Transportudvalget 2019-20
L 121 Bilag 6
Offentligt
2204038_0001.png
Til lovforslag nr.
L 121
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 00. maj 2020
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om luftfart
(Harmonisering af droneområdet)
[af transportministeren (Benny Engelbrecht)]
1. Ændringsforslag
Transportministeren har stillet 6 ændringsforslag til lov‐
forslaget.
2. Indstillinger
<>
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku‐
rin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
transportministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
I den under
nr. 2
foreslåede affattelse af
kapitel 9 a
ud‐
går efter 126 e, stk. 6, »stk. 2. »Justitsministeren kan efter
forhandling med transportministeren fastsætte bestemmelser
om forhold for politiets anvendelse af droner.«
[Konsekvensændring af teknisk opsætningsfejl]
2)
I den under
nr. 2
foreslåede afftelse af
kapitel 9 a
ind‐
sættes i
§ 126 f
som stk. 2:
»Stk. 2.
Justitsministeren kan efter forhandling med trans‐
portministeren fastsætte bestemmelser om forhold for politi‐
ets anvendelse af droner.«
[Konsekvensændring af teknisk opsætningsfejl]
3)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 149, stk. 17,
affattes således:
»Stk. 17.
Overtrædelse af § 126 e, stk. 1-3, straffes med
bøde. Straffen kan stige til fængsel indtil 1 år, hvis føreren
tidligere er dømt efter § 126 e, stk. 1-3.««
[Konsekvensændring pga. nyaffattelse af bestemmelse]
4)
Nr. 8
affattes således:
»8.
I
§ 150, stk. 15, 1. pkt.,
ændres »en mindre drone eller
ret til at føre en mindre drone, hvortil der kræves tilladelse
efter § 126 f, stk. 1« til: »en drone, herunder til at føre en
drone, hvortil der kræves tilladelse efter artikel 5 i Europa-
Kommissionens gennemførelsesforordning 947/2019/EU af
24. maj 2019 om regler og procedurer for operation af ube‐
mandede fartøjer«.«.
[Konsekvensændring af ordlydsfejl]
5)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
DokumentId
Journalnummer
L 121 - 2019-20 - Bilag 6: Udkast til betænkning
2204038_0002.png
2
»02.
I
§ 150, stk. 16, stk. 17, 1. pkt., stk. 19, 1. pkt.
og
4. pkt.,
stk. 20
og
21,
ændres »en mindre drone eller retten til at føre
en mindre drone, hvortil der kræves tilladelse efter § 126 f,
stk. 1« til: »en drone, herunder til at føre en drone, hvortil
der kræves tilladelse efter artikel 5 i Europa-Kommissionens
gennemførelsesforordning 947/2019/EU af 24. maj 2019 om
regler og procedurer for operation af ubemandede fartø‐
jer«.«
[Konsekvensændring af ordlydsfejl]
Til § 2
6)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 2
Transportministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden. Transportministeren kan herunder fastsætte, at
dele af loven træder i kraft på forskellige tidspunkter.«
[Ændring af ikrafttrædelsestidspunkt pga. Covid-19 krise]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Der er alene tale om en konsekvensændring som følge af
en teknisk opsætningsfejl. Stk. 2, som udgår af § 126 e, hø‐
rer oprindeligt ikke til i denne bestemmelse og udgår derfor.
Det nyindsatte stk. 2 i § 126 f, er identisk med det stk. 2,
som udgår af § 126 e. Det nyindsatte stk. 2 hører oprindelig
til i § 126 f, men er ved en teknisk opsætningsfejl blevet
overflyttet til § 126 e. Nærværende ændringsforslag medfø‐
rer, at den tekniske opsætningsfejl bliver rettet.
Til nr. 3
Det følger af luftfartslovens § 149, stk. 17, at overtrædel‐
se af § 126 g, stk. 1-3, straffes med bøde, og i gentagelsestil‐
fælde kan straffen stige til fængsel i op til 1 år.
Det foreslås, at luftfartslovens § 149, stk. 17, nyaffattes,
og at det i bestemmelsen fastsættes, at overtrædelse af den
foreslåede § 126 e, stk. 1-3, om flyvning med droner under
påvirkning af spiritus, bevidsthedspåvirkende stoffer eller
bevidsthedspåvirkende sygdom, kan straffes med bøde. I de
tilfælde, hvor droneføreren allerede er dømt efter den fore‐
slåede § 126 e, stk. 1-3 kan straffen stige til fængsel i op til
1 år.
Til nr. 4
Ordlyden af § 150, stk. 15, 1. pkt. er ikke eksakt, som
gengivet i lovforslaget, hvorfor denne bestemmelse ikke kan
ændres med den foreslåede bundtede rettelse af § 150. Æn‐
dringsforslaget medfører, at § 150, stk. 15, 1. pkt., ændres
separat i forhold til § 150, stk. 16, stk. 17, 1. pkt., stk. 19, 1.
pkt. og 4. pkt., stk. 20 og 21.
Til nr. 5
Som konsekvens af, at § 150, stk. 15, 1. pkt., ændres se‐
parat i forhold til de resterende stykker, indsættes et nyt
nummer i lovforslaget, hvori der foretages en bundtet rettel‐
se af § 150, stk. 16, stk. 17, 1. pkt., stk. 19, 1. pkt. og 4. pkt.,
stk. 20 og 21. Der er alene tale om en konsekvensændring,
som følge af, at § 150, stk. 15, 1. pkt., ikke kunne ændres
med den samme bundtede rettelse, som de andre stykker.
Til nr. 6
Den pågående Covid-19 krise har medført, at Europa-
Kommissionen påtænker at udskyde anvendelsestidspunktet
for en række forordninger på luftfartsområdet, herunder og‐
så forordningerne, som vedrører droner.
Det fremsatte lovforslag ophæver fra og med den 1. juli
2020 størstedelen af de nationale droneregler, eftersom dro‐
neområdet efter den 1. juli 2020 vil blive reguleret af forord‐
ningerne på droneområdet. Såfremt lovforslaget vedtages og
anvendelsen af forordningerne efterfølgende udskydes, da
vil konsekvensen være, at der opstår et retligt tomrum for
droneflyvning i Danmark.
På den baggrund foreslås det, at transportministeren be‐
myndiges til at fastsætte, hvornår den foreslåede lovændring
træder i kraft, således at dette kan ske synkront med anven‐
delsestidspunktet for forordningerne på droneområdet.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. februar 2020 og var til
1. behandling den 30. april 2020. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Transportudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <antal> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og transportministeren sendte den 8. novem‐
ber 2019 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. – bilag 56.
Den 27. januar 2020 sendte transportministeren et supple‐
rende udkast til lovforslaget til udvalget, jf. TRU alm. del –
bilag 194. Den 26. februar 2020 sendte transportministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <antal> bilag på
lovforslaget.
Henrik Møller (S) Jan Johansen (S) Jeppe Bruus (S)
fmd.
Jesper Petersen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)
Malte Larsen (S) Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Andreas Steenberg (RV) Jens Rohde (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)
Anne Valentina Berthelsen (SF) Karsten Hønge (SF) Henning Hyllested (EL) Eva Flyvholm (EL) Susanne Zimmer (ALT)
L 121 - 2019-20 - Bilag 6: Udkast til betænkning
2204038_0003.png
3
Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Andersen (V) Hans Christian Schmidt (V)
nfmd.
Ellen Trane Nørby (V) Heidi Bank (V)
Martin Geertsen (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF)
Niels Flemming Hansen (KF) Mona Juul (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1