Boligudvalget 2019-20
L 118 Bilag 1
Offentligt
2155320_0001.png
HØRINGSNOTAT
Dato
J. nr.
18. februar 2020
2019-6537
Notat om de indkomne høringssvar vedrørende udkast til forslag til
lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskø-
besum)
Transport- og Boligministeriet hørte fra den 20. november 2019 til den 19. de-
cember 2019 en række myndigheder og organisationer over ovennævnte ud-
kast.
1. Følgende myndigheder og organisationer har afgivet bemærkninger til udka-
stet: Arkitektforening, BL
Danmarks Almene Boliger, Danmarks Lejerfor-
eninger, Danske Lejere, Danske Ældreråd, Institut for Menneskerettigheder,
KL, SAND De hjemløses Landsorganisation og Social- og Indenrigsministeriet.
2. Følgende myndigheder og organisationer har ikke haft bemærkninger til
udkastet: Advokatrådet, Ankestyrelsen, ATP-ejendomme, Dansk Byggeri, Er-
hvervsstyrelsen, Foreningen af Rådgivende Ingeniører FRI, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Rådet for Etniske Minoriteter, Udbetaling Danmark og
Ældre Sagen.
3. Følgende myndigheder og organisationer har ikke afgivet høringssvar til
udkastet: Alzheimerforeningen, Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentati-
on, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, BAT-Kartellet, Bedre Psykiatri, Beskæf-
tigelsesministeriet, BOSAM, Byggeskadefonden, Byggeskadefonden vedr. Byg-
ningsfornyelse, Byggesocietetet, Bygherreforeningen i Danmark, Center for
Boligsocial Udvikling, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Advokater, Danske
arkitektvirksomheder, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner,
Danske Studerendes Fællesråd, Danske Udlejere, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Det Centrale Handicapråd, DI, Digitaliseringsstyrelsen,
EjendomDanmark, Ejerlejlighedernes Landsforening, Erhvervsministeriet,
Finans Danmark, Finansministeriet, Foreningen af Statsautoriserede Reviso-
rer, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen til fremskaffelse af boliger for
ældre og enlige, Forsikring og Pension, Frederiksberg Kommune, Frivilligrådet,
Husleje- og Beboerklagenævnsforeningen, Håndværksrådet, Justitsministeriet,
Kollegiekontorerne i Danmark, KommuneKredit, Kommunernes Revision
BDO, Københavns Kommune, Landsbyggefonden, Lejernes Landsorganisation
i Danmark, LOS, Odense Kommune, OK–Fonden, Psykiatrifonden, Rådet for
Socialt Udsatte, SBi/AAU (Statens Byggeforskningsinstitut under Aalborg Uni-
L 118 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2155320_0002.png
versitet), Selveje Danmark, Sind, Socialchefforeningen, Socialpædagogernes
Landsforbund, Statsministeriet, TEKNIQ, VIVE, Aalborg Kommune og Aarhus
Kommune.
Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne høringssvar til det
fremsatte lovforslag samt Transport- og Boligministeriets bemærkninger hertil.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger, der
ikke vedrører det fremsatte lovforslag, indgår ikke i notatet.
Transport- og Boligministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samtlige
indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er sendt til Folketingets
Boligudvalg.
Arkitektforeningen
støtter op om regeringens ambition om at skabe
blandede byer, og målet om at skabe 110.000 nye boliger i de 4 største byer
inden 2031. Tinglyste bestemmelser om tillægskøbesum har ifølge Arkitektfor-
eningen været en hindring for at opføre nye almene boliger i allerede eksiste-
rende boligafdelinger. Derfor er det godt, at lov om almene boliger ændres med
henblik på at kommuner får mulighed for helt eller delvist at frafalde kravet om
betaling af tillægskøbesum ved ændret anvendelse eller merbebyggelse på en
ejendom.
Transport- og Boligministeriet
har ikke bemærkninger hertil.
BL
Danmarks Almene Boliger
er positive over for udkastet. BL finder det
hensigtsmæssigt, at der nu lægges op til at skabe en hjemmel, hvorved kom-
munerne kan undlade at opkræve tillægskøbesum og derved bidrage til en billi-
gere husleje i de almene boligafdelinger.
