Boligudvalget 2019-20
L 118 Bilag 1
Offentligt
2155321_0001.png
Til:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Transportministeriet ([email protected]), TRM Elmir Tartic ([email protected])
Henriette Fagerberg Erichsen ([email protected])
Sv: Høring - Udkast til lovforslag til ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum) (Sagsnr.: 2019 - 3)
Sv: Høring - Udkast til lovforslag til ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum) (Id nr.: 562737)
(Sagsnr.: 2019 - 3)
25-11-2019 12:11:43
Tak for henvendelsen.
Advokatrådet har besluttet ikke at afgive høringssvar.
Med venlig hilsen
Henriette Fagerberg Erichsen
Sekretær
Advokatsamfundet, Kronprinsessegade 28, 1306 København K
D +45 33 96 97 28
[email protected]
-
www.advokatsamfundet.dk
Til:
[email protected] ([email protected])
Fra:
Titel:
Høring - Udkast til lovforslag til ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum) (Id nr.: 562737)
Sendt:
20-11-2019 19:16
Til alle høringsparter
Vedlagt er høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum).
Høringsfristen er den 19. december 2019, kl. 12.00.
Venlig hilsen
Elmir Tartic
Chefkonsulent
Kontoret for Boligpolitik- og økonomi | Departementet | Frederiksholms Kanal 27F | 1220 København K
Tlf. +4572267092
[email protected]<mailto:[email protected]>
L 118 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2155321_0002.png
Transport- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27
1220 København K
25. november 2019
Høring - Udkast til lovforslag til ændring af lov om almene boliger
m.v. (Frafald af tillægskøbesum).
Ankestyrelsen har ingen bemærkninger.
Venlig hilsen
J.nr. 19-57168
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
Ankestyrelsen
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 118 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2155321_0003.png
Transport- og Boligministeriet
E-mail; [email protected], [email protected]
Vedrørende høring over forslag til lov om ændring af lov om almene
boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum)
Arkitektforeningen takker for det tilsendte materiale og for muligheden for at af-
give høringssvar.
Arkitektforeningen bakker helhjertet op om regeringens ambition om at skabe
blandede byer, og målet om at skabe 110.000 nye boliger i de 4 største byer inden
for 2031.
For at få skabt blandede byer er en vigtig del af løsningen, at opføre nye almene
boliger, herunder nye almene boliger i allerede eksisterende almene boligafdelin-
ger. I forhold til sidstnævnte, har tinglyste bestemmelser om tillægskøbesum, som
er gældende i visse kommuner været en hindring for at opføre nye almene boliger i
allerede eksisterende boligafdelinger.
Derfor er det godt at lov om almene boliger ændres således at kommuner, såfremt
at lovforslaget bliver vedtaget, får mulighed for helt eller delvist frafalde kravet om
betaling af tillægskøbesum ved ændret anvendelse eller merbebyggelse på en ejen-
dom.
Afslutningsvist vil Arkitektforeningen gøre ministeriet opmærksom på, at Cowi og
Arkitema for nylig har beregnet, at der potentiale for at skabe 1300 nye boliger på
65 m², hvis de uudnyttede tagetager i det almene omdannes til lejligheder.
Med venlig hilsen
Lars Autrup
Direktør
L 118 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2155321_0004.png
L 118 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2155321_0005.png
Studiestræde 50, 1554 København V, Telefon 3376 2000, Fax 3376 2001, www.bl.dk, email [email protected]
Notat / SPE
den 17. december 2019
Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af lov om
almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum)
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har den 20. november 2019 anmodet om bemærknin-
ger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbe-
sum).
BL
Danmarks Almene Boliger vil gerne kvittere positivt for dette lovforslag, der forsøger at
give en mulig løsning på boligorganisationernes udfordringer med kommunale krav om betaling
af tillægskøbesummen, når der bygges nye almene boliger i eksisterende almene ejendomme.
BL finder det hensigtsmæssigt, at der nu lægges op til at skabe en hjemmel, hvorved kommu-
nerne kan undlade at opkræve tillægskøbesum og derved bidrage til en billigere husleje i de al-
mene boligafdelinger.
Den foreslåede bestemmelser lyder:
"Kommunalbestyrelsen kan beslutte at undlade at opkræve tillægskøbesummen eller dele heraf
ved ændret anvendelse eller merudnyttelse af en almen ejendom med henblik på etablering af
almene boliger. 1. pkt. finder ikke anvendelse på almene boligafdelinger beliggende i et udsat
boligområde, jf. § 61 a, stk. 1".
Bestemmelsen omfatter således ikke udsatte områder.
I forhold til de udsatte boligområder fik kommunalbestyrelsen med vedtagelsen af parallelsam-
fundspakken i december 2018 hjemmel til at undlade at opkræve tillægskøbesum i forbindelse
med afhændelse af en almen boligafdelings ejendom i et udsat område
under forudsætning af
at afhændelsen sker med henblik på opførelsen af private boliger eller erhverv, jf. lov om al-
mene boliger § 27 b.
Sammenholdes den foreslåede bestemmelse med den eksisterende bestemmelse har kommu-
nen således fortsat ikke direkte hjemmel til at undlade opkrævning af tillægskøbesum ved etab-
lering af almene boliger i udsatte boligområde.
Det giver naturligvis ikke mening at etablere familieboliger i de hårde ghettoområder, da de skal
nedbringe antallet af familieboliger, men der kan være behov for at etablere familieboliger -
f.eks. som seniorbofælleskaber - i andre udsatte områder, ligesom der kunne være brug for at
etablere andre typer af boliger end familieboliger i ghettoområderne. Det ville være hensigts-
mæssigt at kunne frafalde tillægskøbesummen også i sådanne tilfælde for at medvirke til etable-
ring af boliger med henblik på at opnå en blandet beboersammensætning og skabe muligheder
for at tiltrække flere ressourcestærke beboere til et boligområde. I den sammenhæng er det
uhensigtsmæssigt, at en efterspurgt boligform som seniorbofællesskaber teknisk klassificeres
L 118 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
side 2
som familieboliger, da seniorbofællesskaber kan medvirke til en mere blandet byudvikling også i
hårde ghettoområder.
BL vil derfor gerne forslå følgende ændrede formulering af 2. pkt.:
”1.
pkt. finder ikke anvendelse ved
etablering af almene familieboliger, dog undtaget se-
niorbofællesskaber,
i almene boligafdelinger beliggende i
et hårdt ghettoområde,
jf. § 61 a,
stk. 4.”
I forhold til bestemmelsens rækkevidde forudsætter vi, at bestemmelsen både omfatter de til-
fælde, hvor kommunerne og boligorganisationer har aftalt indgået aftaler om tillægskøbesum,
som er tinglyst, og de tilfælde, hvor der er tale om en praksis, der ikke er tinglyst. Der henvises
i den forbindelse til den af Østre Landsret afsagte dom af den 4. november 2019.
BL står naturligvis til rådighed, hvis der ønskes en uddybning af ovennævnte.
