Boligudvalget 2019-20
L 12 Bilag 1
Offentligt
2083513_0001.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Transportministeriet ([email protected]), TRM Elmir Tartic ([email protected])
Lis Møllebro Nielsen ([email protected])
Høringssvar fra BL til lovændring om tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre
04-01-2019 08:48:46
2019 0301_høringsvar_BL_nøglefærdigt byggeri 1.0.pdf;
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Vedhæftet høringssvar fra BL – Danmarks Almene Boliger vedr. lovændring om tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre.
Med venlig hilsen
Lis Møllebro Nielsen
PA for Bent Madsen
+45 3376 2075
[email protected]
BL – Danmarks Almene Boliger
Studiestræde 50
1554 København V
+45 3376 2000
www.bl.dk
BL – DANMARKS ALMENE BOLIGER ER EN INTERESSE- OG BRANCHEORGANISATION FOR CA. 500 ALMENE BOLIGORGANISATIONER MED OVER
560.000 BOLIGER - ELLER HVER 5. DANSKE BOLIG. VI HUSER ALLE SLAGS MENNESKER, OG DET ER VI STOLTE AF. MØD OS PÅ
BL.DK
OG DE
SOCIALE MEDIER
TWITTER, LINKEDIN
OG
FACEBOOK.
TILMELD DIG VORES
NYHEDSBREVE,
OG BLIV OPDATERET OM NY LOVGIVNING, NYE INITIATIVER, KURSER OG ARRANGEMENTER.
L 12 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083513_0002.png
Studiestræde 50, 1554 København V, Telefon 3376 2000, Fax 3376 2001, www.bl.dk, email [email protected]
3. januar 2019
Høringssvar til lovændring om tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre
BL har modtaget lovforslag om ændring af almenboligloven vedrørende tilsagn til nybyggeri op-
ført af privat bygherre. Lovforslaget giver os anledning til følgende bemærkninger:
Der etableres i stigende grad almene boliger i samarbejde med private developere, og det har
sat et øget fokus på samarbejdsmodellen. Der er behov for at beskrive, hvordan samarbejdet
gennemføres på en smidig måde, som begrænser den almene bygherres økonomiske risiko,
øger sikkerheden for långivere, sikrer overholdelse af udbudsregler og understøtter kvaliteten i
det færdige byggeri.
Gennem en årrække har der udviklet sig en praksis for den såkaldte
”delegerede bygherremo-
del”. Der er sparsom retspraksis på området, og modellen
har derfor givet anledning til en vis
usikkerhed. Der er dog sket en væsentlig udvikling i anvendelsen af modellen i de senere år, og
det er BL’s
opfattelse, at markedet grundlæggende har accepteret modellen som en udbudsret-
lig praksis.
Københavns Kommune og Aarhus Kommune har således udarbejdet procedurer for brug af mo-
dellen i alment byggeri, og ministeriet forudsætter da også i lovforslaget, at modellen eksisterer.
Der er imidlertid fortsat i praksis nogen usikkerhed om modellens konkrete udformning, som det
vil være hensigtsmæssigt at skabe klarhed om. BL anbefaler derfor, at der arbejdes videre med
udviklingen af rammerne for den delegerede bygherremodel.
I lovforslaget foreslås en ny model for blandet byggeri i form af nøglefærdigt byggeri.
Modellen indebærer, at bygherrerollen lægges hos den private bygherre. Det er imidlertid væ-
sentligt at være opmærksom på, at boligorganisationen skal eje og drive byggeriet i hele dets
levetid og skal dermed sikre, at de beslutninger, der træffes under opførelsen, er optimale i for-
hold til den løbende drift og beboernes behov.
Derfor er det vigtigt, at der i et sådant samarbejde er en meget klar ansvarsfordeling mellem
privat og almen bygherre, hvor den almene bygherre har ansvaret for at sætte kvalitetsniveauet
og træffe beslutninger om arkitektur, IKT, totaløkonomi etc. i overensstemmelse med de regler,
der gælder herfor.
AB revisionsudvalget har gennem det tre-årige arbejde netop søgt at styrke samarbejdet mel-
lem byggeriets parter bl.a. ved en klar rollefordeling, der også afspejler sig i behovet for en
stærkere bygherrerolle.
Vi mener desværre ikke, at det foreliggende lovforslag ligger i fuld forlængelse heraf.
L 12 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083513_0003.png
side 2
BL vil derfor opfordre til at lovforslaget udskydes med henblik på, at kommuner, almene byg-
herrer og realkreditinstitutter i samarbejde med ministeriet analyserer problemstillingen og be-
hovet for løsninger med henblik på at overveje, hvad der er behov for at lovregulere, og hvad
der mere hensigtsmæssigt kan beskrives i en fælles vejledning eller guide.
BL henviser i øvrigt til høringssvar afgivet af Byggeskadefonden.
BL deltager gerne i fremtidige drøftelse med ministeriet og de relevante parter i den almene
branche for at få etableret klare, brugbare og anerkendte modeller.
Med venlig hilsen
Bent Madsen
L 12 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083513_0004.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Transportministeriet ([email protected]), TRM Elmir Tartic ([email protected])
Birgitte Fæster ([email protected])
Byggeskadefonden Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre 030119
04-01-2019 09:17:50
Byggeskadefonden Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre 030119.pdf;
Til Transport, Bygnings- og Boligministeriet
Vedlagt Byggeskadefondens høringssvar til lovforslag om ændring af almenboligloven vedrørende nøglefærdigt byggeri. Efter aftale
er fondens frist for høringssvar udsat pga. drøftelser.
Med venlig hilsen
Birgitte Fæster
Juridisk chef
3376 2159 /
[email protected]
Studiestræde 50
1554 København V
3376 2000 /
[email protected]
http://www.bsf.dk
L 12 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083513_0005.png
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
[email protected] og til [email protected]
3. januar 2019
j. nr. 19-001
Høringssvar
Byggeskadefonden
Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre
Byggeskadefonden har følgende bemærkninger til lovforslag om ændring af almenboligloven
vedrørende tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre.
Gennem en årrække har der udviklet sig en praksis for etablering af blandet byggeri med brug af
den såkaldte
”delegerede bygherremodel”, bl.a. baseret på EU-domstolens
Ordine-dom fra 2001.
Ifølge dommen er det ikke nødvendigvis den ordregivende myndighed selv, der skal løfte
udbudsforpligtelsen, men forpligtelsen kan delegeres, f.eks. til sælgeren af en grund, hvor der
etableres blandet byggeri, herunder alment.
Der er sparsom retspraksis på området, og derfor har modellen givet anledning til en vis usikkerhed,
der er imidlertid også sket en væsentlig udvikling i anvendelsen af modellen i de senere år.
Det er vores opfattelse, at man i dag må konstatere, at markedet grundlæggende har accepteret
modellen som en udbudsretlig praksis. For markedet er det vigtige, at der rent faktisk sker udbud
det er ikke så afgørende, om det er grundkøber eller grundsælger, der i praksis gennemfører det.
Dette understreges også af, at både Københavns Kommune og Aarhus Kommune har udarbejdet
procedurer for brug af modellen i alment byggeri, og at modellen efterhånden har været anvendt
mange gange, ligesom ministeriet i lovforslaget forudsætter, at modellen eksisterer.
