Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
L 127 Bilag 1
Offentligt
2155852_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPENS
Koordineret med: DAICY og JUR-
PEM
Sagsnr.: 1905326
Dok. nr.: 1072316
Dato:31-01-2020
KOMMENTERET HØRINGSNOTAT
vedrørende
Forslag til
Lov om ændring af sundhedsloven
(Digitalt supplement til sundhedskortet og Statens Serum Instituts forebyggelse og be-
kæmpelse af smitsomme sygdomme)
1.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven har i perioden fra den 5. december
2019 til den 6. januar 2020 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisatio-
ner m.v.:
Advokatrådet, AJ Vaccines, Alzheimerforeningen, Ankestyrelsen, Ansatte tandlægers orga-
nisation, Bedre Psykiatri, Brancheforeningen for Private Hospitaler og Klinikker, Danmarks
Apotekerforening, Danmarks Optikerforening, Dansk Erhverv, Dansk Handicap Forbund,
Dansk Industri, Dansk IT – Råd for IT-og persondatasikkerhed, Dansk Kiropraktor Forening,
Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Psykolog Forening, Dansk Psykoterapeutforening, Dansk
Selskab for Almen Medicin, Dansk Selskab for Klinisk Farmakologi, Dansk Socialrådgiverfor-
ening, Dansk Standard, Dansk Sygeplejeråd, Dansk Tandplejerforening, Danske Bandagister,
Danske Bioanalytikere, Danske Fodterapeuter, Danske Fysioterapeuter, Danske Handica-
porganisationer, Danske Patienter, Danske Regioner, Danske Seniorer, Datatilsynet, Det Eti-
ske Råd, Diabetesforeningen, Embedslægeforeningen, Ergoterapeutforeningen, Farmako-
nomforeningen, FOA, Forbrugerrådet, Foreningen af Kliniske Diætister, Foreningen af Kom-
munale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af Speciallæ-
ger, Forsikring & Pension, Færøernes Landsstyre, Gigtforeningen, Grønlands Selvstyre, Hjer-
nesagen, Hjerteforeningen, Høreforeningen, Industriforeningen for Generiske og Biosi-
milære Lægemidler, Jordemoderforeningen, KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kræf-
tens Bekæmpelse, Københavns Universitet, Landsforeningen SIND, Lægeforeningen, Læge-
middelindustriforeningen, MedCom, Medicoindustrien, National Videnskabsetisk Komité,
Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber, Patienterstatningen, Patientforeningen,
Patientforeningen i Danmark, Pharmadanmark, Praktiserende Lægers Organisation, Prakti-
serende Tandlægers Organisation, Psykolognævnet, Radiograf Rådet, Region Hovedstaden,
Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region Sjælland, Region Syddanmark, Regionernes
Lønnings- og Takstnævn, Retspolitisk Forening, Rådet for Digital Sikkerhed, Rådet for Soci-
alt Udsatte, Scleroseforeningen, Sjældne Diagnoser, Socialpædagogernes Landsforbund,
Tandlægeforeningen, Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning, Udviklingshæmmedes
Landsforbund, , Yngre Læger, Ældresagen og 3F.
Lovforslaget har desuden været offentliggjort på
www.borger.dk
under Høringsportalen.
Sundheds- og Ældreministeriet modtog høringssvar uden bemærkninger fra:
1
L 127 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2155852_0002.png
Danmarks Apotekerforening, Dansk Erhverv, FOA, Færøernes Landsstyre, Grønlands Selv-
styre, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Patienterstatningen og Psykolognævnet.
Sundheds- og Ældreministeriet modtog høringssvar med bemærkninger fra:
Danske Fodterapeuter, Danske Patienter, Danske Regioner, Danske Ældreråd, Datatilsynet,
Erhvervsstyrelsen, Institut for Menneskerettigheder, KL, Lægeforeningen, Miljø- og Fødeva-
reministeriet, Patienterstatningen, Social- og Indenrigsministeriet, Tandlægeforeningen,
Udviklingshæmmedes Landsforbund og Ældresagen.
Ministeriet modtog i alt 23 høringssvar.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
2. Generelle bemærkninger
Lovforslaget er generelt blevet modtaget positivt i høringskredsen.
Danske Ældreråd, Ældresagen
og
Udviklingshæmmedes Landsforbund (ULF)
bakker op om
forslaget om at gøre det muligt for borgerene frivilligt at anvende det digitale sundheds-
kort, da dette dermed tilgodeser borgere, der har vanskeligt ved, eller ikke ønsker, at an-
vende digitale redskaber i hverdagen.