Med venlig hilsen
Bent Madsen
L 118 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2155321_0007.png
Til:
Fra:
Titel:
Transportministeriet ([email protected]), TRM Elmir Tartic ([email protected])
[email protected] ([email protected])
Høringssvar - Danmarks Lejerforeninger - Udkast til lovforslag til ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af
tillægskøbesum)
E-mailtitel:
Høringssvar - Danmarks Lejerforeninger - Udkast til lovforslag til ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af
tillægskøbesum) (Id nr.: 562737)
19-12-2019 10:21:08
Sendt:
Hermed høringsvar fra Danmarks Lejerforeninger
Med reference til høringsbrev af 20.11.2019, er Danmarks Lejerforeningers kommentarer:
Vi kan varmt anbefale at forslaget gennemføres.
Det vil fjerne en af barriererne for at opføre alment byggeri i kommunerne, hvilket vi finder generelt hensigtsmæssigt.
Venlig hilsen
Henrik Stougaard
Landssekretær
Den 20.11.2019 kl. 19.16 skrev
[email protected]:
Til alle høringsparter
Vedlagt er høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v.
(Frafald af tillægskøbesum).
Høringsfristen er den 19. december 2019, kl. 12.00.
Venlig hilsen
Elmir Tartic
Chefkonsulent
Kontoret for Boligpolitik- og økonomi | Departementet | Frederiksholms Kanal 27F | 1220
København K
Tlf. +4572267092
[email protected]<mailto:[email protected]>
L 118 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2155321_0008.png
Til:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Bilag:
Transportministeriet ([email protected])
Maria Bjørklund ([email protected])
Høring om udkast til lovforslag til ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum)
Høring om udkast til lovforslag til ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum) (Id nr.: 562737)
25-11-2019 15:07:21
Udkast til lovforslag.pdf; Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf; 830da889352f4b8d912fd455631308b6.png;
Til Transport- og Boligministeriet
Dansk Byggeri takker for høringsmuligheden, men har ingen kommentarer til denne høring.
Venlig hilsen
Maria Bjørklund
Sekretær
Arbejdsmiljø
Tlf. direkte: 72 16 01 55 · Mobil: 21 35 95 87
Vi samler byggeri, anlæg og industri
Nørre Voldgade 106 · 1358 København K
www.danskbyggeri.dk
·
Abonner på nyheder
Følg os på:
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: [email protected] <[email protected]>
Sendt: 20. november 2019 19:17
Emne: Høring - Udkast til lovforslag til ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum) (Id nr.: 562737)
Til alle høringsparter
Vedlagt er høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum).
Høringsfristen er den 19. december 2019, kl. 12.00.
Venlig hilsen
Elmir Tartic
Chefkonsulent
Kontoret for Boligpolitik- og økonomi | Departementet | Frederiksholms Kanal 27F | 1220 København K Tlf. +4572267092
[email protected]<mailto:[email protected]>
L 118 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2155321_0009.png
Danske Lejere
Danske Lejere - Kontoret i Aarhus
Banegårdspladsen 18, 1. sal
8000 Aarhus C
Transport og Boligministeriet
Vores ref:
Deres ref:
Dato: 2. december 2019
Høringssvar
Vedrørende: Frafald af tillægskøbesum
Vi ser meget positivt på, at der gennem lovforslaget gives bedre mulighed for, at almene boligorganisatio-
ner i samarbejde med kommuner kan tilføre storbyerne almene boliger
ved udfyldning i eksisterende bo-
ligområder, hvor det er ansvarligt
også ud fra hensigtsmæssighed byplanmæssigt.
Så der kan bygges uden den unødige fordyrelse
der kommer af at skulle lægge en tilbagekøbssum.
Vi ser ikke en grund til, at samme mulighed ikke kan anvendes i et udsat boligområde, hvis det kan indgå i
at skabe en mere divers bebyggelse. F.eks. ved byggeri af andet end almene familieboliger.
Om det kan indgå til at styrke bredden i et boligområde kan være en konkret vurdering.
Med venlig hilsen
Jørgen D. Jensen
Driftsleder
B191202 Høringssvar frafald af tilbagekøbssum - Danske Lejere
L 118 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2155321_0010.png
Den 10. december 2019
Vedr. J. nr. 2019 - 6537
Danske Ældreråd
[email protected]
Att.: Transport- og Boligministeriet
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af
tillægskøbesum)
Danske Ældreråd takker for muligheden for at afgive høringssvar i forbindelse med høring over udkast til
forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum).
Danske Ældreråd er optaget af at sikre gode boligmuligheder til det stigende antal ældre. Fra landets 98
ældreråd oplever vi, der er der behov for flere og mere varierede boligformer, der kan fremme aktive
ældreliv, skabe stærke fællesskaber og bidrage til ældres trivsel og tryghed.
Det er samtidig vigtigt, at der sikres et større udbud af billige boliger til ældre, da høje lejepriser for mange
ældre er en udfordring i forhold til at flytte i mere ældreegnede boliger.
Ifølge lovforslagets bemærkninger udgør tillægskøbesummen en barriere for opførelsen af flere almene
boliger, idet boligorganisationers økonomiske incitament til at anvende restarealer eller byggeretter til
etablering af nye almene boliger i eksisterende almene boligafdelinger begrænses heraf.
Danske Ældreråd bakker derfor op om forslaget om ændring af lov om almene boliger, således at
kommunalbestyrelsen får mulighed for at undlade at stille krav om betaling af tillægskøbesummen, når der
bygges nye almene boliger i eksisterende almene afdelinger gennem indretning af uudnyttede tagetager,
ved påbygning af yderligere etager og ved opførelse af fritstående bygninger og tilbygninger.
Danske Ældreråd forventer, at landets kommunalbestyrelser vil benytte lovændringen til at undlade at stille
krav om tillægskøbesum, samt at boligorganisationerne vil anvende restarealer eller byggeretter til at
opføre flere ældreegnede almene boliger.
På vegne af bestyrelsen i Danske Ældreråd.
Mogens Rasmussen
Formand
Trine Toftgaard Lund
Sekretariatschef
L 118 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2155321_0011.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Transportministeriet ([email protected])
TRM Elmir Tartic ([email protected])
1 - ERST Høring ([email protected])
Erhvervsstyrelsens høringssvar vedr. lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum)(ERST Sagsnr:
2019 - 16551)
Sendt:
17-12-2019 13:11:20
Bilag:
signaturbevis.txt;
Kære Transport- og Boligministerie
Erhvervsstyrelsen har modtaget høring vedr. lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum).
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR), tidligere TER, har modtaget lovforslaget i høring.
Administrative konsekvenser
OBR vurderer, at lovforslaget ikke medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet og har dermed ikke yderligere
kommentarer.
Principper for agil erhvervsrettet regulering
Transport- og Boligministeriet har vurderet, at principperne for agil erhvervsrettet regulering ikke er relevante for de
konkrete ændringer i lovforslaget. OBR har ingen bemærkninger hertil.
