Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
L 114 Bilag 10
Offentligt
2191532_0001.png
Til lovforslag nr.
L 114
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 14. maj 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om
elforsyning, ligningsloven og personskatteloven
(Afholdelse af udbud af pristillæg i 2020-2024, ændring af værditabsordning, ophævelse af køberetsordning og oprettelse af
salgsoptionsordning, VE-bonusordning, grøn puljeordning m.v.)
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Dan Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og forsyningsministeren har stillet 4 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af NB)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (NB) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku-
rin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Nye Borgerlige
Nye Borgerliges medlem af udvalget bemærker, at lov-
forslaget indeholder tiltag, som er både fornuftige og rimeli-
ge. De nye ordninger, som fremgår af lovforslaget, sikrer et
rimeligt hensyn til naboer, som påvirkes af byggeri af ved-
varende energianlæg. Og dem, der ønsker at sælge deres bo-
lig som en konsekvens af energiprojekter, får også mulighed
for det. Derudover er den skattefrie årlige bonus til visse na-
boer til energiprojekter også en god ordning.
Lovforslaget skaber dog også grundlag for, at der kan af-
holdes udbud af pristillæg for elektricitet produceret af VE
for 4,2 mia. kr. Dette kan Nye Borgerlige ikke støtte. Nye
Borgerlige kan derfor ikke stemme for lovforslaget.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
udval-
get:
Til § 1
1)
I den under
nr. 3
foreslåede affattelse af
§ 6, stk. 1,
ind-
sættes efter »opstilling af«: »følgende«.
[Lovteknisk ændring og ændring i bemærkningerne om
hegn omkring solcelleanlæg]
2)
I den under
nr. 6
foreslåede
§ 6 a
ændres i
stk. 2, nr. 1
og
2,
»tildelt et krav på betaling af værditab« til: »tilkendt
værditabsbetaling«.
[Tydeliggørelse]
3)
I den under
nr. 6
foreslåede
§ 6 a
affattes
stk. 5, 2. pkt.,
således:
»Tidsfristen er dog for landbrugsejendomme altid mindst
6 måneder og for øvrige ejendomme altid mindst 3 måneder
fra det tidspunkt, hvor taksationsmyndighedens afgørelse ef-
ter § 7 foreligger.«
[Tydeliggørelse af, at ejere af landbrugsejendommes be-
tænkningstid altid er mindst 6 måneder ved tilbud om salgs-
option]
Til § 5
4)
I
stk. 1
ændres »stk. 2-11« til: »stk. 2 og 3«.
[Lovteknisk ændring]
AX024582
L 114 - 2019-20 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 14/5-20
2191532_0002.png
2
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en nødvendig lovteknisk ændring, der dog
samtidig anvendes til at ændre bemærkningerne vedrørende,
hvilke accessoriske anlæg til et solcelleanlæg der kan be-
tragtes som en del af solcelleanlægget, der kan påføre bebo-
elsesejendomme værditab. Ændringen vedrørende de acces-
soriske anlæg sker på baggrund af en henvendelse fra taksa-
tionsmyndigheden.
I bemærkningerne til den foreslåede affattelse af § 6, stk.
1, i det fremsatte lovforslag er det anført: »For så vidt angår
solcelleanlæg i forslaget til
§ 6, stk. 1, nr. 2-4,
omfattes også
paneler, stativer, invertere og transformere af værditabsord-
ningen. Hvis inverter og transformer er placeret i en teknik-
bygning, vil denne udgøre en del af anlægget, for så vidt an-
går dette lovforslag. Omgivende hegn vil til gengæld ikke
kunne regnes som en del af anlægget.«
Taksationsmyndigheden har efter fremsættelsen af lov-
forslaget gjort Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet op-
mærksom på, at taksationsmyndigheden i forbindelse med
konkrete besigtigelser har konstateret, at hegn og afskærm-
ning etableret af en opstiller omkring et solcelleanlæg, her-
under beplantningsbælter, i visse tilfælde i sig selv kan inde-
bære en visuel dominans og en visuel gene, der kan medføre
værditab, og derfor bør disse betragtes som en del af solcel-
leanlægget, der er omfattet af værditabsordningen.