I forhold til den delegerede model kan der dog fortsat i praksis være nogen usikkerhed om
modellens konkrete udformning samt processerne vedrørende finansiering. Derfor er der god grund
til at arbejde videre med en beskrivelse af den delegerede model. Dette kan med fordel ske i et
samarbejde mellem kommuner, finansieringsinstitutter og almene bygherrer.
I lovforslaget foreslås en ny model i form af støtte til køb af nøglefærdigt byggeri. Med denne
model lægges bygherrerollen hos den private bygherre, og den almene boligorganisation køber det
færdige byggeri.
Den almene del af et blandet byggeri er omfattet af Byggeskadefonden. Det er bl.a. en betingelse
for fondens dækning, at reglerne om kvalitetssikring er overholdt. Tilsagnsmodtageren skal sætte
kvaliteten og sikre, at den valgte kvalitet føres ud i livet, jf. AB18, § 2, stk. 6. Det gælder i
særdeleshed, hvis boligorganisationen ikke er med i projekteringen fra starten.
L 12 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2
Kvalitetssikringsreglerne blev strammet op i 2001, og følgende fremgik af vejledningen:
”Bygherren er på én gang producent og kunde/bestiller. I bekendtgørelsen lægges større vægt på
bygherrens indsats. Det er bygherrens opgave, at sikre kvaliteten og med dette for øje at antage og
styre den fornødne tekniske sagkundskab i form af rådgivere og entreprenører. Denne øgede vægt
på bygherrens rolle falder i tråd med nyere byggepolitisk opfattelse, både i Danmark og i udlandet.
Det er opfattelsen, at byggeriet i for høj grad har været afhængig af udbudssiden. Nu skal
efterspørgselssiden, dvs. bygherrerne og brugerne have en stærkere profil.”
Arbejdet med nøglefærdigt byggeri bliver ikke nemmere af, at det juridiske grundlag for køb er et
andet end det juridiske grundlag for en entreprise
hvor AB-udvalget som bekendt netop har
forhandlet AB18, der tydeliggør ansvarsfordeling og rollerne i samarbejde for at opnå mere
effektive processer og færre fejl.
For at skabe balance i parternes samarbejdsforhold bør den kommende bygningsejer varetage en
tydelig og professionel bygherrerolle, der sikrer, at byggeriet under hensyn til sit formål får en god
kvalitet med arkitektur, drift etc., der modsvarer beboernes behov og balanceres i forhold til
økonomien. Det samme gælder ansvaret for at gennemføre totaløkonomiske overvejelser, brug af
IKT og behovet for digitale modeller og materialer i forbindelse med overgangen til drift. Det bør
fortsat være den almene boligorganisation, der tager stilling til brugen af nye byggematerialer.
Hvis der som hidtil tages udgangspunkt i den delegerede model, vil bygherrerollen være entydigt
placeret hos boligorganisationen, der indgår en (typisk) totalentrepriseaftale med den delegerede
bygherre sammen med en aftale om køb af grunden.
Finansiering
Med den nøglefærdige model overgår finansiering i byggeperioden til den private bygherre. Den
almene boligorganisation betaler først den samlede købesum ved overtagelsen. Det skaber behov
for yderligere mellemfinansiering og risikoafdækning i byggeperioden, som kan give
ekstraomkostninger for parterne.
Efter den nuværende delegeret bygherre-model kan finansiering og betaling typisk ske på følgende
måde:
1. Den samlede finansiering konkurrenceudsættes, og det rentefrie grundkapitallån udbetales
efterhånden, som der er udgifter.
2. Den delegerede bygherre påtager sig den fulde risiko for budgetoverholdelse og byggeriets
gennemførelse, og honorerer entreprenørernes berettigede ekstrakrav, som ikke udløses af krav om
projektændringer fra boligorganisationen.
3. Den almene bygherres risiko i relation til investering i grunden er afdækket ved et økonomiske
depot, der etableres ved grundkøbesummens betaling, som, indtil den almene boligorganisation får
endeligt ejerlejlighedsskøde på ejendommen, vil være intakt på deponeringskontoen, alternativt
sikret ved uigenkaldelig bankgaranti stillet af den delegerede bygherre.
L 12 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
3
4. Bygherrens risiko i relation til entreprisen er afdækket ved, at den delegerede bygherre ved
modtagelse af ratebetalinger, indtil der foreligger en selvstændig ejerlejlighed under opførelse,
modsvares af ubetinget og uigenkaldelig bankgaranti stillet af den delegerede bygherre.
5. Den almene boligorganisation vil som sædvanligt påtage sig opgaven som byggeforretningsfører
bistået af en professionel bygherrerådgiver, som tegner forsikring.
Med denne fremgangsmåde er der for den almene del isoleret set foretaget økonomisk afdækning i
videre omfang, end der almindeligvis er tale om ved alment byggeri, samtidig med at den almene
bygherre fortsat varetager den professionelle bygherrerolle.
Afgrænsning af anvendelsesområdet
I den foreslåede § 115, stk. 7, nr. 1, er det en betingelse for anvendelse af modellen, at
”tilsagnsmodtageren ikke kan etablere boligerne som bygherre”. I de almindelige bemærkninger
lægges der op til, at det afhænger af, om den private bygherre ønsker at afhænde grunden.
Af de specielle bemærkninger fremgår: ”Forslaget
indebærer, at kommunalbestyrelsen skal foretage
en vurdering af, om almene boliger i det pågældende boligområde kan opføres på anden måde. Hvis
der i det berørte boligområde findes andre muligheder for at opføre almene boliger, f.eks. tomme
byggegrunde, som ejere er villige til at sælge til en almen boligorganisation, og som kan
imødekomme behovet for almene boliger i området, vil den foreslåede ordning være unødvendig”.
Det er en begrænsning af modellen i forhold til i dag, der ikke synes at give mening. Det må være
kommunalbestyrelsen, der tager stilling til, præcis hvilken grund, der bedst kan tilvejebringes
almene boliger på af hensyn til byudviklingen.
Det er i øvrigt uklart, hvad ”boligområdet” omfatter.
Byggeskadefonden opfordrer til, at fremsættelsen af lovforslaget udskydes, således at kommuner,
finansieringsinstitutter og almene boliger i samarbejde med ministeriet kan drøfte, hvordan
samarbejdet i blandet byggeri bedst understøttes. Byggeskadefonden bidrager gerne til dette
arbejde.
Med venlig hilsen
Birgitte Fæster
Juridisk chef
L 12 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083513_0008.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Transportministeriet ([email protected]), TRM Elmir Tartic ([email protected])
Jacob Hangaard ([email protected])
Høringssvar - Dansk Byggeri - Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre
16-12-2018 22:32:02
DB-Høringssvar-forslag til lov om ændring af lov om almene boliger-2018.pdf;
Hermed Dansk Byggeris høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v.
Venlig hilsen
Jacob Hangaard
Konsulent
Analyseafdelingen
Tlf. direkte: 72 16 02 75 · Mobil: 61 66 53 58
j_hangaard
Vi samler byggeri, anlæg og industri
Nørre Voldgade 106 · 1358 København K
www.danskbyggeri.dk
·
Abonner på nyheder
Følg os på:
L 12 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083513_0009.png
Transport- Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
Sendt pr. mail til:
[email protected]
og til
[email protected].
