 20?
Baggrunden og ønsket for en specificering, skyldes, at byggebranchen typisk er en
compliance
branche, og man risikerer en
lovændring uden den ønskede effekt.
FYI er ovenstående ønske om specificering på foranledning af Brancheforening for Bygningsautomation.
Ser frem til dit svar og forsat god sommer,
De bedste hilsner,
Frederik Møller
Frederik Moeller
Offer Manager
Digital Energy
Building & IT Business
Schneider Electric
M
+45 27 78 91 65
E
[email protected]
Lautrupvang 1A
Ballerup
Denmark
*Please consider the environment before printing this e-mail
L 13 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083443_0004.png
Studiestræde 50, 1554 København V, Telefon 3376 2000, Fax 3376 2001, www.bl.dk, email [email protected]
26. august 2019
Høringssvar vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af byggeloven
Transport - og Boligministeriet har den 5. juli 2019 sammen med Transport-, Bygnings- og Bolig-
ministeriet anmodet om bemærkninger til udkast til ændring af byggeloven.
De foreslåede ændringer har bl.a. til formål at implementere revision af direktiv om bygningers
energimæssige ydeevne og energieffektivitet (bygningsdirektivet) i dansk lovgivning. Med æn-
dringen af byggeloven indføres der hjemmel til, at der kan fastsættes nærmere regler om lade-
standere til elektriske køretøjer samt bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer.
I forhold til indførelse af hjemmel til, at der kan fastsættes nærmere regler om bygningsautoma-
tiserings- og kontrolsystemer, har BL ikke yderligere bemærkninger. Det skyldes, at reglerne på
nuværende tidspunkt alene tænkes at vedrøre store bygninger til erhverv.
I forhold til, at der kan fastsættes nærmere regler om ladestandere har BL en række bemærk-
ninger, da forslaget konkret skaber mulighed for krav om etablering af eller forberedelse til la-
destandere for el-køretøjer.
Indledningsvist skal det understreges, at den almene sektor har høje klimaambitioner, og at der
gennem renoveringer støttet af Landsbyggefonden sættes et stort positivt klimaaftryk gennem
markante varmebesparelser.
Omkring ladestandere skal bemærkes følgende:
For det første, at der er stor forskel på henholdsvis etablering af ladestandere og forberedelse til
ladestandere.
Ministeriet har oplyst, at der i forbindelse med forberedelse til ladestandere er tale om, at der skal
trækkes tomme rør ud til parkeringspladserne. Det er dog uvist, hvad forberedelse til ladestandere
indebærer.
BL har i den forbindelse udregnet, at den samlede pris for ladestandere kan blive mellem 1,25
mia. kr.
1,875 mia. kr. Beregningerne er baseret på, at hver anden lejlighed i den almene sektor
har en parkeringsplads (tallet er nok højere) og hver tiende skal have en 32 KV ladestander, som
koster mellem 50.000-75.000 kr. Denne beregning er således udelukkende i forhold til eksiste-
rende almene boliger. Hertil vil således skulle lægges omkostninger i forbindelse med nybyggeri.
Hertil kommer, at omkostningerne til både etablering og forberedelse er højere i forbindelse med
renoveringer af eksisterende almene boliger end i forbindelse med nybyggeri.
De almene boliger er non-profit, og huslejen er fastsat som såkaldt balanceleje, dvs. ekstra om-
kostninger slår direkte ud i huslejen. Hertil kommer, at nybyggeriet er underlagt maksimumbeløb
pr. kvadratmeter, som ikke kan overskrides. Særligt i og omkring de større byer betyder de høje
L 13 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083443_0005.png
side 2
grundpriser, at der opføres boliger til maksimumbeløbet. Yderligere krav om ladestandere vil der-
for fortrænge byggekvalitet.
Samtidig skal det bemærkes, at også de laveste indkomstgrupper huses i de almene boliger, idet
den almene sektor løser den boligsociale opgave. Der bor en meget stor andel enlige og særligt
enlige pensionister i de almene familieboliger. Hertil kommer, at en del af de almene boliger er
målrettet særlige grupper som ungdomsboliger, ældreboliger samt plejeboliger målrettet ældre
og personer med forskellige funktionsnedsættelser. Mange af de nævnte persongrupper har ikke
adgang til egen bil, og det bør også indgå i overvejelserne omkring en optimal udbredelse af
ladestandere.
På baggrund af de ovennævnte bemærkninger er det afgørende vigtigt for BL, at udbredelse af
ladestandere sker på et velbelyst grundlag, hvor der er klarhed over omkostningerne, over det
faktiske bilforbrug i de enkelte bebyggelser samt tages hensyn til de økonomiske muligheder, som
de forskellige grupper af almene lejere reelt har. Dermed henstiller BL også til, at omkostnings-
effektivitet og dispensationsmuligheder indgår på samme måde som i forbindelse med implemen-
tering af Energieffektivitetsdirektivet.
BL står selvfølgelig til rådighed for en uddybning af ovenstående. I den forbindelse kan juridisk
konsulent Christina Iversen ([email protected]) eller teknisk konsulent Mikkel Jungshoved ([email protected])
kontaktes.
Med venlig hilsen
Bent Madsen
L 13 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083443_0006.png
Sendt til
[email protected],
kopi til
[email protected]
J.nr.: 2019-3143
Dok. ansvarlig: NNR
Sekretær: EDR
Sagsnr: s2019-763
Doknr: d2019-17280-7.0
22. august 2019
Dansk Energis høringssvar til ændring af byggelov
Dansk Energi har med interesse læst Transport- og Boligministeriets udkast til forslag til æn-
dring af byggeloven og ser positivt på, at der tages initiativ til at fremme den nødvendige la-
deinfrastruktur, som er en forudsætning for den grønne omstilling.
Dansk Energi er bekendt med, at der er tale om implementering af direktiv om bygningers
energimæssige ydeevne (Bygningsdirektivet). Med lovforslaget foreslås byggeloven ændret
således, at der indføres lovhjemmel til at fastsætte nærmere regler om ladestandere og byg-
ningsautomatik.
Dansk Energi bakker op om Bygningsdirektivets hensigt med at fremme den grønne omstil-
ling af transportsektoren med nye krav, der skal fremme udbredelsen af ladeinfrastruktur til
elektriske køretøjer og bygningsautomatik, der samlet set medvirker til at fremtidssikre vores
bygningsmasse og sikre muligheden for samspil med energisystemet til gavn for den grønne
omstilling. Det bemærkes dog samtidigt, at der lægges op til en minimumsimplementering af
Bygningsdirektivets krav.
Dansk Energi forstår, at denne lovhjemmel efterfølgende vil blive udmøntet som krav i hhv.
Bygningsreglementet og en ny bekendtgørelse om ladeinfrastruktur, og ser frem til at indgå i
denne proces.
Konkret har Dansk Energi følgende bemærkninger:
Ad krav til ladestandere til elektriske køretøjer
Det bemærkes, at der i lovforslaget alene sikres lovhjemmel til at stille krav til de i Bygnings-
direktivet nævnte bygningsformer. Muligheden for at stille krav til etablering af ladestandere
eller klargøring hertil i forbindelse med nybyggeri eller renovering af større ejendomme kun-
ne med fordel bredes ud til også at omfatte enfamiliehuse (BBR koder 110, 120, 130) med
egen parkeringsplads for at fremtidssikre boligen ved at minimere omkostningen til etablering
af ladestandere, når behovet opstår for boligejeren. Generelt gælder det for alle bygningsty-
per, at der vil opstå et behov for efterfølgende at få defineret begrebet
’renovering’.
Samtidigt
er det behov for klare retningslinjer hvornår, og ved hvilke typer renovering, at disse nye krav
gør sig gældende. Dansk Energi anbefaler således, at lovhjemlen udvides til også at omfatte
disse typer af bygninger og at der udarbejdes entydige retningslinjer for hvornår kravene om
ladestandere gør sig gældende.
L 13 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083443_0007.png
2
I forhold til konkret udmøntning af lovgivningen, herunder mindstekrav til etablering af lade-
standere i eksisterende bygninger, ser Dansk Energi frem til at indgå i dialog med myndighe-
der og relevante parter for at fastsætte et ambitiøst, men dog økonomisk håndterbart krav.
Det er ikke blot et spørgsmål om at fastsætte mindstekravet, men ligeledes at sikre at de
ladestandere, der etableres, er klargjort til et smart energisystem herunder at kunne igang-
sætte opladning på baggrund af prissignaler, eller hvor grøn strømmen i stikkontakten er.
I forhold til mindstekravet til antal ladestandere, der jf. Bygningsdirektivet skal være gælden-
de fra 2025, mener Dansk Energi, at dette ikke er tilstrækkeligt til at understøtte den grønne
omstilling af transportsektoren. Bilproducenter vurderer, at elbilen allerede i 2025 vil være
økonomisk attraktivt i forhold til den konventionelle bil. Skal direktivet have effekt, er det der-
for nødvendigt at gøre mindstekravet til antal ladestandere gældende tidligere.
Dansk Energi foreslår derfor, at der sikres lovhjemmel til at gøre disse krav gældende allere-
de i 2023, og at kravet udvides til også at omfatte beboelsesejendomme med mere end 20
parkeringspladser.
