Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
L 129 Bilag 2
Offentligt
2176696_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Att.: Frederik Rechenbach Enelund
[email protected]
[email protected]
Tandlægeforeningen
Amaliegade 17
1256 København K
Tel.: 70 25 77 11
Fax:
70 25 16 37
[email protected]
www.tandlaegeforeningen.dk
CVR nr. 21318418
Dato: 7. oktober 2019
Sagsbeh: TRS/IBJ/OM
E-mail:
[email protected]
Jounal: Hoering058_2019
Vedr.: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven mv. –
(journal 19048889)
Kære Frederik
Tak for det fremsendte udkast til lovforslag.
Indledningsvis skal Tandlægeforeningen, som også fremhævet i vores hørings-
svar af 26. februar 2019 i forbindelse med ministeriets oprindelige udkast til
ovennævnte høring, både anerkende og rose Ministeren for at have handlet på
de argumenter, som sundhedssektoren har rejst vedrørende sundhedsperso-
ners retssikkerhed og den generelle patientsikkerhed i den forbindelse.
Tandlægeforeningens høringssvar i ovennævnte forbindelse vedlægges for god
ordens skyld som bilag til dette høringssvar, idet vi fortsat henviser også til be-
mærkningerne i vores oprindelige høringssvar.
Supplerende har vi følgende bemærkninger til det nye høringsudkast:
Ankenævnet for Tilsynssanktioner
På flere områder bør forslaget efter Tandlægeforeningens opfattelse revurde-
res:
-
For det første fremgår det, at klager til Ankenævnet for Tilsynsafgørel-
ser ikke har opsættende virkning. Dette er naturligvis begrundet i pati-
entsikkerhedsmæssige hensyn. Men det er efter Tandlægeforeningens
opfattelse meget vigtigt af retssikkerhedsmæssige hensyn i forhold til
den sundhedsperson, som klager til Ankenævnet, også tilgodeses. Vi vil
derfor foreslå, at der opstilles klart formulerede krav til en meget kort
sagsbehandlingstid i nævnet.
Side 1/3
L 129 - 2019-20 - Bilag 2: Henvendelse af 8/4-20 fra Tandlægeforeningen
2176696_0002.png
-
Samtidig undrer det Tandlægeforeningen, at nævnet ikke får kompe-
tence til behandle klager over afgørelser, hvor sundhedspersoner kom-
mer under skærpet tilsyn. Tilsynssanktioner af denne karakter virker
også særdeles indgribende overfor den enkelte sundhedsperson, og af-
gørelser herom bør efter Tandlægeforeningens opfattelse også kunne
prøves af nævnet.
-
Det fremgår af det fremsendte udkast, at nævnets næstformænd skal
være dommere og ”kan være dommere fra de overordnede retter”. I
denne sammenhæng vil Tandlægeforeningen opfordre ministeriet til at
stille krav om, at næstformændene skal være dommere fra de overord-
nede retter.
-
Tandlægeforeningen kan ikke tilslutte sig ministeriets udkast i relation
til finansiering af Ankenævnet for Tilsynsafgørelser. Finansieringen af et
nævn af denne karakter bør efter Tandlægeforeningens opfattelse være
et samfundsmæssigt anliggende, og bør således på ingen måde være
afhængig af den enkelte sundhedspersons økonomi.
Administrativ klageadgang
Tandlægeforeningen vil påpege, at ændringen i § 68 for så vidt angår optikere,
kan sidestilles med tilsvarende problemstilling på tandlægeområdet.
-
Tandlæger, der har bestået en dansk tandlægeeksamen før 1. januar
2007 var omfattet af den daværende
lov om tandlæger.
I den står der
følgende i § 1 og § 2:
§ 1. Ret til at udøve virksomhed som tandlæge og betegne sig som
tandlæge har kun den, der har modtaget autorisation eller i øvrigt har
adgang til at udøve tandlægevirksomhed i henhold til §§ 2 og 3.
§ 2. Den, der har bestået dansk eksamen for tandlæger og har virket
som klinisk assistent hos en autoriseret tandlæge i 1 år, har ret til au-
torisation som tandlæge. Denne meddeles af sundhedsstyrelsen.
-
Således var praksis, at tandlægen først søgte om autorisation når på-
gældende havde virket som klinisk assistent hos en autoriseret tand-
læge i 1 år, og dermed også kunne arbejde selvstændigt som tand-
læge.
-
Pr. 1. januar 2007 trådte
Autorisationsloven
i kraft, hvor der blev lavet
en overgangsordning i § 94. Denne mener Tandlægeforeningen bør
suppleres af, at tandlæger, der har bestået en dansk tandlægeeksamen
fra før 1. januar 2007 og som har virket som klinisk assistent hos en
autoriseret tandlæge i 1 år, men som ikke har fået søgt om autorisa-
tion kan søge om dispensation og få ret til selvstændigt virke efter §
94.
Side 2/3
L 129 - 2019-20 - Bilag 2: Henvendelse af 8/4-20 fra Tandlægeforeningen
2176696_0003.png
-
Tandlægeforeningen anbefaler derfor, at der tilføjes til lovforslaget, at ”
Styrelsen for Patientsikkerhed kan efter ansøgning meddele dispensa-
tion til tandlæger, der har en dansk tandlægeeksamen fra før 1. januar
2007 og som har virket som klinisk assistent hos en autoriseret tand-
læge i 1 år inden 1. september 2007, jf. § 6 i BEK nr. 892 af
09/07/2007, til at få autorisation og tilladelse til selvstændigt virke
med virkning fra 1. september 2007.
Virksomhedsansvarlige tandlæger
Det følger allerede af vejledningen om virksomhedsansvarlige læger og tandlæ-
ger eksisterende regler om virksomhedsansvarlige tandlæger, at hvis flere
selvstændige tandlæger er samlet på ét behandlingssted, skal hver af disse kun
anmelde en virksomhedsansvarlig tandlæge, hvis den enkelte enhed beskæfti-
ger mere end én tandlæge. Dette er således ikke noget nyt, hvilket vi også har
gjort opmærksom på i foreningens høringssvar af den 26. februar 2019.
Derimod forholder forslaget sig ikke til, hvordan ministeriet fremover vil for-
holde sig til de situationer, hvor der er tale om selvstændige tandlæger på
samme adresse, som har en vis fælles organisering, hvor de deler klinikperso-
nale eller journalsystem. I denne situation følger det af de eksisterende regler,
at i så fald skal flere selvstændige tandlæger på samme adresse i fællesskab
udpege en virksomhedsansvarlig tandlæge.
Utilsigtede hændelser
Tandlægeforeningen kan kun bifalde, at der med det fremsendte udkast lægges
op til større fortrolighed både i forhold til de sundhedspersoner, som indrappor-
terer utilsigtede hændelse og i relation til de sundhedspersoner, som indgår i
indrapporteringerne.
Har Ministeriet uddybende spørgsmål eller kommentarer til tandlægeforenin-
gens bemærkninger ovenfor, er Ministeriet meget velkommen til at kontakte
os.
Side 3/3