Transportudvalget 2019-20
L 121 Bilag 3
Offentligt
Ændringsforslag stillet den xx-xx-xxx uden for betænkningen
Ændringsforslag
Til 1. behandling af
Lov om ændring af lov om luftfart
(Harmonisering af droneområdet)
[af transportministeren (Benny Engelbrecht)]
Til § 1
Af
transportministeren:
1.
Efter den foreslåede
nr. 3
indsættes »01.
§ 149, stk. 17,
affattes således:
»Stk. 17.
Overtrædelse af § 126 e, stk. 1-3,
straffes med bøde. Straffen kan stige til fængsel indtil 1 år, hvis føreren tidligere er dømt efter § 126 e, stk. 1-3.«.«.
[Konsekvensændring pga. nyaffattelse af bestemmelse]
2.
Den foreslåede
nr. 8
affattes således »I
§ 150, stk. 15,1. pkt.,
ændres »en mindre drone eller ret til at føre en mindre
drone, hvortil der kræves tilladelse efter § 126 f, stk. 1« til: »en drone, herunder til at føre en drone, hvortil der kræves
tilladelse efter artikel 5 i Kommissionens gennemførelsesforordning 947/2019/EU af 24. maj 2019 om regler og
procedurer for operation af ubemandede fartøjer«.«. [Konsekvensændring af ordlydsfejl]
3.
Efter den foreslåede
nr. 8
indsættes »02. I
§ 150, stk. 16, stk. 17,1. pkt., stk. 19, 1. pkt.
og
4. pkt., stk. 20
og
21,
ændres
»en mindre drone eller retten til at føre en mindre drone, hvortil der kræves tilladelse efter § 126 f, stk. 1« til: »en drone,
herunder til at føre en drone, hvortil der kræves tilladelse efter artikel 5 i Kommissionens gennemførelsesforordning
947/2019/EU af 24. maj 2019 om regler og procedurer for operation af ubemandede fartøjer«.«. [Konsekvensændring af
ordlydsfejl]
Til § 2
4.
Den foreslåede
§ 2
affattes således: »§
2.
Transportminister fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Transportministeren kan herunder fastsætte, at dele af loven træder i kraft på forskellige tidspunkter.«.
[Ændring af
ikrafttrædelsestidspunkt pga. covid-19 krise]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af luftfartslovens § 149, stk. 17, at overtrædelse af § 126 g, stk. 1-3, straffes med bøde og i
gentagelsestilfælde kan straffen stige til fængsel i op til 1 år.
Det foreslås at luftfartslovens
§ 149, stk. 17,
nyaffattes, og at det i bestemmelsen fastsættes, at overtrædelse af den
foreslåede § 126 e, stk. 1-3, om flyvning med droner under påvirkning af spiritus, bevidsthedspåvirkende stoffer eller
bevidsthedspåvirkende sygdom, kan straffes med bøde. I de tilfælde, hvor droneføreren allerede er dømt efter den
foreslåede § 126 e, stk. 1-3 kan straffen stige til fængsel i op til 1 år.
L 121 - 2019-20 - Bilag 3: Ændringsforslag fra transportministeren
Til nr. 2
Ordlyden af § 150, stk. 15, 1. pkt. er ikke eksakt, som gengivet i lovforslaget, hvorfor denne bestemmelse ikke kan
ændres med den foreslåede bundtede rettelse af § 150. Ændringsforslaget medfører, at § 150, stk. 15, 1, ændres separat
i forholdt til
stk. 16, stk. 17,1. pkt., stk. 19, 1. pkt.
og
4. pkt., stk. 20
og
21.
i § 150.
Til nr. 3
Som konsekvens af, at § 150, stk. 15, 1, ændres separat i forholdt til de resterende stykker, indsættes et punkt i
lovforslaget, hvori der foretages en bundtet rettelse af
stk. 16, stk. 17,1. pkt., stk. 19, 1. pkt.
og
4. pkt., stk. 20
og
21.
i §
150. Der er alene tale om en konsekvensændring, som følge af, at § 150, stk. 15, 1, ikke kunne ændres med den samme
bundtede rettelse, som de andre stykker.
Til nr. 4
Den pågående Covid-19 krise har medført, at Europa-Kommissionen påtænker, at udskyde anvendelsestidspunktet for
en række forordninger på luftfartsområdet, herunder også forordningerne som vedrører droner.
Det fremsatte lovforslag ophæver fra og med den 1. juli 2020 størstedelen af de nationale droneregler, eftersom
droneområdet efter den 1. juli 2020 vil blive reguleret af forordningerne på droneområdet.
Såfremt lovforslaget vedtages og anvendelsen af forordningerne efterfølgende udskydes, da vil konsekvensen være, at
der opstår et retligt tomrum for droneflyvning i Danmark.
På den baggrund foreslås det, at transportministeren bemyndiges til, at fastsætte hvornår den foreslåede lovændring
træder i kraft, således at dette kan ske synkront med anvendelsestidspunktet for forordningerne på droneområdet.