Ad krav til bygningsautomations- og kontrolsystemer
Det bemærkes i lovforslaget, at installation af bygningsautomations- og kontrolsystemer i
eksisterende bygninger skal resultere i lavere totalomkostninger. Denne forudsætning taler
for en præcisering af hvordan, totalomkostninger skal beregnes, især hvilken tidshorisont der
skal regnes i. Denne specificering vil være central for lovforslagets effekt og bør indarbejdes,
når lovhjemmel udmøntes i Bygningsreglementet.
Dernæst er det vigtigt for Dansk Energi at pointere, at bygningsautomatik bør fokusere på
samspil mellem systemer i bygningen og ikke mindst energisystemet omkring bygningen.
I implementering af krav i Bygningsreglementet er det derfor essentielt, at der stilles krav om,
at bygningsautomatik understøtter tovejskommunikation således, at bygningerne bliver en
del af et intelligent energisystem.
Det bemærkes, at direktivet alene fastsætter krav til bygninger med et effekttræk på 290 kW,
nogenlunde svarende til mere end 5.000 m
2
altså alene relativt store bygninger. Dette er i
kontrast til en analyse af Teknologisk Institut, hvor det vurderes, at der er et potentiale for
energifleksibilitet for bygninger med et areal ned til 1.000 m
2
. Danmark har mange bygninger
i spændet 1.000-5.000 m
2
, der med fordel i fremtiden kan understøtte energisystemet, og det
bør derfor overvejes, om udmøntningen skal udvide genstandsfeltet til også at omfatte denne
del af bygningsmassen.
Dansk Energi står selvfølgelig til rådighed, såfremt der er behov for afklaring af ovenstående,
eller Transport- og Byggestyrelsen har yderligere spørgsmål.
Med venlig hilsen
Dansk Energi
Nikolaj Nørregård Rasmussen
L 13 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083443_0008.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Transport- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Den 22. august 2019
Høringssvar på forslag til lov om ændring af byggeloven
Dansk Erhverv støtter omstillingen væk fra fossile brændstoffer og dekarboniseringen af trans-
portsektoren. Teknologiudviklingen indenfor persontransport er heldigvis voldsom, både hvad
angår grønne alternativer til benzin- og dieselbiler, men også i forhold til udvikling af selvkørende
biler, nye forretningsmodeller og ejerformer. Det er derfor højst usandsynligt, at de nuværende
fossile teknologier, optankningsbehov og kørselsmønstre er de samme de næste 10-15 år.
Elbiler er den mest lovende teknologi indenfor personbiler i dag, og her er der kommercielle mu-
ligheder for opladningsinfrastruktur. Dansk Erhverv mener derfor, at det bør være markedet, som
skal drive udrulning af optankning af biler, og omkostningerne dækkes af de virksomheder der
har fortjenesten for opladningerne.
I udarbejdelsen af grund- og nærhedsnotatet til forhandlingerne af bygningsdirektivet blev om-
kostningerne ved infrastruktur for el-biler opgjort til hhv. 5,4-8,2 mio. kr. årligt for etablering af
ladestandere ved opførelse af nye erhvervsbygninger, samt 420-630 mio. kr. for etablering af la-
destandere ved eksisterende erhvervsbygninger. Endvidere vurderes forslaget at medføre omkost-
ninger for erhverv på 7,4 mio. kr. til forberedelse af kabelrør til ladestandere.
Disse omkostninger vurderes at være lavt sat, og de bør konkretiseres i forbindelse med en evt.
fastsættelse af nærmere regler om ladestandere til elektriske køretøjer. Derudover bør berørte
virksomheder og organisationer inddrages i det videre arbejde med implementeringen. Det kan i
den sammenhæng overvejes, hvilke incitamenter der bør være for udrulning af ny infrastruktur til
optankning af biler, såfremt det ikke drives af markedet alene.
Konkret i forhold til detailhandlen, så opholder bilerne sig ikke længe på parkeringspladserne, og
det stiller krav til ladeeffekten såfremt en optankning skal give mening. Det betyder igen øgede
infrastrukturomkostninger til opladning.
Dansk Erhverv bidrager meget gerne i det videre arbejde med implementering af forslaget, så den
kommercielle udrulning af ladeinfrastruktur kan finde sted i takt med udvikling i elbilsparken, og
på en måde hvor infrastrukturomkostningerne ikke overvæltes på tredje part, men bæres af dem
der har fortjenesten eller nytten. Det bør ikke være en ekstra økonomisk byrde for de virksomhe-
der som ikke kan se en kommerciel mulighed i udrulning af ladeinfrastruktur eller andre optank-
ningsmuligheder. Særligt i forhold til eksisterende bygninger er der betydelige omkostninger,
mens de er mindre ved eksisterende erhvervsbyggeri.
Vores ref.: Ulrich Bang
Deres ref.: Nanna Fannikke
[email protected]
uba/UBA
Side 1/2
L 13 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
DANSK ERHVERV
Derfor ønsker Dansk Erhverv en strikt implementering af direktivet, som ikke pålægger danske
virksomheder yderligere omkostninger.
Med venlig hilsen,
Ulrich Bang
Klima- og energichef
Fejl! Henvisningskilde ikke
fundet.2/2
L 13 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083443_0010.png
oo
Transport- og boligministeriet
Att: Fuldmægtig Nanna Fannikke
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
[email protected]
Cc: [email protected]
15. august 2019
EKH
Høring over udkast til lov om ændring af byggeloven j.nr. 2019-3143
DI takker for muligheden for at afgive høringssvar til forslaget om ændring af byggeloven
j.nr. 2019-3143 om implementering af bygningsdirektivet.
DI støtter implementeringen af bygningsdirektivets bestemmelser om hhv. etablering af
ladestandere til elektriske køretøjer, samt etablering af bygningsautomatisering og kon­
trolsystemer i visse bygninger.
DI støtter elektrificeringsdagsordenen, og har således forståelse for, at der skal udrulles
og etableres en forsyningsinfrastruktur, som skal understøtte en omstilling til bl.a. elek­
triske køretøjer. DI finder dog, at denne udrulning i høj grad bør ske på kommercielle
vilkår, men anerkender behovet for yderligere tiltag. DI bemærker, at der er tale om en
beføjelse i byggeloven, som giver ministeren hjemmel til at fastsætte nærmere bestemmel­
ser om etablering af ladestandere eller forberedelse heraf i forbindelse med nybyggeri og
større renoveringer samt fastsætte bestemmelser om et minimum af ladestandere på par­
keringspladser til eksisterende bygninger, som ikke er beboelsesejendomme.
DI skal henstille til, at ministeren ved udmøntning af beføjelsen udformer et fleksibelt
regelsæt. Dette er nødvendigt af flere årsager, bl.a. at der findes bebyggelser i byområder
uden adgang til parkering, hvor det ikke vil give mening at stille krav om etablering af
ladestandere, og at der allerede er etableret forretninger, som udruller ladestandere på
markedsvilkår, hvilket som nævnt fortsat bør være en mulighed. Det er således i DFs øjne
afgørende, at vi ikke får udformet et regelsæt, der pålægger rigide krav til opstilling af
ladestandere på steder, hvor det ikke giver mening, men som sikrer opstilling, hvor beho­
vet er.
DI har ingen kommentarer til forslagene om etablering af automatiserings- og kontrolsy­
stemer.
Såfremt ovennævnte giver anledning til spørgsmål eller kommentarer står undertegnede
naturligvis til rådighed for en drøftelse heraf
1
1
. .
Branchedirektør
L 13 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083443_0011.png
Transport- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Sendt pr. mail til
[email protected]
og
[email protected]
22. august 2019
J.nr.: 2019-4102-0058-7
Sagsbehandler:
Michala Boesen
Mail: [email protected]
Domstolsstyrelsens høringssvar
Transport- og Boligministeriet har ved mail af 5. juli 2019 (j.nr. 2019-3143) anmodet
Domstolsstyrelsen om eventuelle bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af
byggeloven (Bemyndigelse til fastsættelse af regler om ladestandere samt
bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer).
Domstolsstyrelsen har i den anledning noteret sig, at de økonomiske konsekvenser af forslaget
om at indføre hjemmel til at stille krav om ladestandere til elektriske køretøjer vil blive vurderet i
forbindelse med udmøntning af bemyndigelsesbestemmelsen.
Det er umiddelbart Domstolsstyrelsens vurdering, at indførelse af krav om etablering af
ladestandere vil medføre væsentlige udgifter for domstolene, der ikke kan afholdes inden for
domstolenes eksisterende økonomiske ramme.
En nærmere beregning af udgifternes størrelse afventer eventuel udmøntning af
bemyndigelsesbestemmelsen.
Lovudkastet giver ikke Domstolsstyrelsen anledning til yderligere bemærkninger.
Med venlig hilsen
Laila Lindemark
DOMSTOLSSTY RELSEN
STORE KONGENSGADE 1-3
1264 KØBENHAVN K
TELEFON 70 10 33 22 - POST@DOMSTOLSSTY RELSEN.DK
CVR-NR. 21659509
EAN.NR. 5798000161184
L 13 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083443_0012.png
Transport- og Boligministeriet
fremsendt pr. e-mail:
til [email protected]
cc: naf(&trm.dk
EJENpOf'j
Lena Hartmann
DANMARK
[email protected]
Juridisk konsulent
+45 33 12 03 30
23. august 2019
Høring over udkast til lov om ændring af byggeloven
Journalnummer 2019-3143
EjendomDanmark har modtaget Transport- og Boligministeriets høringsbrev af 5. juli
2019 med en foreslået ændring af byggeloven.