16. december 2018
J-nr.: 211808 / 2581260
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v.
(Tilsagn
til nybyggeri opført af privat bygherre).
Dansk Byggeri takker for muligheden for at afgive svar i ovenstående høring.
Generelle bemærkninger
Dansk Byggeri mener, det er vigtigt at forbedre muligheder for opførelsen af blandet byggeri.
Hensigten med lovforslaget er derfor prisværdig. Der er gode perspektiver i områder med
blandede bolig- og erhvervsbyggerier. Sådanne byggerier kan medvirke til at understøtte en
positiv byudvikling fremadrettet.
Specifikke bemærkninger
Dansk Byggeri oplever allerede i dag, at almennyttige boligselskaber udbyder entrepriser i
strid med bestemmelsen i støttebekendtgørelsens § 30, stk. 2, hvorefter AB og ABT som ud-
gangspunkt skal lægges til grund uden fravigelser. Det er på den baggrund Dansk Byggeris
vurdering, at en privat bygherre, der udbyder blandet byggeri, hvor en del af byggeriet vil
være omfattet af støttebekendtgørelsen og udbudsloven, i praksis vil støde på udfordringer i
forhold til støttebekendtgørelsen og udbudsreglerne.
Denne forpligtelse til at overholde reglerne i støttebekendtgørelsen og udbudsloven bør der-
for tydeliggøres over for de private bygherre, fx gennem en tydeligere beskrivelse af forplig-
telserne i lovbemærkningerne eller gennem vejledninger.
Dansk Byggeri har ikke yderligere bemærkninger til lovforslaget.
Venlig hilsen
Dansk Byggeri
Jacob Hangaard
Økonomisk konsulent
Nørre Voldgade 106
1358 København K
Telefon: 72 16 00 00
CVR-nr.:26 91 11 25
www.danskbyggeri.dk
[email protected]
Jyske Bank:
5032 - 0001028719
L 12 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083513_0010.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Transportministeriet ([email protected]), TRM Elmir Tartic ([email protected])
Dorte Lomholt ([email protected])
Tina Oreskov ([email protected])
Høringssvar - Finans Danmark - Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre
14-12-2018 15:17:10
Høringssvar - nøglefærdigt byggeri - december 2018.pdf;
Til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Hermed følger Finans Danmarks bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v.
(Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre).
Mvh Tina
Venlig hilsen
Tina Oreskov
Kontorchef
Mobil: 30 16 11 14
[email protected]
__
Finans Danmark
Amaliegade 7
1256 København K
Danmark
Tlf.: 33 70 10 00
finansdanmark.dk
__
Finans Danmark er interesseorganisation for bank, realkredit,
kapitalforvaltning, værdipapirhandel og investeringsfonde i Danmark.
Læs mere her: finansdanmark.dk/om-os
Læs her, hvordan Finans Danmark behandler dine personoplysninger.
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: [email protected] <[email protected]>
Sendt: 15. november 2018 16:13
Emne: Høring - Udkast til lovforslag til ændring af lov om almene boliger m.v. (Id nr.: 442581)
Til alle høringsparter
Vedlagt er høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (Tilsagn til nybyggeri opført af
privat bygherre).
Høringsfristen er den 16. december 2018.
Venlig hilsen
Elmir Tartic
Chefkonsulent
Kontor for Boliger og Tilgængelighed | Departementet | Frederiksholms Kanal 27F | 1220 København K
Tlf. +4572267092
[email protected]<mailto:[email protected]>
L 12 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren L 12 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083513_0012.png
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Att.: Elmir Tartic
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Sendt til
[email protected]
og
[email protected]
Høringssvar til udkast til lovforslag om
nøglefærdigt byggeri
Resumé
Høringssvar
14. december 2018
Dok. nr. FIDA-1379516692-686872-
v1
KontaktTina Oreskov
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har 15. november 2018 sendt udkast til
forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. i høring.
Finans Danmark er overordnet set meget tilfreds med udkastet til lovforslag, der
skaber klarhed på et område, der længe har været præget af en usikker retstil-
stand. Der er tale om et særdeles komplekst regelområde, hvilket også ses af de
meget detaljerede bemærkninger til lovforslaget.
Finans Danmark opfordrer derfor til, at de relevante dele af såvel de almindelige
som de specielle bemærkninger udmøntes i en bekendtgørelse, så det bliver
klart for alle interessenter
herunder bl.a. kommuner og boligorganisationer -
hvordan de skal forholde sig.
Herudover giver udkastet anledning til en række tekniske bemærkninger.
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
L 12 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083513_0013.png
Bemærkninger til udkast til lovforslag om
nøglefærdigt byggeri
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har 15. november 2018 sendt udkast til
forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. i høring. Finans Dan-
marks bemærkninger til udkastet er følgende:
Overordnet er vi meget tilfredse med udkastet til lovforslag, der skaber klarhed
på et område, der længe har været præget af en usikker retstilstand. Der er tale
om et særdeles komplekst regelområde, hvilket også ses af de meget detalje-
rede bemærkninger til lovforslaget.
Høringssvar
På den baggrund skal vi opfordre til, at de relevante dele af såvel de alminde-
lige som de specielle bemærkninger udmøntes i en bekendtgørelse. På den
måde vil det blive klart for alle interessenter, hvordan de skal forholde sig. Dette
gælder bl.a. kommuner og boligorganisationer, som utvetydigt bør kunne ud-
lede de forpligtelser, som de pålægges, samt hvordan disse kan/skal opfyldes, af
et egentligt regelsæt og ikke af nogle (på et tidspunkt) historiske bemærkninger
til et lovforslag.
14. december 2018
Dok. nr. FIDA-1379516692-686872-
v1
Skema A
Skema A bør tilrettes, således at der ved afkrydsning kan tages stilling til, om kom-
munens godkendelse tillige omfatter gennemførelse af projektet som nøglefær-
digt byggeri.
Ad udkastet til § 115, stk. 7, nr. 2
Ifølge formuleringen i udkastet, skal der være indgået aftale mellem tilsagnsmod-
tageren og den private bygherre om overdragelse af boligerne senest ved ibrug-
tagningstidspunktet. Vi går ud fra, at aftalen skal være indgået inden godken-
delse af Skema B, men ser gerne dette præciseret i bemærkningerne til lovforsla-
get.
Det bør ligeledes fremgå af bemærkningerne, hvordan ibrugtagningstidspunktet
fastlægges, såfremt ibrugtagningen sker etapevis. Endelig bør det overvejes at
fastlægge en grænse for, hvor tidligt overtagelse kan ske.
Ad udkastets § 115, stk. 7, nr. 3
Det fremgår af udkastet, at aftalen kun skal være betinget af tilsagnet. Det kan
næppe udelukkes, at der kan forekomme aftaler om overdragelse af fast ejen-
dom, hvor der er tale om yderligere betingelser ud over tilsagnet.
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
2
L 12 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083513_0014.png
Det fremgår af de almindelige bemærkninger, at det foreslås at fravige den 10-
årige ansvarsperiode i henhold til købeloven. Det fremgår i den forbindelse, at
boligorganisationen skal sikre, at aftalen indeholder bestemmelser om mangler
svarende til kapitel G i Almindelige betingelser for totalentreprise i bygge- og an-
lægsvirksomhed (ABT 18). Det bør overvejes, om det er tilstrækkeligt.
