Transportudvalget 2019-20
L 121 Bilag 1
Offentligt
2155038_0001.png
Transport- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Sendt til:
[email protected]
Cc:
[email protected]
2. december 2019
J.nr. 2019-11-0317
Dok.nr. 156828
Sagsbehandler
Pernille Ørum Walther
Høring over forslag til lov om ændring af lov om luftfart
Ved e-mail af 25. november 2019 har Transport- og Boligministeriet anmodet om Datatilsynets
eventuelle bemærkninger til ovennævnte udkast til lovforslag.
Transport- og Boligministeriet har ikke i høringen nærmere angivet hvor i udkastet, der måtte
være forhold af betydning for beskyttelsen af privatlivet i forbindelse med behandling af perso-
noplysninger.
Datatilsynet har noteret sig, at det fremgår af bemærkningerne til ændringsforslaget, at regler
vedrørende beskyttelse af privatlivets fred, offentlig sikkerhed og databeskyttelse i relation til
droneflyvning ikke falder under EU-forordningernes (procedureforordningen og markedsfø-
ringsovervågningsforordningen) anvendelsesområde.
Endvidere har Datatilsynet noteret sig, at den foreslåede § 126 c, stk. 2, i lov om luftfart inde-
holder en bemyndigelse til, at transportministeren efter forhandling med justitsministeren kan
fastsætte bestemmelser, der har til formål at sikre privatlivets fred.
Det fremgår i den forbindelse af de særlige bemærkninger til nr. 4 i lovforslaget, at sikring af
privatlivets fred alene vil omfatte at sikre privatlivets fred mod droneflyvning. Sikring af privat-
livets fred, som fremgår af anden lovgivning, herunder tv-overvågningsloven, databeskyttel-
sesforordningen og databeskyttelsesloven (i bemærkningerne omtalt som persondataloven)
og straffeloven vil derimod ikke blive berørt.
Datatilsynet skal dog for en god ordens skyld bemærke, at tilsynet forventer at blive hørt i for-
bindelse med udarbejdelse af bekendtgørelser og lignende generelle retsforskrifter i medfør
af lovforslaget, jf. databeskyttelseslovens § 28.
Endelig skal Datatilsynets generelt bemærke, at behandling af personoplysninger i forbindelse
med brug af droner – f.eks. når droner er udstyret med et kamera eller lignende – skal ske un-
der iagttagelse af reglerne i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.
Med venlig hilsen
Pernille Walther
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
L 121 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2155038_0002.png
Transport- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Sendt til
[email protected]
Cc:
[email protected]
28. januar 2020
J.nr. 2020-11-0357
Dok.nr. 175609
Sagsbehandler
Nikolaj Niss Rohde
Supplerende høring vedrørende forslag til lov om ændring af lov om
luftfart
Ved e-mail af 27. januar 2020 har Transport – og Boligministeriet anmodet om Datatilsynets
eventuelle bemærkninger til ovennævnte udkast til lovforslag.
Datatilsynet har ingen nye bemærkninger til de ændringer, der fremgår af ovennævnte udkast
til lovforslag.
Datatilsynet skal imidlertid for god ordens skyld minde om tilsynets høringssvar af 2. decem-
ber 2019 til ovennævnte udkast til lovforslag og oplyse, at de af tilsynet gjorte bemærkninger
til lovforslaget fortsat er gældende.
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
Med venlig hilsen
Nikolaj Niss Rohde
L 121 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2155038_0003.png
Transport- og Boligministeriet
H ør ingssva r t il forsla g om æ ndr ing a f lov om lu ft fa r t . ( I m ple -
m e n t e ring a f dr on e dir e k t iver n e)
Forsikring & Pension har modtaget udkast til forslag til Lov om ændring af lov om
luftfart i høring.
Forsikring & Pension mener, det er positivt, at dronereglerne harmoniseres på
tværs af EU-landene. Vi har derudover følgende bemærkninger:
Ansvarsforsikring - § 126 d:
Forsikring & Pension bemærker, at der lægges op til, at kravene til forsikring -
som de findes i dag i dronebekendtgørelserne – videreføres i deres nugældende
form, herunder muligheden for at undtage visse droner fra forsikringspligten,
f.eks. legetøjsdroner med en vægt på under 250 g.
Forsikring & Pension mener, det er positivt, at forsikringspligten, som den ser ud
i dag, videreføres i de nye regler. Forsikringsbranchens produkter er indrettet efter
de gældende regler, og de yder kunderne den dækning, der er brug for.
Da kravene til forsikringen fastsættes i en bekendtgørelse, er det dog væsentligt
for forsikringsbranchen, at bekendtgørelsen sendes i høring.
Regler for droneom rådet - § 126 e:
Forsikring & Pension vil gerne opfordre til, at der bliver fastsat klare definitioner
for henholdsvis den ”åbne”, ”specifikke” og ”certificerede” kategori, samt klare
retningslinjer for, hvilke krav der gælder for flyvning i de forskellige kategorier.
Der bør også, i god tid før reglerne træder i kraft, udarbejdes opdaterede og de-
taljerede vejledninger til brugerne, så de har en realistisk mulighed for at opfylde
forpligtelserne i lovgivningen.
05.12.2019
Forsikring & Pension
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf.:
41 91 91 91
[email protected]
www.forsikringogpension.dk
Marlene Lisa Eriksen
Konsulent, cand. jur.
Dir.
41919148
[email protected]
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
MLE
GES-2014-00329
393435
Med venlig hilsen
Brancheorganisation
Marlene Lisa Eriksen
for forsikringsselskaber
og pensionskasser
L 121 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2155038_0004.png
Transport- og Boligministeriet
Bane- og Luftfartskontoret
Sendt e-mail til:
[email protected]
H ør ingssva r t il supple r e nde h ør ing ve drør e nde for sla g t il lov
om æ ndring a f lov om lu ft fa r t – t ilpa sn in g a f na t iona le r e gler
som følge a f h a r m onise r ing a f dr on e om rå de t
Forsikring & Pension har modtaget supplerende høring
vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om luftfart og har følgende bemærkninger til forslaget om at
indføre et gebyr på ansvarsforsikringen for droner til dækning af markedskontrol.