Den foreslåede lovaendring giver hjemmel til
at fastsætte naermere reqler om, at der i forbindelse med nybyggeri samt
bestående bygninger skal etableres ladestandere til elektriske l<øretø)er eller
foretaqes forberedelse til etablering af ladestandere.
at fastsætte riærmere reqler om at der i bestående bygninger kan etableres
bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer til styring af tekniske systemer i
5ygningen.
Lovændringen er nødvendig for at kunne opfylde direktiv 2018/844/EU om ændring
af direktiv 2010/31/EU om bygningers energimæssige ydeevne og direktiv 2012/27/EU
om energieffektivitet. Det er et faelles mål at nedbringe Danmarks eriergiforbmg
hvorfor EjendomDanmark som udgangspunkt støtter op om lovforslaget.
For vidtgående hjemmel
Ændringsloven er meget bredt formuleret og qiver en vidtgående hjemmel til at
fastsætte re«;)ler igennem konkretiserende bekendtgørelser. I ændringsloven er der
ikke taget højde for de begrænsninger og dispensationsmuligheder, der findes i
direktiverne.
Vi ser derfor en risiko for at bekeriatqørelser, der udformes indenfor denne brede
ramme, kommer til at stille flere krav til bygningsejere end nødvendig for at opfylde
direktivet.
Vi foreslår derfor, at følgende begrænsninger (der følger af direktivet) indarbejdes i
forslaget til lov om ændring af byggeloven og ikke først i de konkretiserende
bekendtgørelser.
Nørre Voldgade 2 - 1358 København K - +45 33 12 03 30 o www.ejd.dk - CVR-nr. 10 39 02 14
L 13 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083443_0013.png
Ad @ 4e Krav om byqninqsautomatiserinqs- oq kontrolsystemer
Jf. direktiv 2010/31/EU, Art. 14, stk. 4, gælder pligten til etablering af
bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer, kun i erhvervsejendomme, der har
varmeanlæg eller kombinerede rumopvarmnings- og ventilationsanlaeg med en
nominel nytteeffekt på over 290 kW og kun såfremt det er teknisk og økonomisk
muligt.
Begrænsningerne er nævnt i bemærkninger til lovforslaget, men frerngår ikke af selve
lovteksten og bør derfor indarbejdes.
Ad @ 4 d) Krav om ladestandere oq klarqørinq til ladestandere:
Jf. direktiv 2010/31/EU, Art. 8, kan erhvervsbygninger, der har mere end 20
parkeringspladser, men som ejes og benyttes af små og mellemstore virksomheder,
undtages fra kravet om opsætning af et minimum af ladestandere.
Denne dispensationsmulighed, der har til formål at beskytte små og mellemstore
virksomheder, frerngår ikke af lovforslaget og bør derfor indarbejdes i ændringsloven.
For så vidt angår bygninger, som har mere end 10 parkeringspladser, bør det fremgå
af bygningsloven, at kravet om etablering kun udløses, såfremt parkeringsanlaegget
støder op til bygningen eller befinder sig inde i bygningen.
Denne begrænsning fremgår ikke af lovforslaget og ændringsloven kan derfor efter
sin ordlyd give hjemmel til krav om etablering af ladestandere i alle bygninger, der har
mindst 10 parkeringspladser - uanset bygningstype og uanset parkeringspladsernes
fysiske beliggenhed.
l forhold til el<sisterende bygninger bør der desuden konkretiseres, at ikke enhver
større ombygning i ejendomme med mere end 10 parkeringspladser, udløser krav om
etablering af eller klargøring til etablering af ladestandere, men at dette udelukkende
er tilfaldet ved renoveringsforanstaltninger, der omfatter parkeringsanlægget eller
parkeringsanlæggets elektriske infrastruktur.
Endelig bør der i lovforslaget tages højde for, at der kan forekomme særlige
omstændigheder, der besværliggør etablering af ladestandere i en sådan grad, at der
skal qives dispensation fra kravet, jf. direktiv 2010/31/EU, Art. 8, stk. 6.
Vi henstiller derfor til at de ovennævnte begrænsninger bliver indarbejdet i selve
lovteksten. Skulle de ikke blive taget med i ændringsloven, skal vi fremhæve
vigtigheden af, at de bliver medtaget i de efterfølgende bekendtgørelser og at disse
bliver sendt i høring.
2
L 13 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083443_0014.png
Hvilke ejendomme
Både direktivet og forslag til lov om ændring af byggeloven arbejder med to
bygningstyper. Beboelsesejendomme og erhvervsejendomme. Det forbliver dog
uklart, hvad der skal gælde for de mange blandede ejendomme, altså ejendomme, der
indeholder både beboelse og erhverv. Skal disse anses som enten beboelses- eller
erhvervsejendom? Er det afgørende, hvor stor en del af ejendommen, der har hvilken
anvendelse? Eller er det hensigten at disse ejendomme skal opfylde kravene til begge
e3endomstyper?
Lejelovgivning
Der vurderes, at implementeringen typisk vil være omkostningseffektiv. Dette gaelder
dog kun når der er sammenfald mellem den (juridiske) person, der afholder udgiften
til etablering og vedligeholdelses af kontrolsystemerne og den (juridiske) person, der
får gavn af de derigennem opnåede eriergibesparelser.
Omkostninger til etablering og til det løbende tilsyn og vedligeholdelse af hhv.
ladestandere og bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer vil typisk ligge hos
bygningens ejer.
Såfremt der er tale om udlejningsejendomme, vil de eriergibesparelser, der kan opnås
igennem kontrolsystemerne, dog komme lejerne til gode og afspejle sig positiv i
le)erries forbrugsregnskaber. Den nuværende lejelovgivning giver ikke udlejer
mulighed for at medtage udgifterne til ladestandere og til bygningsautomatiserings -
og kontrolsystemer i ejendommens forbrugsrex;)riskaber.
For at skabe en balance, bliver det nødvendigt, at tilpasse lejelovgivningen således at
udlejer kan få kompensation for etablerings- og tilsynsudgifterne fra lejerne, som får
direkte økonomisk gavn af energibesparelsen.
En mulig form kunne være at tilføje udgiften som en udgiftspost, der kan medtages i
ejendommens forbrugsregnskab (ligesom det sAer ved fx udgifter til energimaerkning).
Et formuleringsforslag til LL @ 37 og til ELL @ 45 kunne være:
"Udgifterne til bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer medtages i regnskabet
for varme og opvarmning af brugsvand med de løbende udgifter til tilsyn og
vedligeholdelse. Endvidere medtages en passende forrentning af etablerings-
omkostningerne."
Kapacitet
Der bør desuden tages højde for elnettets kapacitet. Det ses udmeldt fra Dansk Energi
i bl.a. "Gør elnettet klart til elbilerne", at det eksisterende elnet ikke kan klare opgaven
med at forsyrie så mange ladestandere, som politisk ørisl<et. For at undgå, at
ejendomsejere bliver mødet med krav, hvis realisering ikke giver mening, henstiller vi
derfor til at der ved formuleringen af bekendtgørelserne og de deri givne
3
L 13 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083443_0015.png
dispensationsmuligheder, tages hensyn til, hvad
forsyningsmæssigt fornuftig.
er
er teknisk muligt og
Afslutningsvis vil vi på vegne af vores medlemmer fremhæve vigtigheden af, at
bel<endtqørelserrie bliver seridt i høring på lige fod med lovforslaget, da det bliver
selve bel<endt«;)ørelserrie, der kommer til at requlere i detaljer, hvilke krav bygningsejer
skal til at opfylde.
Venlig hilsen
J./
Ipa /7'=-
Juridisk direktør
1 Moi
rteri Østrup Møller
4
L 13 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083443_0016.png
Transport- og Boligministeriet
Nanna Fannike
Frederiksholms Kanal 27F
1220 København K
Glostrup, fredag, 23 august 2019
Høringssvar vedr.
”Forslag
til lov om ændring af byggeloven”
Energiforum Danmark takker for lejligheden til at kommentere ovennævnte forslag.
Energiforum Danmark finder det positivt, at der skabes hjemmel i byggeloven, til at
stille krav om etablering af eller forberedelse til ladestandere for el-køretøjer i forbin-
delse med en lang række bygninger.
I forbindelse med den konkrete udmøntning af loven, anbefaler vi dog, at man skal
være opmærksom på:
- Er elnettets beskaffenhed i alle områder, så det er muligt at etablere den øn-
skede infrastruktur med den ønskede effekt? Hvis ikke - hvem afholder så ud-
gifterne til opgraderinger og netforstærkning?
- Der vil opstå et finansieringsbehov, når så massive investeringer skal foreta-
ges, særligt i forbindelse med eksisterende bygninger
- Hvis/når reglen udrulles i boligområder, bør der være dispensationsmuligheder
for ejendomme med få bilejere.