Idet den foreslåede bestemmelse ikke omfatter udsatte boligområder, finder
BL, at det ville være hensigtsmæssigt at udvide den foreslåede bestemmelse,
således at kommunerne får mulighed for at frafalde tillægskøbesummen også i
udsatte boligområder med henblik på etablering af almene familieboliger i
form af seniorbofælleskaber.
I forhold til bestemmelsens rækkevidde forudsætter BL, at bestemmelsen både
omfatter de tilfælde, hvor kommunerne og boligorganisationer har indgået
aftaler om tillægskøbesum, som er tinglyst, og de tilfælde, hvor der er tale om
en praksis, der ikke er tinglyst. Der henvises i den forbindelse til den af Østre
Landsret afsagte dom af den 4. november 2019.
Transport- og Boligministeriet
skal bemærke, at indsatser i udsatte boligom-
råder er målrettede indsatser, hvis formål er at omdanne udsatte boligområder
Side 2/5
L 118 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2155320_0003.png
bl.a. ved at blande almene boliger med private boliger og erhverv. Ministeriet
anerkender den stigende efterspørgsel efter seniorbofælleskaber, men finder
det nødvendigt at fastholde formålet med de igangværende indsatser i udsatte
boligområder. Der opføres private seniorbofælleskaber i dag og disse vil
når
de opføres i et udsat boligområde
være omfattet af den gældende almenbolig-
lovs § 27 b om frafald af tillægskøbesum. Henset til formålet med den overord-
nede strategi for indsatser i udsatte boligområder, som er udmøntet i L 38 om
parallelsamfundspakken, finder ministeriet ikke, at det vil være hensigtsmæs-
sigt at skabe økonomiske incitamenter for fortætning af udsatte boligområder
med nye almene boliger, herunder almene seniorbofællesskaber.
For så vidt angår BL´s bemærkning om bestemmelsens rækkevide, herunder
henvisning til Østre Landsrets dom af den 4. november 2019, har ministeriet
præciseret bemærkningerne til forslaget med henblik på at undgå enhver tvivl
om den foreslåede ordnings rækkevide.
Danmarks Lejerforeninger
kan anbefale at forslaget gennemføres, da det vil
fjerne en af barriererne for at opføre alment byggeri i kommunerne, hvilket
Danmarks Lejerforeninger finder hensigtsmæssigt.
Transport- og Boligministeriet
har ikke bemærkninger hertil.
Danske Lejere
ser meget positivt på, at der gennem lovforslaget gives bedre
mulighed for, at almene boligorganisationer i samarbejde med kommuner kan
tilføre storbyerne almene boliger
ved udfyldning i eksisterende boligområder,
hvor det er ansvarligt
også ud fra hensigtsmæssighed byplanmæssigt.
Danske Lejere ser ikke en grund til, at samme mulighed ikke kan anvendes i et
udsat boligområde, hvis det kan indgå i at skabe en mere divers bebyggelse.
F.eks. ved byggeri af andet end almene familieboliger. Om det kan indgå til at
styrke bredden i et boligområde kan være en konkret vurdering.
Transport- og Boligministeriet
skal bemærke, at det er vigtigt at fastholde de
igangværende indsatser i udsatte boligområder med henblik på at sikre, at dis-
se områder omdannes til attraktive boligområder med blandede boliger og en
blandet beboersammensætning. Hvis den forslåede bestemmelse også skal om-
fatte udsatte boligområder, vil dette skulle ske med henblik på at styrke opfø-
relse af almene boliger i udsatte boligområder, hvilket vil være i strid med det
overordnede mål med indsatser mod parallelsamfund, som blev gennemført
ved L 38.
Danske Ældreråd
er optaget af at sikre gode boligmuligheder til det stigende
antal ældre. Fra landets 98 ældreråd oplever Danske Ældreråd, at der er behov
for flere og mere varierede boligformer, der kan fremme aktive ældreliv, skabe
stærke fællesskaber og bidrage til ældres trivsel og tryghed. Det er samtidig
vigtigt, at der sikres et større udbud af billige boliger til ældre, da høje lejepriser
Side 3/5
L 118 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2155320_0004.png
for mange ældre er en udfordring i forhold til at flytte i mere ældreegnede boli-
ger.
