Til lovforslag nr.
L 126
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den [18. marts 2020]
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen
(Gennemførelse af nationale test i skoleåret 2019/2020)
[af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)]
1. Ændringsforslag
Børne- og undervisningsministeren har stillet 1 ændrings‐
forslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
[Udvalget indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med det
stillede ændringsforslag. ]
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku‐
rin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
[Udvalget] indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen
i Folketingets foretningsorden i § 13, stk. 1, således at 3. be‐
handling kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2. behand‐
ling, og fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, om, at der skal gå
30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan vedtages
ved 3. behandling.
4. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalgt beklager, at de nati‐
onale test ikke sættes helt i bero, indtil der er gennemført en
grundig diskussion af et nyt evalueringssystem i folkesko‐
len. Det havde efter EL´s opfattelse været den rigtige beslut‐
ning i betragtning af, at det nu står helt klart, at testresulta‐
terne er behæftet med meget stor usikkerhed. EL finder det
samtidig helt uforståeligt, at elever på de skoler, der har de
dårligste resultater i dansk og matematik i foråret 2020 på‐
lægges at gennemføre tests, som vurderes ikke at være an‐
vendelige på landets øvrige skoler.
Nye Borgerlige
Nye Borgerliges medlem af udvalget mener, at det er po‐
sitivt, at man gør de nationale test frivillige for skolerne at
bruge frem for tvungne. NB bemærker dog, at der ikke er
nogen grund til at beholde de nationale test overhovedet,
heller ikke på frivillig basis. At de nationale test bliver fri‐
villige at bruge, er dog bedre, end at skolerne er tvunget til
at bruge dem, men de burde afskaffes i sin helhed. Den en‐
kelte lærer og den enkelte skole er bedst rustet til at vurdere,
hvordan man tester eleverne på en meningsfuld og brugbar
måde, og NB ser udarbejdelse og brugen af en test som et
unødvendigt ressourcespild, som påtvinges skolerne fra cen‐
tralt hold.
Ikke desto mindre finder NB, at det er et skridt i den rig‐
tige retning at gøre de nationale tests frivillige. Det er et
skridt i retning af mere lokal selvbestemmelse og frihed på
den enkelte skole til gavn for både elever og lærere. Derfor
støtter NB forslaget.
Uffe Elbæk
Uffe Elbæk konstaterer, at det ville være ønskeligt helt at
afskaffe de nationale test, men at det er positivt, at der nu
trods alt bliver reageret på den hårde kritik, der har været af
den nationale testmodel. Det betyder, at det bliver muligt for
80 pct. af skolerne selv at afgøre, om de ønsker at deltage.
DokumentId
Journalnummer