Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
L 112 Bilag 16
Offentligt
2194121_0001.png
Til lovforslag nr.
L 112
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den [27. maj 2020]
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse
(Implementering af affaldsdirektivets minimumskrav til eksisterende udvidede producentansvarsordninger, indførelse af
udvidet producentansvar for emballage og modernisering af indsamling og behandling af elektronikaffald)
[af miljøministeren (Lea Wermelin)]
1. Ændringsforslag
Miljøministeren har stillet 5 ændringsforslag til lovforsla‐
get.
2. Udtalelse fra miljøministeren
Miljøministeren har anmodet om, at følgende udtalelse
fra ministeren optages i betænkningen:
»Miljøministeren har i forbindelse med teknisk gennem‐
gang af lovforslaget og ved besvarelse af udvalgets spørgs‐
mål A på lovforslaget den 13. maj 2020 tilkendegivet, at mi‐
nisteren vil invitere de politiske partier til forhandlinger om
udmøntning af lovforslagets hjemler. Dette for at sikre, at
Folketingets partier inddrages i udmøntningen af ordninger
for udvidet producentansvar.«
3. Indstillinger
<>
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku‐
rin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
Venstres, Danske Folkepartis og Det Konservative Folke‐
partis medlemmer af udvalget bemærker, at det er afgørende
for partiernes støtte til lovforslaget, at miljøministeren med
sin udtalelse til betænkningen har tilkendegivet, at ministe‐
ren vil invitere de politiske partier til forhandlinger om ud‐
møntning af lovforslagets hjemler for at sikre, at Folketin‐
gets partier inddrages i udmøntningen af ordninger for udvi‐
det producentansvar.
<Parti/partier>
<>
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
miljøministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
Efter nr. 16 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 9 s, stk. 2,
ændres »§ 9 q, stk. 3 og 5« til: »§ 9 q,
stk. 4 og 6«.«
[Lovteknisk konsekvensrettelse i overensstemmelse med det
foreslåede under lovforslagets § 1, nr. 14]
2)
Efter nr. 19 indsættes som nye numre:
»02.
I
§ 9 u, stk. 3,
der bliver stk. 4, ændres »efter stk. 2« til:
»efter stk. 3«.
03.
I
§ 9 u, stk. 9,
der bliver stk. 10, ændres »jf. stk. 2« til:
»jf. stk. 3«.
04.
I
§ 9 v, stk. 1,
ændres »jf. dog stk. 3« til: »jf. dog stk.
4«.«
DokumentId
Journalnummer
L 112 - 2019-20 - Bilag 16: 1. udkast til betænkning
2194121_0002.png
2
[Lovtekniske konsekvensrettelser i overensstemmelse med
det foreslåede under lovforslagets § 1, nr. 19 og 20]
3)
Nr. 34
affattes således:
»34.
§ 9 ø, stk. 1, nr. 1,
affattes således:
»1) administrere tildelingsordninger efter § 9 j, stk. 5, § 9
p, stk. 5, § 9 r, stk. 1, § 9 u, stk. 7, og § 9 w, stk. 4,«.«
[Hjemmel til at henlægge kompetencen til at administrere
tildelingsordninger for den nye udvidede producentansvars‐
ordning for emballage til en privat organisation og lovtekni‐
ske konsekvensrettelser]
4)
Nr. 35
affattes således:
»35.
I
§ 9 ø, stk. 1, nr. 2,
indsættes efter »§ 9 l, stk. 1,«: »§ 9
p, stk. 1,«, efter »herunder give en producent eller importør
af elektrisk og elektronisk udstyr,« indsættes: »af emballere‐
de produkter,«, og efter »i form af elektrisk eller elektronisk
udstyr,« indsættes: »emballageaffald,«.«
[Udvidelse af anvendelsesområdet til at omfatte producent‐
ansvar for emballage]
5)
Efter nr. 46 indsættes som nyt nummer:
»05.
I
§ 48, stk. 2,
ændres »§ 9 u, stk. 1 og 2« til: »§ 9 u, stk.