OBR bemærker, at Transport- og Boligministeriet jf. Lovkvalitetsvejledningen bør sende udkast til erhvervsrettet
regulering i høring hos OBR så vidt muligt 6 uger før den offentlige høring. OBR skal dels vurdere de administrative
konsekvenser for erhvervslivet som bidrag til den samlede erhvervsøkonomiske konsekvensvurdering, dels screene for
ministeriets vurdering af efterlevelsen af principperne for agil erhvervsrettet regulering.
Kontaktperson vedrørende ovenstående bemærkninger:
Julius Vinther Sørensen
Student
Tlf. direkte: 35 29 14 81
E-post: [email protected]
Med venlig hilsen
Catharina Rude
Stud.jur.
ERHVERVSSTYRELSEN
JURA
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Telefon: +45 35291000
Direkte: +45 35291992
E-mail: [email protected]
www.erhvervsstyrelsen.dk
ERHVERVSMINISTERIET
Erhvervsstyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Læs mere om formål og lovgrundlag for
databehandlingen på erhvervsstyrelsen.dk.
Hvis du sender følsomme oplysninger, opfordrer vi til, at du bruger din digitale postkasse på Virk.
L 118 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2155321_0012.png
Til:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Transportministeriet ([email protected])
[email protected] ([email protected])
SV: Høring - Udkast til lovforslag til ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum)
SV: Høring - Udkast til lovforslag til ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum) (Id nr.: 562737)
26-11-2019 11:41:33
FRI takker for muligheden for at afgive høringssvar på ovenstående høring.
Vi har ingen bemærkninger til den, da den ikke direkte påvirker rammebetingelserne for rådgivende ingeniørvirksomheder.
Med venlig hilsen
Ulrik Ryssel Albertsen
Erhvervspolitisk Chef
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: [email protected] <[email protected]>
Sendt: 20. november 2019 19:17
Emne: Høring - Udkast til lovforslag til ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum) (Id nr.: 562737)
Til alle høringsparter
Vedlagt er høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum).
Høringsfristen er den 19. december 2019, kl. 12.00.
Venlig hilsen
Elmir Tartic
Chefkonsulent
Kontoret for Boligpolitik- og økonomi | Departementet | Frederiksholms Kanal 27F | 1220 København K
Tlf. +4572267092
[email protected]<mailto:[email protected]>
L 118 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2155321_0013.png
Transport- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
E-mail:
[email protected]
med kopi til
[email protected]
WILD ERS P LA DS 8 K
1403 K ØBE NHA VN K
TELEFO N 3269 8888
MOB IL 9132 5688
ANC A@HU MA NR IGHT S.DK
ME NNES KE RET .DK
DOK . NR. 19/03043 -2
17. DECEMBER 2019
HØRING OVER UDKAST T IL FORSLAG TIL LOV OM
ÆNDRING AF LOV OM ALMENE BOLIGER M.V.
(FRAFALD AF TILLÆGSKØBESUM)
Transport- og Boligministeriet har ved e-mail af 20. november 2019
anmodet om Institut for Menneskerettigheders eventuelle
bemærkninger til et udkast til forslag til lov om ændring af lov om
almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum).
Med udkastet vil kommunalbestyrelsen få mulighed for at undlade at
opkræve en tillægskøbesum eller dele heraf, når der bygges nye almene
boliger i eksisterende almene ejendomme. Opkrævningen af
tillægskøbesummen kan nemlig være en barriere for almene
boligorganisationers interesse i at udnytte mulighederne for nybyggeri i
eksisterende boligafdelinger. Dermed udnyttes eksisterende grunde
ikke optimalt henset til den store boligefterspørgsel, der især er i de
store byer.
Instituttet finder det positivt, at ministeriet vil skabe forbedrede
rammer for, at der bliver bygget flere almene boliger i storbyerne.
Dette særligt
set i lyset af, at FN’s Ko ité
om Økonomiske, Sociale og
Kulturelle rettigheder i oktober 2019 anbefalede Danmark at øge
antallet af billige boliger.
1
Der henvises til ministeriets journalnummer: 2019-6537.
Med venlig hilsen
Annecathrine Carl
JURIDISK R ÅDGIV ER
FN’s Ko ité o Øko o iske,
Sociale og Kulturelle Rettigheder,
Konkluderende anbefalinger,
E/C.12/DNK/CO/6, para. 50.
1
L 118 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2155321_0014.png
Til [email protected] /cc [email protected]
KL’s bemærkninger til lovforslag om ændring af lov om almene
boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum)
KL takker for muligheden for at kommentere på det fremsendte udkast til
lovforslag om ændring af almenboligloven, der vil give
kommunalbestyrelserne mulighed for at undlade at stille krav om betaling
af tillægskøbesummen, når der bygges nye almene boliger i eksisterende
almene ejendomme.
KL bemærker overordnet, at det er positivt, at kommunerne med
lovforslaget gives mulighed for at træffe beslutninger om at frafalde eller
reducere krav om tillægskøbesum på baggrund af en konkret vurdering,
hvor tillægskøbesum har fundet og finder anvendelse. Det giver en
mulighed for at fremme en blandet boligsammensætning, hvilket er en
målsætning i mange byer.
KL finder det endvidere positivt, at tiltaget er udformet fleksibelt, så det er
muligt at beslutte et delvist frafald af tillægskøbesum, så der er mulighed
for at opkræve en del af tillægskøbesum, svarende til en "almen
byggeretspris".
Endelig bemærker KL, at det er afgørende, at lovforslaget er formuleret,
så den enkelte kommunalbestyrelse har frivillighed til at benytte sig af
muligheden, da tillægskøbesummen ret beset er et potentielt økonomisk
krav. Alternativt ville der være tale om et ekspropriativt indgreb i
kommunernes rettigheder.
Dato: 17. december 2019
Sags ID: SAG-2019-07110
Dok. ID: 2855751
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3683
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 1
Med venlig hilsen
Troels Øhlenschlæger Graversen
L 118 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2155321_0015.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Transportministeriet ([email protected])
TRM Elmir Tartic ([email protected])
Andrea Højgaard Jørgensen ([email protected])
Høringssvar: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (frafald af tillægskøbesum)
16-12-2019 11:22:49
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udgør sammen med Konkurrencerådet en uafhængig konkurrencemyndighed. De følgende
høringsbemærkninger afgives udelukkende som konkurrencemyndighed.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har ingen bemærkninger til høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene
boliger m.v. (frafald af tillægskøbesum).
Med venlig hilsen
Andrea Højgaard Jørgensen
Stud.merc.(jur.)/Student assistant
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen/
Danish Competition and Consumer Authority
Direkte +45 4171 5033
E-mail
[email protected]
Følg os:
LinkedIn
,
Twitter
,
Facebook
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf. +45 4171 5000
Vi arbejder for velfungerende markeder.
Se vores privatlivspolitik på kfst.dk.