Derudover savner vi en generel strategi for infrastrukturen til el-køretøjer og finansie-
ringen heraf, særligt set i lyset af de politiske ambitioner på området.
Vi mener også, at det er yderst positivt, at der stilles krav om bygningsautomatise-
ring- og kontrolsystemer i større bygninger, der ikke er til beboelse. Det er faktisk på
høje tid, der stilles krav om dette.
Langt de fleste bygninger vil allerede leve op til et krav om tilstedeværelse af disse
systemer, og vi håber derfor, at den konkrete udmøntning af kravene kan fremme
brugen og udbyttet af de eksisterende systemer, fx gennem vejledninger. Samt at der
sættes fokus på dokumentation af bygningsautomatikkens indregulering og idriftsæt-
telse.
I forbindelse med den konkrete udmøntning af bestemmelserne, opfordrer vi desuden
til:
-
-
-
-
at man ikke definerer bygningsautomatisering- og kontrolsystemer så snæ-
vert, at man begrænser bygningsejerne til bestemte kommunikationsløsninger
eller platforme
at man definerer bygningsautomatisering- og kontrolsystemer, så vi også sik-
rer systematisk overvågning af energiforbruget, gerne på daglig basis. Dermed
udnyttes bygningsdataene optimalt i forhold til at undgå spild og overforbrug.
at mulighederne for brug af IOT og AI ikke begrænses af alt for specifikke krav
til systemerne
at bestemmelserne fremmer en intelligent udnyttelse af systemerne, fx ved, i
nybyggeri, at stille krav om sammenhæng/synergi mellem styringssystemerne
til hhv varme, ventilation og køl, samt krav om styringsstrategier for nybyggeri
over en vis størrelse og kompleksitet.
L 13 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083443_0017.png
I bemærkningerne står der, at kravet om etablering af bygningsautomatisering- og
kontrolsystemer for eksisterende bygninger kan fraviges, hvis det ikke er omkost-
ningseffektivt. Vi anbefaler at det defineres ret præcist hvordan det opgøres, så vilkå-
rene er tydelige og ens for alle.
Energiforum Danmark stiller sig gerne til rådighed for en uddybning af ovenstående
kommentarer, og også gerne til det videre arbejde.
Med venlig hilsen
Dorte Nørregaard Larsen
Sekretariatsleder
Energiforum Danmark
L 13 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083443_0018.png
s
22. august 2019
19/04766-6
Erhvervsministeriet har følgende bemærkninger til Udkast til forslag
til lov om ændring af byggeloven
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) har modtaget lov-
forslaget i høring.
TER har følgende vurdering af forslagets administrative konsekvenser for
erhvervslivet samt bemærkninger til Transport- og Boligministeriets vur-
dering af principperne for agil erhvervsrettet regulering.
Administrative konsekvenser
TER har følgende bemærkninger om de administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
TER vurderer, at lovforslaget medfører administrative konsekvenser for
erhvervslivet. Disse konsekvenser vurderes at være under 4 mio. kr. år-
ligt, hvorfor de ikke kvantificeres nærmere.
Principper for agil erhvervsrettet regulering
TER har følgende bemærkninger om Transport- og Boligministeriets vur-
dering af principperne for agil erhvervsrettet regulering.
Transport- og Boligministeriet har vurderet, at principperne for agil er-
hvervsrettet regulering ikke er relevante for de konkrete ændringer i lov-
forslaget. TER har ingen bemærkninger hertil.
TER minder om, at udkast til erhvervsrettet regulering, jf. Vejledning om
Erhvervsøkonomiske Konsekvensvurdering og Vejledning om Principper
for agil erhvervsrettet regulering, bør sendes i høring hos TER så vidt
muligt 6 uger før den offentlige høring. TER skal således dels vurdere de
administrative konsekvenser for erhvervslivet og dels screene for ministe-
riets vurdering af principperne for agil erhvervsrettet regulering. Er-
hvervsrettet regulering sendes i præhøring hos TER via letbyr-
[email protected].
Kontaktperson vedr. ovenstående bemærkninger:
Per Kæmpe
Fuldmægtig
Tlf. direkte 3529 1556
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 13 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083443_0019.png
2/2
E-post
[email protected]
L 13 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083443_0020.png
Ringkøbing, den 23. august 2019
Til Transport- og Boligministeriet
Høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af byggeloven (jnr. 2019-3143)
I Elbilforeningen FDEL er vi glade for, at EUs bygningsdirektiv og den danske følgelovgivning fremover stiller
krav til bygherrer om etablering af ladestandere til elbiler. Med dette høringssvar ønsker vi at bidrage til, at
den nye lov bliver en reel støtte for omstillingen til en grønnere bilpark i Danmark.
EU-direktivet er baseret på et mål om, at 30 procent af Europas nye biler skal være nulemissionsbiler i 2030
(
KOM(2017) 676)
. I Danmark er målet, at 100 procent af nysalget i 2030 skal være nulemissionsbiler.
Derfor bør Danmark gå videre, end direktivet pålægger os. Dette gælder både omfang og tidslinie.
Elbilforeningens detaljerede høringssvar findes på de følgende sider. Vores høringssvar vedrører
lovforslaget såvel som den bekendtgørelse, der ifølge forslaget skal udmønte loven.
Nogle af kommentarerne vedrører muligvis andre ressortområder end transport- og boligministeriets. Her
er det vigtigt for lovens og bekendtgørelsens effekt, at de relevante ministerier inddrages.
Elbilforeningen står gerne til rådighed for spørgsmål og yderligere uddybning.
Med venlig hilsen
Elbilforeningen FDEL
Anna Hilden, formand
Elbilforeningen FDEL er de danske elbilisters forbrugerorganisation. Vi arbejder for flere elbiler på de danske
veje og for den grønne omstilling af transporten. FDEL har ca. 900 betalende medlemmer og mere end 3000
følgere i hele Danmark. Se mere på
www.fdel.dk
og følg os på Facebook og Twitter.
L 13 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083443_0021.png
Høringssvar
1. Fysisk tilgængelighed
Hvis ikke laderne er reelt tilgængelige for dem, der skal bruge dem, har loven og bekendtgørelsen ingen
værdi, og bygherrens ekstra udgifter til etablering af ladestandere er spildt. Defor skal det sikres, at
ladepladserne kan forbeholdes elbiler med ladebehov.
1.1 Loven skal give mulighed for, at ladepladserne kan forbeholdes elbiler under opladning. Det skal ske
ved hjælp af tydelig skiltning og evt. bemaling.
1.2 For offentlige parkeringspladser skal ladepladserne være forbeholdt elbiler under opladning.
Bemærkninger:
-
-
-
I praksis kan det være fornuftigt at tillade, at ladende biler bliver holdende på pladsen efter
opladning, for eksempel om natten.
Nogle steder, for eksempel ved indkøbscentre eller på offentlige P-pladser i byer, vil en
tidsbegrænsning på for eksempel 3-4 timer være relevant.
Hvis de øvrige parkeringspladser har tidsbegrænsning på under 3-4 timer, må ladepladserne kunne
undtages herfra, da kortere opladningstid ved en normallader (<= 22 kW AC) for mange bilmodeller
ikke rigtig giver mening (en bil, der lader ved 3,7 kW på AC, skal lade ca. 4 timer for at få strøm nok
til 100 kilometers kørsel).
1.3 Det skal være muligt for parkeringspladsens ejere eller anden myndighed at håndhæve
parkeringsreglerne på ladepladser på samme måde, som de kan håndhæve regler for parkering på de
øvrige pladser.
2. Kommerciel tilgængelighed
Det skal være praktisk muligt for alle elbilister at lade ved ladestanderne, også uden at de behøver at tegne
aftale hos en bestemt udbyder. Dette er allerede fastlagt i dansk lov (Bekendtgørelse
om ændring af
bekendtgørelse om krav til tekniske specifikationer m.v. for offentligt tilgængelig infrastruktur for
alternative drivmidler og motorkøretøjsmanualer
af 8. maj 2018).
I dag opfylder selskaberne i praksis loven ved, at man kan sende en SMS eller downloade en speciel app for
at lade på ladere fra et selskab, man ikke er kunde hos. Dette er for kompliceret og hæmmer udbredelsen
af elbiler og elbilturisme. Alle ladere, der bruges af mere end en enkelt elbilist, bør i fremtiden kunne
aktiveres ved brug af kreditkort.
2.1 På offentlige parkeringspladser skal laderne kunne aktiveres ved brug af et dansk eller internationalt
kreditkort.
2
L 13 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083443_0022.png
3. Beboelsesejendomme
Direktivets bestemmelser om opstilling af og forberedelse til ladestandere ved beboelsesejendomme er et
stort skridt fremad for beboerne i etagebyggeri og for udbredelsen af elbilisme i byerne.
Men direktivet og lovforslaget omfatter kun nye beboelsesejendomme og ejendomme, der gennemgår en
større renovering. Beboere i eksisterende byggeri har ringe støtte i direktiv og lovudkast, hvis de ønsker at
skifte til elbil. Derved kommer lovudkastet til at hæmme udbredelsen af elbiler, især i byerne.
Elbilforeningen mener, at beboere i etagebyggeri med parkeringspladser skal have ret til at få etableret en
ladestander.