Det fremgår af de almindelige bemærkninger, at tilsagnsmodtageren i aftalen
med den private bygherre skal sikre, at risici, som afdelingen under opførsel bæ-
rer, er håndteret på en betryggende måde. Vi skal opfordre til, at der i bemærk-
ningerne gives eksempler på hvilke risici, der kunne være tale om, og hvordan
disse bør håndteres.
”Unødige risici” på p.
14
Det fremgår af de almindelige bemærkninger, at tilskudsmodtageren skal sikre,
at afdelingen frem til indføring af endeligt skøde ikke løber unødige risici. Vi går
ud fra, at afdelingen vil have behov for at stille købesumsgaranti over for sælger,
og at dette vil ligge inden for rammerne af de tilladte risici.
14. december 2018
Dok. nr. FIDA-1379516692-686872-
v1
Høringssvar
Særlige betingelser på p. 15 og 17
I de almindelige bemærkninger
p. 15 og 17
er anført en række betingelser,
som almene boliger, der vil blive opført efter den foreslåede ordning, skal op-
fylde. Det bør afklares, om disse betingelser skal indføjes i overdragelsesaftalen,
således at skøde først kan tinglyses, når betingelserne er opfyldt.
Finansiering
Det er vores forventning, at selve finansieringen vil bestå i en garanti for boligaf-
delingens betalinger, og at garantien stilles over for bygherren
– altså den ”mod-
part”,
som har forpligtet sig til at levere det nøglefærdige byggeri.
Der vil blive tale om, at boligafdelingen skal afholde omkostning til betaling af
garantiprovision i byggeperioden, ligesom bygherrens byggelånsrente vil være
højere, end den byggelånsrente, som en boligafdeling forventeligt kan opnå,
hvor boligafdelingen i andre situationer selv står som bygherre. Denne merrente
vil være en del af de samlede byggeomkostninger, som skal holdes inden for
maksimumbeløbet. Der kan muligvis blive tale om en mellemfinansiering i perio-
den, fra byggeriet er færdigt og skødet er endeligt, indtil udbetaling af realkredit-
lån kan effektueres.
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
3
L 12 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083513_0015.png
Finans Danmark står naturligvis til rådighed, såfremt der er behov for en uddyb-
ning af ovenstående bemærkninger.
Med venlig hilsen
Tina Oreskov
Direkte: 30161114
Mail: [email protected]
Høringssvar
14. december 2018
Dok. nr. FIDA-1379516692-686872-
v1
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
4
L 12 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083513_0016.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Transportministeriet ([email protected]), TRM Elmir Tartic ([email protected])
Henrik Munck ([email protected])
høringssvar - Forsikring & Pension - Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre
17-12-2018 14:33:36
Høring om ændring af lov om almene boliger mv.docx; signaturbevis.txt;
Vedlagt er Forsikring & Pensions høringssvar på ændringslovforslaget til lov om almene boliger mv. med henblik på at fremme
private bygherrers deltagelse i opførelse af blandet byggeri
Venlig hilsen
Forsikring & Pension
Økonomiske Forhold
Henrik Munck
Chefkonsulent, Cand. Polit
Dir. 41 91 90 73
Mob. 41 91 90 73
[email protected]
Forsikring & Pension
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf. 41 91 91 91
Fax. 41 91 91 92
www.forsikringogpension.dk
L 12 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083513_0017.png
Høring om ændring af lov om almene boliger mv.
Forsikring & Pension vil gerne takke for at blive hørt i forbindelse med forslaget
om ændring af lov om almene boliger.
Forsikring & Pension har få bemærkninger til lovforslaget. Overordnet set synes
vi, det er positivt, at regeringen med lovforslaget sigter efter at fjerne barrierer
for, at private kan forestå alment boligbyggeri.
Vi bemærker imidlertid, at de forpligtelser, en privat bygherre skal påtage sig,
for at kunne bygge på vegne af en almen boligorganisation (tilsagnsmodtager)
jf. lovforslagets forslag til ny §115, stk. 7, nr. 3, er af ganske omfattende karak-
ter og, at der som følge heraf ikke introduceres væsentlige nye muligheder, som
på afgørende vis adskiller sig fra de muligheder, der allerede findes i kraft af den
såkaldt ”delegerede bygherremodel”.
Vi er bekymrede for, at især udbudsforpligtelsen, som en privat bygherre ifølge
lovforslaget skal leve op til, vil gøre det vanskeligt at opnå den øgede og mere
smidige blanding af privat og alment byggeri, som er et af formålene med lo v-
forslaget. Private bygherrer vil i vidt omfang være nødsaget til planlægge og
styre den del af et byggeri, der er omfattet af udbudsforpligtelsen på én måde,
mens den del, der opføres som privat byggeri, må planlægges og styres på an-
dre måder. Det vil i praksis vanskeliggøre en tæt fysisk integration af opførelsen
af støttet og privat byggeri. Flere entreprenører på ét byggeri fremmer ikke e f-
fektivitet og stordriftsfordele.
Forsikring & Pension havde foretrukket en lovændring, som i større grad fokus e-
rede på at muliggøre støttet og privat byggeri under fælles entreprise og som
gav øget adgang til, at en boligorganisation og en privat bygherre kunne aftale
forholdet mellem forpligtelser og risikotagning.
1 7 .12.2018
Forsikring & P ension
P hilip H eymans Allé 1
2 9 00 H ellerup
T lf.:
Fax:
4 1 91 91 91
4 1 91 91 92
fp@ forsikringogpension.dk
www.fors ikringogpension.dk
H enrik M unck
C hefkonsulent
D ir.
4 1 919073
hmu@ forsikringogpension.dk
Sagsnr.
D okID
G E S-2010-00010
3 7 3967
Med venlig hilsen
Brancheorganisation
for fors ikringsselskaber
og pensionskasser
L 12 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083513_0018.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Transportministeriet ([email protected]), TRM Elmir Tartic ([email protected])
Mette Jensen ([email protected])
Høringssvar - KL - Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre
16-12-2018 16:26:33
KLs Høringssvar til lovforslag om nøglefærdigt byggeri.pdf; signaturbevis.txt;
Her følger KLs høringssvar vedr. Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre
Med venlig hilsen
Mette Jensen
Kontorchef
Teknik og Miljø
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København
D
+45 3370 3380
E
[email protected]
T
+45 3370 3370
W
kl.dk
L 12 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083513_0019.png
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Email: [email protected] og [email protected].
KL's høringssvar til lovforslag om nøglefærdigt byggeri
KL takker for muligheden for at afgive høringssvar til lovforslaget om
nøglefærdigt byggeri.
Lovforslaget adresserer relevante byudviklingsproblematikker i forhold til
boligorganisationers mulighed for at etablere støttet byggeri, sammen
med andre boligformer opført af privat bygherre.
Kommunerne har i flere tilfælde efterspurgt vejledning eller en ramme for
den delegerede bygherremodel og modellen er generelt blevet udbredt i
det almene byggeri. KL bakker op om den overordnede målsætning med
lovforslaget, der har til hensigt at opnå en afbalanceret bolig- og
beboersammensætning i lokalområder og etablere en sammenhæng med
øvrige bydele.
