Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
L 126 Bilag 5
Offentligt
2165271_0001.png
Til lovforslag nr.
L 126
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den [18. marts 2020]
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen
(Gennemførelse af nationale test i skoleåret 2019/2020)
[af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)]
1. Ændringsforslag
Børne- og undervisningsministeren har stillet 1 ændrings‐
forslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
[Udvalget indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med det
stillede ændringsforslag. ]
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku‐
rin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
[Udvalget] indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen
i Folketingets foretningsorden i § 13, stk. 1, således at 3. be‐
handling kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2. behand‐
ling, og fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, om, at der skal gå
30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan vedtages
ved 3. behandling.
4. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalgt beklager, at de nati‐
onale test ikke sættes helt i bero, indtil der er gennemført en
grundig diskussion af et nyt evalueringssystem i folkesko‐
len. Det havde efter EL´s opfattelse været den rigtige beslut‐
ning i betragtning af, at det nu står helt klart, at testresulta‐
terne er behæftet med meget stor usikkerhed. EL finder det
samtidig helt uforståeligt, at elever på de skoler, der har de
dårligste resultater i dansk og matematik i foråret 2020 på‐
lægges at gennemføre tests, som vurderes ikke at være an‐
vendelige på landets øvrige skoler.
Nye Borgerlige
Nye Borgerliges medlem af udvalget mener, at det er po‐
sitivt, at man gør de nationale test frivillige for skolerne at
bruge frem for tvungne. NB bemærker dog, at der ikke er
nogen grund til at beholde de nationale test overhovedet,
heller ikke på frivillig basis. At de nationale test bliver fri‐
villige at bruge, er dog bedre, end at skolerne er tvunget til
at bruge dem, men de burde afskaffes i sin helhed. Den en‐
kelte lærer og den enkelte skole er bedst rustet til at vurdere,
hvordan man tester eleverne på en meningsfuld og brugbar
måde, og NB ser udarbejdelse og brugen af en test som et
unødvendigt ressourcespild, som påtvinges skolerne fra cen‐
tralt hold.
Ikke desto mindre finder NB, at det er et skridt i den rig‐
tige retning at gøre de nationale tests frivillige. Det er et
skridt i retning af mere lokal selvbestemmelse og frihed på
den enkelte skole til gavn for både elever og lærere. Derfor
støtter NB forslaget.
5 Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af
[udvalget]:
DokumentId
Journalnummer
L 126 - 2019-20 - Bilag 5: 2. udkast til betænkning
2165271_0002.png
2
Til § 1
1)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 13, stk. 3, 3. pkt.,
ændres
»et antal klasser og skoler« til: »et antal klasser og et antal
skoler«.
[Udvidelse af gruppen af skoler, der af børne- og undervis‐
ningsministeren kan udvælges til at aflægge nationale test]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 1, nr. 2, indsættes to nye punktum‐
mer i folkeskolelovens § 13, stk. 3, hvor det nye 2. pkt. gi‐
ver skolens leder mulighed for at beslutte ikke at afholde og
anvende nationale test i udvalgte eller alle fag og klassetrin,
og det nye 3. pkt. giver børne- og undervisningsministeren
mulighed for at vælge et antal klasser og et antal skoler, som
uanset 2. pkt. skal afholde disse test.
Ændringsforslaget tilsigter at udvide gruppen af skoler i
det foreslåede nye 3. pkt., således at børne- og undervis‐
ningsministerens kompetence til at vælge skoler, der skal af‐
lægge nationale test, desuden anvendes til at udtage de 20
pct. ringest præsterende skoler uden overbygning, dvs. sko‐
ler, der ikke har registreret prøvekarakterer i 9. klasse, som
også vil skulle aflægge alle obligatoriske test, jf. testbe‐
kendtgørelsens § 1.
Skolerne forventes at blive udtaget på baggrund af deres
resultater i nationale test i dansk, læsning og matematik i 6.
klasse i de seneste to år. Det forventes endvidere, at udtagel‐
sen vil blive baseret på skolernes testresultater i skoleårene
2017/2018 og 2018/2019. Derved vil udtagelsen ikke svare
fuldstændig til – men basere sig på – den opgørelsesmetode,
der også benyttes ved identifikationen af risiko for vedva‐
rende dårlig kvalitet på en folkeskole eller i skolevæsenet i
forbindelse med børne- og undervisningsministerens tilsyn
med folkeskolers kvalitetsudvikling, jf. folkeskolelovens §
57 d. Skoler, hvor ingen elever har aflagt test i 6. klasse i de
to skoleår, vil ikke kunne udtages. Derudover vil der ikke
blive udtrukket skoler, der udelukkende tilbyder specialun‐
dervisning.
Det bemærkes, at testresultater for den enkelte elev,
grupper af elever, hold, klasser, skoler, kommuner og regio‐
ner m.v., bortset fra opgørelser på landsplan, samt testopga‐
ver, herudover fortsat er fortrolige, jf. folkeskolelovens § 55
b.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. februar 2020 og var til
1. behandling den 10. marts 2020. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Børne- og Undervis‐
ningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [3] møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring. Den 9. marts 2020 sendte børne- og undervis‐
ningsministeren høringssvarene og et høringsnotat til udval‐
get.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt [5] bilag på lovfor‐
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til børne- og undervis‐
ningsministeren til skriftlig besvarelse. Spørgsmålene for‐
ventes besvaret inden 2 behandling.
Anders Kronborg (S)
fmd.
Tanja Larsson (S) Jens Joel (S) Jesper Petersen (S) Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S)
Orla Hav (S) Katrine Robsøe (RV) Anne Sophie Callesen (RV) Marianne Jelved (RV) Jacob Mark (SF)
Ina Strøjer-Schmidt (SF) Astrid Carøe (SF) Jakob Sølvhøj (EL) Mai Villadsen (EL) Uffe Elbæk (UFG) Anni Matthiesen (V)
Peter Juel-Jensen (V) Ellen Trane Nørby (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V)
Stén Knuth (V)
nfmd.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Pernille Bendixen (DF) Marie Krarup (DF)
Katarina Ammitzbøll (KF) Mai Mercado (KF) Mette Thiesen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
48
42
16
16
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
3
1
1
1
L 126 - 2019-20 - Bilag 5: 2. udkast til betænkning
2165271_0003.png
3
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
14
13
13
4
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
5