Der er ikke tale om et gebyr, men om en afgift. Afgifter anvendes enten til ad-
færdsregulering, fx tobaksafgifter, eller for at tilvejebringe et provenu, fx moms,
og nogle gange begge dele. Der er på forsikringsområdet enkelte afgifter, som
knytter sig tæt til forsikringsproduktet, hvor provenuet skal finansiere puljer til
dækning af risici, der ikke kan forsikres, fx stormflod. Det foreslåede gebyr har
ingen forbindelse til forsikringsproduktet og skal ikke virke adfærdsændrende,
men har alene til formål at tilvejebringe et provenu.
Udfor dr inge r ve d indfør e lse a f e t for sik r ingsge byr
Forsikring & Pension mener, at indførelsen af et forsikringsgebyr til finansiering af
markedskontrol på droner er en rigtig dårlig løsning, der vil pålægge forsikrings-
branchen unødvendige og byrdefulde omkostninger. Det forventede årlige pro-
venu på 1 mio. kr. står slet ikke mål med de udfordringer og omkostninger, der
pålægges forsikringsbranchen til implementering af gebyret i it-systemer, policer
og administrative set up.
Indførelse af et gebyr på en forsikring vil ikke bare betyde 50-100 kr. ekstra på
regningen til forsikringstagerne, men det betyder også store administrative om-
kostninger for forsikringsselskaberne. Med indførelsen af et gebyr skal hvert for-
sikringsselskab ændre it-setup, dertil skal lægges udvikling af forsikringsbetingel-
ser, der skal omskrives, opsætning og kontrol af korrekt afregning til myndighe-
derne, varsling af kunder m.m.
Nogle forsikringsselskaber har i dag ikke en egentlig droneforsikring, men har
valgt at dække droner som en del af indboforsikringen eller med en klausul på
erhvervsforsikringen. Indførelse af et gebyr vil nødvendiggøre udvikling af et
egentligt droneforsikringsprodukt, samt kræve varsling af hele forsikringsbestan-
den af kunder om ændrede/nye vilkår og priser.
31.01.2020
Forsikring & Pension
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf.:
41 91 91 91
[email protected]
www.forsikringogpension.dk
Marlene Lisa Eriksen
Konsulent, cand. jur.
Dir.
41919148
[email protected]
Sagsnr.
DokID
GES-2014-00329
396347
Brancheorganisation
for forsikringsselskaber
og pensionskasser
L 121 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
Forsikring & Pension skønner, at de administrative omkostninger ved indførelsen
af et gebyr på droneforsikringer vil løbe op i tocifrede millionbeløb for branchen,
hvilket slet ikke er proportionalt med et forventet provenu på lidt over 1 mio. kr.
om året.
Aft a le om sa ne r ing a f bøvle de og byr de fulde a fgift e r
Forsikring & Pension henviser til Aftale om sanering af bøvlede og byrdefulde af-
gifter fra 23. august 2018 (en del af Aftale om Erhvervs- og Iværksætterinitiativer
fra november 2017), der har til formål at rydde op i og forenkle afgiftssystemet,
for på den måde at forbedre rammevilkårene for dansk erhvervsliv og gøre det
billigere at være borger. Af aftalen fra august 2018 fremgår det, at afgifter med
et årligt provenu op til 5 mio. kr. falder ind under kategorien små, bøvlede og
byrdefulde afgifter.
Forsikring & Pension bakker fuldt ud op om arbejdet med at fjerne små, bøvlede
og byrdefulde afgifter, der bare skaber unødvendige administrative arbejdsgange,
men ikke skaber værdi for virksomheder, borgere eller samfund. Det virker derfor
absurd og formålsløst først at afskaffe små, bøvlede afgifter et sted for så at ind-
føre nye, endnu mindre afgifter andre steder.
I ndflyde lse på m a r k e de t for dr one for sik r inge r
Forsikringsbranchen ønsker at understøtte den teknologiske udvikling ved at
kunne tilbyde gode og billige forsikringsprodukter til kunderne. Indførelsen af et
gebyr, og de deraf følgende implementeringsomkostninger samt det administra-
tive bøvl, vil givet få flere forsikringsselskaber til at genoverveje, om ansvarsfor-
sikringer for droner er et produkt, de skal have på hylderne. Færre udbydere af
et produkt kan få indvirkning på konkurrencen og i sidste ende forbrugernes mu-
ligheder for gode og billige forsikringsprodukter.
Forsikring & Pension
Sagsnr.
DokID
GES-2014-00329
396347
Med venlig hilsen
Marlene Lisa Eriksen
Side 2
L 121 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2155038_0006.png
L 121 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2155038_0007.png
Supplerende høring vedrørende forslag til lov om ændring af lov om luftfart
journalnummer 2019-4004:
Høringssvar fra Mittarfeqarfiit udarbejdet af ATS-Chef Ryan M. Møller.:
Tilgængelighed:
Høringsprocessen forekommer tilrettelagt med behørig respekt for Selvstyrelovens kapitel 5 §17
(Samarbejde mellem Grønlands Selvstyre og rigsmyndighederne vedrørende love og administrative
forskrifter).
Anvendelsesområde
Formålet med lovforslaget er, at tilpasse den nationale dronelovgivning til EU-reguleringen.
Særligt for Grønland:
Lovforslagets §126d giver transportministeren hjemmel til at harmonisere dronereglerne, for
Grønland og Færøerne således, at disse helt eller delvist svarer til de af den Europæiske Union
udstedte direktiver og forordninger på droneområdet. Denne hjemmel vil først blive udnyttet efter
en forhandling med h.h.v. det grønlandske selvstyre og det færøske hjemmestyre.
Bemærkninger til lovforslaget:
Mittarfeqarfiit, Grønlands Lufthavne, hilser en harmonisering af dronereglerne for Grønland med
de for resten af Rigsfællesskabet kommende gældende bestemmelser velkommen.