Danske Ældreråd støtter derfor forslaget, idet Danske Ældreråd forventer, at
landets kommunalbestyrelser vil benytte lovændringen til at undlade at stille
krav om tillægskøbesum, samt at boligorganisationerne vil anvende restarealer
eller byggeretter til at opføre flere ældreegnede almene boliger.
Transport- og Boligministeriet
har ikke bemærkninger hertil.
Institut for Menneskerettigheder
finder det positivt, at ministeriet vil skabe
forbedrede rammer for, at der bliver bygget flere almene boliger i storbyerne.
Dette særligt set i lyset af, at FN’s Komité om Økonomiske,
Sociale og Kulturel-
le rettigheder i oktober 2019 anbefalede Danmark at øge antallet af billige boli-
ger.
Transport- og Boligministeriet
har ikke bemærkninger hertil.
KL
bemærker overordnet, at det er positivt, at kommunerne med
lovforslaget gives mulighed for at træffe beslutninger om at frafalde eller
reducere krav om tillægskøbesum på baggrund af en konkret vurdering,
hvor tillægskøbesum har fundet og finder anvendelse.
KL finder det endvidere positivt, at tiltaget er udformet fleksibelt, så det er
muligt at beslutte et delvist frafald af tillægskøbesum, så der er mulighed
for at opkræve en del af tillægskøbesum, svarende til en "almen
byggeretspris".
Endelig bemærker KL, at det er afgørende, at lovforslaget er formuleret,
så den enkelte kommunalbestyrelse har frivillighed til at benytte sig af
muligheden, da tillægskøbesummen ret beset er et potentielt økonomisk
krav. Alternativt ville der være tale om et ekspropriativt indgreb i
kommunernes rettigheder.
Transport- og Boligministeriet
skal bemærke, at lovforslaget vil overlade det til
kommunalbestyrelsen at træffe beslutning om, hvorvidt den foreslåede ordning
skal anvendes. Der indføres ingen pligt til at anvende ordningen.
SAND
hylder alle muligheder for at fremme almennyttigt byggeri velkommen,
da det i praksis har vist sig at huse langt størstedelen af de hjemløse, der kom-
mer i egen bolig. SAND er imidlertid ikke optimistiske i forhold til kommuner-
nes brug af muligheden for at undlade at opkræve en tillægskøbesum. SAND
foreslår, at man forbyder kommunale særregler om at boligstørrelsen skal have
en minimumsstørrelse. SAND foreslår, at Transport- og Boligministeriet be-
gynder at følge udviklingen i antallet af billige boliger, og samtidig kontrollerer
om kommunerne overholder det ansvar de har, for regelmæssigt at vurdere om
Side 4/5
L 118 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2155320_0005.png
udbuddet af boliger i kommunen modsvarer borgernes behov og indkomst-
grundlag, herunder skal det vurderes om kommunen har tilstrækkeligt med
egnede boliger til hjemløse.
Transport- og Boligministeriet
skal bemærke, at ministeriet forventer, at
kommunerne, herunder Københavns Kommune, vil gøre brug af den foreslåede
ordning. Det er dog den enkelte kommunalbestyrelse, der skal vurdere om og i
givet fald i hvilket omfang den foreslåede ordning skal anvendes. For så vidt
angår andre bemærkninger fra SAND, skal ministeriet bemærke, at disse falder
uden for det nærværende forslags formål.
Social- og Indenrigsministeriet
finder, at de almindelige bemærkninger til
lovudkastet synes at forudsætte, at spørgsmålet om eventuel støtte til almen
boligforeninger er reguleret af kommunalfuldmagtsregler. Social- og Inden-
rigsministeriet har på den baggrund foreslået en præcisering af udkastets al-
mindelige bemærkninger, herunder afsnittet om kommunalfuldmagtsreglerne.
Transport- og Boligministeriet
skal bemærke, at ministeriet har tilrettet den
udkastet i henhold til Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger.
Side 5/5