NOTAT
19. februar 2020
20/00602-1
madsbr-dep
Høringsnotat vedrørende udkast til forslag om ændring af markedsfø-
ringsloven
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at indføre en 5-årig forældelsesfrist for over-
trædelse af markedsføringslovens vildledningsbestemmelser i forbindelse
med vildledende markedsføring af fast ejendom eller kreditaftaler til finan-
siering af eller med sikkerhed i fast ejendom samt vildledende markedsfø-
ring af løbende kontraktforhold med angivelse af en varig pris.
Lovforslaget er sendt i høring den 13. december 2019 med høringsfrist den
13. januar 2020 til i alt 157 organisationer, myndigheder m.v.
Der er modtaget høringssvar fra 20 høringsparter. Heraf har 8 haft bemærk-
ninger til udkastet til lovforslag.
2. Generelle bemærkninger
Høringen viser, at der generelt er opbakning til lovforslaget.
Forbrugerombudsmanden finder det positivt, at der indføres en 5-årig for-
ældelsesfrist for strafansvaret for at vildlede forbrugerne bl.a. i forbindelse
med store investeringer som boligkøb.
Forbrugerombudsmanden mener dog, at den 2-årige forældelsesfrist også
vil kunne medføre forældelse af strafansvaret i andre sager om markedsfø-
ring af lån og abonnementer end de specifikke sagstyper, der er omfattet af
lovforslaget, fordi virkningen af den ulovlige markedsføring kan vise sig
længe efter, at markedsføringen er sket. Forbrugerombudsmanden peger
på, at det også er nævnt i forarbejderne til lovforslaget, at andre særlove
indeholder længere forældelsesfrist end udgangspunktet på 2 år. Det gælder
fx vildledningsbestemmelserne i lov om finansiel virksomhed.
Forbrugerrådet Tænk er positivt indstillet over for lovforslaget, som vil
kunne medvirke til en bedre forbrugerbeskyttelse. Forbrugerrådet Tænk pe-
ger på, at der særligt i forhold til vildledende markedsføring af fast ejendom
eller kreditaftaler til finansiering af eller med sikkerhed i fast ejendom kan
være tale om forhold af stor økonomisk betydning for den enkelte forbru-
ger.