Det bemærkes at Transportministerens hjemmel til at harmonisere dronereglerne, for Grønland
og Færøerne fordrer en forudgående forhandling med h.h.v. det grønlandske selvstyre og det
færøske hjemmestyre. Her ses bl.a. spørgsmålet vedr. forsikringsgebyr samt markedsovervågning
som værende emner der kræver nærmere afklaring.
Der findes i øvrigt ikke anledning til at gøre indsigelse til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Ryan M. Møller
Mittarfeqarfiit ATS-Chef / Head Of Training ATS
www.mit.gl
| Mail:
[email protected]
| Tlf: +299 38 40 09 | MOB: +299 52 73 58
L 121 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2155038_0008.png
4. December 2019
Modelflyvning Danmark
Høringsvar til lov om ændring af lov om luftfart (Ophævelse og konsekvensrettelse af en række
regler som følge af harmonisering af droneområdet)
Modelflyvning Danmark savner et link fra den ændrede lov om droner til den nationale lovgivning
om indberetning og analyse,
. (BL8-15)
I erkendelsen af at droner i fremtiden vil blive både større og mere komplekse, vil der også opstå
begivenheder, nærved uheld og andre farlige situationer som bør tages med i det analytiske
arbejde med luftfartssikkerhed.
Selv om det i dag kun er indregistrerede fly under EASA basic regultaion (annex II fly undtaget) der
er omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 376/2014 af 3. april 2014, bør
der skabes en forbindelse mellem BL 8-15 og de ny regler om harmonisering af droneområdet.
Modelflyvning Danmark har ikke kunne skrive et konkret forslag, men synes et link til indberetning
bør indføres i dronelovgivningen or at sikre at droneflyvning også indgår i det samlede billede af
luftfartsikkerheden.
På Modelflyvning Danmarks vegne
Troels Mikael Lund
Bestyrelsesmedlem
Modelflyvning Danmark
Assendløsevejen 30
4130 Viby Sjælland
Tlf 25111007
Email: [email protected]
L 121 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2155038_0009.png
NOTAT
Bemærkninger til udkast til lov om ændring af lov om luftfart
(Harmonisering af droneområdet)
Som mulig kommende markedsovervågningsmyndighed har Sikkerhedsstyrel-
sen følgende bemærkninger:
1)
Henvisning til reglerne i den kommende Lov om produkter og mar-
kedsovervågning
Har Transport og Boligministeriet overvejet, fsva de dele af kapitel 9a som om-
25-11-2019
Yvonne Larsen
Juridisk specialkonsulent
handler markedsovervågning, i stedet at indsætte en henvisning til reglerne i
den kommende lov om produkter og markedsovervågning? Loven er udarbej-
det bl.a. med afsæt i den nye markedsovervågningsforordningen (Forordning
2019/1020) og indeholder alle de hjemler som Sikkerhedsstyrelsen nedenfor
efterspørger.
2)
Vedr. § 126 j
Sikkerhedsstyrelsen er uforstående over for formuleringen i stk. 3. Såfremt
Transport og Boligministeriet påtænker, at dette skal være hjemlen til at udde-
legere markedsovervågningsopgaven til Sikkerhedsstyrelsen bør formuleringen
ændres. For det første så er Sikkerhedsstyrelsen en myndighed, ikke et organ.
En bemyndigende myndighed er ikke det sammen som en markedsovervåg-
ningsmyndighed. Overensstemmelsesvurderingsorganer kan ikke varetage op-
gaven som markedsovervågningsmyndighed.
Opgaven som bemyndigende myndighed kan ikke uddelegeres til private orga-
ner. DANAK har dog en særlig status og de vil eventuelt kunne notificere over-
ensstemmelsesorganer.
Således finder Sikkerhedsstyrelsen at der generelt, mangler en brugbar hjem-
mel indeholdende en delegationsbeføjelse som § 126 k efterfølgende bør hen-
vise til.
Nørregade 63
6700 Esbjerg
Tlf.: 33 73 20 00
[email protected]
www.sik.dk
CVR nr. 27 40 31 23
L 121 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2155038_0010.png
2/3
3)
Vedr. § 126 k – manglende hjemler til markedsovervågning
Sikkerhedsstyrelsen efterspørger følgende hjemler:
Hjemmel til at kontrolmyndigheden hos den erhvervsdrivende kan udtage et-
hvert produkt som er omfattet af loven, og at udtagelsen af produktet kan ske
vederlagsfrit.
Hjemmel til, at kontrolmyndigheden kan kræve at den erhvervsdrivende skal
afholde udgiften til fragt af produktet til den lokalitet som kontrolmyndigheden
anviser.
Hjemmel til at den erhvervsdrivende skal dække kontrolmyndighedens udgifter
til tekniske undersøgelser af produktet, såfremt testen af produktet viser, at
produktet ikke lever op til reglerne.
Hjemmel til at kontrolmyndigheden kan indhente udtalelser fra sagkyndige, så-
fremt kontrolmyndigheden finder dette nødvendigt for at kunne træffe afgø-
relse i sagen, og ligeledes hjemmel til at det erhvervsdrivende skal dække om-
kostningerne forbundet hermed.
Da begrebet erhvervsdrivende dækker over fabrikant/importør og distributør,
finder Sikkerhedsstyrelsen det formålstjeneligt med en hjemmel til, at den er-
hvervsdrivende distributør kan få dækket de tidligere nævnte omkostninger
vedrørende bistand fra sagkyndige hos fabrikanten eller importøren.
Hjemmel til, også ved manglende opfyldelse af mærkningskrav, at kunne på-
byde den erhvervsdrivende at trække produktet tilbage fra markedet eller at til-
bagekalde produktet fra erhververen.
Hjemmel til, at kunne påbyde den erhvervsdrivende at stoppe markedsføring
som kontrolmyndigheden anser som vildledende for forbrugeren.
Til slut undrer Sikkerhedsstyrelsen sig over, at hjemlen i § 126 k angiver at
kontrolmyndigheden vederlagsfrit kan kræve at få udleveret oplysninger og do-
kumenter m.v. – Udformningen af en sådan hjemmel i anden lovgivning plejer
alene at lyde på, at kontrolmyndigheden kan kræve at få sådanne oplysninger.
