Transportudvalget 2019-20
L 121 Bilag 1
Offentligt
2155037_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
26. februar 2020
2019-4004
Høringsnotat vedr. forslag til lov om ændring af lov om luftfart
(Harmonisering
af droneområdet)
Hørte myndigheder og organisationer
Transport- og Boligministeriet hørte den 7. november 2019 en række myndig-
heder og organisationer, jf. vedlagte høringsliste i bilag 1, over udkast til forslag
til lov om ændring af lov om luftfart (Harmonisering af droneområdet). Hø-
ringsfristen udløb den 5. december 2019. Transport- og Boligministeriet fore-
tog en supplerende høring i perioden 27. januar til 3. februar 2020 af et revide-
ret udkast til lovforslag. I det følgende redegøres for indkomne høringssvar fra
begge høringer.
1. Følgende myndigheder og organisationer har afgivet høringssvar til lovforsla-
get: Datatilsynet, Forsikring & Pension, Københavns Lufthavne A/S, Mittar-
feqarfiit (Grønlands Lufthavne), Modelflyvning Danmark (MDK), Sikkerheds-
styrelsen og SDU.
2. Følgende myndigheder og organisationer har ikke haft bemærkninger til lov-
forslaget: Brancheforeningen Dansk Luftfart og DI Transport, Danmarks Tek-
niske Universitet (DTU - Space), Danske Beredskaber, Erhvervsflyvningens
Sammenslutning samt Konkurrence og Forbrugerstyrelsen.
3. Følgende myndigheder og organisationer har ikke afgivet høringssvar:
AOPA Danmark, Aalborg Lufthavn, Aalborg Universitet, Aarhus Lufthavn, Bil-
lund Lufthavn, Bornholms Lufthavn, DANSAM, Dansk Erhverv, Dansk Er-
hvervsfremme, Dansk Faldskærms Union, Dansk Hanggliding og Paragliding
Union, Dansk Motorflyver Union, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Trans-
port og Logistik, Dansk UL-Flyver Union, Dansk Standard, Dansk Svæveflyver
Union, Danmarks Naturfredningsforening, DroneDanmark, Esbjerg Lufthavn,
Forbrugerrådet Tænk, Friluftsrådet, Ingeniørforeningen (IDA), Karup Luft-
havn, Kongelig Dansk Aeroklub, KZ & Veteranfly Klubben, Landbrug og Føde-
varer, Landsorganisationen i Danmark (LO), Roskilde Lufthavn, Rådet for Bæ-
redygtig Trafik, Rådet for Sikker Trafik, Syddansk Universitet, Sønderborg
Lufthavn, Teknologisk Institut, Trafikforbundet, UAS Danmark og Vagár Luft-
havn
L 121 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2155037_0002.png
Side 2/8
4. Øvrige høringssvar
Transport- og Boligministeriet har herudover modtaget høringssvar fra føl-
gende høringsparter, som ikke var angivet på lovforslagets høringsliste: For-
svarsministeriet.
Lovforslaget har endvidere været offentliggjort på høringsportalen.
Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne høringssvar til det
fremsatte lovforslag samt Transport- og Boligministeriets bemærkninger hertil.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger, der
ikke vedrører det fremsatte lovforslag, indgår ikke i notatet.
Høringsnotatet er udarbejdet efter en tematisk inddeling af de modtagne hø-
ringssvar.
Transport- og Boligministeriets kommentarer vil fremgå i kursiveret form i for-
længelse af de pågældende høringssvar.
Transport- og Boligministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samtlige
indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er sendt til Folketingets
Transportudvalg.
1 Generelle bemærkninger
Datatilsynet
noterer sig, at det fremgår af bemærkningerne til ændringsfor-
slaget, at regler vedrørende beskyttelse af privatlivets fred, offentlig sikkerhed
og databeskyttelse i relation til droneflyvning ikke falder under EU-regulerin-
gens (Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2019/947 af 24. maj
2019 om regler og procedurer for operation af ubemandede luftfartøjer og
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2019/945 af 12. marts 2019 om
ubemandede luftfartøjssystemer og om tredjelandsoperatører af ubemandede
luftfartøjssystemer) anvendelsesområde.
Transport- og Boligministeriet har taget Datatilsynets høringssvar til efter-
retning.