Det er derfor som udgangspunkt positivt, at der kommer en sanktioneret
model for opførelse af almene boliger. Da der er tale om en væsentlig
ændring af lovgivningen om nybyggeri af almene boliger findes det dog
problematisk, at ændringen gennemføres hastigt.
KL opfordrer derfor til, at fremsættelsestidspunktet for lovforslaget
udskydes, så modellens indhold og ændringer nærmere kan gennemgås.
Generelt forudsætter bestemmelsen et aktivt tilsyn i kommunerne og
professionelle boligorganisationer for at sikre boligorganisationerne i
forbindelse med anvendelse af bestemmelsen om nøglefærdigt byggeri.
Generelle bemærkninger
Det er væsentligt at der etableres en model, der i størst mulig omfang
arbejder ud fra en delegation af bygherreopgaven.
Som KL ser det, består udfordringen primært i at sikre det aftalegrundlag
mellem tilsagnsmodtager og privat bygherre, der regulerer hele
støttesagsforløbet. KL vil opfordre til, at der etableres en "standard-
model", der kan understøtte reguleringen i langt de fleste kommuner.
Aftalegrundlaget skal blandt andet sikre at:
Privat bygherre har samme incitament som den almene bygherre
til at sikre levetidsbetragtninger og afdelingens driftsfase
Der er relevant og tilstrækkelig sikkerhedsstillelse for projektet.
Dato: 13. december 2018
Sags ID: SAG-2018-06882
Dok. ID: 2688114
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3380
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 3
En standard-model forventes også at kunne medvirke til, at almene
byggerier lykkes steder, hvor det ellers ville have vanskelige vilkår.
L 12 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083513_0020.png
Dato: 13. december 2018
Specifikke bemærkninger
Lovforslaget indebærer en række kommunale overvejelser tidligt i
støttesagen, især en vurdering af, at der ikke er andre muligheder for at
bygge almene boliger end via privat bygherre og aftalegrundlaget.
I en
dynamisk virkelighed kan en for detailstyret lovgivning meget let
blive en hindring for det gode samspil ml. kommune og bygherre.
KL vil derfor opfordre til, at beslutningskæden ikke kun bliver
hjemlet ud fra en lineær kausalitet – men at kommunerne får
fleksibilitet til undervejs i processen at vælge forskellige løsninger
for at tilgodese en frugtbar proces og et godt resultat.
Der er i lovforslaget listet en række kriterier, kommunerne kan lægge
vægt på i vurderingen af muligheden for byggeri. KL skal opfordre til, at
dette arbejde understøttes med en vejledning.
Specifikation af købesummen
I forhold til specifikation af købesummen fremgår det, at grundprisen skal
specificeres for, at kommunalbestyrelsen som led i sin tilsynspligt kan
vurdere, om grundprisen er rimelig. Det antages, at
rimelighedsvurderingen skal foretages som en vurdering af, om der med
den konkrete grundpris kan opnås tilstrækkelig kvalitet i byggeriet.
Særligt for så vidt angår byggeri med baggrund i lokalplansager, hvor der
stilles krav om alment byggeri efter planlovens § 15, stk. 2, nr. 9, og hvor
grundsælger ikke frit kan afhænde grunden til anden side, hvis der ikke
opnås enighed om prisen, er det relevant med en specifikation af
kommunalbestyrelsens rimelighedsvurdering af grundprisen.
Den private bygherres honorar
Det fremgår af lovforslaget, at den private bygherres honorar vil omfatte
vederlag for udgifter til ydelser, risikohåndtering, finansiering m.v., som
ikke er omfattet af tilsagnsmodtagerens udbudspligt, og at
kommunalbestyrelsen skal påse, at honoraret svarer til markedspris. Det
fremgår imidlertid ikke af lovforslaget, hvordan kommunen skal foretage
en sådan vurdering. Hvilket datagrundlag forventes den vurdering f.eks.
at basere sig på? Og hvorledes sikres det, at økonomiske fordele
kommer boligafdelingen til gunst, sådan som det er tilfældet i dag? Det
kan med fordel uddybes i den videre behandling.
Lovforslaget lægger endvidere op til at overskridelser af
maksimumsbeløbet afholdes af bygherre. Lovforslaget bør uddybe,
hvordan situationer hvor bygherre ikke har midlerne hertil, håndteres.
Kommunale krav
Det konstateres, at kommunerne fortsat kan stille de samme betingelser
til nøglefærdigt byggeri af almene boliger som kommunen kan stille, hvis
en almen boligorganisation er bygherre, jf. side 25, 3. afsnit, i
bemærkninger. Væsentligt hensyn i forhold til udformning af de almene
boliger.
Det fremgår af lovforslaget, at kommunalbestyrelsen skal påse, at andre
krav, som gælder for opførsel af almene boliger, bliver opfyldt. KL
Sags ID: SAG-2018-06882
Dok. ID: 2688114
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3380
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 3
L 12 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083513_0021.png
antager, at der hermed menes samtlige krav og vilkår, som kommunen i
dag stiller til det almene byggeri. Det bør tydeliggøres i lovforslaget, at
private bygherrer har præcis samme forpligtelse som almene bygherrer til
at opfylde kommunens vilkår for tildeling af grundkapital og de lovbunden
krav, der findes til alment byggeri.
Bygherrerollen
KL finder det afgørende, at det fortsat er den almene boligorganisation,
der varetager en tydelig og professionel bygherrerolle, og herunder
sikrer, at byggeriet under hensyn til sit formål får en god kvalitet med en
arkitektur, drift etc., der modsvarer behov og balanceres i forhold til
økonomi.
Lovforslaget kunne dog med fordel tydeliggøre, at den reelle bygherre
med ansvar for byggeriets kvalitet fortsat er den almene bygherre. Dette
vurderes at kunne forhindre private bygherrer, der ikke helt så grundigt
læser lovens forarbejder, i at få antagelser omkring rollerne i byggeriet,
der vil vanskeliggøre et godt samarbejde mellem kommune, almen
bygherre og delegeret privat bygherre.
Dato: 13. december 2018
Sags ID: SAG-2018-06882
Dok. ID: 2688114
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3380
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 3 af 3
KL forudser, at der i forbindelse med implementering af lovforslagets
oplæg til udbudsproces vil rejse sig nye spørgsmål, som der vil være
brug for at tage stilling til løbende. KL kvitterer for at lovens rammer giver
mulighed for det.
I bemærkninger til lovforslagets § 1 henvises flere steder til forslagets §
117, stk. 1, hvilket nok skal være § 115, stk. 7.
Der tages forbehold for politisk behandling af høringssvaret.
KL imødeser den økonomiske høring af lovforslaget.
Med venlig hilsen
Mette Jensen
L 12 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083513_0022.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Transportministeriet ([email protected]), TRM Elmir Tartic ([email protected])
Mette Jensen ([email protected])
Justeret KL høringssvar til lovforslag til nøglefærdigt byggeri
06-02-2019 15:14:25
Justeret KL høringssvar til lovforslag til nøglefærdigt byggeri.pdf; signaturbevis.txt;
På baggrund af opfølgende dialog med Transport-, Bygnings- og Boligministeriets Departement ønsker KL hermed at justere
høringssvar til lovforslag om nøglefærdigt byggeri af 13. december 2018.
