Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
Att.: Lasse Kindberg
Motorflyvningens Fællessekretariat
Søparken 2
DK-9440 Aabybro
Tel +45 78 78 21 90
Den 10. januar 2020
Transport- og Boligministeriet
Att.: Mathias Milling,
Vedr.: J.nr. 2018-2015
Høring over forslag til ændring af lov om ændring af lov om luftfart og om ophævelse af lov om
forlængelse af Danmarks deltagelse i det skandinaviske luftfartssamarbejde.
Vi indsender hermed nedenstående kommentarer vedrørende obligatorisk indberetning.
Vi har kendskab til en sag for nylig, der desværre risikerer at undergrave indberetningssystemet, idet
Trafikstyrelsen vælger at fare særdeles hårdt frem overfor en pilot, der har valgt at indberette en flyvning,
hvor han bliver
”fanget”
på toppen af skyerne og uden at have tilladelse hertil må acceptere en IFR klarering
for at komme sikkert ned.
Høringen redegør netop for at piloten tidligere ville have været sikret straffrihed, men ikke under de nye EU
regler, som Trafikstyrelsen med sit forslag nu vil udbrede til at gælde alle former for indberetninger:
Med indførelsen af forordning nr. 376/2014 er der sket en ændring i forhold til den straffrihed, der har været
efter de danske regler i luftfartsloven. Ændringen skyldes, at straffrihed ifølge forordning nr. 376/2014 bør
gælde for alle typer indberettede begivenheder (hændelser, alvorlige hændelser og havarier),
hvis
begivenheden er begået uagtsomt,
mens det efter BL 8-10, udgave 4, sammenholdt med luftfartslovens §
149 a, kun er indberettede hændelser, der er straffri.
Til gengæld gælder straffriheden som udgangspunkt,
uanset om hændelsen er forsætlig eller uagtsom.
Vi ønsker bestemt ikke at opfordre piloter til, at de kan begå forsætlige overtrædelser af lovgivningen og
undgå straf herfor ved at foretage en indberetning. Dog bør der fortsat være en tilstrækkelig sikring af
piloten - ellers risikerer indberetningssystemet at blive undergravet. Hvis en pilot skal frygte, at en handling
han anser for begået uagtsomt, risikerer at blive vendt mod ham med anklage om at Trafikstyrelsen anser
handlingen for forsætlig, vil mange piloter uden tvivl overveje en ekstra gang, om de har mod på at
indberette.
Sporene fra ovennævnte sag skræmmer i den grad og vil utvivlsomt, når den bliver kendt i offentligheden,
beklageligvis føre til færre indberetninger. Derved risikerer gevinsten for flyvesikkerheden at gå tabt.
Gevinsten ved indberetning er ellers fint beskrevet i høringen:
Formålet med de obligatoriske indberetningsbestemmelser er at sikre, at den ansvarlige luftfartsmyndighed
får så mange oplysninger om hændelser som muligt. Erfaringerne fra de indberettede hændelser bruges til at