Uddannelses- og Forskningsudvalget 2019-20
L 125 Bilag 1
Offentligt
2154739_0001.png
Notat
Kommenteret høringsnotat over høringssvar til udkast til forslag til
lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum
1. Indledning
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum har i peri-
oden fra den 3. december 2019 til den 7. januar 2020 været i ekstern høring
blandt institutioner og organisationer. Høringen har også været offentliggjort på
Høringsportalen.
Der er indkommet 12 høringssvar, hvoraf 5 indeholder bemærkninger til lovforsla-
get. I dette notat gives et resumé af de væsentligste bemærkninger til lovforslaget.
Høringssvarene har givet anledning til en præcisering i lovforslagets bemærknin-
ger.
2. Bemærkninger
Generelle bemærkninger
Dansk Industri (DI)
anerkender behovet for at sikre de lovgivningsmæssige ram-
mer for opsendelse af større raketter m.v., men finder et totalt forbud mod opsen-
delser vidtgående.
Jens Woeste har afgivet høringssvar på vegne af
DTU DanSTAR, DARK (Dansk
Amatør Raket Klub) og Copenhagen Suborbitals (herefter DanSTAR, DARK og
Copenhagen Suborbitals).
DanSTAR, DARK
og
Copenhagen Suborbitals
bemærker indledningsvist, at en
ændring af loven generelt hilses velkommen, idet det vil medføre en ønsket simpli-
ficering af regler og love, men finder at det også fremadrettet skal være muligt for
ikke-statslige operatører at foretage opsendelser af større raketter til større højder
fra Danmark, så længe dette sker på et fagligt og sikkerhedsmæssigt forsvarligt
grundlag.
I høringssvaret adresserer
DanSTAR, DARK
og
Copenhagen Suborbitals
de be-
grundelser for et forbud, der fremgår af rapporten fra den tværministerielle ar-
bejdsgruppe, dvs. fraværet af egnede opsendelsessteder, risici i forhold til fly- og
skibstrafik samt manglende kompetencer til faglig evaluering af opsendelsesaktivi-
teter, som de dog ikke finder kan begrunde et forbud.
Ingeniørforeningen, IDA (IDA)
har stor forståelse for tiltag, der kan skabe øget sik-
kerhed og øget bevidsthed om konsekvenser for miljø og borgervelfærd omkring
det stigende antal rumaktiviteter.
Ministeriet
bemærker indledningsvist, at lovforslaget er udarbejdet på baggrund
af rapporten fra den tværministerielle arbejdsgruppe om regulering og myndig-
hedsorganisering af civile raketaktiviteter fra april 2019. Arbejdsgruppen bestod af
repræsentanter for Beskæftigelsesministeriet, Erhvervsministeriet, Finansministe-
9. januar 2020
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Jura og Internationale forhold
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
2020-184
Side 1/5
L 125 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2154739_0002.png
riet, Forsvarsministeriet, Justitsministeriet, Miljø- og Fødevareministeriet, Trans-
port- og Boligministeriet, Udenrigsministeriet samt Uddannelses- og Forskningsmi-
nisteriet. Baggrunden herfor var, at de relevante ministerier fandt, at den aktuelle
regulering af civil raketaktivitet var utilstrækkelig, at myndighedsorganiseringen var
spredt og usammenhængende, og at raketaktiviteter i Danmark i dag ikke finder
sted på et sikkerhedsmæssigt forsvarligt grundlag.
Ministeriet har noteret sig, at der i høringssvarene generelt er en forståelse for be-
hovet for regulering, herunder af hensyn til sikkerheden.
Henvisningsmodel
DTU
vurderer, at løsningen med at henvise alle opsendelser til faciliteter i udlan-
det er problematisk, eftersom sådanne faciliteter (f.eks. Andøya og Esrange) vur-
deres at kræve et gebyr i størrelsesordenen 3-6 mio. kr. Da hverken studerende,
universiteter eller foreninger vil have sådanne midler, vil det betyde, at forskning
inden for civil raketaktivitet vil blive stærkt reduceret i fremtiden eller helt forsvinde.