Har Transport- og Boligministeriet erfaring med, at branchen kræver sig betalt
herfor, siden man finder det nødvendigt at indsætte ordet ”vederlagsfrit”.
L 121 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2155038_0011.png
3/3
Vedr. § 126 l – manglende hjemler i forlængelse af ”adgangen uden retsken-
delse”
Sikkerhedsstyrelsen efterspørg følgende hjemler:
Hjemmel til at kontrolmyndigheden på stedet kan foretage tekniske undersø-
gelser af et produkt.
Hjemmel til at kontrolmyndigheden som en del af dokumentation på stedet
kan optage fotos og video.
Hjemmel til at kontrolmyndigheden på stedet kan lade sig bistå af uafhængige
sagkyndige.
Hjemmel til at politiet kan bistå kontrolmyndigheden med at opnå adgang, så-
fremt denne er nødvendigt for gennemførelsen.
Yderligere manglende hjemler:
Sikkerhedsstyrelsen efterspørger en hjemmel til, at kontrolmyndigenden kan
påbyde den erhvervsdrivende mod hvem der er truffet et påbud, at oplyse kon-
trolmyndigheden om hvorledes påbuddet er efterkommet og effekten heraf.
Hjemmel til at afgørelser truffet af kontrolmyndigheden ikke kan indbringes for
anden administrative myndighed.
Manglende strafhjemmel:
Manglende hjemmel til straf ved overtrædelse af påbud/forbud.
Manglende hjemmel til straf, såfremt den erhvervsdrivende ikke efterkommer
kontrolmyndigheden adgang til oplysninger og dokumenter.
Manglende hjemmel til straf, såfremt den erhvervsdrivende afgiver urigtige op-
lysninger til kontrolmyndigheden.
Manglende hjemmel til straf, såfremt den erhvervsdrivende ikke fremsender/ud-
lever et produkt til brug for kontrolmyndigheden.
L 121 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2155038_0012.png
NOTAT
Høringssvar - Supplerende høring over forslag til ændring af lov
om luftfart (Droner)
Sikkerhedsstyrelsen har modtaget Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens henven-
delse vedr. supplerende høring over forslag til ændring af lov om luftfart.
Indledende bemærkning
Sikkerhedsstyrelsen noterer, jf. lovforslagets bemærkninger nr. 2.8 vedr. mar-
kedsovervågning, at Transport- og Boligministeriet agter at bemyndige Sikker-
hedsstyrelsen til at varetage opgaven med at føre tilsyn med produktkrav på
03-02-2020
Yvonne Larsen
Juridisk specialkonsulent
droneområdet. Sikkerhedsstyrelsen er enig i, at opgaven med fordel kan place-
res i Sikkerhedsstyrelsen, som i forvejen har ansvaret for markedsovervågning
og tilsyn med produktkrav på en række andre områder. Sikkerhedsstyrelsen
har i den forbindelse en god dialog med Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
Sikkerhedsstyrelsen skal dog samtidig gøre opmærksom på, at der endnu ikke
er indgået aftale om de nærmere rammer for markedsovervågningen, herunder
økonomien og finansieringen af opgaverne. Det vil være en forudsætning, at
disse forhold er på plads, inden lovforslaget fremsættes for Folketinget.
Under den forudsætning har Sikkerhedsstyrelsen nedenstående bemærknin-
ger. Sikkerhedsstyrelsen foreslår, at bemærkningerne gennemgås nærmere på
et møde med Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
Generelle bemærkninger
Indledningsvist henvises til Sikkerhedsstyrelsens høringssvar af 25. november
2019 og supplerende bemærkninger af 19. december 2019, jf. vedhæftet. Sik-
kerhedsstyrelsen henholder sig overordnet set til de opmærksomhedspunkter,
der er påpeget heri.
Vedr. finansiering af markedsovervågningen fremgår det af lovforslagets be-
mærkninger s. 45, at der påtænkes at oprette en gebyrordning. Efter Sikker-
hedsstyrelsens vurdering er området ikke umiddelbart egnet til gebyrfinansie-
Esbjerg Brygge 30
6700 Esbjerg
Tlf.: 33 73 20 00
[email protected]
www.sik.dk
CVR nr. 27 40 31 23
L 121 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2155038_0013.png
2/4
ring, særligt fordi der vil være for store administrative byrder for både
ansvars-
havende myndighed og for forsikringsselskaberne ved administration af den fo-
reslåede model.
Hvis Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen påtænker at fastholde § 126, stk. 6, - fi-
nansiering via gebyr, forudsætter Sikkerhedsstyrelsen, at det bliver Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen, der administrerer gebyrordningen. Dette bør præcise-
res i bemærkningerne.
Specifikke bemærkninger
særligt vedr. markedsovervågningen
Udtagning og test af produkter
Sikkerhedsstyrelsen har flere gange anmodet om, at der i loven indsættes en
hjemmel til, at kontrolmyndigheden kan udtage produkter vederlagsfrit, samt til
at testomkostninger m.v. kan pålægges den erhvervsdrivende i de tilfælde,
hvor produktet ikke lever op til lovgivningen. Denne model for markedsovervåg-
ning er sædvanlig for langt størsteparten af de områder som i dag varetages af
Sikkerhedsstyrelsen, ligesom EU's markedsovervågningsforordning giver mulig-
hed herfor.
Sikkerhedsstyrelsen vurderer, at både køb og test af droner kan være relativt
omkostningstunge, og at dette dermed vil kunne komme til at beslaglægge en
uhensigtsmæssig stor del af ressourceforbruget. Det er derfor med beklagelse,
at Sikkerhedsstyrelsen kan konstatere, at den tidligere foreslåede § 126 j, stk.
4, ikke længere er er at genfinde i lovteksten.
Kontrolomfang og ressourceforbrug
Af hensyn til at give den kommende kontrolmyndighed) råderum til at kunne
planlægge og udføre en effektiv, risikobaseret kontrol, er det uhensigtsmæs-
sigt og
ikke
fleksibelt, at det forventede antal kontroller samt det økonomiske
ressourceforbrug fremgår direkte af bemærkningerne til loven.