3.1 Lovforslag og bekendtgørelse udvides, så beboere i etagebyggeri med tilhørende parkeringspladser
får ret til etablering af ladestander.
Bemærkning:
-
Dette kan implementeres efter norsk forbillede (for
”sameier”
gælder:
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-65#KAPITTEL_5
(paragraf 25), for
”borettslag”
er
et lovforslag i høring:
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-av-forslag-til-endringer-
i-plan--og-bygningsloven-eierseksjonsloven-og-
burettslagslova/id2642313/?expand=horingsnotater)
4. Stiktyper og effekt
Direktivet nævner ikke noget om, hvilke stiktyper og hvilken effekt ladestanderne skal have. Dermed kunne
direktivets krav i princippet opfyldes ved at opstille 220 V stikkontakter.
Dette er dog af mindst to grunde ikke en god idé: For det første tager opladning ved 220 V via
” or orkabel” elle 3 og ga ge så la g tid so oplad i g ved e
-22 kW normallader. For det
a det ka brug af ” or orkablet” være forbu det ed bra dfare.
Derfor skal det specificeres i bekendtgørelsen, at der skal være tale om 11-22 kW normalladere med Type
2-stik
eller eventuelt hurtigladere (>= 50 kW DC) med CCS-stik.
4.1 Det skal præciseres i bekendtgørelsen, at ladestanderne
enten
skal have Type 2-stik og kunne yde
mindst 11 kW AC
eller
skal have CCS-stik og kunne yde mindst 50 kW DC
eller begge dele i
kombination.
Bemærkning:
-
Som vi læser direktivet, retter det sig primært mod steder, hvor bilisterne opholder sig et stykke tid
(arbejdspladser, boliger, bycentre, indkøbscentre, hospitaler osv.), ikke mod rastepladser og
lignende. Det giver dermed i de fleste tilfælde mest mening at opstille normalladere. De er langt
billigere at etablere, de giver en jævnere belastning af elnettet, og de giver mulighed for forskudt
opladning, så strømmen trækkes, når der er overskud af den. Normalladning er også det bedste for
bilernes batterier. Endelig foretrækker elbilister i etageboliger ifølge Elbilforeningens egen
undersøgelse at oplade ved normalladere frem for hurtigladere, se denne artikel:
3
L 13 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083443_0023.png
https://www.altinget.dk/transport/artikel/elbilforening-hurtigladning-bliver-ikke-et-problem-i-
byerne
.
5. Tidslinje
Direktivet og lovudkastet nævner 2025 som frist for indførelse af ladestandere i eksisterende byggeri. Det
er for sent, hvis formålet er at fremme overgangen til elbiler og sikre, at den sidste benzin- eller dieselbil er
solgt i 2029. Det gælder især i byerne, hvor mange er henvist til at lade bilen op på arbejdspladsen eller i
det offentlige rum. Derfor skal implementeringen fremskyndes:
5.1 Krav til etablering af ladestandere i eksisterende byggeri skal træde i kraft i 2023.
4
L 13 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083443_0024.png
Transport- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Sendt pr. e-mail til [email protected] og
[email protected]
23-08-2019
Dir. tlf.
+45 45 27 07 13
E-Mail
[email protected]
Sagsnr.
S19-7043
Ref: DBL/
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af byggeloven,
journalnummer 2019-3143
I forbindelse med ovennævnte høring har FDM følgende bemærkninger.
Regeringens mål om en reducering af drivhusgasudledningen i 2030 med
70% kan kun nås, hvis transportsektoren bidrager. I den forbindelse vil elbi-
len være et vigtigt led i løsningen, hvorfor det er afgørende, at det sikres, at
elbilen er et reelt alternativ for så mange som muligt.
I dag afholder mange bilkøbere sig fra at købe en elbil pga. manglende la-
demuligheder, ikke mindst ved boligen. Især når man bor i en etageejen-
dom, kan det være vanskeligt eller ligefrem umuligt at oplade sin elbil i
nærheden af boligen. Da 32% af danskerne bor i etageboliger, er problem-
stillingen reel for gennemførelsen af den grønne omstilling.
Den danske regering bør gå forrest og hjælpe borgere, der ønsker en elbil,
med rammevilkår, der gør opsætning af ladestandere attraktive, og dermed
sikrer lademuligheden. Den største hindring i den sammenhæng er i dag, at
boligselskaberne ikke ved, hvor de skal henvende sig. Der mangler et råd-
givningscenter eller tilsvarende, hvor boligselskaberne kan få hjælp og råd-
givning. FDM bidrager gerne med viden, men på nuværende tidspunkt er det
af ressourcemæssige årsager kun muligt for os at rådgive vores medlemmer.
Da den grønne omstilling og udbredelsen af grønne biler haster, bør det
overvejes om EU-direktivet skal implementeres på en måde, så den prakti-
ske gennemførelse ligger tidligere end 2025. 2025 kan meget vel være for
sent, hvorfor Danmark allerede nu bør sikre en ambitiøs fremdrift.
Med venlig hilsen
Firskovvej 32
Postboks 500
2800 Kgs. Lyngby
Tlf. +45 70 13 30 40
CVR nr. 10 37 67 18
Dennis Lange
Juridisk konsulent
[email protected]
www.fdm.dk
L 13 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083443_0025.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
TRM Nanna Fannikke ([email protected])
TRM Nanna Fannikke ([email protected])
VS: Godt lovforslag om ændring af byggeloven
02-09-2019 11:02:45
Fra:
Helene Egebøl [mailto:[email protected]]
Sendt:
22. juli 2019 12:21
Til:
TRM Nanna Fannikke
Cc:
[email protected]
Emne:
Godt lovforslag om ændring af byggeloven
Kære Nanna Fannikke, Som en del af den tidligere regerings grønne vækstteam glæder det mig virkelig at se dette lovforslag
fordi det understøtter den grønne agenda i Danmark. Ved brug af målrettet teknologi bygningerne kan vi jo muliggøre en højere
energi-effektivitet samt mere effektiv brug af bygningerne. Netop dette drøftede vi meget i vækstteamet under udarbejdelsen af
vores anbefalinger. Udbredelsen af Bygningsautomatik er allerede omfattende i Danmark og sammenlignet med det øvrige EU
så har vi her et forspring som vil give danske virksomheder, specielt rådgivere, vækst muligheder i resten af Europa inden for
dette område. Vigtigt er det dog, at kravene bliver relativt specifikke, da min erfaring med dansk byggeri er, at jo mere
detaljerede kravene er, jo mere effekt får de, specielt sådan noget som dette, da det er svært at se den endelige effekt før
byggeriet er i drift. Det handler jo om at få sikret det mest bæredygtige løsning over mange år og ikke kun om at minimere
opførelsesomkostningerne. Jeg vil med denne mail give udtryk for min begejstring for lovforslaget, der bestemt går i den rigtige
retning. Tak for at du/I driver dette. Helene Egebøl Medlem af den tidl. Regerings Grønne Vækstteam
L 13 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
Transport- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Att: Nanna Fannikke
Plan-Fjernvarme Bygas & Kraftvarme
Direkte tlf.
2795 2785
E-mail
[email protected]
Dato
22.08.2019
Høringssvar til forslag til lov om ændring af byggeloven
Kære Transport- og boligministerie
Vi takker for muligheden for at levere et høringssvar vedrørende den kommende
ændring i byggeloven, hvor der stilles krav om bygningsautomatiserings- og
kontrolsystemer. Det er et område, hvor vi i HOFOR har rigtig meget erfaring og vi er
meget positive over at se, at man tager fat på at udnytte denne metode til at opnå
energieffektiviseringen i bygningsmassen.
Vi har dog to opmærksomhedspunkter i denne forbindelse. For det første undrer det os,
at man ikke har valgt også at inkludere beboelsesejendommene, hvor vi kan se, der
befinder sig et rigtig stort potentiale for energieffektiviseringer. Vi har over en årrække
haft rigtig stort fokus på, hvordan man bedst kan udnytte dette potentiale gennem netop
bygningsautomatiseringer og kontrolsystemer. På den baggrund har vi erfaret, at man
gennem bygningsautomatisering og kontrolsystemer, har kunnet opnå både lavere
varmeregninger og højere komfort for vores kunder. Effektivisering af varmeanlæggene i
beboelsesbygningerne vil desuden medvirke til at øge effektiviteten betydeligt i de
samlede fjernvarmesystemer med nemmere integrering af fx varmepumper, biomasse
og andre vedvarende energikilder. Det fremgår af EU-direktivet, at der også gives
mulighed for at udvide den nye lovgivning til beboelsesejendomme og det vil vi i høj
grad anbefale, for så vel varmeforbrugernes som den grønne omstillings skyld.
Vores andet opmærksomhedspunkt vedrører implementeringen af denne lovgivning. Det
er et relativt kompliceret område og implementeres det forkert, kan det nemt ende som
en hæmsko frem for en håndsrækning til bedre energieffektiviseringer i bygningerne.
Det er helt konkrete emner som eksempelvis:
hvordan og hvor ofte skal data for anlæggenes drift opsamles?