KL
og
Lægeforeningen
finder det ligeledes positivt, at der indføres et digitalt supplement til
sundhedskortet.
3. Specifikke bemærkninger
3.1. Digitalt supplement til sundhedskortet
Danske Fodterapeuter
finder det uhensigtsmæssigt, at der fremover vil være to mulighe-
der for at fremvise dokumentation for retten til ydelser efter sundhedsloven, da dette kan
påføre de privatpraktiserende sundhedspersoner ekstraudgifter.
Tilsvarende bemærker
Lægeforeningen,
at der kan opstå udgifter i forbindelse med læsning
af det digitale supplement til sundhedskortet, og at Lægeforeningen derfor forventer, at re-
levante organisationer inddrages i udviklingen af det digitale supplement til sundhedskor-
tet.
Tandlægeforeningen
mener, at der bør vælges tandlæge, herunder, at det af sundhedskor-
tet bør fremgå, hvilken tandlæge, der er valgt. Herudover ønsker Tandlægeforeningen, at
det af det digitale supplement til sundhedskortet bør fremgå hvem, der er forældremyndig-
hedsindehaver, når der er tale om behandling af børn.
Danske Patienter
foreslår, at der i forbindelse med udviklingen af det digitale supplement
til sundhedskortet udvikles en digital løsning, hvor borgerne samtidig tager stilling til organ-
donation, f.eks. når borgerne udstedes et digitalt supplement til sundhedskortet.
ULF, Udviklingshæmmedes Landsforbund,
udtrykker bl.a. bekymring over ansøgningspro-
cessen, ligesom man ønsker afklaret, om der er tale om en digital ansøgningsproces.
KL
bemærker, at sundhedskortet i dag anvendes i en række andre funktioner end som do-
kumentation for retten til ydelser efter sundhedsloven. Her anvendes bl.a. magnetstribe,
som ikke vil kunne indbygges i et digitalt supplement til sundhedskortet, hvor-
Side 2
2
L 127 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
for KL anbefaler en gradvis indfasning af det digitale supplement til sundhedskortet. KL pe-
ger også på, at det er kommunerne, der skal hjælpe borgerne med anvendelse af det digi-
tale supplement til sundhedskortet, hvilket er en ny opgave. Derfor opfordrer KL til, at de
praktiske forhold vedrørende dette afdækkes.
Danske Regioner
bemærker, at eventuel omstilling af udstyr til maskinel aflæsning af digi-
talt sundhedskort, der alene vil kunne indeholde en stregkode og ikke en magnetstribe kan
medføre omkostninger, hvorfor der forventes at blive rejst et DUT-krav. Herudover opfor-
drer Danske Regioner til, at fordelingen af gebyret på 190 kr., der opkræves fra borgeren
ved bestilling af nyt sundhedskort revurderes, så det ikke kun tilfalder kommunerne. Dan-
ske Regioner mener også, at det er relevant at se på hvilke oplysninger, der skal fremgå af
sundhedskortet, herunder især i forhold til supplerende bynavne.
Ministeriets kommentar: Det bemærkes til ovenstående, at det ikke er fastsat ved lov, hvor-
ledes, sundhedskortet skal aflæses. Det er alene fastsat, at en borger skal kunne fremvise et
sundhedskort som dokumentation for retten til ydelser efter sundhedsloven, når borgeren
modtager ydelser efter sundhedsloven. De enkelte praksisområder kan dog frit vælge at af-
tale eventuel maskinel aflæsning af sundhedskortet. Forslaget om det digitale supplement
til sundhedskortet ændrer ikke på dette. Det bemærkes i øvrigt hertil, at forslaget efter van-
lig praksis vil blive sendt i DUT-høring.
I forhold til aflæsning af det digitale supplement til sundhedskortet i andre funktioner end
som dokumentation for retten til at modtage ydelser efter sundhedsloven gælder også, at
der her ikke er fastlagt regler om eventuel aflæsning af sundhedskortet, da sundhedskortet
i henhold til loven alene har som funktion at fungere som dokumentation for ydelser efter
sundhedsloven. Forslaget lægger dog op til, at der så vidt muligt tages hensyn til maskinel
aflæsning af det digitale supplement til sundhedskortet både som dokumentation for retten
til ydelser efter sundhedsloven, men også i andre funktioner, ved bl.a. at sikre mulighed for
at Sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler om, at det digitale supplement til
sundhedskortet f.eks. skal indeholde en maskinlæsbar stregkode svarende til den, der alle-
rede findes på det fysiske sundhedskort. Det vurderes, at de fleste privatpraktiserende sund-
hedspersoner eller kommunale institutioner enten allerede er i besiddelse af, eller kan an-
skaffe sådant aflæsningsudstyr uden urimelige omkostninger, i det, der er tale om standar-
dudstyr, som ikke kræver omfattende tekniske installationer.
