Til lovforslag nr.
L 126
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 18. marts 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen
(Gennemførelse af nationale test i skoleåret 2019/2020)
[af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)]
1. Ændringsforslag
Børne- og undervisningsministeren har stillet 1 ændrings-
forslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
NB) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med det stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL og NB) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse uændret.
Mindretallet stemmer hverken for el-
ler imod det stillede ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku-
rin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets foretningsorden § 13, stk. 1, således at 3. be-
handling kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2. behand-
ling, og fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, om, at der skal gå
30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan vedtages
ved 3. behandling.
4. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og
Liberal Alliance
Venstres, Dansk Folkepartis, Det Konservative Folkepar-
tis og Liberal Alliances medlemmer af udvalget glæder sig
over, at et bredt udsnit af Folketingets partier nu er enige
om, at den danske folkeskole også i fremtiden skal have et
nationalt test-, evaluerings- og bedømmelsessystem.
Partierne konstaterer med beklagelse på baggrund af VI-
VEs undersøgelse, at testen er behæftet med en vis usikker-
hed på elevniveau. Partierne bemærker hertil, at de ser frem
til de kommende forligskredsdrøftelser om testens fremtidi-
ge opbygning, indhold og evalueringsvejledning, der tilsam-
men skal styrke signifikans, anvendelighed og gennemsig-
tighed på netop individniveau og for lærerne. Videre be-
mærker partierne, at testen som styringsmæssigt redskab
fungerer efter hensigten, og partierne bemærker, at det sty-
ringsmæssige princip fastholdes. Partierne hæfter sig i øvrigt
ved vigtigheden af, at de nationale test fortsættes i indevæ-
rende skoleår for et repræsentativt udtræk og for de 20 pct.
ringest præsterende skoler, alt imens det nuværende system
forbedres til det kommende skoleår, og et helt nyt iværksæt-
tes til videre brug, så kommunerne, også i indeværende sko-
leår, kan holdes ansvarlige for fagligheden blandt landets
skoler.
Partierne kan støtte lovforslaget, som det foreligger. Det
har været et vigtigt hensyn for partierne, at man i overgan-
gen til et nyt testsystem ikke sætter de nuværende nationale
test i bero på ubestemt tid. I stedet vil man allerede fra næste
skoleår kunne teste alle elever igen nationalt med udgangs-
punkt i en forbedret udgave af de nuværende test. Det kunne
f.eks. være ved at samle profilområderne og derved øge må-
lesikkerheden på elevniveau betragteligt. Partierne bemær-
ker også med tilfredshed, at et bredt udsnit af Folketingets
partier har lovet, at et nyt evaluerings- og bedømmelsessy-
stem for den danske folkeskole skal bygge på de samme
principper som de nuværende nationale test: Testene skal
omfatte alle elever på udvalgte årgange og skal kunne bru-
ges både som pædagogisk redskab og som styringsredskab.
Den store opgave, der venter, er at udvikle et bedre testsy-
stem, som er mere pædagogisk anvendeligt, og som måler
mere præcist på individniveau.
AX024396