Det vil højst sandsynligt få negative konsekvenser for erhvervslivet på området.
DanSTAR, DARK
og
Copenhagen Suborbitals
bemærker, at den foreslåede lov-
ændring vil øge omkostningsniveauet betragteligt og indebære et totalt stop for
alle danske større ikke-statslige raketopsendelser. Det oplyses i den forbindelse,
at opsendelser f.eks. fra Andøya vil koste i størrelsesordenen 4-6 mio. norske kr.
samt yderligere til transport af materiale og personel. Det anføres til sammenlig-
ning, at en opsendelse af Copenhagen Suborbitals raketter kun koster i underkan-
ten af 100.000 kr., da havopsendelser er omkostningseffektive, og da opsendel-
serne foretages af frivillige (ulønnede).
Ministeriet
bemærker indledningsvist, at den tværministerielle arbejdsgruppe bl.a.
har anbefalet henvisningsmodellen i forhold til større raketopsendelser, fordi be-
folkningstætheden i Danmark generelt taler imod at udføre sådanne større raket-
opsendelser i Danmark. Det fremgår ligeledes af rapporten, at arbejdsgruppen
ikke kan pege på noget sted i Danmark, hvor større opsendelsesaktiviteter kan
ske uden at være til gene og indebære en potentiel fare, herunder for søtrafikken
og trafikken i luftrummet over Danmark.
Ministeriet er enig i høringsparternes vurdering af, at omkostningerne ved opsen-
delse af større raketter fra autoriserede opsendelsesfaciliteter i udlandet vil være
væsentligt større for aktørerne end opsendelse fra dansk territorium eller fra aktø-
rernes egne havbaserede opsendelsesplatforme. Som tidligere bemærket er det
dog vurderingen, at der ikke kan peges på et egnet sted i Danmark, hvor større
opsendelsesaktiviteter kan ske uden af være til gene og indebære en potentiel
fare. Derfor fastholdes henvisningsmodellen i lovforslaget.
Ministeriet bemærker i øvrigt, at indførelsen af en godkendelsesmodel under alle
omstændigheder vil være forbundet med betydelige omkostninger for aktørerne,
bl.a. da en godkendelsesmodel vil indebære en sikkerhedsvurdering på baggrund
af nærmere dokumentation af eksempelvis ikke afprøvede teknologier og indfø-
relse af risikosænkende tiltag.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/5
L 125 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2154739_0003.png
Konsekvenser af forbud mod større raketopsendelser
DI
bemærker, at forslaget indebærer, at udviklingen af raketteknologi stoppes – et
område, der p.t. er drevet af entusiastiske frivillige og studerende, men som viser
tegn på et kommercielt potentiale.
DI
finder derfor, at det bør sikres, at der efter en
konkret vurdering også fremover vil kunne opsendes raketter fra dansk område.
Danmarks Tekniske Universitet (DTU)
bemærker, at lovforslaget kan få negative
konsekvenser for erhvervslivet og civile raketaktiviteter samt universiteternes stu-
denterprojekter på området, herunder DTU´s DANSTAR bluedot projekt.
DanSTAR, DARK
og
Copenhagen Suborbitals
anfører, at Danmark med en hen-
visningsmodel vil afskære sig fra fremtidige aktiviteter på upstream-området, om-
handlende raket- og opsendelsesteknologi, da denne teknologi kun kan udvikles
og slutteligt kommercialiseres ved løbende testflyvninger.
IDA
finder som udgangspunkt forbuddet mod ikke-statslige større raketopsendel-
ser m.v. beklageligt, da Danmark har interesse i at være en del af den europæiske
rumfartsforskning, ikke mindst som leverandør og udvikler af nicheprodukter.