Vil det være tilstrækkeligt at dataopsamlingen og analyser baseres på data fra
målere?
retningslinjer for beregning af benchmarking og effektiviseringskrav,
L 13 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
hvordan kan det sikres, at der kan kommunikeres ”på tværs af forskellige typer
beskyttet teknologi, udstyr og producenter”?
hvorledes
kan man fastlægge hvad, der er ”teknisk og økonomisk muligt”?
Vi håber derfor, at man vil inddrage branchen i implementeringsfasen således, at vi kan
hjælpe med at opnå gode resultater for energieffektiviseringen i bygningsmassen.
HOFOR stiller meget gerne vores ekspertise til rådighed. Vi har som nævnt stor erfaring
med netop bygningsautomatisering og kontrolsystemer hos vores københavnske
kunder.
Venlig hilsen
HOFOR
Side 2 af 2
L 13 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083443_0028.png
Erhvervs- og Analysekontoret
Transport- og Boligministeriet
Frederiksholmskanal 27F
1220 København K
Sendt pr. mail til
[email protected]
og
[email protected]
2019-08-19
Høringssvar fra Dansk Standard vedr. Forslag til lov om ændring af byggeloven
Dansk Standard takker for muligheden for at kommentere på forslaget om lov om ændring af
byggeloven, hvor Boligministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om ladestandere til
elektriske køretøjer samt bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer.
Idet vi henviser til direktivets betragtning 40, ønsker vi at understrege betydningen af at indtænke
standarder, når der skal udarbejdes betænkninger som følge af den nye lov:
”Ude at dette berører edle sstater es valg, hvad a går a ve delse af sættet af sta darder
vedrørende bygningers energimæssige ydeevne
[…]
vil anerkendelsen og udbredelsen af disse
standarder i medlemsstaterne få en positiv indvirkning på gennemførelsen af direktiv 2010/31/EU
so æ dret ved ærvære de direktiv.”
Særligt ønsker vi i denne sammenhæng at fremhæve den internationale standard for
energieffektivitet, der er oversat til dansk (DS/HD 60364-8-1:2015), og er en del af en serie af
standarder vedr. elektriske installationer, som allerede er implementeret i lovgivningen og meget
udbredt blandt virksomhederne.
Standarden for energieffektivitet i elektriske installationer er et redskab til optimering af
energiforbruget i elinstallationer. Standarden fastlægger krav og anbefalinger til den elektriske del
af energistyringssystemet, herunder energimåling, og er dermed et supplement til DS/EN ISO
50001, standarden for energiledelse. Herved opnår elinstallationen det krævede ydelsesniveau og
den krævede sikkerhed ved det laveste strømforbrug.
For at sikre, at der er den fornødne hjemmel til at henvise til ovennævnte standarder om
energieffektivitet i en bekendtgørelse, udstedt med hjemmel i de foreslåede regler vil Dansk
Standard desuden anbefale, at byggeloven præciseres på den måde, at der indføres en udtrykkelig
hjemmel til at undtage standarder, nævnt i regler udstedt i medfør af loven fra kundgørelse i
Lovtidende, som dette f.eks. er sket i jernbanelovens § 99.
Ved indførelse af en regel i byggeloven, der minder om jernbanelovens § 99 sikres således en
utvetydig adgang til, at de regler, der fremgår af lovforslaget bl.a. kan gennemføres samt overholde
en nærmere angiven standard, som f.eks. den nævnte DS/HD 60364-8-1:2015.
I Dansk Standard stiller vi os meget gerne til rådighed for en videre drøftelse vedr. indarbejdelse af
standarderne i bekendtgørelserne omhandlende de nærmere regler om ladestandere til elektriske
køretøjer samt bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer.
Med venlig hilsen
Andreas Kaus Jensen
Public Affairs chef
D: 39966299 | M: 61928240
Mail:
[email protected]
L 13 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083443_0029.png
Transport- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tel
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
15. august 2019
Kulturministeriets svar til høring over forslag til ændring af byggeloven
Kulturministeriet har ingen bemærkninger til det fremsatte lovforslag til ændring af
byggeloven.
Kulturministeriet vurderer imidlertid, at de administrative forskrifter, der skal
udstedes inden den 10. marts 2020 i henhold til lovændringerne, kan indeholde
problemstillinger i forhold til de fredede bygninger og fortidsminder, som giver
Kulturministeriet anledning til at komme med bemærkninger, når disse sendes i
høring.
Med venlig hilsen
Sabine Erlenbach
Fuldmægtig
Dok. nr. 19/01873-5
L 13 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083443_0030.png
L 13 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083443_0031.png
L 13 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083443_0032.png
Til Transport- og Boligministeriet
Sendt til
[email protected]
og
[email protected]
Dok. ansvarlig: TSK
Sekretær:
Sagsnr: s2019-762
Doknr: d2019-17266-9.0
19. august 2019
Høringssvar til lov om ændring af byggeloven
Branchefællesskab for Intelligent Energi har med interesse læst Transport- og Boligministeri-
ets udkast til forslag til om ændring af byggeloven og ser positivt på, at der tages initiativ til at
fremme den nødvendige infrastruktur til understøttelse af et intelligent energisystem, som er
en forudsætning for en effektiv grøn omstilling.
Vi noterer os, at foreslåede ændringer implementerer direktiv om bygningers energimæssige
ydeevne (Bygningsdirektivet). Med lovforslaget forslås byggeloven ændret, således at der
indføres lovhjemmel til at fastsætte nærmere regler om lade-standere og bygningsautomatik.
Branchefælleskabet bakker op om hensigten bag Bygningsdirektivets nye krav om at fremme
udbredelsen af lade-infrastruktur til elektriske køretøjer og bygningsautomatik, der samlet set
medvirker til at fremtidssikre vores bygningsmasse, øge energieffektiviteten og sikre mulig-
heden for samspil med energisystemet. Samtidigt bemærkes det, at ændringsforslagene
udgør en minimumsimplementering af Bygningsdirektivets krav.
Branchefælleskab for Intelligent Energi henviser til høringssvar fra Dansk Energi og Dansk
El-bilalliance fsa. de elementer af bygningsdirektivet, der vedrører lade-standere, idet vi bak-
ker om disse høringssvar. Vores høringssvar fokuserer alene på den del af Byggeloven, der
vedrører bygningers samspil med energisystemet, nemlig bygningsautomation.
Intelligent Energi ser frem til at se hjemmelen udmøntet i bekendtgørelsen og stiller sig til
rådighed i dette arbejde.
Konkret har vi følgende bemærkninger om bygningsautomation:
Ad krav til bygningsautomations- og kontrolsystemer
Det bemærkes i lovforslaget, at installation af bygningsautomation- og kontrolsystemer i ek-
sisterende bygninger skal resultere i lavere totalomkostninger. Denne forudsætning taler for
en præcisering af, hvordan totalomkostninger skal beregnes, især hvilken tidshorisont der
skal regnes i. Denne specificering vil være central for lovforslagets effekt, da byggebranchen
bærer præg af at være en ”compliance branche”, hvor der er fokus på de målbare lovkrav,
der er til byggeriet, og hvor uspecificerede lovkrav får lav prioritet.
L 13 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083443_0033.png
2
Dernæst at et ensidigt fokus på bygningsautomatik, uden fokus på samspil mellem systemer,
risikerer at medføre uintelligente og siloopbyggede systemer. Resultatet kan blive, at den
ønskede energieffektivisering ikke opnås, og at indeklimaet forringes af manglende samspil
mellem fx varme-, køle- og ventilationssystem. Samspillet bør også omfatte lokal produktion
af energi samt lagring. Derudover bør det sikres, at styringssystemer understøtter tovejs-
kommunikation, således at bygningers potentiale som aktiver i et intelligent energisystem
kan udnyttes. Det gælder fx muligheden for at udnytte den store termiske varme i bygningen
til at stoppe med at aftage fjernvarme i en periode, hvor varmepumperne ikke producerer
varme, da produktionen af grøn el er lavere end efterspørgslen.
Det bemærkes, at direktivet alene fastsætter krav til bygninger med et effekttræk på 290 kW,
nogenlunde svarende til mere end 5.000 m2. I rapporten ”Energifleksibilitetsmuligheder og
termisk kapacitet i kontorbyggeri
– En undersøgelse af teknisk potentiale” fra Teknologisk
Institut (2014) vurderes det, at det optimale tekniske potentiale for fleksibilitet fås ved at fo-
kusere på bygninger på over 1.000 m2. Danmark har således mange bygninger i spændet
1.000-5.000 m2, der med fordel i fremtiden kan understøtte energisystemet. Intelligent Ener-
gi opfordrer derfor til, at udmøntningen udvides til også at omfatte denne del af bygnings-
massen. Denne opfordring skal ikke mindst ses i lyset af regeringens ambitiøse energi-og
klimapolitiske målsætninger for 2030.
Med venlig hilsen
Branchefælleskabet Intelligent Energi
v.
Thomas Skaarup Østergaard
L 13 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083443_0034.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
TRM Nanna Fannikke ([email protected])
TRM Nanna Fannikke ([email protected])
VS: Forslag til lov om ændring af byggeloven
02-09-2019 11:03:10
signaturbevis.txt;
Fra:
John Kepny-Rasmussen [mailto:[email protected]]
Sendt:
18. juli 2019 15:07
Til:
TRM Nanna Fannikke
Cc:
Brian Schnell
Emne:
Forslag til lov om ændring af byggeloven
Hej Nanna Fannikke.
