Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
L 112 Bilag 3
Offentligt
2160098_0001.png
Miljø- og Fødevareudvalget
Brevet sendes alene pr. mail.
Til Miljø- og Fødevareudvalgets medlemmer
09-03-2020
Side 1 af 3
J.nr. NIR 4.35.6-02
L 112
lovforslag om producentansvar
Miljøministeren har den 20. februar 2020 fremsat lovforslag nr. L 112 om æn-
dring af lov om miljøbeskyttelse. Lovforslaget var i høring ultimo 2019. Alle hø-
ringssvarene, herunder departementet høringsnotat kan findes på sagen
(https://www.ft.dk/samling/20191/lovforslag/l112/index.htm). Lovforslaget skal
førstebehandles den 12. marts.
Vi skriver til udvalget, da vi på nogle punkter har brug for at præcisere nogle af
vores centrale synspunkter, da de ikke fremgår af departementets høringsnotat.
Helt principielt er det Dansk Affaldsforenings opfattelse, at en så stor organisato-
risk og finansiel ændring af den danske affaldssektor, som producentansvaret for
emballager er, bør drøftes politisk og ikke
via bemyndigelser
overlades til mi-
nisteren og centraladministrationen.
Det centrale formål med et udvidet producentansvar er at fremme design af pro-
dukter og produktkomponenter, der mindsker miljøpåvirkningerne og produktio-
nen af affald under fremstillingen og den efterfølgende brug af produkterne. Pro-
dukterne skal desuden designes med henblik på mest muligt genbrug og genan-
vendelse, når det bliver til affald. Genanvendelse af emballager er i den sam-
menhæng et vigtigt redskab, men ikke et mål i sig selv.
Vi har lavet et konkret forslag, der beskriver, hvordan de principielle rammer for
et producentansvar for emballager i Danmark kan se ud. Vores forslag er vedlagt
(det er ikke nævnt i høringsnotatet).
Dansk Affaldsforening
Vester Farimagsgade 1, 5.
1606 København V
Tlf.: 72 31 20 70
danskaffaldsforening.dk
Samarbejde på tværs og fælles finansiering
Det er vores opfattelse, at indsamlingen og grovsorteringen af emballageaffald
bør være kommunernes ansvar. Men rammerne for, hvordan denne opgave kon-
kret skal løses og udvikles, skal ske i et samarbejde med alle led i værdikæden,
herunder naturligvis producenterne. Vi tror på, at samarbejde mellem de private
og offentlige parter er helt nødvendigt for, at producentansvaret kan blive en suc-
ces.
Dansk Affaldsforening har 53 medlemmer blandt kommuner og kommunale selskaber i Danmark og på Færøerne.
Medlemmerne indsamler og håndterer husholdningsaffald og erhvervsaffald fra 98 kommuner for 5,6 mio. borgere.
L 112 - 2019-20 - Bilag 3: Henvendelse af 10/3-20 fra Dansk Affaldsforening om ministerbemyndigelser og forslag til rammer for producentansvar for emballager i Danmark m.v.
2160098_0002.png
Side 2 af 3
J.nr. NIR 4.35.6-02
Der skal være sammenhæng mellem design, produktion, salg, forbrug, affalds-
håndtering og genanvendelse til nye produkter, og det sker kun, hvis parterne
har et forpligtigende samarbejde.
Det er ikke afgørende for os, som det ellers fremgår af høringsnotatet, at kommu-
ner og affaldsselskaber får dækket alle deres omkostninger. Det afgørende er, at
vi får et samlet system, der fungerer, understøtter producentansvaret, og som
alle er tilfredse med. Det kræver, at de økonomiske rammer ikke er for firkan-
tede, så der bliver plads til lokale løsninger og en generel udvikling af systemet.
Der skal ligeledes være plads til, at kommunerne kan egenfinansiere løsninger,
der understøtter lokale miljø- og klimapolitiske målsætninger.
ECO-design
I lovforslaget peges på graduerede gebyrer, som en vej til at udvikle miljøvenlige
produkter. I de lande, der har haft producentansvar i flere år, er der ikke eksem-
pler på, at man via graduerede gebyrer i nævneværdig grad har kunne påvirke
design og produktion af emballager i en miljøvenlig retning. Denne problemstil-
ling er kendt, men fremgår ikke af høringsnotatet. Det er således uklart, hvordan
lovforslaget skal sikre udviklingen af miljøvenlige emballager, uden at det supple-
res med andre virkemidler end graduerede gebyrer.
Emballager fra erhverv
Lovforslaget lægger op til, at emballager fra erhverv stort set skal reguleres som
hidtil. Det fremgår dog ikke, hvordan man forestiller sig, at denne regulering un-
derstøtter målsætninger om mere miljøvenligt design. Det finder vi bemærkelses-
værdigt.
Samme model som for elektronikaffald (WEEE)
Lovforslaget lægger op til en model, der minder om modellen for WEEE. Erfarin-
gerne med WEEE-modellen er, at den ikke fungerer i relation til at fremme udvik-
lingen af miljøvenlige produkter og heller ikke fremmer samarbejde mellem de
forskellige led i værdikæden
snarere tværtimod. Disse problemer er alment
kendt i branchen og fremgår af vores høringssvar. Det bekymrer os, at der tilsy-
neladende ikke er et ønske om at løse problemerne, men i stedet videreføre dem
i modellen for emballager.
Vi vil desuden pege på, at da lovforslaget om producentansvar for WEEE (og
ditto for batterier) blev fremsat, indeholdt det en relativ præcis beskrivelse af,
hvordan den principielle organisering og finansiering af systemet skulle være.
Det har således været reglen, at rammerne for producentansvaret bliver beskre-
vet i lovforslagets bemærkninger, hvilket er i modstrid med, hvad der står i be-
mærkningerne til L 112.
L 112 - 2019-20 - Bilag 3: Henvendelse af 10/3-20 fra Dansk Affaldsforening om ministerbemyndigelser og forslag til rammer for producentansvar for emballager i Danmark m.v.
2160098_0003.png
Side 3 af 3
J.nr. NIR 4.35.6-02
Økonomi
Det er naturligvis afgørende, at vi med rimelig sikkerhed kender de samlede om-
kostninger ved at håndtere emballageaffald. Producenterne skal kender omfan-
get af de omkostninger, de i fremtiden skal være med til at betale. I lovforslaget
angives beløbet til at være 1,5 mia. kroner/år.
Dansk Affaldsforening har lavet beregninger (se vedlagte notat), der viser, at om-
kostningerne til håndtering af emballageaffald alene fra husholdninger ligger mel-
lem 1,2 og 2,1 mia. kroner/år. Tallet omfatter ikke omkostningerne til håndtering
af emballageaffald fra erhverv, hvorfor de samlede omkostninger må antages at
være betydeligt større end 1,5 mia. kroner.
De 1,5 mia., som fremgår af lovforslaget, er desuden et meget usikkert tal, hvilket
fremgår af den rapport, tallet er baseret på. Hertil kommer, at det sandsynligvis
er sat alt for lavt.
Afslutning
Vi har foretræde for udvalget onsdag den 18. marts, hvor vi glæder os til at ud-
dybe vores synspunkter og holdninger til producentansvaret.
I er naturligvis velkomne til at kontakte os, hvis I ønsker yderligere oplysninger.
Med venlig hilsen
Mikkel Brandrup
Direktør