Bemærkningerne ændres derfor, for så vidt angår omgi-
vende hegn omkring solcelleanlæg. Hegn og afskærmning,
herunder beplantningsbælter, som opstilleren etablerer i for-
bindelse med et solcelleanlæg, skal også kunne regnes som
en del af solcelleanlægget, der kan påføre beboelsesejen-
domme værditab.
Til nr. 2
Med ændringen ensrettes terminologien i de foreslåede §
6 a, stk. 2, nr. 1 og 2, med terminologien i den foreslåede
affattelse af § 9, stk. 8, sidste pkt.
Det har ikke været hensigten, at der skal være forskel ved
brugen af ordene »tildelt et krav på betaling af værditab« i
de foreslåede § 6 a, stk. 2, nr. 1 og 2, og ordene »tilkendes
værditabsbetaling« i den foreslåede affattelse af § 9, stk. 8,
sidste pkt. Der menes i begge tilfælde, at værditabsbetaling
er tilkendt eller tilkendes af taksationsmyndigheden. For at
tydeliggøre dette foreslås ordene »tildelt et krav på betaling
af værditab« i § 6 a, stk. 2, nr. 1 og 2, ændret til »tilkendt
værditabsbetaling«.
Til nr. 3
Med ændringen tydeliggøres, at ejere af landbrugsejen-
domme altid skal have mindst 6 måneder til at tage stilling
til, om de vil benytte en tilbudt salgsoption.
Tydeliggørelsen er nødvendig, fordi den i lovforslaget
foreslåede tekst i § 6 a, stk. 5, 2. pkt., kunne give anledning
til den misforståelse, at ejere af landbrugsejendomme kun
ville have mindst 6 måneders betænkningstid, hvis tak-
sationsmyndighedens afgørelse efter § 7 forelå efter 9 måne-
der efter første producerede kilowatt-time, men ikke hvis af-
gørelsen f.eks. forelå efter 7 måneder efter første producere-
de kilowatt-time.
Til nr. 4
Med ændringen henvises der i stk. 1 kun til stk. 2 og 3,
som også indeholder regler om lovens ikrafttræden. Stk.
4-11 indeholder kun overgangsregler og ikke nogen regler
om lovens ikrafttræden. Der skal derfor i stk. 1 kun være en
henvisning til stk. 2. og 3 og ikke til stk. 4-11.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. februar 2020 og var til
1. behandling den 23. april 2020. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og For-
syningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og klima-, energi- og forsyningsministeren
sendte den 3. december 2019 dette udkast til udvalget, jf.
KEF alm. del – bilag 113. Den 26. februar 2020 sendte kli-
ma-, energi- og forsyningsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 3 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 6 spørgsmål til
klima-, energi- og forsyningsministeren til skriftlig besvarel-
se, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin (S) Bjarne Laustsen (S) Tanja Larsson (S) Henrik Møller (S) Jesper Petersen (S)
Jens Joel (S) Orla Hav (S) Ruben Kidde (RV) Zenia Stampe (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)
fmd.
Signe Munk (SF)
Carl Valentin (SF) Søren Egge Rasmussen (EL) Mai Villadsen (EL) Rasmus Nordqvist (SF) Gitte Willumsen (V)
L 114 - 2019-20 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 14/5-20
2191532_0003.png
3
Christoffer Aagaard Melson (V) Lars Christian Lilleholt (V) Marie Bjerre (V) Tommy Ahlers (V)
Carsten Kissmeyer (V)
nfmd.
Morten Messerschmidt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Mette Abildgaard (KF)
Orla Østerby (KF) Katarina Ammitzbøll (KF) Peter Seier Christensen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
4