Forslaget til lov om ændring af byggeloven vedrørende indførelse af krav om bygningsautomatiserings- og
kontrolsystemer (Bemyndigelse til fastsættelse af regler om ladestandere samt bygningsautomatiserings- og
kontrolsystemer) er mere end velkomment.
Erfaringerne i vores driftsorganisation omkring bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer er, at dette er et vigtigt
værktøj til at opnå og fastholde et lavt energiforbrug. Vi har derfor igennem længere tid imødeset mere tydelige krav
i byggeloven samt i Bygningsreglementet vedrørende bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer.
Forslag vedrørende indførelse af krav om bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer anbefales præciseret således
det tilsikres at kravet indføres overfor nybyggeri beboelsesbygninger – i særdeleshed ved etagehusbyggeri.
For bestående beboelsesbygninger bør kravet om implementering af bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer
indføres ved ombygninger af bygningers varme- og/eller ventilationssystemer i beboelsesbygninger – særligt ved
beboelsesbygninger opført som etagehus.
Personligt så jeg gerne meget specifikke minimumskrav, da vi i dag desværre oplever løsninger, der ikke er
specificeret tilstrækkeligt og derfor ikke fungerer optimalt. Dog ser jeg lovforslaget som et skridt i den rigtige
retning.
Med venlig hilsen
John Kepny-Rasmussen
Energi- og varmekonsulent
Tlf. 38 38 18 90
[email protected]
Vester Voldgade 17 • 1552 København V
T 33 63 10 00 • www.kab-bolig.dk
Følg KAB på Facebook >
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
---------
Denne e-mail fremsendes fra KAB.
Mailen kan indeholde fortrolige oplysninger, der ikke må videregives,
kopieres eller på anden måde anvendes af andre end modtageren.
Hvis du ikke er rette modtager, beder vi dig kontakte KAB på +45 33 63 10 00 og herefter slette e-mailen.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
---------
L 13 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083443_0035.png
NOTAT
KL’s høringssvar til lovforslag om ændring af byggelo-
ven
KL takker for muligheden for at kunne afgive høringssvar til lovforslag om
ændring af byggeloven. KL tager forbehold for efterfølgende politisk behand-
ling af sagen.
Høringsforslaget er et forslag om lovændring
bemyndigelseslovgivning
hvor byggeloven ændres, så der er mulighed for med tilbagevirkende kraft
via den udførende lovgivning som bygningsreglement, bekendtgørelse mv.
at stille krav om:
1. Ladestandere til elektriske køretøjer
2. Bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer
Ad 1)
Det vurderes positivt at lovgivningen tilpasses, så der ikke kun stilles krav til
ladestandere ved nybyggeri og større ombygninger, men også til eksiste-
rende byggeri.
Lovforslagets §4 stk 2 om minimum af ladestandere i eksisterende bygnin-
ger, der ikke er beboelse, med mindst 20 parkeringspladser og 10 ved større
ombygninger, er svær at kommentere på, da det afhænger af hvor hurtig
omstillingen til elkøretøjer kommer til at ske.
Frem mod 2030 må det dog vurderes at omstillingen går forholdsvis lang-
somt. Det interessante er hvor mange ladestandere der efterfølgende forlan-
ges pr. henholdsvis 20 og 10 p-pladser.
Lovforslaget bør derfor understøttes af en vejledning på området, og der bør
være en passende etableringsperiode, der kan håndteres i en kommunal
planlægnings- og beslutningsproces.
Ad 2)
Det er vigtigt for KL at kommunerne inddrages i arbejdet omkring udarbejdel-
sen af bekendtgørelser indeholdende de tekniske og konkrete krav om selve
installationen af bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer.
Der kan i den sammenhæng nævnes følgende fokuspunkter:
1. Anvisning af beregningsmetode for simpel tilbagebetalingstid (totaløkono-
mis beregning) af bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer til varme-,
køle- og ventilationsanlæg.
2. Hvis installationen heraf ikke vil være omkostningseffektiv i den konkrete
bygning, er det så efter
”Følg
eller forklar”-princippet, eller vil det være op til
byggemyndigheden i kommunerne?
Dato: 22. august 2019
Sags ID:
Dok. ID:
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3194
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
L 13 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083443_0036.png
NOTAT
3. Lovforslaget omfatter alle større bygninger, men hvad er minimumskra-
vet? Er det ud fra kvadratmeterstørrelse eller teknisk kompleksitet, eller skal
der laves en totaløkonomisk beregning i alle tilfælde?
4. Definition og krav til bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer. KL an-
befaler, at der stilles krav om åbne standarder, protokoller, snitflader mv..
5. Der bør dertil suppleres med viden om best practice på område samt an-
befaling til kommuner om udarbejdelse af CTS strategi, så den enkelte ejen-
dom ikke blot ses som en isoleret sag, men at der styres ensartet i en porte-
følje af bygninger.
6. Der kan være en bekymring for, om alle kommuner har den tekniske kom-
petence i driften, og der bør derfor være et fokus på kompetenceudvikling in-
den for området.
KL er som udgangspunkt positiv overfor de potentielle gevinster ved en au-
tomatisering i bygningsmassen. KL vil derfor gerne tilbyde at give input til
udformningen af bekendtgørelsen i en tidlig fase, så kommunerne kan med-
virke til at potentialerne realiseres i de kommunale bygninger.
KL er indforstået med at de økonomiske effekter af lovforslaget vil afhænge
direkte af den konkrete udmøntning i bekendtgørelsen. KL ser derfor frem til
også at modtage den kommende bekendtgørelse i økonomisk høring.
Dato: 22. august 2019
Sags ID:
Dok. ID:
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3194
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
Venlig hilsen
Kristoffer Slottved
L 13 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083443_0037.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Transportministeriet ([email protected])
TRM Nanna Fannikke ([email protected]), Rikke Sønderriis ([email protected])
Mette Hesthaven ([email protected])
Høring over forslag til lov om ændring af byggeloven - KK høringssvar
15-08-2019 10:27:48
signaturbevis.txt;
Københavns kommune har følgende bemærkninger til forslag til lov om ændring af byggeloven:
Selvom der på nuværende tidspunkt kun er tale om bemyndigelsesbestemmelser vil Københavns Kommune allerede nu fremføre, at
der alt efter hvilken implementeringsmodel der vælges, kan blive tale om et ekstra ressourcetræk hos kommunerne.
Kravene skal ifølge bemærkningerne gælde for såvel nyt som eksisterende erhvervsbyggeri, men der står intet om
bygningsmyndighedens rolle i forhold til overholdelse af kravene. Der er tale om tekniske bestemmelser, så vi antager, at vi i
forbindelse med nybyggeri ”kun” skal kontrollere dokumentation. Der er større udfordringer med bestemmelserne om, at der også
skal udføres energieffektiviseringsarbejder på eksisterende erhvervsbyggeri. Hvis man vælger en model som fx
brandsikringsreglerne, hvor kommunerne skal kontrollere udførelsen, vil der blive tale om et stort ressourcetræk. Hvis man vælger
modellen som fx ved indførelsen af reglerne om individuel måling af forbrugsposter eller ved de tidligere indførte energikrav ved
ombygninger, hvor kommunerne skal forholde sig ansøgninger om fravigelse af reglerne, kan dette også medføre et stort
ressourcetræk.
I er selvfølgelig velkomne til at kontakte os, såfremt ovenstående giver anledning til spørgsmål.
Med venlig hilsen
Mette Hesthaven
Enhedschef
Byggesager Nord
_______________________________
KØBENHAVNS KOMMUNE
Teknik- og Miljøforvaltningen
Byens Anvendelse
Njalsgade 13
Postboks 416
2300 København S
Telefon
Mobil
E-mail
EAN
3366 5200
2636 4277
[email protected]
5798009809452
L 13 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083443_0038.png
L 13 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083443_0039.png
L 13 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083443_0040.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Transportministeriet ([email protected])
ESEV - Erik Severin ([email protected]), TOBR - Torben Brølling ([email protected]), TRM Nanna Fannikke ([email protected])
CHHR - Christian Hansen ([email protected])
Høringssvar vedr. journalnummer 2019-3143, Ændring af Byggeloven
23-08-2019 16:26:12
Høringssvar:
Orbicon A/S vil gerne udtale støtte til den nye § 4e vedr. bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer. Den er et første trin på vejen
til at sikre væsentlige energibesparelser.
Vi har dog et par spørgsmål:
1.
Hvorledes sikres det, at der udføres en effektiv kontrol med at ”
at investeringen skal have en tilbagebetalingstid på mindre end
3 år,
” ikke bruges helt uhæmmet uden hold i virkeligheden?
2.
Hvilke krav er der til dokumentation af investeringens tilbagebetalingstid?
3.
Hvem udfører den ovennævnte kontrol?
Begrundelse for ovenstående høringssvar:
Orbicon har en række bygningsautomatik specialister, hver især med 20-30 års fuld tids erfaring med bygningsautomatik.