Ministeriet
bemærker hertil, at lovforslaget alene retter sig mod selve opsendel-
sen af raketter og ikke mod andre aktiviteter, som f.eks. udvikling af komponenter,
som kan indgå i kommercielle rum- og raketteknologier.
Som det tillige fremgår af rapporten, er der ikke aktuelt kendskab til danske virk-
somheder, som selv udvikler raketter eller planlægger at skabe en forretning om-
kring raketopsendelser i Danmark.
Der er således p.t. ingen kommercielle opsendelsesaktiviteter i Danmark. Til gen-
gæld er danske virksomheder aktive og internationalt anerkendte inden for
upstream-aktiviteter f.eks. konstruktion og fremstilling af dele til raketter, satellitter,
instrumenter m.v. I den forbindelse bemærkes endvidere, at i det omfang danske
virksomheder f.eks. indgår i rumaktiviteter, der kræver godkendelse i medfør af lov
om aktiviteter i det ydre rum, er der i dag tale om opsendelse af satellitter fra ud-
landet. Det vil sige aktiviteter, der ikke vil blive berørt af dette lovforslag.
Godkendelsesmodel
DI
finder, at der formentlig bør indføres nogle begrænsninger på størrelse og ræk-
kevidde, ligesom der bør etableres en sikkerhedsgodkendelse, der sikrer den nød-
vendige uafhængighed af de tekniske eksperter og den godkendende myndighed,
men samtidig er afpasset efter størrelse og rækkevidde af raketterne.
Med henvisning til rapporten fra den tværministerielle arbejdsgruppe finder
DTU
det bl.a. uforståeligt, hvorfor området i Østersøen ikke anses som værende egnet
til større raketopsendelser, da dette anvendes af militæret og er velegnet til høje
raketflyvninger, og at henvisningsmodellen anbefales frem for en godkendelses-
model.
Som et alternativ foreslår
DTU
en godkendelsesmodel, hvor DTU mod betaling
påtager sig myndighedsopgaven med at udføre risikovurderinger af ansøgninger
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 3/5
L 125 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2154739_0004.png
om opsendelse af civile raketter. Vurderingen vil kunne udføres konkret i samar-
bejde mellem DTU Space, DTU Fysik samt eksterne eksperter efter behov.
DanSTAR, DARK
og
Copenhagen Suborbitals
anfører, at såfremt et dansk forbud
alene bunder i et argument om sikkerhed ved opsendelser, vil de foreslå, at der
indsættes en hjemmel i loven, hvorefter ministeren kan meddele tilladelse til speci-
fikke opsendelser på baggrund af udarbejdet teknisk dokumentation og risikoana-
lyse m.v. og en evaluering, som kan foretages af et uvildigt råd bestående af re-
præsentanter fra relevante uddannelses- og forskningsinstitutioner (myndigheds-
betjening) samt andre relevante organisationer og myndigheder.
IDA
finder ikke, at der bør gås på kompromis med den almene sikkerhed og an-
moder derfor om, at der i loven indsættes en mulighed for, at ministeren efter pas-
sende sikkerhedsgodkendelse kan tillade forsøg, der har konkrete forsknings- eller
udviklingsformål, og som foretages af eller i samarbejde med anerkendte forskere.
IDA
har forståelse for, at omkostningerne ved at sikre den relevante ekspertise in-
ternt i et ministerium vil kunne være uproportionelle, men finder, at der bør være
mulighed for en ad hoc-sagsbehandling med eksterne specialister, hvis de projek-
ter, der ansøges om godkendelse af, vurderes forsknings- og samfundsmæssigt
relevante nok og er af en passende størrelsesorden.
Ministeriet
skal indledningsvist bemærke, at når henvisningsmodellen fastholdes,
skyldes det, at det er den model, der efter den tværministerielle arbejdsgruppes
vurdering er den sikkerhedsmæssigt mest forsvarlige.