Med venlig hilsen
Mette Jensen
Kontorchef
Teknik og Miljø
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København
D
+45 3370 3380
E
[email protected]
T
+45 3370 3370
W
kl.dk
L 12 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083513_0023.png
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Email: [email protected] og [email protected]
Justeret KL høringssvar til lovforslag til nøglefærdigt byggeri
På baggrund af opfølgende dialog med Transport-, Bygnings- og
Boligministeriets Departement ønsker KL hermed at justere høringssvar
til lovforslag om nøglefærdigt byggeri af 13. december 2018 som følger:
Fra det indledende fjerde afsnit, der starter med "Det er derfor som
udgangspunkt..." til og med de "Generelle bemærkninger" justeres
høringssvaret til:
Vi ser lovforslaget som en kodificering af det vi gør i dag i kommunerne.
Det hilser vi velkomment.
I det lys er det væsentligt for kommunerne, at det tydeligt fremgår af
lovforslaget, at der kan stilles nøjagtig de samme betingelser for
godkendelser ifm. opførelse af alment boligbyggeri til en privat
entreprenør, som til det almene boligselskab – uanset hvem der er
bygherre på et almen nyttigt boligbyggeri. Privat bygherre skal f.eks.
have samme incitament som den almene bygherre til at sikre
levetidsbetragtninger og afdelingens driftsfase, ligesom der skal stilles
relevant og tilstrækkelig sikkerhed for projektet.
KL indgår gerne i den videre dialog om en uddybende vejledning.
Det er samtidig naturligt for kommunerne, at det boligselskab, der
efterfølgende skal eje og drifte bygningerne i mange år fremover
inddrages i arbejdet, uanset om det bærer bygherreopgaven eller ej.
Under de "Specifikke bemærkninger" bortfalder afsnittet "Bygherrerollen".
Dato: 6. februar 2019
Sags ID: SAG-2018-06882
Dok. ID: 2711586
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3380
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 1
Med venlig hilsen
Mette Jensen
Kontorchef
L 12 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083513_0024.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Transportministeriet ([email protected]), TRM Elmir Tartic ([email protected])
[email protected] ([email protected])
Høringssvar - Kollegiekontorerne i Danmark - Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre
13-12-2018 10:10:27
Kollegiekontorerne i Danmark kan delvis tilslutte sig intentionen med lovændringen og foreslår, at forslaget til § 115 stk.7 pkt.1
ændres til:
"Når private og almene boliger af byggetekniske årsager kun kan etableres af én bygherre".
Begrundelse:
Det fremgår af bemærkningerne, at opførelse af almene boliger af private bygherrer kan ske af to hovedårsager: 1. Når den private
bygherre ikke ønsker at overdrage en byggemulighed til en almen boligorganisation, f.eks. af profithensyn. 2. Når det byggeteknisk
ikke er muligt at adskille bygherrefunktionen mellem de private og de almene boliger.
Kollegiekontorerne i Danmark foreslår, at alene den byggetekniske begrundelse kan anvendes som begrundelse for privat opførelse
af alment byggeri. Profitmotivet for den private bygherre strider mod lovens målsætning om, at boligorganisationer ved nybyggeri
skal tilstræbe at få mest mulig værdi for de investerede midler. Muligheden for privates opførelse af almene boliger, blot fordi de
ønsker det, er således alene til fordel for private ejendomsudviklere.
Med venlig hilsen
Per Juulsen
direktør
Tlf. 87328380/24820570
L 12 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083513_0025.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Transportministeriet ([email protected]), Landsbyggefonden ([email protected])
TRM Elmir Tartic ([email protected])
Birger R. Kristensen ([email protected])
Høringssvar - Landsbyggefonden - Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre
Høringssvar - Landsbyggefonden - Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre (Id nr.: 442581)
14-12-2018 09:24:20
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.
Landsbyggefonden har forstået, at der er forskellige løsningsmodeller til drøftelse i forbindelse med lovudkastet om såkaldt
"delegeret bygherre" og de juridiske problemstillinger, der opstår i den forbindelse. Der henvises til høringssvar fra
Byggeskadefonden.
Fonden har derudover ingen bemærkninger til lovudkastet.
Med venlig hilsen
Birger R. Kristensen
Sekretariatschef
Direktion
Landsbyggefonden
Studiestræde 50
1554 København V
Telefon: 3376 2000
Telefax: 3376 2005
Direkte telefon: 3376 2112
Email: [email protected]
Landsbyggefonden er en selvejende institution, der er oprettet ved lov. Læs mere på www.lbf.dk
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: [email protected] <[email protected]>
Sendt: 15. november 2018 16:13
Emne: Høring - Udkast til lovforslag til ændring af lov om almene boliger m.v. (Id nr.: 442581)
Til alle høringsparter
Vedlagt er høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (Tilsagn til nybyggeri opført af
privat bygherre).
Høringsfristen er den 16. december 2018.
Venlig hilsen
L 12 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
Elmir Tartic
Chefkonsulent
Kontor for Boliger og Tilgængelighed | Departementet | Frederiksholms Kanal 27F | 1220 København K
Tlf. +4572267092
[email protected]<mailto:[email protected]>
L 12 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083513_0027.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Transportministeriet ([email protected]), TRM Elmir Tartic ([email protected])
Peter Bjerre ([email protected])
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene
14-12-2018 12:06:05
Høringssvar Rådet for Socialt Udsatte.pdf;
Kære Elmir
Hermed fremsendes Rådet for Socialt Udsattes høringssvar på høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene
boliger m.v.
Venlig hilsen
Peter Bjerre
Politisk konsulent
RÅDET FOR SOCIALT UDSATTE
m
+45 41 85 10 79
e
[email protected]
t
+45 41 85 11 00
w
www.udsatte.dk
a
St. Torvegade 26, 3700 Rønne
L 12 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083513_0028.png
Att: Elmir Tartic
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
14. december 2018
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene
boliger m.v.
(Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre)
Rådet takker for høringen.
Rådet kan støtte, at der fjernes barrierer for etablering af almene boliger, idet almene boliger
spiller en væsentlig rolle for, at der er betalbare boliger også til mindrebemidlede borgere.
Med venlig hilsen
Jann Sjursen
L 12 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083513_0029.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Transportministeriet ([email protected]), TRM Elmir Tartic ([email protected])
Ledelsessekretariat Ankestyrelsen ([email protected])
Høringssvar fra Ankestyrelsen - Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre
26-11-2018 12:38:04
Høringssvar fra Ankestyrelsen.docx;
Til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Svar fra Ankestyrelsen - Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v.
(Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre).
Venlig hilsen
Lone Nielsen
Sekretær
Ledelse & Økonomi
Direkte telefon: 61 89 75 81
Mail:
[email protected]
_________________________________
Postadresse: Ankestyrelsen, 7998 Statsservice
Mail: [email protected]
Telefon: 33 41 12 00
Hjemmeside: www.ast.dk
Åbningstid: 9.00 – 15.00 alle hverdage
_________________________________
Fortrolige og personfølsomme oplysninger
skal sendes til [email protected]
L 12 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083513_0030.png
Transport-, Bygnings- og Bolig-
ministeriet
Frederiksholms Kanal 27
1220 København K
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene
boliger m.v. (Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre).
Ankestyrelsen har ingen bemærkninger.