L 118 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2155321_0016.png
Til Transport- og Boligministeriet
HØRINGSSVAR
Dato: 19. december 2019
Kontor: Sekretariatet
Sagsbeh.: MNS
Hermed fremsender Rådet for Etniske Minoriteter sit høringssvar vedr. den fremsendte høring.
Rådet for Etniske Minoriteter har ingen bemærkninger til de fremsendte udkast.
Med venlig hilsen
Halima El Abassi
Forkvinde for Rådet for Etniske Minoriteter
Sekretariatet for Rådet for Etniske Minoriteter
Carl Jacobsensvej 39
2500 Valby
Telefon: 72 14 24 00
Mail:
[email protected]
Web: www.rem.dk
L 118 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2155321_0017.png
Transport, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Att.
[email protected]; [email protected]
København 18. december 2019
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene
boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum)
SAND
De hjemløses landsorganisation takker for høringsskrivelsen.
Vi har ikke sat os ind i de tekniske og juridiske detaljer i høringssvaret, men
forholder os til intentionerne i loven.
Vi hylder alle muligheder for at fremme almennyttigt byggeri velkommen, da
det i praksis har vist sig at huse langt størstedelen af de hjemløse, der kommer
i egen bolig.
Vi er imidlertid ikke særlig optimistiske ift. kommunernes brug af muligheden
for at undlade at opkræve en tillægskøbesum. Først og fremmest fordi
kommunernes formål er at få økonomien til at hænge sammen. Der hvor der
en økonomisk gevinst at hente, sker det. F.eks. har en lang række kommuner
hævet grundskylden markant igennem årene.
Dernæst ser vi at økonomiske hensyn går forud for faglige og saglige hensyn.
Vi ser det f.eks. ved at Københavns Kommune ikke tillader at man bygger små
lejligheder med en relativ lav husleje til trods for at der er et kæmpe behov for
billige lejligheder. De har længe har sat krav om at nybyggede lejligheder skal
have en vis størrelse, for at forhindre lavindkomstgruppen i at bosætte sig i
København og i stedet tiltrække familier med relativt høje indkomster.
Hvis målet om at få bygget 110.000 boliger i de 4 største byer inden 2031 skal
nås, og der vel og mærke skal tages hensyn til at lavindkomstgrupperne stadig
skal have reel adgang til en bolig i de større byer, skal forslaget suppleres med
flere og mere vidtgående lovændringer. Og der skal ændres praksis ift. den
givne lovgivning.
SAND foreslår at man forbyder kommunale særregler om at boligstørrelsen
skal have en minimumsstørrelse.
SAND foreslår at boligministeriet begynder at følge udviklingen i antallet af
billige boliger, og samtidig kontroller om kommunerne overholder det ansvar de
har for regelmæssigt at vurdere om udbuddet af boliger i kommunen
modsvarer borgernes behov og indkomstgrundlag. Herunder skal det vurderes
1
L 118 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
om kommunen har tilstrækkeligt med egnede boliger til hjemløse (se
Rigsrevisionens beretning om indsatsen overfor hjemløse for kommunale og
statslige forpligtelser på området).
SAND foreslår at satserne for boligstøtten reguleres i overensstemmelse med
den prisudvikling der har været på boligmarkedet.
SAND foreslår at kontanthjælpsloftet afskaffes. Det vil give visse borgere i
lavindkomstgruppen mulighed for at få en relativ større
og dyrere
lejlighed
og hermed frigive en lejlighed med en lavere husleje.
SAND foreslår at
§ 149 a
i Bekendtgørelse om lov om almene boliger benyttes
i langt højere grad og til andre/nye typer boliger end det i dag er tilfældet. Vi
stiller os gerne til rådighed med nye ideer.
Med venlig hilsen
Ask Svejstrup
Sekretariatsleder i SAND
2
L 118 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2155321_0019.png
Transport- og Boligministeriet
Til:
[email protected]
Cc:
[email protected]
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2019 - 8944
Doknr.
183166
Dato
18-12-2019
Svar på høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene
boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum)
Transport- og Boligministeriet har ved e-mail af 20. november 2019 anmodet Social- og
Indenrigsministeriet om eventuelle bemærkninger til udkast til forslag til lov om
ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum).
Social- og Indenrigsministeriet har følgende bemærkninger til høringen:
De almindelige bemærkninger til lovudkastet synes at forudsætte, at spørgsmålet om
eventuel støtte til almen boligforeninger er reguleret af kommunalfuldmagtsregler.
I den anledning skal Social- og Indenrigsministeriet bemærke, at et spørgsmål ikke skal
vurderes efter kommunalfuldmagtsregler, hvis det er reguleret i den skrevne lovgivning.
Det er Social- og Indenrigsministeriets opfattelse, at almenboligloven udtømmende
regulerer kommuners mulighed for at støtte almene boliger. Det er derfor
almenboliglovgivningen (og ikke kommunalfuldmagtsregler), som er til hinder for, at
en kommune kan undlade at opkræve tillægskøbesum ift. almene boliger. Social- og
Indenrigsministeriet har på den baggrund indsat ændringsforslag i lovudkastet, jf.
vedlagte.
Med venlig hilsen
Benedicte Nybye Ågesen
L 118 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2155321_0020.png
UDKAST
Fremsat den {FREMSAT} af boligministeren (Kaare Dybvad Bek)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om almene boliger m.v.
(Frafald af tillægskøbesum)
§1
I lov om almene boliger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 119 af 1. februar 2019, som ændret ved § 1
i lov nr. 1322 af 27. november 2018 og § 5 i lov nr. 498 af 1. maj 2019, foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 27 b
indsættes før stk. 1 som nyt stykke:
Kommunalbestyrelsen kan beslutte at undlade at opkræve tillægskøbesummen eller dele heraf
ved ændret anvendelse eller
merudnyttelse af en almen ejendom
med henblik på etablering af
almene boliger. 1. pkt. finder ikke anvendelse på almene boligafdelinger beliggende i et udsat
boligområde, jf. § 61 a, stk. 1.
«
»
Stk. 1. bliver herefter stk. 2.
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2020.
1
L 118 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2155321_0021.png
Bemærkninger til ændringslovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
2.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
9. Sammenfattende skema
2
L 118 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2155321_0022.png
1. Indledning
Siden finanskrisen har befolkningen i København og de øvrige store byer været voksende. Boligpriserne
er steget kraftigt. Således er priserne på ejerlejligheder i Region Hovedstaden realt steget med over 50
pct. siden 2010.
For at imødekomme efterspørgslen er der behov for at opføre flere boliger. Det er således regeringens
mål, at der kommer 110.000 nye boliger i de 4 største byer inden 2031. Det er samtidigt vigtigt for
regeringen at skabe blandede byer, hvor mennesker fra forskellige befolkningsgrupper naturligt mødes.
Opførelsen af nye almene boliger er en effektiv måde at skabe nye boligmuligheder for
mellemindkomstgruppen. Mellemindkomstgruppen flytter primært ved etablering nye almene boliger,
mens det primært er personer med højere indkomst, som flytter ved etablering af ejerboliger.