Forslaget om en digital løsning til stillingtagen om organdonation er både relevant og kon-
struktivt og inddrages i de videre overvejelser om udviklingen af det digitale supplement til
sundhedskortet.
Ønsket om tandlægevalg, herunder at tandlægen skal fremgå af sundhedskortet samt øn-
sket om, at forældremyndighedsindehaver af et barn skal fremgå af det digitale supplement
til sundhedskortet vurderes at være uden for rammerne af nærværende forslag, hvor der
alene er tale om forslag om at give mulighed for anvendelse af et digitalt supplement til
sundhedskortet, og ikke indholdet på sundhedskortet, herunder også det digitale supple-
ment til sundhedskortet. Ønsket om ændring i de oplysninger, der fremgår af sundhedskor-
tet, f.eks. supplerende bynavn, samt opfordringen om revurdering af fordelingen af gebyret
opkrævet ved bestilling af nyt sundhedskort hører heller ikke inden for rammerne af nærvæ-
rende forslag.
I forhold til ansøgning om det digitale sundhedskort, så er processen for udstedelse af dette
identisk med processen for udstedelse af det nuværende fysiske sundhedskort. Der er ikke
med forslaget ændret i denne proces i forhold til de nuværende regler. Det er
Side 3
3
L 127 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2155852_0004.png
dog forventningen, at borgerne selv vil skulle hente det digitale supplement til sundhedskor-
tet i f.eks. en app-store til deres mobile enhed, og at borgerens identitet i den forbindelse vil
blive verificeret med NemId.
3.2. Statens Serum Institut
Miljø- og Fødevareministeriet
har bemærket, at der muligvis kan blive behov for, at sund-
hedslovens § 222 ændres igen, såfremt Statens Serum Institut skal overtage vaccinerne på
det veterinære område.
Ministeriets kommentar: Sundheds- og Ældreministeriet noterer Miljø- og Fødevaremini-
steriets bemærkning og kan oplyse, at såfremt Statens Serum Institut permanent overtager
vaccinerne på det veterinære område, vil det være nødvendigt med en lovændring.
3.3. Påmindelser om vaccinationer
Lægeforeningen
ønsker, at det tydeligt fremgår af bemærkningerne, hvordan hensynet til
moren, hvis følsomme helbredsoplysninger bliver videregivet, indgår i afvejningen over for
hensynet til ligestilling og forældreansvar.
Lægeforeningens bemærker, at hensynet til patientens selvbestemmelse over og forvent-
ning om fortrolighed ved håndtering af følsomme helbredsoplysninger vejer tungt, og at føl-
somme helbredsoplysninger ved den foreslåede ordning vil blive sendt helt uopfordret til
en person, som ikke nødvendigvis kender til moderens kroniske sygdom på forhånd.
Ministeriets kommentar: Det vil blive tydeliggjort i bemærkningerne til lovforslaget, at det
vurderes, at hensynet til, at begge forældremyndighedsindehavere kan drage omsorg for
barnet og medvirke til at sikre, at barnet får den anbefalede vaccination samt hensynet til
at sikre ligestilling af forældremyndighedsindehaverne, opvejer videregivelsen af en person-
følsom oplysning om moren til den anden forældremyndighedsindehaver.
3.4. Databeskyttelsesretlige regler
Datatilsynet
bemærker generelt, at udtrykket ”almindelige personoplysninger” ikke er et
databeskyttelsesretligt udtryk.
Ministeriets kommentar: Datatilsynets bemærkning er imødekommet i lovforslagets be-
mærkninger.
3.6. International sygesikring
Udbetaling Danmark
bemærker, at lovforslagets del om international sygesikring vil med-
føre økonomiske konsekvenser for Udbetaling Danmark, idet der som følge af forslaget skal
foretages ændringer i systemunderstøttelsen. Udbetaling Danmark forventer ligeledes øget
administrationsudgifter.
Ministeriets kommentar: De økonomiske forudsætninger for denne del af forslaget har ikke
været til stede. Med henvisning hertil er forslaget om international sygesikring taget ud af
lovforslaget.
Side 4
4