Forsikring og Pension, Københavns Lufthavne A/S
og
Datatilsynet
udtrykker ønske om at få mulighed for at afgive høringssvar til den nye be-
kendtgørelse om droner, som Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vil udstede. Hø-
ringsparterne vurderer, at bekendtgørelsen vil indeholde regulering, som er
væsentlig for deres virke.
L 121 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2155037_0003.png
Side 3/8
Transport- og Boligministeriet bemærker hertil, at den ny bekendtgørelse for
droneoperationer forventes at blive sendt i offentlig høring i første halvår
2020. Bekendtgørelsen vil indeholde regulering af de områder, der kan fast-
sættes nationalt og vil dermed udstede regler på en række områder bl.a. nati-
onale regler om forsikring, modelflyvning, geografiske zoner og afstandskrav
til sikringsmæssigt kritiske områder.
Mittarfeqarfiit
hilser en harmonisering af dronereglerne for Grønland med
de for resten af Rigsfællesskabet kommende gældende bestemmelser velkom-
men. Mitterfeqarfiit fremhæver, at en anvendelse af hjemmelen til at harmoni-
serer dronereglerne for Grønland fordrer en forudgående forhandling med det
grønlandske selvstyre.
Transport- og Boligministeriet har taget Mittarfeqarfiits bemærkninger til ef-
terretning.
2 Operationelle regler
SDU
henviser i sit høringssvar til sin eksisterende dispensation for droneflyv-
ninger uden for droneførerens synsvidde, hvor flyvninger uden for droneføre-
rens synsvidde skal foregå over 500 fod. SDU fremfører, at for at udnytte det
fulde potentiale af droneoperationer bør flyvehøjden for disse operationer være
væsentlig lavere. SDU noterer sig, at lavere flyvehøjder kan vanskeliggøre hen-
synet til privatlivets fred.
Københavns Lufthavne A/S
ønsker, at der i loven sker en præcisering af de
geografiske zoner omkring kritisk infrastruktur.
Transport- og Boligministeriet bemærker, at fastsættelse af bestemmelser for
sikring af privatlivets fred vil ske efter forhandling med Justitsministeriet og
vil blive udmøntet i en ny bekendtgørelse for droneflyvninger, hvor afstands-
krav og flyvehøjder i forhold til private ejendomme vil indgå.
Ministeriet bemærker endvidere, at oprettelsen af geografiske zoner og fast-
sættelse af afstandskrav til forskellige områder, herunder lufthavne, ambas-
sader, regeringsbygninger mv. vil blive fastlagt i bekendtgørelsesform. En
eventuel revision af de eksisterende afstandskrav vil blive fastlagt i et samar-
bejde mellem relevante ministerier, og hvor relevante øvrige parter vil blive
inddraget.
Det bemærkes endvidere, at bekendtgørelsen forventes at blive sendt i offent-
lig høring i første halvår 2020.
L 121 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2155037_0004.png
Side 4/8
3 Forsikring
Forsikring & Pension
finder det positivt, at der sker en harmonisering af
dronereglerne på tværs af EU. Forsikring & Pension finder, at en indførelse af
det foreslåede årlige gebyr på ansvarsforsikring af droner til finansiering af
markedskontrol af droner er en dårlig løsning, der vil pålægge forsikringsbran-
chen unødvendige og byrdefulde omkostninger. Forsikring & Pension fremfø-
rer bl.a., at indførelsen af et gebyr vil nødvendiggøre udvikling af et egentligt
droneforsikringsprodukt, samt medføre administrative konsekvenser i forhold
til opsætning og korrekt afregning til myndighederne m.m.
Sikkerhedsstyrelsen
finder i lighed med Forsikring & Pension, at den fore-
slåede gebyrmodel vil have store administrative byrder for både ansvarsha-
vende myndighed og for forsikringsselskaberne.
SDU
ønsker, at det i forhold til forsikringspligten bliver gjort klart, hvorvidt
denne pligt også gælder for offentlige instanser samt hvordan pligten gælder
for grænseoverskridende droneflyvninger.