Som beskrevet har arbejdsgruppen ikke kunnet pege på et sted i Danmark, hvor
større opsendelsesaktiviteter kan ske uden at være til gene og indebære en po-
tentiel fare, herunder for søtrafikken og trafikken i luftrummet over Danmark.
De autoriserede opsendelsesfaciliteter i udlandet er derimod placeret langt fra tæt
bebyggelse og i områder, hvor anden menneskelig aktivitet er minimal, og de vil
derfor på en sikkerhedsmæssig forsvarlig måde også kunne håndtere en situation,
hvor en opsendelse af en større raket går galt.
Dertil kommer, at autoriserede opsendelsesfaciliteter har opbygget en organisa-
tion, som bl.a. indebærer en uafhængig sikkerhedsvurdering.
Som ovenfor bemærket, vil en godkendelsesmodel også være forbundet med be-
tydelige omkostninger for aktørerne, ikke mindst i lyset af at det er ministeriets for-
ståelse, at de raketter, som foreninger m.v. ønsker at opsende, er baseret på
egen-udvikling, hvilket vil stille yderligere krav til omfanget af en sikkerhedsgod-
kendelse, herunder dokumentation.
Det bemærkes afslutningsvist, at Forsvarsministeriet har oplyst, at områderne i
Østersøen omkring Bornholm ikke anvendes af forsvaret til opsendelser af raket-
ter.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 4/5
L 125 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2154739_0005.png
Øvrige bemærkninger til lovforslaget
Orbex
bemærker, at lovforslaget ikke tager højde for en situation, hvor udenland-
ske raketter vil kunne forårsage skade i Danmark, selvom raketten opsendes uden
for dansk territorium.
Orbex
anfører, at lovteksten med tilhørende bemærkninger giver anledning til tvivl
om, hvorvidt danske operatører fremover vil kunne foretage raketopsendelser m.v.
uden for Danmark.
Orbex
anfører endelig, at de anerkender behovet for risikominimering, men finder
umiddelbart grænsen på 4 km vilkårlig samtidig med, at denne grænse både tilla-
der potentielt farlige aktiviteter og hindrer nogle fremtidige raketaktiviteter.
Ministeriet
bemærker, at der i rapporten fra den tværministerielle arbejdsgruppe
sondres mellem små, mindre og større raketaktiviteter. Et af lovforslagets centrale
punkter er derfor at fastlægge en klar og entydig afgrænsning mellem de større
ikke-statslige raketopsendelser, som omfattes af det foreslåede forbud, og de min-
dre ikke-statslige raketopsendelser.
For så vidt angår de mindre ikke-statslige raketopsendelser bemærkes, at For-
svarsministeriet er i proces med at afdække om, og i givet fald hvordan mindre
ikke-statslige raketopsendelser, dvs. opsendelser under 4 km, kan håndteres sik-
kerhedsmæssigt forsvarligt, således at muligheden for at gennemføre opsendelser
af mindre ikke-statslige raketter i Danmark understøttes bedst muligt.
Ministeriet bemærker, at det er korrekt, at lovforslaget ikke omhandler en situation,
hvor en raket opsendt fra udlandet forårsager skade i Danmark. Det bemærkes, at
dette ligger uden for rammerne af dette lovforslag.
Med lovforslaget forbydes ikke-statslige større raketopsendelser i den danske stat
og uden for et myndighedsområde, når opsendelsen foretages på dansk fartøj el-
ler indretning eller af danske operatører. Uden for et myndighedsområde betyder i
denne sammenhæng uden for et folkeretligt anerkendt statsområde, det vil sige
f.eks. handlinger foretaget på åbent hav eller i internationalt luftrum.
Danske operatører vil således med lovforslaget fortsat kunne foretage større ra-
ketopsendelser m.v. inden for andre landes myndighedsområde (lovgivning).
Ministeriet vil foretage en præcisering heraf i lovforslagets bemærkninger.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 5/5