Der er, så vidt Sikkerhedsstyrelsen er orienteret, endnu ikke udarbejdet nær-
mere risikovurderinger mv., hvorfor Sikkerhedsstyrelsen anbefaler, at kontrol-
omfang og øvrige detaljer omkring kontrolindsatsen aftales og fastsættes et
andet sted, f.eks. i forbindelse med en indgåelse samarbejdsaftale med kon-
trolmyndigheden. På det foreliggende grundlag vurderer Sikkerhedsstyrelsen,
at der vil være et forventet ressourceforbrug på ca. 1,2 mio. kr. årligt til kontrol-
indsatsen.
L 121 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2155038_0014.png
3/4
Bekendtgørelse der fastsætter nærmere regler
§ 126 g, stk. 5, har undergået en sproglig sammenskrivning. Ud fra bemærk-
ningerne til ændringslovforslaget fremgår det, at Trafik- og Boligministeriet på-
tænker at udstede en bekendtgørelse, som indeholder flere af de regler, som
Sikkerhedsstyrelsen har efterspurgt i de oprindelige høringssvar mht. påbud,
tilbagekaldelse og tilbagetrækning m.v.
Såfremt det påtænkes i bekendtgørelsen at indsætte strafbestemmelser, bør
dette, efter Sikkerhedsstyrslens vurdering, være udtrykkeligt hjemlet i loven og
derfor fremgå tydeligt af stk. 5 og bemærkninger
hertil.
Trafik- og Boligministeriet vil som ressortmyndighed være ansvarlig for at udar-
bejde en eventuel bekendtgørelse. Hvis Sikkerhedsstyrelsen skal foretage mar-
kedsovervågning med afsæt i den kommende bekendtgørelse, bør Sikkerheds-
styrelsen involveres tæt og have mulighed for at komme med bemærkninger til
bekendtgørelsen, førend denne vedtages.
Straf
Sikkerhedsstyrelsen mener fortsat, at der mangler flere hjemler til straf
se
venligst mere herom i de oprindelige høringssvar. Luftfartslovens § 149, stk. 7,
hjemler alene straf for manglende overholdelse af påbud. Manglende efterle-
velse af bestemmelsen i § 126 g, stk. 2 og stk. 3 ses fortsat ikke at være straf-
belagt.
Derudover har Sikkerhedsstyrelsen noteret sig, at der i det nyeste udkast til
lovændringen findes en bestemmelse, hvorefter den erhvervsdrivende
ikke
afgive vildledende eller urigtige informationer (§ 126 g, stk. 4). Dette finder Sik-
kerhedsstyrelsen særledes hensigtsmæssigt. Af hensyn til muligheden for at
håndhæve denne bestemmelse, kan det overvejes at gøre overtrædelse heraf
strafbelagt.
Klageadgang
Sikkerhedsstyrelsen efterspørger fortsat Trafik- og Boligministeriets stillingta-
gen til spørgsmålet om afskæringen af den administrative klageadgang for så
vist angår de afgørelser, som Sikkerhedsstyrelsen skal træffe med afsæt i lo-
ven og den kommende bekendtgørelse.
Hjemmel til at fastsætte nærmere krav
Der bør generelt indsættes en hjemmel til, at ministeren kan fastsætte nær-
L 121 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2155038_0015.png
4/4
mere krav til de erhvervsdrivende (ud over kravene som fremgår direkte af for-
ordningerne). En sådan hjemmel benyttes på andre lignende produktområder
til, at ministeren kan fastsætte sprogkrav til bl.a. emballagen, brugsanvisninger
m.v. For et eksempel på en sådan hjemmel, se eventuelt udkast til Sikkerheds-
styrelsens lovforslag om produkter og markedsovervågning § 7. Som følge
heraf bør der indsættes en hjemmel i bestemmelserne vedr. markedsovervåg-
ning til, at kontrolmyndigheden kan kontrollere overholdelsen af de af ministe-
ren fastsatte regler (herunder sprogkrav). Dette
kan gøres ved at tilføje ”og reg-
ler udstedt i medfør heraf”
Øvrige bemærkninger
Sikkerhedsstyrelsen er uforstående overfor, hvorfor hjemlen i § 126 j, stk. 3,
vedr. bemyndigende myndigheder og bemyndigede organer er udgået af lov-
forslaget. Dette er, efter vores vurdering, uforeneligt med kravene herom i for-
ordningerne.
Har Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen overvejet, om droner, der benyttes af mili-
tæret og politiet i aktion, bør undtages fra lovens produktkrav? Som eksempel
på et produkt, hvor der findes en sådan undtagelse, henvises til reglerne om
personlige værnemidler, se forordning nr. 425/2016 art. 2, stk. 2, litra b.
I bemærkningerne på side 44 nederst henvises der til produktsikkerhedslo-
vens regler vedr. farlige produkter. En sådan henvisning anses ikke som veleg-
net, da den gældende produktsikkerhedslov alene gælder forbrugerprodukter
og derfor ikke vil kunne anvendes på droner, som er fremstillet til erhvervslivet.
Der indsættes sædvanligvis en henvisning til de forordninger, som loven sup-
plerer. Det vil derfor være relevant at indsætte en henvisning i § 1 til både for-
ordning 945/2019 og 947/2019, samt 1020/2019.
L 121 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2155038_0016.png
Transport- og Boligministeriet
E-mail:
[email protected]
Transport- og Boligministeriets j.nr. 2019-4004
Rektorsekretariatet
Høringssvar fra SDU - høring vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om luftfart
(droneregulering)
§126 c, stk. 2: Dette afsnit omhandler privatlivets fred. Dette er vigtigt forhold at tilgode-
se. Ved dispensation har SDU Dronecenter i dag mulighed for at flyve BVLOS (uden for
synsvidde) med den betingelse, at flyvning foregår over 500 fod. Dette er samme mini-
mumshøjde, som bemandede flyvninger skal efterleve. Droneflyvninger over 500 fod
anvendes for at tilgodese ”hegn, hæk og mur” reglen i de nuværende bekendtgørelser
for droneflyvninger.