Transport- og Boligministeriet har noteret sig den kritik som Forsikring &
Pension og Sikkerhedsstyrelsen fremfører i høringssvarene vedr. den foreslå-
ede gebyrmodel. Ministeriet har på baggrund af høringssvarene og de påpe-
gede konsekvenser, som indførelsen af den foreslåede gebyrmodel forventes at
få for forsikringsbranchen fravalgt den foreslåede ordning. Den foreslåede
model med gebyr på ansvarsforsikringer er derfor udgået af lovforslaget, der
i stedet indeholder mulighed for at transportministeren kan fastsætte en ge-
byrordning til dækning af omkostninger i forbindelse med markedskontrol på
droneområdet. Gebyrordningen forventes sammensat således, at det vil være
dronebranchen og/eller dronebrugerne som på sigt skal finansiere omkost-
ningerne til udførelsen af markedsovervågningen.
Transport og Boligministeriet bemærker til SDUs ønske om en tydeliggørelse
af, hvorvidt pligten til ansvarsforsikring gælder for offentlige instanser, at
forsikringskravet vil blive udmøntet ved en ny bekendtgørelse for droneflyv-
ninger. Ministeriet bemærker endvidere, at alle offentlige myndigheder og or-
ganer er omfattet af selvforsikringsordningen. Selvforsikringsordningen gæl-
der dog ikke nødvendigvis i udlandet, hvorfor det kan være hensigtsmæssigt,
såfremt SDU tegner de relevante forsikringer, når der anvendes droner i ud-
landet.
Transport- og Boligministeriet bemærker endvidere, at forsikringspligten er
et nationalt anliggende, hvorfor også udenlandske dronepiloter er omfattet af
kravet om forsikring, når de flyver i Danmark.
L 121 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2155037_0005.png
Side 5/8
4 Markedsovervågning
Sikkerhedsstyrelsen
har som mulig kommende markedsovervågningsmyn-
dighed i sine høringssvar fremhævet en række forhold til lovforslagets bestem-
melser om markedsovervågning. Sikkerhedsstyrelsen har blandt andet ønsket
præcisering af hjemler til markedsovervågning, adgang til undersøgelser mv.
uden retskendelse, påbud og forbud samt om straf i forbindelse med overtræ-
delse af påbud og forbud.
I forbindelse med den supplerende høring har Sikkerhedsstyrelsen fremført, at
der endnu ikke er indgået aftalt om de nærmere rammer for markedsovervåg-
ning, herunder økonomien og finansieringen af opgaverne. I forlængelse af
spørgsmålet om finansiering af markedsovervågningsopgaven ønsker Sikker-
hedsstyrelsen, at der i loven indsættes en hjemmel til, at kontrolmyndigheden
kan udtage produkter vederlagsfrit, samt til at testomkostninger m.v. kan på-
lægges den erhvervsdrivende i de tilfælde, hvor produktet ikke lever op til lov-
givningen.
Transport- og Boligministeriet har taget Sikkerhedsstyrelsens høringssvar til
efterretning og har indføjet de relevante hjemler i lovforslagets § 1, nr. 2. §
126 g, således at den kommende markedsovervågningsmyndighed har de
nødvendige hjemler til at udføre sine opgaver.
Det er Transport- og Boligministeriets vurdering, at en hjemmel til at på-
lægge den erhvervsdrivende testomkostninger m.v. i forbindelse med test af et
produkt, er for indgribende for erhvervet, da der i mange tilfælde er tale om
små erhvervsdrivende
og omkostningerne til test af en dronetype dermed
kan ramme særskilt hårdt for nogle erhvervsdrivende. Derfor har ministeriet
ikke imødekommet dette ønske.
Imødekommelsen af Sikkerhedsstyrelsens øvrige bemærkninger vedr. mar-
kedsovervågningsopgaven betyder, at lovforslaget forventes at have mindre
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet. Det er vurde-
ringen, at konsekvenserne vil udgøre mindre end 4 mio. kr. årligt, hvorfor de
ikke kvantificeres yderligere.
5 Kompetencer
SDU
bemærker i relation til flyvninger i den specifikke kategori, at det vil
skabe gennemsigtighed for alle, såfremt der fastsættes konkrete krav til ni-
veauer og fagligt indhold til sådanne niveauer.
Forsikring og Pension
deler SDUs synspunkt og efterspørger klare definiti-
oner for alle tre kategorier samt retningslinjer for, hvilke krav der gælder for
flyvning i de forskellige kategorier.