Flere boliger i de store byer vil tage toppen af priserne. Med den forventede befolkningsudvikling i de
store byer, bør der fortsat sikres mulighed et betydeligt nybyggeri i de kommende år. Det skal som led i
etableringen af de nye boliger sikres, at en stor del af de nye boliger bliver almene boliger, således at
byerne og kvartererne kan blive blandet.
Som led i opfyldelsen af sit mål om flere boliger og blandede byer arbejder regeringen blandt andet
med at afdække og fjerne barrierer, der forhindrer etablering af almene boliger.
Der er i seneste årtier sket en udvidelse af boligmassen gennem udvikling af nye boligområder. De
ledige byggegrunde, som stod til rådighed, er i vidt omfang taget i brug. Befolkningens tilvækst
kræver, at kommunerne udnytter det potentiale, der findes i kommunen. Mange steder er der muligt
at opføre nye almene boliger i eksisterende boligafdelinger.
Én af barriererne, som fremkommer i den forbindelse, er særlige tinglyste bestemmelser om
tillægskøbesum, som gør sig gældende i visse kommuner, og indebærer, at kommunen kan opkræve
et beløb, hvis ejendommen udnyttes mere eller til andet formål end forudsat ved det oprindelige
salg. Beløbet svarer til markedsprisen for den øgede anvendelse og fjerner almene
boligorganisationers interesse i at udnytte eksisterende boligafdelinger.
Opkrævning af
tillægskøbesum kan indebære, at eksisterende grunde ikke udnyttes godt nok.
Med lovforslaget ønsker regeringen at give kommunalbestyrelsen mulighed for at undlade at stille
krav om betaling af tillægskøbesummen, når der bygges flere almene boliger i eksisterende almene
ejendomme.
Forslaget vil give kommunerne, som i forbindelse med salg af en kommunal grund har
tinglyst
særlige bestemmelser om tillægskøbesum,
mulighed for helt eller delvist at frafalde kravet om
betaling af tillægskøbesum ved ændret anvendelse eller
merbebyggelse på ejendommen i forhold til
det i skødet anførte etageareal. Formålet er, at der kan bygges flere almene boliger i de fire store
byer frem mod 2031.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
3
L 118 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2155321_0023.png
Offentlige myndigheder råder over det offentliges faste ejendomme på samme vis som private ejere.
En kommune kan således ved servitutpålæg i forbindelse med salg af byggegrunde forbeholde sig
visse fordele, også af økonomisk art, ved bebyggelse m.v.
Der findes ikke særlige regler, som regulerer kommunens ret til at opkræve tillægskøbesum, men
adgangen hertil er fastslået i domspraksis på grundlag af aftaleretlige og forvaltningsretlige
grundsætninger.
Det må endvidere antages, at hvis en kommune undlader at opkræve
tillægskøbesum, som den er berettiget til, vil dette indebære en begunstigelse af den pågældende
grundejer, som kræver hjemmel i lovgivningen. Sådan hjemmel er der ikke i dag i almen
boliglovgivingen.
Til forskel fra private grundejere er kommunens handlefrihed
dog således
begrænset, idet
kommunen skal varetage en saglig, kommunal interesse. Eventuelle vilkår er således kun lovlige,
hvis det er i overensstemmelse med
de kommunalretlige grundsætningeralmindelige
kommunalretlige grundsætninger om kommuners opgavevaretagelse (de såkaldte
kommunalfuldmagtsregler)
og den almindelige forvaltningsret, som for eksempel
lighedsgrundsætningen og retsgrundsætningen om, at en offentlig myndighed ikke må forfølge
uvedkommende formål (magtfordrejning).
I forbindelse med salg af grunde har visse kommuner tinglyst særlige bestemmelser om
tillægskøbesum. Dette er typisk sket i form af en servitut, som er tinglyst på ejendommen i
forbindelse med kommunens oprindelige salg af grunden. Der kan desuden være tale om en
servitutstiftende bestemmelse i det tinglyste skøde om forudsætningen for beregningen og
fastsættelse af købesummen i forbindelse med kommunens oprindelige salg af grunden.
Ønsker en almen boligorganisation at bygge yderligere almene boliger
eksempelvis tagboliger
på grunde, som boligorganisationen allerede ejer i dag, vil den derfor i visse tilfælde skulle betale
en tillægskøbesum til kommunen.
Tillægskøbesum er et beløb, som kommunen opkræver, hvis ejendommen udnyttes mere eller til
andet formål end forudsat ved det oprindelige salg. Beløbet svarer til markedsprisen for den øgede
anvendelse. Tillægskøbesummen er således betaling for retten til at påbygge yderligere etager eller
opføre boliger som selvstændige bygninger på ejendommen.
I praksis foretages vurderingen af markedsprisen for byggeretten af en anerkendt ejendomsmægler.
Når markedsprisen er fastlagt, opkræves tillægskøbesummen for den påtænkte
merudnyttelse/ændrede anvendelse af boligorganisationen.
Problemstillingen vedrørende tillægskøbesum er relevant for de store byer, herunder Københavns
Kommune, der tidligere har brugt denne klausul med henblik på at sikre, at gevinsten ved en
udvidet benyttelse af de solgte grunde kommer alle borgere til gode.
Når kommunen på et privatretligt grundlag har fået ret til at opkræve tillægskøbesum, bliver
kommunen på baggrund af de almindelige forvaltningsretlige
regler
og
kommunalretlige
grundsætninger kommunalfuldmagtsregler
forpligtet til at administrere denne ret blandt andet med
respekt for ligebehandlingsprincippet samt princippet om økonomisk forsvarlig
forvaltningsvirksomhed. Kommunalbestyrelsen kan således ikke uden en udtrykkelig lovhjemmel
Commented [HKE1]:
Er dette nødvendigt? Det er jo helt
grundlæggende forvaltningsret. Tænker, at man kan nøjes
med at fastslå, at det kræver hjemmel at undlade at kræve
tillægskøbesum, jf. ovenfor.
4
L 118 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2155321_0024.png
beslutte at undlade at opkræve betaling af tillægskøbesum alene i forhold til almene
boligorganisationer,
hvortil kommer, at det kræver hjemmel i almen boliglovgivningen, hvis
kommuner skal kunne yde støtte til en almen boligorganisation i form af undladelse af opkrævning
af tillægskøbesum, jf. herved tillige ovenfor.
I forbindelse med vedtagelsen af lov nr. 1322 af 27. november 2018 om ændring af lov om almene
boliger m.v., lov om leje af almene boliger og lov om leje (Nye kriterier for udsatte boligområder
og ghettoområder, initiativer til udvikling eller afvikling af ghettoområder, skærpelse af anvisnings-
og udlejningsregler, ophævelse af lejekontrakt på grund af kriminalitet m.v.) (L 38) har
kommunerne i almenboliglovens § 27 b fået mulighed for at frafalde tillægskøbesum i forbindelse
med salg af ejendomme i udsatte boligområder indtil den 1. januar 2025.