Det er disse specialisters erfaringer at:
Rigtigt udførte bygningsautomatikanlæg er gode til at afsløre energispild
Rigtigt udførte bygningsautomatikanlæg er gode til at eftervise energirigtig drift
Pga. manglende lovkrav til udformning er mange bygningsautomatikanlæg aldrig blevet udført energimæssigt rigtigt. Dette
forårsager derfor et væsentligt forøget energiforbrug.
Pga. manglende lovkrav til udformning er mange bygningsinstallationer reelt udført uden egentlig sammenhængende
bygningsautomatik. Dette forårsager derfor et væsentligt forøget energiforbrug
Orbicon står meget gerne til rådighed for at uddybe ovenstående høringssvar og begrundelser
Venlig hilsen
Christian Hansen
Bygningsautomatik og Commissioning
Ingeniør
Bygherrerådgivning og Byggestyring
Mobil: +4524871198
[email protected]
Orbicon A/S
Linnés Allé 2, 2630 Taastrup
Tlf. +45 44 85 86 87
CVR-nr. 21 26 55 43
www.orbicon.dk
Tilmeld dig vores nyhedsbreve
Følg os på LinkedIn
Følg os på Facebook
Følg os på Instagram
L 13 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083443_0041.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
TRM Nanna Fannikke ([email protected])
TRM Nanna Fannikke ([email protected])
VS: Vedr. nye krav om bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer i større bygninger.
02-09-2019 11:02:52
Fra:
Niels Boel [mailto:[email protected]]
Sendt:
22. juli 2019 14:44
Til:
TRM Nanna Fannikke
Emne:
Vedr. nye krav om bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer i større bygninger.
Hej Nanna
Jeg har med interesse læst oplægget vedr. nye krav om bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer i større bygninger.
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/63069
Dette krav er vigtigt, da krav til bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer i bygningsreglementet indtil nu har været
fraværende.
Det betyder derfor at bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer ikke specifikt indgår i de krav til funktionsafprøvning,
der blev en del af BR ved sidste revision.
I dag indgår der normalt altid bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer i danske bygninger over ca. 1.000m2. men
desværre i varierende kvalitet.
Og da der ikke er nogen lovgivningsmæssige krav, så afhænger omfanget og funktionen af den rådgiver eller entreprenør
der har beskrevet systemet.
Den Danske Byggebranche er en compliance branche. Dvs. der udføres kun det som
udtrykkeligt
er beskrevet og kun hvis
det forventes at dette efterfølgende kontrolleres.
Samtidig er totalentrepriser den alt dominerende og foretrukken byggemetode i Danmark, specielt inden for offentligt
byggeri.
Her ligges et overordnet byggeprogram til grund for projektet.
Byggeprogrammet beskriver ofte ønsker til indretning, design og den generelle funktion af bygningen og dette suppleres
så med relativt få krav om vedvarende energi, certificerings ambitioner mv.
Dokumentet stiller selvfølgelig krav om opfyldelse af Bygningsreglementet, men Bygningsreglementet er ukonkrete i
forhold til bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer og henviser til anvisninger og tilknyttede vejledninger, altså
noget som er svært at se, måle og veje, og som derfor ikke nemt kan kontrolleres og dokumenteres.
Samtidig udføres Fagtilsyn ligeledes sjældent i tilstrækkeligt omfang, specielt i totalentrepriser hvor ansvaret for at
kontrollere totalentreprenørens projekt, påhviler totalentreprenøren selv.
Eventuelle sanktioner effektueres sjældent og vil typisk kunne tilbagevises på baggrund af et upræcist byggeprogram
derfor får bygningsreglementet en meget lille effekt i forhold til det færdige bryggeri.
Vi ser desværre en lang række helt nye, eller nyligt energirenoverede bygninger, som bruger langt mere energi end
beregnet,
HOFOR beskrev sidste år hvordan langt de fleste nye byggerier i deres forsyningsområde anvendte op til 60%
mere energi end projekteret.
Dette er den største udfordringer, hvis byggeriet skal levere sin del af målsætningen om 70% CO2 reduktion i 2030
Således bør kravene til bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer i BR være relativt konkrete. Ikke i forhold til
teknologi og åbne protokoller mv.
Men mere i form af minimumskrav til sammenhæng imellem belysning, ventilation, varme og køl. Der skal være tale om
et system der fungere som en samlet enhed, således styring, informationer og data fungere sammen, for den samlede
bygning.
Desværre har kvaliteten af byggeri igennem de seneste 10-20 år været for nedadgående, byggematerialerne er blevet
bedre. Men når det kommer til selve byggeprojektet, er laveste pris fortsat den absolut vigtigste faktor.
Derfor har vi i de seneste år oplevet en række selvstændige systemer eller stand alone løsninger der måske hver især kan
L 13 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083443_0042.png
betegnes som bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer, men som i praksis modarbejder hinanden og måske køler og
varmer på samme tid, simpelthen fordi de ikke kommunikere sammen.
Der bør derfor som minimum kræves at der installeres et samlet system, der omfatter lys, varme, ventilation og køl
både på hovedanlæg og i zoner.
Bygningsstyrelsen har arbejdet med dette igennem længere tid og der kan findes yderligere information bl.a. på deres
hjemmeside. Se vedlagte information
Projektering
Fra Bygningsstyrelsens hjemmeside
”Fagspecifikke ydelsesbeskrivelser
Årsagen til, at mange byggerier ikke er brugbare ved aflevering, er i mange tilfælde at finde i projektmaterialet, som ikke
er koordineret fagene imellem, eller at der er et spænd mellem, hvor rådgiverne har stoppet deres projektering, og hvor
leverandører/entreprenører starter deres projektering.”
https://www.bygst.dk/godt-byggeri/fagspecifikke-ydelsesbeskrivelser/
Fagspecifikke ydelsesbeskrivelser
https://www.bygst.dk/media/708906/FYB-BMS.PDF
https://www.bygst.dk/media/708915/FYB-Ventilation.pdf
https://www.bygst.dk/media/708912/FYB-Laboratorieventilation_rumstyringer.pdf
https://www.bygst.dk/media/708909/FYB-Facader.pdf
https://www.bygst.dk/media/708909/FYB-Facader.pdf
https://www.bygst.dk/media/708900/FYB_IT-netvaerk.pdf
Fagtilsyn
Både af totalentreprenørens projekt inden byggestart og efterfølgende inden aflevering.
Fra Bygningsstyrelsens hjemmeside
https://www.bygst.dk/godt-byggeri/kvalitetssikring-af-projektmaterialer/
”Kvalitetssikring af projektmaterialer
Bygningsstyrelsens erfaring er, at kvaliteten af projektmateriale til store og små byggesager ofte ikke er tilstrækkelig til
at opføre byggerierne i den forventede kvalitet og til den forventede tid og økonomi.”
Sammenhæng af tekniske anlæg
Nye undersøgelser viser at ifølge den europæiske EUBAC-certificering, vil langt de fleste nye danske byggerier ikke kunne
opnå bedre rating en ”D” eller ”C” dette skyldes typisk at der ikke fokuseres på sammenhængen imellem og styringen af
de tekniske anlæg.
Yderligere information:
Søren Østergaard Jensen, Teknologisk Institut
Mads Køhler Pedersen, Teknologisk Institut
Christian Holm Christiansen, Teknologisk Institut
Muhyiddine Jradi, Syddansk Universitet
Med venlig hilsen
Niels Boel
Channel Director
Digital Energy Division
Energy Management Business
Schneider Electric
D
+45 6021 7884
M
+45 6021 7884
Skype
[email protected]
E
[email protected]
Lautrupvang 1
2750
Ballerup
Denmark
*Please consider the environment before printing
L 13 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
this e-mail
L 13 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083443_0044.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
TRM Nanna Fannikke ([email protected])
TRM Nanna Fannikke ([email protected])
VS: Bemærkninger til høring vedr. forslag til lov om ændring af byggeloven. Sagsnummer 2019-3143
02-09-2019 11:04:18
signaturbevis.txt;
Fra:
Erik Malik Tvilling Jensen [mailto:[email protected]]
Sendt:
10. juli 2019 14:57
Til:
TRM Nanna Fannikke
Cc:
Sofie Hammer; Maja Butho Skovsgaard
Emne:
Bemærkninger til høring vedr. forslag til lov om ændring af byggeloven. Sagsnummer 2019-3143
Kære Nanna
Angående: Forslag til ændring af Byggeloven (Bemyndigelse til fastsættelse af regler om ladestandere samt
bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer), sagsnummer 2019-3143
I har i ændringsforslaget indsat en territorialbestemmelse, denne er overflødig i og med at Byggeloven ikke er gældende for hverken
Grønland eller Færøerne. Det bør i stedet fremgå af bemærkningerne til ikrafttrædelsesbestemmelsen at lovændringen ikke finder
anvendelse for Grønland/Færøerne, da hovedloven/byggeloven ikke finder anvendelse, jf. JMs Lovkvalitetsvejledning afsnit 2.6.2.1.
Lovkvalitetsvejledningen kan findes her:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=202372
Du er velkommen til at ringe eller skrive ved spørgsmål.
Mvh Erik
Erik Malik Tvilling Jensen
Stud.jur, Statsministeriet
Direkte telefon +45 33 92 22 06
Personlig e-post [email protected]