For at fremtidige BVLOS droneflyvninger kan blive mere udbredt og dermed udløse det
forretningsmæssige potentiale, man forventer, at dronebranchen skal indfri, så vil en
lavere minimumshøjde for BVLOS droneflyvninger være en sikkerhedsmæssig forbed-
ring. Dermed kan størsteparten af bemandede flyvninger og BVLOS droneflyvninger
adskilles. Dette er en almindelig proces inden for bemandede flyvninger i dag. En la-
vere flyvehøjde for droner betyder naturligvis, at de kommer tættere på boliger m.m.,
hvis privatliv skal sikres. Kameraløsninger til droner er i dag så effektive, at en mini-
mumshøjde på 500 fod er utilstrækkelig under alle omstændigheder. Privatlivets fred
må sikres på anden vis.
§126 d, stk. 1 og 2: Ansvarsforsikring skal tegnes af droneoperatøren. Det vil være en
fordel at gøre det klart, hvorvidt dette også gælder for offentlige instanser, som er om-
fattet af cirkulæret om selvforsikring. Hertil ønskes klarhed i forhold til offentlige instan-
ser, der flyver droner over landegrænser. For SDU Dronecenter kan forskningsprojekter
med droner fremover omhandle flyvninger til og fra f.eks. Tyskland, hvor vi forventeligt
skal tegne en ansvarsforsikring for at flyve dronen i Tyskland. Ligeledes kan udenland-
ske droneoperatører være selvforsikret i deres EU-hjemland og forvente, at deres sta-
tus som selvforsikret vil være tilstrækkeligt i andre EU-lande – på grund af det indre
marked.
5. december 2019
Sagsnr. 19/73357
NIHA/kfm
[email protected]
T 65502954
M 24666915
Syddansk Universitet
Rektorsekretariatet
Campusvej 55
5230 Odense M
T +45 6550 1000
L 121 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2155038_0017.png
§126 e: Her omtales ministerens mulighed for at fastsætte bestemmelser for bl.a. kom-
petencecertifikater. I dag uddanner godkendte droneskoler dronepiloter og udsteder
Dronebevis. I forbindelse med de nye EU-regler bortfalder denne uddannelsespraksis.
Under den ”Åbne kategori” vil en webbaseret løsning som den, der anvendes i dag til
dronetegn, tage over. Ved droneflyvninger i den specifikke kategori som opnår tilla-
delse ved ansøgning efter Specific Operational Risk Assessment (SORA), vil drone-
operatøren selvtræne til et for den ansøgte flyvning tilstrækkeligt niveau. Det vil skabe
gennemsigtighed for alle, om ministeriet fastsætter konkrete krav til niveauer og fagligt
indhold til sådanne niveauer. Dette kan f.eks. gøres ved henvisning til standarder, som
myndighederne finder passende.
Med indførslen af den specifikke kategori følger også anvendelsen af SORA, som an-
vender bl.a. UTM (Unmanned Trafic Management) til nedsættelse af risiko ved flyvnin-
ger. Naviair vil være oplagt som den organisation, der samler positionsdata på fly, dro-
ner og dermed sikrer, at UTM-operatører har adgang til relevant data for at kunne bistå
slutbruger (droneoperatørerne) med planlægning, risikominimere og gennemførsel af
droneflyvninger. Det er en forudsætning for, at de enkelte operatører kan implementere
og drive deres systemer. Det er vigtigt, at dette sættes i gang hurtigst muligt.
Med venlig hilsen
Nisrin Adel Hamad
Kontorchef
Side 2
L 121 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2155038_0018.png
TRM Liv Mølgaard Mathiasen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Vedhæftede filer:
Brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik <[email protected]>
5. december 2019 14:39
Mail TRM
FW: Høring af Forslag til Lov om ændring af Lov om luftfart (droneregulering) (Id
nr.: 560593)
Eksternt Høringsbrev.pdf; Høringsliste til eksterne høring.pdf; Ændringslovforslag -
Droner.pdf; Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2019 947 af 24. maj
2019 om regler og procedurer for operation af ubemandede luftfartøjer.pdf;
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2019 945 af 12. marts 2019 om
ubemandede luftfartøjssystemer og om tredjelandsoperatører af ubemandede
luftfartøjssystemer.pdf
Til Transportministeriet
Dansk Luftfart og DI Transport har ingen bemærkninger til dette forslag. Det ser fornuftigt og logisk ud.
Med venlig hilsen
Per Henriksen
-----Original Message-----
From: [email protected] <[email protected]>
Sent: 7. november 2019 13:58
To: [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; DTU
<[email protected]>; [email protected]; Dansk Erhverv <[email protected]>; [email protected];
'[email protected]' <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; transport
<[email protected]>; DMU-Merete Strandberg <[email protected]>; Per Henriksen <[email protected]>; [email protected];
Dansk Transport og Logistik <[email protected]>; [email protected]; Dansk Standard <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; Danmarks Naturfredningsforening <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Forbrugerrådet Tænk <[email protected]>; Forsikring og
Pension <[email protected]>; Friluftsrådet <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Landbrug & Fødevarer <[email protected]>; LO
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; Rådet for bæredygtig Trafik <[email protected]>;
Rådet for Sikker Trafik <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Trafikforbundet <[email protected]>; [email protected]; [email protected]
Subject: Høring af Forslag til Lov om ændring af Lov om luftfart (droneregulering) (Id nr.: 560593)
Kære Alle
Se vedlagte.
Med venlig hilsen
Liv Mølgaard
Bane- og Luftfartskontoret
1
L 121 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2
L 121 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2155038_0020.png
TRM Liv Mølgaard Mathiasen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Vedhæftede filer:
Niels Andersen <[email protected]>
29. januar 2020 14:39
TRM Liv Mølgaard Mathiasen
Michael Linden-Vørnle
VS: Supplerende høring af Forslag til Lov om ændring af Lov om luftfart
(droneregulering) (Id nr.: 589749)
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2019 947 af 24. maj 2019 om regler
og procedurer for operation af ubemandede luftfartøjer.pdf; Kommissionens
delegerede forordning (EU) 2019 945 af 12. marts 2019 om ubemandede
luftfartøjssystemer og om tredjelandsoperatører af ubemandede
luftfartøjssystemer.pdf; Eksternt Høringsbrev - supplerende høring.pdf; Høringsliste
til eksterne høring.pdf; Lovforslag til supplerende ekstern høring.pdf
Kære Liv Møller
Tak for det tilsendte supplerende høringsmateriale.
