Tak for de positive bemærkninger til lovforslaget her og for den positive modtagelse af det. Det er et lovforslag, der gør, at vi jo lægger op til, som det er blevet sagt af flere, en modernisering af ædelmetalloven. Danske forbrugere skal fortsat kunne have tillid til, at de smykker, de køber, opfylder de lovede egenskaber. Regeringen ønsker at skabe tryghed for forbrugerne både i forhold til køb af produkter i fysiske butikker og på internettet.
Regeringen vil med forslaget indarbejde en EU-forordning, der pålægger virksomhederne forsvarligt at importere f.eks. tin og guld og lignende fra konfliktområder. Det indebærer, at virksomhederne i deres forsyningskæder ikke er med til at finansiere væbnede konflikter i konfliktramte områder. Forordningen om konfliktmineraler finder direkte anvendelse i dansk ret og skal ikke implementeres i sig selv, men Sikkerhedsstyrelsen skal have bemyndigelsesbestemmelser for at kunne kontrollere virksomhederne, der importerer konfliktmineraler
Lovforslaget moderniserer ædelmetalloven, bl.a. ved at kontrolopgaven ikke længere er forbeholdt selvejende institutioner. Det udvider feltet af virksomheder, der kan udpeges af Sikkerhedsstyrelsen til opgaven, og lovforslaget styrker også kontrollen, ved at Sikkerhedsstyrelsen bemyndiges til at kunne foretage kontrol via såkaldt skjult identitet, dvs. anonym kontrol i både fysiske butikker og på internettet, for at sikre, at lovgivningen bliver overholdt.
Herudover får Sikkerhedsstyrelsen mulighed for at styrke den risikobaserede kontrol ved at udvide datagrundlaget med oplysninger fra andre offentlige myndigheder og fra ikke offentligt tilgængelige kilder. Herved kan kontrollen bedre fokuseres på de virksomheder, der ikke overholder lovgivningen. I relation til konfliktmineraler er risikobaseret kontrol netop en forudsætning for at identificere de relevante virksomheder.
Lovforslaget er baseret på en EU-forordning, der som et nyt element skal sikre, at Danmark lever op til sine internationale forpligtelser i forhold til indførsel af såkaldte konfliktmineraler. Der er tale om at indføre regler for import til Danmark af mineraler i virksomhedernes forsyningskæder fra konfliktramte områder og højrisikoområder. Virksomhederne skal således have et ledelsessystem, der kan spore leveringskæden tilbage til smelterierne, og herudover gives der mulighed for at tage hensyn til eventuel opdatering af EU-forordningen. Dette gælder f.eks., hvilke smelterier i konfliktramte områder der er omfattet. Reglerne om konfliktmineraler er således et skridt i retning af en mere fair verden, og reglerne skal så vidt muligt bidrage til, at arbejdskraften ikke bliver udnyttet i konfliktområder. Lovforslaget er således et element i regeringens ambition om via internationalt samarbejde så vidt muligt at afhjælpe arbejdernes vilkår i udviklingslandene og samtidig adressere de bagvedliggende årsager til, at mennesker er på flugt mod Europa.
Lovforslaget skal således samlet set sikre, at virksomheder ikke kan få konkurrencemæssige fordele på bekostning af forbrugerne eller på bekostning af Danmarks internationale forpligtelser. Det skal med andre ord ikke kunne betale sig at snyde med mængderne af ædelmetal eller at udnytte arbejdskraften i verdens konfliktområder. Så endnu en gang bare tak for bemærkningerne, og jeg ser frem til udvalgets videre arbejde.