Formålet med bestemmelsen i § 27 b i lov om almene boliger m.v. er at stimulere privat byggeri i
udsatte boligområder. Midlerne, herunder den frafaldne tillægskøbesum, kan bruges i området efter
samme regler, som gælder for brug af nettoprovenuet i forbindelse med fraslag af restarealer i
udsatte boligområder. Det indebærer, at man kan bruge midlerne til et løft af det udsatte
boligområde, hvor salget finder sted.
2.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Tillægskøbesummen kan have en negativ virkning på boligorganisationens økonomiske incitament
til at sælge restarealer eller byggeretter til etablering af nye almene boliger i de eksisterende almene
boligafdelinger. Det kan udgøre en barriere for opførelsen af flere almene boliger.
Hvis boligorganisationen ønsker at udvide en eksisterende almen boligafdeling
f.eks. ved
påbygning af flere etager eller etablering af tagboliger
eller oprette en ny almen boligafdeling ved
udnyttelse af et restareal tilhørende en eksisterende boligafdeling eller ved påbygning eller
tilbygning af en eksisterende boligafdeling, vil den på de ejendomme, hvor der er tinglyst en
bestemmelse om betaling af tillægskøbesum, skulle betale en tillægskøbesum til kommunen.
Transport- og Boligministeriet finder, at det skal være muligt for kommunalbestyrelsen at undlade
at opkræve tillægskøbesum, når kommunalbestyrelsen ønsker at etablere nye almene boliger ved en
bedre udnyttelse af det byggepotential, som findes i de eksisterende almene afdelinger.
Det foreslås på den baggrund at indsætte en ny bestemmelse i lov om almene boliger m.v., som
giver kommunalbestyrelsen ret til at beslutte at undlade at opkræve en tillægskøbesum i forbindelse
med opførsel af almene boliger i forbindelse med en udvidelse eller opdeling af eksisterende
afdelinger. Bestemmelsen vil således omfatte situationer, hvor kommunalbestyrelsen ønsker at
styrke fortætning af et boligområde.
Opførsel af nye almene boliger vil kunne ske gennem indretning af uudnyttede tagetager, ved
påbygning af yderligere etager og ved opførelse af fritstående bygninger og tilbygninger.
Efter de gældende regler i almenboliglovens § 16, stk. 1, skal hvert byggeforetagende som
udgangspunkt udgøre en selvstændig afdeling. Kravet kan dog med kommunalbestyrelsens
godkendelse fraviges ved mindre på- og tilbygninger til eksisterende afdelinger, ved indretning af
uudnyttede tagetager, ved påbygning af yderligere etager og ved opførelse af mindre, fritstående
5
L 118 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2155321_0025.png
bygninger, når dette skønnes forsvarligt efter en vurdering af risikoen ved byggeprojektet
sammenholdt med afdelingens og boligorganisationens økonomiske forhold, jf. lovens § 16, stk. 2.
Den foreslåede ordning vil omfatte alle bygeforetagender, hvis formål er at etablere nye almene
boliger ved en fortætning af de eksisterende almene afdelinger.
Det bemærkes, at etablering af nye almene boliger ved indretning af uudnyttede tagetager og ved
påbygning af yderligere etager i henhold til de gældende regler kan ske på to måder.
Den ene måde er etablering af tagboliger eller opførsel af yderligere etager ved
ejerlejlighedsopdeling. Herved etableres 2 selvstændige afdelinger.
Den anden måde er etablering af almene boliger ved en udvidelse af den eksisterende afdeling uden
etablering af en ny selvstændig afdeling. Det bemærkes i den forbindelse, at det fremgår af
bekendtgørelse om drift af almene boliger, at huslejen i givet fald kan fastsættes under hensyntagen
til den finansiering, som gælder for de pågældende boliger. Det er således muligt at fordele
afdelingens udgifter mellem de eksisterende boliger og tagboligerne på en rimelig måde, selv om de
udgør én afdeling.
Etablering af almene boliger ved opførelse af fritstående bygninger vil som udgangspunkt
forudsætte etablering af en ny afdeling.
Når de nye boliger etableres i en ny boligafdeling beskyttes beboerne i den eksisterende afdeling for
de økonomiske risici, som er forbundet med byggeriet. Den nye afdeling kan efterfølgende lægges
sammen med den eksisterende afdeling.
Formålet med den foreslåede ordning er at sikre bedre udnyttelse af byggegrunde især i store byer, hvor
der er få ledige byggerunde.
Forslaget vil styrke boligorganisationens og boligafdelingens incitament til at anvende dele af deres
ejendomme til etablering af nybyggeri.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
De kommunaløkonomiske konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med KL. Ved frafald af
tillægskøbesummen mister kommunen en potentiel indtægt, men der vil ifølge forslaget være tale
om en frivillig ordning, hvorfor det ikke vurderes at kunne udløse DUT-krav.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og implementeringsmæssige konsekvenser for
regionerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget forventes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Det er Transport- og Boligministeriets vurdering, at principperne for agil erhvervsrettet regulering
ikke er relevante for de konkrete ændringer i lovforslaget.
6
L 118 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2155321_0026.png
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget skønnes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget skønnes ikke at have miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Almene boligorganisationer anses for at være omfattet af Kommissionens afgørelse af 20. december
2011 om anvendelse af bestemmelserne i artikel 106, stk. 2, i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde på statsstøtte i form af kompensation for offentlig tjeneste ydet til visse
virksomheder, der har fået overdraget at udføre tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse
2012/21/EU (EUT L 7 af 11.1.2012, s. 3).
Afgørelsen fastsætter, på hvilke betingelser statsstøtte ydet i form for kompensation for en
tjenesteydelse af almindelig økonomisk interesse ikke er underlagt forhåndsanmeldelsespligten efter
traktatens artikel 108, stk. 3, da den kan anses for at være forenelig med traktatens artikel 106, stk.
2.