26. november 2018
J.nr. 18-67807
Ankestyrelsen
Venlig hilsen
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 12 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083513_0031.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Transportministeriet ([email protected]), TRM Elmir Tartic ([email protected])
Michael Callisen ([email protected])
Anette Jacobsen ([email protected])
Høringssvar - ATP Ejendomme - Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre
20-11-2018 11:55:56
2018-11-20_Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger mv.pdf;
Se venligst vedlagte høringssvar fra ATP Ejendomme A/S.
Venlig hilsen
Anette Jacobsen
Direktionssekretær
Direkte nummer +45 33 36 61 56
E-mail
[email protected]
ATP Ejendomme · Gothersgade 49 · 1123 København K
Tlf +45 3336 6161 · Fax +45 3336 6162
www.atp-ejendomme.dk
Oplysningerne i denne e-mail kan være fortrolige og er udelukkende beregnet til brug for de oven for angivne personer eller virksomheder. Vi gør opmærksom på, at udbredelse, omdeling eller
kopiering af oplysningerne efter omstændighederne er forbudt. Hvis du har modtaget denne e-mail ved en fejltagelse, bedes du meddele det til afsenderen og derefter slette den. På forhånd tak.
L 12 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083513_0032.png
L 12 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083513_0033.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Transportministeriet ([email protected]), TRM Elmir Tartic ([email protected])
Marianne Lundsgaard ([email protected]), Thomas Jensen ([email protected])
Marianne Lundsgaard ([email protected])
SV: Høringssvar Danske Ældreråd - Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre - Udkast til lovforslag til ændring af lov om
almene boliger m.v.
E-mailtitel:
SV: Høringssvar Danske Ældreråd - Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre - Udkast til lovforslag til ændring af lov om
almene boliger m.v. (Id nr.: 442581)
20-11-2018 10:16:55
Sendt:
Danske Ældreråd takker for muligheden for at afgive høringsvar på ovennævnte høring.
Danske Ældreråd har ingen bemærkninger til lovforslaget.
På vegne af Danske Ældreråd
Marianne Lundsgaard
Seniorkonsulent
DANSKE ÆLDRERÅD
Jernbane Allé 54, 3. th.
2720 Vanløse
Tlf: 38 77 01 60
Direkte tlf: 38 77 01 65
Mail: [email protected]
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: [email protected] [mailto:[email protected]]
Sendt: 15. november 2018 16:13
Emne: Høring - Udkast til lovforslag til ændring af lov om almene boliger m.v. (Id nr.: 442581)
Til alle høringsparter
Vedlagt er høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (Tilsagn til nybyggeri opført af
privat bygherre).
Høringsfristen er den 16. december 2018.
Venlig hilsen
Elmir Tartic
Chefkonsulent
Kontor for Boliger og Tilgængelighed | Departementet | Frederiksholms Kanal 27F | 1220 København K
Tlf. +4572267092
[email protected]<mailto:[email protected]>
L 12 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083513_0034.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Bilag:
Transportministeriet ([email protected])
TRM Elmir Tartic ([email protected])
Nikolaj Nielsen ([email protected])
SV: Høring - Udkast til lovforslag til ændring af lov om almene boliger m.v.
SV: Høring - Udkast til lovforslag til ændring af lov om almene boliger m.v. (Id nr.: 442581)
14-12-2018 15:55:05
signaturbevis.txt;
Tak for fremsendelsen af nedenfor nævnte udkast.
Institut for Menneskerettigheder har ikke nogen bemærkninger til udkastet.
NIKOLAJ NIELSEN
TEAMLEDER
HANDICAPTEAMET, LIGEBEHANDLING
WILDERS PLADS 8K | DK-1403 KØBENHAVN K
Følg med i rapporter, debatindlæg, høringssvar mm. ved at skrive dig op til handicapteamets nyhedsbrev.
TELEFON 91 32 56 11
[email protected] eller følg på Twitter.
MENNESKERET.DK | HUMANRIGHTS.DK
Se status og følg udvikling på handicapområdet: www.handicapbarometer.dk.
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: [email protected] <[email protected]>
Sendt: 15. november 2018 16:13
Emne: Høring - Udkast til lovforslag til ændring af lov om almene boliger m.v. (Id nr.: 442581)
Til alle høringsparter
Vedlagt er høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (Tilsagn til nybyggeri opført af
privat bygherre).
Høringsfristen er den 16. december 2018.
Venlig hilsen
Elmir Tartic
Chefkonsulent
Kontor for Boliger og Tilgængelighed | Departementet | Frederiksholms Kanal 27F | 1220 København K Tlf. +4572267092
[email protected]<mailto:[email protected]>
L 12 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
TILMELD DIG VORES DANSKE NYHEDSBREV: http://bit.ly/2mUk0EB
10 gange
�½rligt
giver vi dig nyt om instituttets viden og aktiviteter.
SUBSCRIBE TO OUR ENGLISH NEWSLETTER: http://bit.ly/2o4yyS5
10 times a year we brief you on new human rights knowledge and our activities.
https://facebook.com/menneskeret
https://twitter.com/humanrightsdk
https://www.linkedin.com/company/danish-institute-for-human-rights/
L 12 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083513_0036.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Bilag:
Transportministeriet ([email protected])
TRM Elmir Tartic ([email protected])
Samfundsanalyse ([email protected])
Høringssvar - Ældre Sagen - Udkast til lovforslag til ændring af lov om almene boliger m.v.
Høringssvar - Ældre Sagen - Udkast til lovforslag til ændring af lov om almene boliger m.v. (Id nr.: 442581)
20-11-2018 22:00:01
signaturbevis.txt;
Til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Ældre Sagen har ingen bemærkninger til ovenstående høring.
Venlig hilsen
Pia Westring
Afdelingssekretær/PA
Samfundsanalyse
Direkte: 33 96 86 29
Mobil: +45 21 19 59 53
[email protected]
Snorresgade 17-19 · 2300 København S · Tlf. 33 96 86 86
Læs vores persondatapolitik
Fra: [email protected] [mailto:[email protected]]
Sendt: 15. november 2018 16:13
Emne: Høring - Udkast til lovforslag til ændring af lov om almene boliger m.v. (Id nr.: 442581)
Til alle høringsparter
Vedlagt er høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (Tilsagn til nybyggeri opført af
privat bygherre).
Høringsfristen er den 16. december 2018.
Venlig hilsen
Elmir Tartic
Chefkonsulent
Kontor for Boliger og Tilgængelighed | Departementet | Frederiksholms Kanal 27F | 1220 København K Tlf. +4572267092
[email protected]<mailto:[email protected]>
L 12 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083513_0037.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Transportministeriet ([email protected]), TRM Elmir Tartic ([email protected])
Louise Petersen ([email protected])
Lars Simonsen ([email protected])
Høringssvar – Børne- og Socialministeriet – Tilsagn til nybyggeri (SM Id nr.: 642595)
14-12-2018 16:35:19
Til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Børne- og Socialministeriet takker for muligheden for at afgive høringssvar.
Børne- og Socialministeriet har ingen bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen
Lars Simonsen
Jura og International
Mobil: +45 41 85 11 05
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon: 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
Twitter Linkedin
Sådan behandler vi dine personoplysninger
Til:
[email protected] ([email protected])
Fra:
Titel:
Høring - Udkast til lovforslag til ændring af lov om almene boliger m.v. (Id nr.: 442581)
Sendt:
15-11-2018 16:13:29
Til alle høringsparter
Vedlagt er høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (Tilsagn til nybyggeri opført af
privat bygherre).