De anførte ændringer, der er lavet siden første høringsrunde, giver ikke anledning til yderligere bemærkninger.
Med venlig hilsen
Niels Andersen
Niels Andersen, Ph.D., DBE
DTU Space Executive Board
Business and Public Sector
IUGG Treasurer
Member of ABLOS - UN Advisory Board on the Law of the Sea
Technical University of Denmark
National Space Institute
DTU Space
Elektrovej
Building 327
2800 Kgs. Lyngby
Direct +45 4525 9783
[email protected]
www.space.dtu.dk
1
L 121 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: [email protected]
Sendt: 28. januar 2020 08:40
Til: Niels Andersen
Emne: FW: Supplerende høring af Forslag til Lov om ændring af Lov om luftfart (droneregulering) (Id nr.: 589749)
Denne mail er videresendt fra DTU Postkassen. For god ordens skyld minder vi om, at den ansvarlige sagsbehandler
er ansvarlig for at journalisere relevante dokumenter i DTU DOCX.
Modtager du en mail, du ikke er ansvarlig for, er det dit ansvar at videresende dokumentet til rette sagsbehandler
eller returnere til DTU postkassen.
-----Original Message-----
From: [email protected] <[email protected]>
Sent: 27. januar 2020 14:29
To: [email protected]; '[email protected]' <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; info@dansk-
luftfart.dk; [email protected]; [email protected]; Dansk Erhverv <[email protected]>;
[email protected]; '[email protected]' <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; DI – Transport <[email protected]>; Brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik <[email protected]>; DMU-
Merete Strandberg <[email protected]>; [email protected]; Dansk Transport og Logistik <[email protected]>;
[email protected]; Dansk Standard <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
Danmarks Naturfredningsforening <[email protected]>; Datatilsynet <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; [email protected]; Forbrugerrådet Tænk <[email protected]>; Forsikring og Pension
<[email protected]>; Friluftsrådet <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Landbrug & Fødevarer <[email protected]>; LO
<[email protected]>; Modelflyvning Danmark <[email protected]>; [email protected]; Rådet for bæredygtig Trafik
<[email protected]>; Rådet for Sikker Trafik <[email protected]>; Sikkerhedsstyrelsen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Trafikforbundet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; Tonny Kofoed Olsen <[email protected]>
Subject: Supplerende høring af Forslag til Lov om ændring af Lov om luftfart (droneregulering) (Id nr.: 589749)
Kære Alle
Se venligst vedlagte supplerende høringsmateriale.
Med venlig hilsen
Liv Mølgaard
Bane- og Luftfartskontoret
_____
2
L 121 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
Til: [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] (info@dansk-
luftfart.dk), DTU ([email protected]), [email protected] ([email protected]), Dansk Erhverv
([email protected]), [email protected] ([email protected]),
'[email protected]' ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), Dansk Industri ([email protected]), DMU-Merete Strandberg ([email protected]), Per Henriksen
([email protected]), [email protected] ([email protected]), Dansk Transport og Logistik ([email protected]), [email protected]
([email protected]), Dansk Standard ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), Danmarks Naturfredningsforening ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
Forbrugerrådet Tænk ([email protected]), Forsikring og Pension ([email protected]), Friluftsrådet
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), LO ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), Rådet for bæredygtig Trafik ([email protected]), Rådet for Sikker Trafik
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected])
Fra: TRM Liv Mølgaard Mathiasen ([email protected])
Titel: Høring af Forslag til Lov om ændring af Lov om luftfart (droneregulering)
Sendt: 07-11-2019 13:56:34
Kære Alle
Se vedlagte.
Med venlig hilsen
Liv Mølgaard
Bane- og Luftfartskontoret
3
L 121 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2155038_0023.png
TRM Liv Mølgaard Mathiasen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Bjarne Nigaard <[email protected]>
30. januar 2020 17:19
Mail TRM
SV: Supplerende høring af Forslag til Lov om ændring af Lov om luftfart
(droneregulering) (Id nr.: 589749)
Tak for det fremsendte materiale til supplerende høring.
Danske Beredskaber har på det foreliggende grundlag ikke bemærkninger.
Med venlig hilsen
Bjarne Nigaard
Sekretariatschef
Tlf. 3137 8805
Danske Beredskaber
H. C. Andersens Boulevard 23, 3.
DK-1553 København V.
www.danskeberedskaber.dk
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: [email protected] <[email protected]>
Sendt: 27. januar 2020 14:29
Til: [email protected]; '[email protected]' <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; info@dansk-
luftfart.dk; DTU <[email protected]>; [email protected]; Dansk Erhverv <[email protected]>;
[email protected]; '[email protected]' <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; DI – Transport <[email protected]>; Brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik <[email protected]>; DMU-
Merete Strandberg <[email protected]>; [email protected]; Dansk Transport og Logistik <[email protected]>;
[email protected]; Dansk Standard <[email protected]>; [email protected]; Bjarne Nigaard
<[email protected]>; Danmarks Naturfredningsforening <[email protected]>; Datatilsynet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Forbrugerrådet Tænk <[email protected]>; Forsikring og
Pension <[email protected]>; Friluftsrådet <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Landbrug & Fødevarer <[email protected]>; LO
<[email protected]>; Modelflyvning Danmark <[email protected]>; [email protected]; Rådet for bæredygtig Trafik
<[email protected]>; Rådet for Sikker Trafik <[email protected]>; Sikkerhedsstyrelsen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Trafikforbundet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; Tonny Kofoed Olsen <[email protected]>
Emne: Supplerende høring af Forslag til Lov om ændring af Lov om luftfart (droneregulering) (Id nr.: 589749)
Kære Alle
Se venligst vedlagte supplerende høringsmateriale.