Det vurderes, at den foreslåede bestemmelse er i overensstemmelse med Kommissionens afgørelse.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast af lovforslaget har i perioden xxx til xxx været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Akademisk Arkitektforening, Alzheimerforeningen, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Ankestyrelsen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP-ejendomme, BAT-
Kartellet, Bedre Psykiatri, BL
Danmarks Almene Boliger, BOSAM, Byggeskadefonden,
Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse, Byggesocietetet, Bygherreforeningen i Danmark, ,
Center for Boligsocial Udvikling, Danmarks Lejerforeninger, Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk
Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske
Advokater, Danske arkitektvirksomheder, Danske Handicaporganisationer, Danske Lejere, Danske
Regioner, Danske Studerendes Fællesråd, Danske Udlejere, Danske Ældreråd, DANVA,
Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Det Centrale Handicapråd, DI, Digitaliseringsstyrelsen,
EjendomDanmark, Ejerlejlighedernes Landsforening, Erhvervsstyrelsen, Finans Danmark,
Foreningen af Rådgivende Ingeniører FRI, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen
Danske Revisorer, Foreningen til fremskaffelse af boliger for ældre og enlige, Forsikring og
Pension, Frivilligrådet, Husleje- og Beboerklagenævnsforeningen, Håndværksrådet, Institut for
Menneskerettigheder, KL, Kollegiekontorerne i Danmark, KommuneKredit, Kommunernes
Revision
BDO, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Landsbyggefonden, Lejernes
Landsorganisation i Danmark, LOS, OK–Fonden, Psykiatrifonden, Rådet for Etniske Minoriteter,
Rådet for Socialt Udsatte, SAND De hjemløses Landsorganisation, SBi/AAU (Statens
Byggeforskningsinstitut under Aalborg Universitet), Selveje Danmark, SFI
Det Nationale
Forskningscenter for Velfærd, Sind, Socialchefforeningen, Socialpædagogernes Landsforbund,
TEKNIQ, Udbetaling Danmark og Ældre Sagen.
7
L 118 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2155321_0027.png
9. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive konsekvenser/mindre
udgifter (hvis ja, angiv
omfang)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringkonsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Almene boligorganisationer anses for at være omfattet af
Kommissionens afgørelse af 20. december 2011 om anvendelse af
bestemmelserne i artikel 106, stk. 2, i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde på statsstøtte i form af
kompensation for offentlig tjeneste ydet til visse virksomheder, der
har fået overdraget at udføre tjenesteydelser af almindelig
økonomisk interesse.
Afgørelsen fastsætter, på hvilke betingelser statsstøtte ydet i form
for kompensation for en tjenesteydelse af almindelig økonomisk
interesse ikke er underlagt forhåndsanmeldelsespligten efter
traktatens artikel 108, stk. 3, da den kan anses for at være forenelig
med traktatens artikel 106, stk. 2.
Det vurderes, at den foreslåede bestemmelse er i overensstemmelse
med Kommissionens afgørelse.
JA
NEJ
X
Er i strid med de fem
principper for implementering
af erhvervsrettet EU-
regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-
regulering
8
L 118 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2155321_0028.png
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der findes ikke i lov om almene boliger m.v. generelle regler vedrørende kommunalbestyrelsens
mulighed for i forbindelse med salg af byggegrunde at stille krav om betaling af tillægskøbesum
ved
merbebyggelse på den almene ejendom i forhold til det i skødet anførte etageareal.
I lovens § 27 b findes der dog en særlig bestemmelse om frafald af krav om betaling af
tillægskøbesum i forbindelse med afhændelse af almene boligorganisationers ejendomme i udsatte
boligområder. Ifølge denne bestemmelse kan kommunalbestyrelsen indtil den 1. januar 2025
beslutte at undlade at opkræve en tillægskøbesum i forbindelse med afhændelse af en almen
boligafdelings ejendom i et udsat boligområde, jf. § 61 a, stk. 1, hvis afhændelsen sker med henblik
på opførelse af private boliger eller erhverv. Bestemmelsens anvendelsesområde er således
begrænset til de udsatte boligområder. Frafald af krav om betaling for tillægskøbesum kan ikke ske
i forbindelse med etablering af nye almene boliger.
Det foreslås i
§ 27 b, stk. 1, 1. pkt.,
at kommunalbestyrelsen kan beslutte at undlade at opkræve
tillægskøbesummen ved
ændret anvendelse eller
merudnyttelse af en almen ejendom
med henblik
på etablering af almene boliger.
Med forslaget tilvejebringes en hjemmel for kommunen til at undlade at opkræve en
tillægskøbesum, idet almenboligloven ikke i dag indeholder en sådan hjemmel.
Forslaget omfatter alle typer almene afdelinger, herunder almene boligafdelinger,
servicearealafdelinger og erhvervsafdelinger.
Kommunalbestyrelsens beslutning vil skulle træffes i forbindelse med kommunalbestyrelsens
behandling af sag om tilsagn om støtte til etablering af nye almene boliger på den ejendom, hvorpå
der er tinglyst tillægskøbesumklausul.
Det vil være en forudsætning for kommunalbestyrelsens beslutning, at der bliver etableret almene
boliger på den frasolgte del af grundarealet eller oven på de eksisterende almene boliger.
9
L 118 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2155321_0029.png
Kommunalbestyrelsen skal behandle almene boligorganisationers ansøgninger om ikke at betale
tillægskøbesum i henhold til de almindelige forvaltningsretlige grundsætninger, herunder
ligebehandlingsgrundsætningen.
Kommunalbestyrelsen vil således kunne fastsætte retningslinjer for behandling af ansøgninger.
Med forslaget overlades det til kommunalbestyrelsen at beslutte, om krav om betaling af
tillægskøbesum skal frafaldes i helhed eller delvist. Hermed sikres fleksibilitet i forbindelse med
den foreslåede ordnings anvendelse, idet kommunalbestyrelsen får mulighed for at tilpasse
ordningen til de konkrete lokale forhold.
Kommunalbestyrelsen vil således kunne vælge at anvende ordningen i overensstemmelse med
eventuelle egne retningslinjer for tildeling af tilsagn til etablering af almene boliger.
Forslaget omfatter almene familie-, ældre- og ungdomsboliger.
Det foreslås i
§ 27 b, stk. 1, 2. pkt.,
at det foreslåede § 27 b, 1. pkt., ikke finder anvendelse på
almene boligafdelinger beliggende i et udsat boligområde, jf. § 61 a, stk. 1.
Som nævnt ovenfor findes der i lovens § 27 b særlige regler om frafald af krav om tillægskøbesum i
udsatte boligområder
ved
merbebyggelse på ejendommen i forhold til det i skødet anførte
etageareal.
Med forslaget ændres ikke på kommunalbestyrelsens mulighed for at frafalde krav om betaling af
tillægskøbesum i forhold til de udsatte boligområder. I disse boligområder vil det således ikke være
muligt at frafalde kravet med henblik på etablering af almene boliger. Det vil dog stadigvæk være
muligt at frafalde kravet med henblik på etablering af private boliger og erhverv.
For så vidt angår afgrænsningen af de ejendomme, der er omfattet af den foreslåede § 27 b, stk. 1, 1.
pkt., er det afgørende, at ejendommen, som omfattes af beslutningen, på tidspunktet for indgivelse
af ansøgningen ikke optræder på listen over udsatte boligområder, jf. lovens § 61 a, stk. 1.
Det forventes, at forslaget vil øge mulighederne for etablering af almene boliger i de store byer.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2020.
Det foreslås, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, da lov om almene boliger m.v. ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
10
L 118 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2155321_0030.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 119 af 1. februar
2019, som ændret ved § 1 i lov nr. 1322
af 27. november 2018 og § 5 i lov nr. 498
af 1. maj 2019, foretages følgende
ændringer:
1.
