Til lovforslag nr.
L 124
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 7. maj 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om fremme af retfærdighed og gennemsigtighed for brugere af
onlineformidlingstjenester (lov om håndhævelse af P2B-forordningen)
[af erhvervsministeren (Simon Kollerup)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 7 ændringsforslag til lov‐
forslaget, herunder om deling af lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
vil stemme for det stillede ændringsforslag om
deling af lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (S, RV, SF, EL og Uffe Elbæk
(UFG)) indstiller de under A og B nævnte lovforslag til
ved‐
tagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (V, DF, KF og LA) indstiller det
under A nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de stillede æn‐
dringsforslag. Mindretallet indstiller det under B nævnte
lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be‐
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og
Liberal Alliance
Venstres, Dansk Folkepartis, Det Konservative Folkepar‐
tis og Liberal Alliances medlemmer af udvalget bemærker,
at de fire partier støtter den del af lovforslaget, som om‐
handler P2B-forordningen. Forordningen styrker det digitale
indre marked ved at skabe mere gennemsigtighed og bedre
klageadgang for de virksomheder, der sælger deres varer og
ydelser på digitale platforme.
Partierne støtter ikke den del af lovforslaget, som om‐
handler indførelsen af krav om redegørelse for dataetik, som
skønnes at pålægge erhvervslivet administrative byrder sva‐
rende til 27 mio. kr. det første år og 7 mio. kr. hvert af de
følgende år. Isoleret set giver det god mening at sætte fokus
på dataetik. Regeringen anviser dog ikke tilsvarende byrde‐
lettelser, og forslaget strider derfor mod partiernes politik
om ikke at påføre erhvervslivet yderligere byrder. I lyset af
de store økonomiske udfordringer, som store dele af dansk
erhvervsliv står over for i denne tid, er det endnu mere kriti‐
sabelt, at regeringen pålægger erhvervslivet yderligere byr‐
der. Parallelt med forslaget er der bl.a. også sat et arbejde i
gang mellem en række store erhvervsorganisationer og For‐
brugerrådet Tænk for at skabe en frivillig mærkningsord‐
ning med fokus på it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse.
Det ser partierne som et tegn på, at det er muligt at opnå den
ønskede yderligere fokus på dataetik ad frivillighedens vej,
uden at erhvervslivet pålægges ekstra byrder.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om fremme af retfærdighed og gen‐
nemsigtighed for brugere af onlineformidlingstjenester« om‐
fattende titelnoten, §§ 1-14, § 15, stk. 1, og § 17, stk. 1.
AX024536