Erhvervsudvalget 2019-20, Erhvervsudvalget 2019-20, Erhvervsudvalget 2019-20
L 124 Bilag 6, L 124 A Bilag 6, L 124 B Bilag 6
Offentligt
2188351_0001.png
Til lovforslag nr.
L 124
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 7. maj 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om fremme af retfærdighed og gennemsigtighed for brugere af
onlineformidlingstjenester (lov om håndhævelse af P2B-forordningen)
[af erhvervsministeren (Simon Kollerup)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 7 ændringsforslag til lov‐
forslaget, herunder om deling af lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
vil stemme for det stillede ændringsforslag om
deling af lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (S, RV, SF, EL og Uffe Elbæk
(UFG)) indstiller de under A og B nævnte lovforslag til
ved‐
tagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (V, DF, KF og LA) indstiller det
under A nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de stillede æn‐
dringsforslag. Mindretallet indstiller det under B nævnte
lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be‐
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og
Liberal Alliance
Venstres, Dansk Folkepartis, Det Konservative Folkepar‐
tis og Liberal Alliances medlemmer af udvalget bemærker,
at de fire partier støtter den del af lovforslaget, som om‐
handler P2B-forordningen. Forordningen styrker det digitale
indre marked ved at skabe mere gennemsigtighed og bedre
klageadgang for de virksomheder, der sælger deres varer og
ydelser på digitale platforme.
Partierne støtter ikke den del af lovforslaget, som om‐
handler indførelsen af krav om redegørelse for dataetik, som
skønnes at pålægge erhvervslivet administrative byrder sva‐
rende til 27 mio. kr. det første år og 7 mio. kr. hvert af de
følgende år. Isoleret set giver det god mening at sætte fokus
på dataetik. Regeringen anviser dog ikke tilsvarende byrde‐
lettelser, og forslaget strider derfor mod partiernes politik
om ikke at påføre erhvervslivet yderligere byrder. I lyset af
de store økonomiske udfordringer, som store dele af dansk
erhvervsliv står over for i denne tid, er det endnu mere kriti‐
sabelt, at regeringen pålægger erhvervslivet yderligere byr‐
der. Parallelt med forslaget er der bl.a. også sat et arbejde i
gang mellem en række store erhvervsorganisationer og For‐
brugerrådet Tænk for at skabe en frivillig mærkningsord‐
ning med fokus på it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse.
Det ser partierne som et tegn på, at det er muligt at opnå den
ønskede yderligere fokus på dataetik ad frivillighedens vej,
uden at erhvervslivet pålægges ekstra byrder.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om fremme af retfærdighed og gen‐
nemsigtighed for brugere af onlineformidlingstjenester« om‐
fattende titelnoten, §§ 1-14, § 15, stk. 1, og § 17, stk. 1.
AX024536
L 124b - 2019-20 - Bilag 6: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 7. maj 2020
2188351_0002.png
2
B.
»Forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven. (Krav
om rapportering af dataetik)« omfattende §§ 15-17.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag
Til § 1
2)
I
stk. 1
ændres »jf. bilag 2« til: »jf. bilag 1«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 5]
Til § 14
3)
I
stk. 2
ændres »eller i forhold« til: »eller forhold«.
[Sproglig ændring]
Til § 17
4)
I
stk. 1
udgår », jf. dog stk. 2«.
[Konsekvens af deling]
Nyt bilag
5)
Som
bilag 1
til lovforslaget indsættes bilag 2 til lovfor‐
slagets bemærkninger.
[Omplacering af bilag]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
Til § 15
6)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 15
Loven træder i kraft den 1. juli 2020 og har virkning for
regnskabsår, der begynder den 1. januar 2021 eller senere.«
[Konsekvens af deling]
Til § 17
7)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 17
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan
ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold
tilsiger.«
[Konsekvens af deling]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at forslag til lov om håndhævelse af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om fremme af retfærdig‐
hed og gennemsigtighed for brugere af onlineformidlingstje‐
nester (lov om håndhævelse af P2B-forordningen) (L 124)
deles i to lovforslag. Den ene del (A) omfatter lovforslagets
bestemmelser om håndhævelse af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om fremme af retfærdighed og gennem‐
sigtighed for brugere af onlineformidlingstjenester.
Den anden del (B) omfatter forslaget om ændring af års‐
regnskabsloven, der omhandler rapportering af dataetik. I
denne del ændres lovforslagets titel desuden af lovtekniske
grunde, således at titlen, der anvendes, formuleres i overens‐
stemmelse med et selvstændigt ændringsforslag til årsregn‐
skabsloven.
Til nr. 2
I lovforslagets § 1, stk. 1, ændres »jf. bilag 2« til »jf. bi‐
lag 1«. Ændringen er en konsekvens af forslaget om deling
af lovforslaget.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 3
I lovforslagets § 14, stk. 2, foretages en sproglig ændring,
idet »eller i forhold« ændres til »eller forhold«.
Til nr. 4, 6 og 7
Ændringsforslagene er en konsekvens af ændringsforslag
nr. 1 om deling af lovforslaget.
Til nr. 5
I lovforslaget indsættes bilag 2 som bilag 1 til lovforsla‐
gets bemærkninger. Ændringen er en konsekvens af forsla‐
get om deling af lovforslaget, da lovforslagets bilag 2 er
eneste bilag til ændringsforslagets del A, Forslag til lov om
håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om fremme af retfærdighed og gennemsigtighed for brugere
af onlineformidlingstjenester.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. februar 2020 og var til
1. behandling den 10. marts 2020. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 19. decem‐
ber 2019 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag
116. Den 26. februar 2020 sendte erhvervsministeren hø‐
ringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla‐
get.
L 124b - 2019-20 - Bilag 6: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 7. maj 2020
2188351_0003.png
3
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 2 spørgsmål til
erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Henrik Møller (S)
Kasper Roug (S)
nfmd.
Malte Larsen (S) Orla Hav (S) Rasmus Stoklund (S) Katrine Robsøe (RV) Ruben Kidde (RV)
Theresa Berg Andersen (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Victoria Velasquez (EL) Rune Lund (EL) Uffe Elbæk (UFG)
Torsten Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Lars Christian Lilleholt (V)
fmd.
Anne Honoré Østergaard (V)
Christoffer Aagaard Melson (V) Peter Juel-Jensen (V) Tommy Ahlers (V) Hans Kristian Skibby (DF)
Mette Hjermind Dencker (DF) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Rasmus Jarlov (KF) Alex Vanopslagh (LA)
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
5