Børne- og Undervisningsministeriet
Marts 2020
Sags nr.: 20/03912
Høringsnotat
om
Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Gennemførelse af nationale test i skole-
året 2019/2020) (L 126)
1. Indledning
Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Gennemførelse af nationale test i skoleåret
2019/2020) har i perioden fra den 27. februar 2020 til den 5. marts 2020 været i ekstern høring
hos 94 myndigheder og organisationer. Lovforslaget er også offentliggjort på Folketingets hjem-
meside og på Høringsportalen.
Der er modtaget høringssvar fra 25 af de hørte myndigheder og organisationer, heraf et fælles
høringssvar fra flere høringsparter (SOSU-skoler og SOSU-skoler
–
Bestyrelserne). Advokatsam-
fundet har oplyst, at de ikke ønsker at afgive høringssvar. 15 høringssvar indeholder bemærknin-
ger til lovudkastet. En oversigt over, hvilke af de hørte myndigheder og organisationer der har
afgivet høringssvar, er vedlagt.
Det er alene de væsentligste bemærkninger fra høringssvarene, der er medtaget i notatet.
2. Sammenfatning om ændring i lovforslaget i forhold til høringsudkastet
De indkomne høringssvar har ikke givet anledning til at søge lovforslaget ændret.
3. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Danmarks Private Skoler
–
Grundskoler og Gymnasier, Dansk Skoleidræt, Erhvervsstyrelsen,
Institut for Menneskerettigheder, Klagenævnet For Specialundervisning, Rigsrevisionen, Rådet
for Etniske Minoriteter og Styrelsen For Arbejdsmarked og Rekruttering har meddelt, at de ikke
har bemærkninger til lovforslaget.
Generelt er foreningerne og organisationerne positive over for lovforslaget. Dette gør sig gæl-
dende for Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL), Danmarks Lærerforening,
Dansk Friskoleforening, Dansk Psykolog Forening, Danske Gymnasier, Danske Skoleelever,
Danske SOSU-skoler, Danske SOSU-skoler
–
Bestyrelserne, Fagbevægelsens Hovedorganisation
(FH), Foreningen af Døgn- og Dagtilbud for udsatte børn og unge (FADD), Frie Skolers Lærer-
forening, KL, Rådet for Børns Læring, Skole og Forældre, Skolelederforeningen og Socialpæda-
gogerne.
Børne- og Undervisningsministeriet noterer sig den positive modtagelse af lovforslaget.
1