I § 27 b indsættes før stk. 1 som nyt
stykke:
» Kommunalbestyrelsen kan beslutte at
undlade at opkræve tillægskøbesummen
ved ændret anvendelse eller
merudnyttelse af en almen ejendom
med
henblik på etablering af almene boliger.
1. pkt. finder ikke anvendelse på almene
boligafdelinger beliggende i et udsat
boligområde, jf. § 61 a, stk. 1.
«
Stk. 1. bliver herefter stk. 2.
§ 27 b. Kommunalbestyrelsen kan indtil
den 1. januar 2025 beslutte at undlade at
opkræve en tillægskøbesum i forbindelse
med
afhændelse
af
en
almen
boligafdelings ejendom i et udsat
boligområde, jf. § 61 a, stk. 1, hvis
afhændelsen sker med henblik på
opførelse af private boliger eller erhverv.
11
L 118 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2155321_0031.png
12
L 118 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2155321_0032.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Bilag:
Transportministeriet ([email protected])
TRM Elmir Tartic ([email protected])
Erik Hulsrøj - EH ([email protected])
VS: Høring - Udkast til lovforslag til ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum)
VS: Høring - Udkast til lovforslag til ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum) (Id nr.: 562737)
16-12-2019 13:49:37
Udkast til lovforslag.pdf; Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf; 830da889352f4b8d912fd455631308b6.png; signaturbevis.txt;
signaturbevis.txt;
Transport- og Boligministeriet
Att. Elmir Tartic
Udkast til lovforslag til ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum)
Udbetaling Danmark har ikke bemærkninger til ovennævnte lovforslag
Venlig hilsen
Erik Hulsrøj
Udbetaling Danmark · Hillerød
Chefkonsulent · KUPU Stat
Direkte nummer 24999342
E-mail [email protected]
ATP · Kongens Vænge 8 · 3400 Hillerød
Telefon 70 11 12 13 · www.borger.dk · www.virk.dk · CVR-nr. 43405810
Følg ATP koncernen på Facebook · LinkedIn
Oplysningerne i denne e-mail kan være fortrolige og er udelukkende beregnet til brug for de oven for angivne personer eller
virksomheder. Vi gør opmærksom på, at udbredelse, omdeling eller kopiering af oplysningerne efter omstændighederne er
forbudt. Hvis du har modtaget denne e-mail ved en fejltagelse, bedes du meddele det til afsenderen og derefter slette den. På
forhånd tak.
Pas altid på links i mails. Tast hjemmesidens adresse i adressefeltet på browseren eller brug bogmærker. Husk, at hverken
banker eller offentlige myndigheder vil sende en mail med et link direkte til en log ind-side, hvor du logger ind med NemID.
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Koncernjurahøringer <[email protected]>
Sendt: 22. november 2019 14:11
Til: KupuStat <[email protected]>
Emne: VS: Høring - Udkast til lovforslag til ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum) (Id nr.:
562737)
Hej KupuStat
For god ordens skyld får I også denne.
Høringen er også sendt til ATP Ejendomme.
Venlig hilsen
Katrine Rose
Senior Legal Counsel · Governance og Bestyrelsesbetjening Direkte nummer 48206879 · Mobil 40762528 E-mail
[email protected]
ATP · Kongens Vænge 8 · 3400 Hillerød
Telefon 70 11 12 13 · www.atp.dk · CVR-nr. 43405810 Følg ATP koncernen på Facebook · LinkedIn
Oplysningerne i denne e-mail kan være fortrolige og er udelukkende beregnet til brug for de oven for angivne personer eller
virksomheder. Vi gør opmærksom på, at udbredelse, omdeling eller kopiering af oplysningerne efter omstændighederne er
forbudt. Hvis du har modtaget denne e-mail ved en fejltagelse, bedes du meddele det til afsenderen og derefter slette den. På
forhånd tak.
L 118 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Camilla Sommer - SOM <[email protected]> På vegne af POTE
Sendt: 21. november 2019 09:28
Til: Koncernjurahøringer <[email protected]>; UDK-hø[email protected] <[email protected]>
Emne: VS: Høring - Udkast til lovforslag til ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum) (Id nr.:
562737)
Denne journaliseres på UDK-01-01-000312484
Venlig hilsen
Camilla Sommer
Kunderådgiver - Team 2 Administration - Tillidsrepræsentant for de HK kontoransatte i Hillerød - Fællestillidsrepræsentant
Direkte nummer +4548204719 · Mobil +4529284693 E-mail [email protected]
ATP · Kongens Vænge 8 · 3400 Hillerød
Telefon 70 11 12 13 · www.atp.dk · CVR-nr. 43405810 Følg ATP Koncernen på Facebook · LinkedIn
Oplysningerne i denne e-mail kan være fortrolige og er udelukkende beregnet til brug for de oven for angivne personer eller
virksomheder. Vi gør opmærksom på, at udbredelse, omdeling eller kopiering af oplysningerne efter omstændighederne er
forbudt. Hvis du har modtaget denne e-mail ved en fejltagelse, bedes du meddele det til afsenderen og derefter slette den. På
forhånd tak.
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: [email protected] <[email protected]>
Sendt: 20. november 2019 19:17
Emne: Høring - Udkast til lovforslag til ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum) (Id nr.: 562737)
Til alle høringsparter
Vedlagt er høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum).
Høringsfristen er den 19. december 2019, kl. 12.00.
Venlig hilsen
Elmir Tartic
Chefkonsulent
Kontoret for Boligpolitik- og økonomi | Departementet | Frederiksholms Kanal 27F | 1220 København K Tlf. +4572267092
[email protected]<mailto:[email protected]>
L 118 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2155321_0034.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Transportministeriet ([email protected])
TRM Elmir Tartic ([email protected])
Samfundsanalyse ([email protected])
Høringssvar - Ældre Sagen - Udkast til lovforslag til ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum)
21-11-2019 10:06:58
signaturbevis.txt;
Til Transport- og Boligministeriet
Ældre Sagen har ingen bemærkninger til ovenstående høring.
Venlig hilsen
Pia Westring
Afdelingssekretær/PA
Samfundsanalyse
Direkte: 33 96 86 29
Mobil: +45 21 19 59 53
[email protected]
Snorresgade 17-19 · 2300 København S · Tlf. 33 96 86 86
Læs vores persondatapolitik
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: AeldreSagen
Sendt: 21. november 2019 08:35
Til: Samfundsanalyse
Emne: VS: Høring - Udkast til lovforslag til ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum) (Id nr.:
562737)
Fra: [email protected] [mailto:[email protected]]
Sendt: 20. november 2019 19:16
Emne: Høring - Udkast til lovforslag til ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum) (Id nr.:
562737)
Til alle høringsparter
Vedlagt er høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum).
Høringsfristen er den 19. december 2019, kl. 12.00.
Venlig hilsen
Elmir Tartic
Chefkonsulent
Kontoret for Boligpolitik- og økonomi | Departementet | Frederiksholms Kanal 27F | 1220 København K Tlf.
+4572267092 [email protected]<mailto:[email protected]>