1
L 121 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
Med venlig hilsen
Liv Mølgaard
Bane- og Luftfartskontoret
_____
Til: [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] (info@dansk-
luftfart.dk), DTU ([email protected]), [email protected] ([email protected]), Dansk Erhverv
([email protected]), [email protected] ([email protected]),
'[email protected]' ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), Dansk Industri ([email protected]), DMU-Merete Strandberg ([email protected]), Per Henriksen
([email protected]), [email protected] ([email protected]), Dansk Transport og Logistik ([email protected]), [email protected]
([email protected]), Dansk Standard ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), Danmarks Naturfredningsforening ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
Forbrugerrådet Tænk ([email protected]), Forsikring og Pension ([email protected]), Friluftsrådet
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), LO ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), Rådet for bæredygtig Trafik ([email protected]), Rådet for Sikker Trafik
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected])
Fra: TRM Liv Mølgaard Mathiasen ([email protected])
Titel: Høring af Forslag til Lov om ændring af Lov om luftfart (droneregulering)
Sendt: 07-11-2019 13:56:34
Kære Alle
Se vedlagte.
Med venlig hilsen
Liv Mølgaard
Bane- og Luftfartskontoret
2
L 121 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2155038_0025.png
TRM Liv Mølgaard Mathiasen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Dan Banja <[email protected]>
1. februar 2020 13:21
Mail TRM
Dan Banja
Supplerende høring af Forslag til Lov om ændring af Lov om luftfart
(droneregulering) (Id nr.: 589749): ES 50-20
ES 50-20
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) takker for muligheden for at deltage i denne høring.
ES noterer, at der er foretaget en række lovtekniske og strukturelle ændringer af lovforslaget efter den offentlige
høring i perioden 7. november 2019 - 6. december 2019.
ES har ikke bemærkninger til forslaget.
Med venlig hilsen / Best Regards
Dan Banja
Oberstløjtnant / Lt. Colonel
Generalsekretær / Secretary-General
Vice chair ECOGAS & Member of GA.COM & CAS.COM
Blålersvej 51
DK-2990 Nivå
Mobil: +45 2480 2256
https://url12.mailanyone.net/v1/?m=1ixrmD-0000BS-4N&i=57e1b682&c=eM8wREqihz9iQfgbEk-
NLd6uQ6NglWVTN1LZXSErpnsrZE-YzsfRZyYmrYdkOG3zNFM9jQwetBS-
JKzg3_Gb5ULZLqDaz442o0yanD_Su4E_e8NAs2sV9e311aeMxdyUFSon8GtxKacVhlvcNdml3lmQ60m-
ss_vnHEMiwuPQzyIj1iehuLk1msS1CS6KCpakS8GBOf1adAgV7aw3ARwog
Det sammenk ædede billede k an ik k e v ises. Filen er muligv is blev et fly ttet, omdøbt eller slettet. Kontrollér, at link et peger
på d en k orrek te fil og placering.
Pas på miljøet - udskriv kun denne e-mail hvis det er nødvendigt.
Only print this e-mail if necessary.
1
L 121 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2155038_0026.png
TRM Liv Mølgaard Mathiasen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Dan Banja <[email protected]>
3. december 2019 09:51
Mail TRM
[email protected]; Dan Banja
Høring af Forslag til Lov om ændring af Lov om luftfart (droneregulering) (Id nr.:
560593): ES 329-19.
ES 329-19
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) takker for muligheden for at deltage i denne høring over forslag til Lov om
ændring af Lov om luftfart (droneregulering) (Id nr.: 560593).
ES noterer sig forslaget om tre forskelige kategorier, som vurderes relevante. Også forslaget om nyt regler for
markedsføring (produktkrav m.v.) og markedsovervågning af droner, herunder krav om oprettelse af nationalt
kontrolorgan, samt regler for tredjelands-operatører, vurderes relevant.
ES har ikke bemærkninger til forslaget.
Med venlig hilsen / Best Regards
Dan Banja
Oberstløjtnant / Lt. Colonel
Generalsekretær / Secretary-General
Vice chair ECOGAS & Member of GA.COM & CAS.COM
Blålersvej 51
DK-2990 Nivå
Mobil: +45 2480 2256
https://url12.mailanyone.net/v1/?m=1ic3tu-0000TN-5g&i=57e1b682&c=8ho1FxL__f9g08Ub2Oo1zhw-
14vy_HdKl8CvM5XcQmPl3ZkIwP3LBtUcKnkERjxWfFr1RAHedVI-
RAEOO4FZZfPdoj7SYTR9GHZUZcA9wtIz6nGTI2zKJ9wXHiN61b9Ux0NATD06LRpc5QEF75y-
Of8RZTRx1ICrrjNdO2sg0S71y66uPTzhsC8J4bsqCJehwB7tFfafUamfw7DcLqoZpQ
Det sammenk ædede billede k an ik k e v ises. Filen er muligv is blev et fly ttet, omdøbt eller slettet. Kontrollér, at link et peger
på d en k orrek te fil og placering.
Pas på miljøet - udskriv kun denne e-mail hvis det er nødvendigt.
Only print this e-mail if necessary.
1
L 121 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2155038_0027.png
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Opfølgningsflag:
Flagstatus:
Andrea Højgaard Jørgensen
20. november 2019 14:37
Esben Holmberg Jensen (DEP)
Høringssvar: Ministeriel høring om droneregler
Opfølgning
Fuldført
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har ikke som styrelse bemærkninger til departementets samlede
høringssvar på Ministeriel høring om droneregler.
Med venlig hilsen
Andrea Højgaard Jørgensen
Stud.merc.(jur.)/Student assistant
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen/
Danish Competition and Consumer Authority
Direkte +45 4171 5033
E-mail
[email protected]
Følg os:
LinkedIn
,
Twitter
,
Facebook
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf. +45 4171 5000
Vi arbejder for velfungerende markeder.
Se vores privatlivspolitik på
kfst.dk.