L 121 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2155037_0006.png
Side 6/8
Transport- og Boligministeriet bemærker, at de kompetencekrav til dronefø-
rerne, som fremgår af Kommissionens gennemførelsesforordning (EU)
2019/947 af 24. maj 2019 om regler og procedurer for operation af ubeman-
dede luftfartøjer, også forventes at fremgå af den nye bekendtgørelse, som
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vil udstede med hjemmel i luftfartslovens
kapitel 9a. Kompetencekravene findes i forordningens bilag, hvor der for hver
underkategori for droneoperationerne er oplistet de krav, der stilles til drone-
føreren.
6 Øvrige bemærkninger
Modelflyvning Danmark (MDK)
savner en kobling mellem den gældende
lovgivning om indretning og analyse samt opfølgning på begivenheder inden
for civil luftfart jf. BL 8-15.
Transport- og Boligministeriet er enig i behovet for en kobling mellem gæl-
dende regler vedr. indberetning og analyse af begivenheder inden for civil
luftfart. Ligeledes vurderer ministeriet, at der er behov for en kobling til luft-
fartslovens kapitel 11 vedr. flyveulykker herunder undersøgelser af flyhava-
rier. Ministeriet har derfor indarbejdet henvisning til den gældende lovgiv-
ning vedr. indberetning og analyse af begivenheder inden for civil luftfart
samt om undersøgelse af flyhavarier i lovforslaget.
SDU
fremfører, at Naviair vil være oplagt til at varetage opgaven med at samle
positionsdata på fly og droner, hvormed der sikres adgang til relevant data til
brugerne af UTM-systemer.
Transport- og Boligministeriet noterer sig SDUs synspunkt og deler vurderin-
gen af, at Naviair vil være oplagt til at varetage denne opgave.
Forsvarsministeriet
har fremsendt bemærkninger til lovforslaget, som har
givet anledning til, at Transport- og Boligministeriet i § 1, nr. 2. § 126 b, stk. 2
har indarbejdet forsvarsministeren som forhandlingspart ved fastsættelse af
nærmere bestemmelser om flyvning over sikringsmæssigt kritiske områder.
Det er Transport- og Boligministeriets vurdering, at grundet den øgede brug af
droner er det væsentligt at forsvaret inddrages i fastsættelsen af bestemmelser
om flyvning over sikringsmæssige kritiske områder særligt i relation til fastsæt-
telsen af tilladte flyveafstande til militære installationer og områder.
Lovforslaget
Lovforslaget et tilrettet i overensstemmelse med det ovenfor anførte.
Derudover er der foretaget en række lovtekniske justeringer i forslaget.
L 121 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2155037_0007.png
Side 7/8
Bilag 1
Høringsliste til forslag til lov om ændring af luftfartsloven (ophævelse og kon-
sekvensrettelse af en række regler som følge af harmonisering af droneområ-
det).
AOPA Danmark
Aalborg Lufthavn
Aalborg Universitet
Aarhus Lufthavn
Billund Lufthavn
Bornholms Lufthavn
Brancheforeningen Dansk Luftfart
Danmarks Tekniske Universitet (DTU)
DANSAM
Dansk Erhverv
Dansk Erhvervsfremme
Dansk Faldskærms Union
Dansk Hanggliding og Paragliding Union
Dansk Industri, DI Transport
Dansk Motorflyver Union
Dansk Ornitologisk Forening
Dansk Transport og Logistik
Dansk UL-Flyver Union
Dansk Standard
Dansk Svæveflyver Union
Danske Beredskaber
Danmarks Naturfredningsforening
Datatilsynet
DroneDanmark
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
Esbjerg Lufthavn
Forbrugerrådet Tænk
Forsikring & Pension
Friluftsrådet
Ingeniørforeningen (IDA)
Karup Lufthavn
Københavns Lufthavne A/S
L 121 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2155037_0008.png
Side 8/8
Kongelig Dansk Aeroklub
KZ & Veteranfly Klubben
Landbrug og Fødevarer
Landsorganisationen i Danmark (LO)
Mittarfeqarfiit (Grønlands Lufthavne)
Modelflyvning Danmark (MDK)
Roskilde Lufthavn
Rådet for Bæredygtig Trafik
Rådet for Sikker Trafik
Syddansk Universitet
Sønderborg Lufthavn
Teknologisk Institut
Trafikforbundet
UAS Danmark
Vagar Lufthavn