Høringsfristen er den 16. december 2018.
Venlig hilsen
Elmir Tartic
Chefkonsulent
Kontor for Boliger og Tilgængelighed | Departementet | Frederiksholms Kanal 27F | 1220 København K
Tlf. +4572267092
[email protected]<mailto:[email protected]>
L 12 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083513_0038.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Transportministeriet ([email protected])
[email protected] ([email protected]), TRM Elmir Tartic ([email protected])
1-DEP Høringer ([email protected])
Høringssvar – EM/ERST – Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre
21-12-2018 10:34:32
Revideret høringssvar fra Erhvervsministeriet.pdf; signaturbevis.txt;
Til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Jeg har netop modtaget et revideret høringssvar fra Erhvervsstyrelsen, som hermed eftersendes.
Se venligst bort fra tidligere sendte høringssvar.
Jeg beklager forvirringen herfra.
God jul.
Med venlig hilsen
METTE CHRISTOPHERSEN
Sagsbehandler
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
[email protected]
Tlf.
33 92 33 50
Tlf. Dir.
91 33 73 11
EAN
5798000026001
______________________________
Erhvervsministeriet er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Du kan læse mere om, hvordan vi behandler dine personoplysninger
på vores hjemmeside https://em.dk/privatlivspolitik.
Erhvervsministeriet gør opmærksom på, at denne e-mail og eventuelle vedhæftede filer er fortrolige. Hvis du ikke er den tilsigtede modtager, bedes du straks
underrette afsenderen ved at besvare denne e-mail og derefter slette e-mailen. Hvis du har modtaget denne e-mail ved en fejl, skal vi gøre klart, at enhver form for
kopiering, offentliggørelse eller distribution af denne e-mail kan være ulovlig.
Fra:
1-DEP Høringer
Sendt:
21. december 2018 08:46
Til:
'[email protected]'
Cc:
'[email protected]'; 'Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering'
Emne:
Høringssvar – EM/ERST – Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre
Til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Med nogen forsinkelse eftersender jeg her Erhvervsministeriets høringssvar.
Se venligst vedhæftede.
Jeg beklager meget det forsinkede svar.
Med venlig hilsen
METTE CHRISTOPHERSEN
Sagsbehandler
Slotsholmsgade 10-12
L 12 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083513_0039.png
1216 København K
[email protected]
Tlf.
33 92 33 50
Tlf. Dir.
91 33 73 11
EAN
5798000026001
______________________________
Erhvervsministeriet er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Du kan læse mere om, hvordan vi behandler dine personoplysninger
på vores hjemmeside https://em.dk/privatlivspolitik.
Erhvervsministeriet gør opmærksom på, at denne e-mail og eventuelle vedhæftede filer er fortrolige. Hvis du ikke er den tilsigtede modtager, bedes du straks
underrette afsenderen ved at besvare denne e-mail og derefter slette e-mailen. Hvis du har modtaget denne e-mail ved en fejl, skal vi gøre klart, at enhver form for
kopiering, offentliggørelse eller distribution af denne e-mail kan være ulovlig.
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: [email protected] [mailto:[email protected]]
Sendt: 15. november 2018 16:13
Emne: Høring - Udkast til lovforslag til ændring af lov om almene boliger m.v. (Id nr.: 442581)
Til alle høringsparter
Vedlagt er høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre).
Høringsfristen er den 16. december 2018.
Venlig hilsen
Elmir Tartic
Chefkonsulent
Kontor for Boliger og Tilgængelighed | Departementet | Frederiksholms Kanal 27F | 1220 København K
Tlf. +4572267092
[email protected]<mailto:[email protected]>
L 12 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083513_0040.png
21. december 2018
18/09269-11
mec-dep
Høringssvar - Udkast til lovforslag til lov om ændring af lov om
almene boliger m.v.
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) har modtaget lov-
forslaget i høring.
Administrative konsekvenser:
TER vurderer, at lovforslaget ikke medfører administrative konsekvenser
for erhvervslivet og har dermed ikke yderligere kommentarer.
Principper om agil erhvervsrettet regulering:
TER har noteret sig, at Transport-, Bygnings- og Boligministeriet ikke har
indsat vurderingen af efterlevelsen i de agile principper for erhvervsrettet
regulering i afsnittet Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet i de almindelige bemærkninger til lovforslaget. TER skal
minde om, at Transport-, Bygnings- og Boligministeriets vurdering af
principperne skal fremgå af de almindelige bemærkninger ved den offent-
lige høring og ved lovforslagets fremsættelse. TER opfordrer derfor
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet til, at indsætte vurderingen i
lovbemærkningerne forud for fremsættelsen.
I denne forbindelse bemærker TER, at Transport-, Bygnings- og Boligmi-
nisteriet har foretaget en vurdering af, hvordan lovforslaget understøtter
virksomheders muligheder for at teste, udvikle og anvende nye digitale
teknologier og forretningsmodeller ved principperne for agil erhvervsret-
tet regulering. Hvis det er Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
vurdering, at principperne ikke er relevante for de konkrete ændringer i
lovforslaget, da ændringerne ikke påvirker virksomhedernes muligheder
for at teste, udvikle og anvende nye digitale teknologier og forretnings-
modeller, kan Transport-, Bygnings- og Boligministeriet overveje at re-
ducere beskrivelsen i lovforslaget til, at det er Transport-, Bygnings- og
Boligministeriets vurdering, at principperne for agil erhvervsrettet regule-
ring ikke er relevante for de konkrete ændringer i lovforslaget.
For yderligere information se Vejledning om principper for agil erhvervs-
rettet regulering, der kan findes på Erhvervsstyrelsens
hjemmeside.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 12 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083513_0041.png
Til:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Bilag:
Transportministeriet ([email protected]), TRM Elmir Tartic ([email protected])
Økonomi- og Indenrigsministeriet ([email protected])
Høringssvar - Økonomi- og Indenrigsministeriet - Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre
Høringssvar - Økonomi- og Indenrigsministeriet - Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre (Id nr.: 55153)
14-12-2018 15:39:28
Svar på høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (Tilsagn til nybyggeri opført af privat
bygherre).pdf;
Til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Se venligst vedhæftede høringssvar fra Økonomi- og Indenrigsministeriet.
Med venlig hilsen
Desiré Dyveke Palsbøll
Fuldmægtig
Forvaltningsjura, Departementet
Direkte telefon:
Mobil: +45 72 28 25 17
Mail: [email protected]
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon: 72 28 24 00
www.oim.dk
Sådan behandler vi personoplysninger
L 12 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra boligministeren
2083513_0042.png
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
[email protected] og [email protected]
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2018 - 2450
Doknr.
55153
Dato
14-12-2018
Svar på høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene
boliger m.v. (Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre)
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har ved e-mail af 15. november 2018
anmodet Økonomi- og Indenrigsministeriet om eventuelle bemærkninger til den
omhandlede høring.
Det meddeles herved, at Økonomi- og Indenrigsministeriet ikke har bemærkninger til
høringen.
Med venlig hilsen
Desiré Dyveke Palsbøll