1 og 3«.«
[Lovteknisk konsekvensrettelse i overensstemmelse med det
foreslåede under lovforslagets § 1, nr. 19]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at der foretages en lovteknisk konsekvens‐
rettelse af den gældende miljøbeskyttelseslovs § 9 s, stk. 2,
hvorefter henvisningen til lovens § 9 q, stk. 3 og 5, ændres
til stk. 4 og 6, i overensstemmelse med det foreslåede under
lovforslagets § 1, nr. 14.
Til nr. 2
Det foreslås, at der foretages lovtekniske konsekvensret‐
telser af den gældende miljøbeskyttelseslovs § 9 u, stk. 3 og
9, hvorefter henvisningen til lovens § 9 u, stk. 2, ændres til
stk. 3, i overensstemmelse med det foreslåede under lovfor‐
slagets § 1, nr. 19.
Det foreslås endvidere, at der foretages en lovteknisk
konsekvensrettelse af miljøbeskyttelseslovens § 9 v, stk. 1,
hvorefter henvisningen til bestemmelsens stk. 3 ændres til
stk. 4, i overensstemmelse med det foreslåede under lovfor‐
slagets § 1, nr. 20.
Til nr. 3
Efter den gældende bestemmelse i § 9 ø, stk. 1, nr. 1, kan
miljøministeren henlægge kompetencen til en privat organi‐
sation, jf. stk. 2, til at administrere tildelingsordninger efter
§ 9 j, stk. 4, § 9 r, stk. 1, § 9 u, stk. 6, og § 9 w, stk. 3. Miljø‐
ministeren kan således henlægge en række administrative
opgaver i forbindelse med de udvidede producentansvars‐
ordninger for elektrisk og elektronisk udstyr, batterier og ak‐
kumulatorer samt person- og varebiler til en privat organisa‐
tion.
Ved ændringsforslaget foreslås, at lovforslagets nr. 34
nyaffattes. Ændringsforslaget indebærer, at § 9 ø, stk. 1, nr.
1, affattes således: 1) administrere tildelingsordninger efter
§ 9 j, stk. 5, § 9 p, stk. 5, § 9 r, stk. 1, § 9 u, stk. 7, og § 9 w,
stk. 4.
Den foreslåede nyaffattelse af nr. 1 medfører en udvidel‐
se af anvendelsesområdet for § 9 ø, stk. 1, nr. 1, som inde‐
bærer, at ministeren kan henlægge kompetencen til at admi‐
nistrere tildelingsordninger for den nye udvidede producen‐
tansvarsordning for emballage til en privat organisation, jf.
den under lovforslagets § 1, nr. 12 foreslåede § 9 p, stk. 5.
Endvidere indebærer ændringsforslaget lovteknisk konse‐
kvensrettelse af miljøbeskyttelseslovens § 9 ø, stk. 1, nr. 1,
således at henvisningen i nr. 1 til lovens § 9 j, stk. 4, ændres
til stk. 5, i overensstemmelse med det foreslåede under lov‐
forslagets § 1, nr. 4, henvisningen til lovens § 9 u, stk. 6,
ændres til stk. 7, i overensstemmelsen med det foreslåede
under lovforslagets § 1, nr. 19, og henvisningen til § 9 w,
stk. 3, ændres til stk. 4, i overensstemmelse med det foreslå‐
ede under lovforslagets § 1, nr. 22.
I øvrigt henvises til de specielle bemærkninger til § 1, nr.
34, i lovforslaget som fremsat den 20. februar 2020.
Til nr. 4
Efter den gældende bestemmelse i miljøbeskyttelseslo‐
vens § 9 ø, stk. 1, nr. 2, kan miljøministeren henlægge en
række administrative opgaver i forbindelse med de udvidede
producentansvarsordninger for elektrisk og elektronisk ud‐
styr, batterier og akkumulatorer samt person- og varebiler til
en privat organisation.
Lovforslagets § 1, nr. 35, medfører en udvidelse af an‐
vendelsesområdet for § 9 ø, stk. 1, nr. 2, som indebærer, at
ministeren kan henlægge kompetencen til en privat organi‐
sation til at vurdere, om producenter og importører under
den nye udvidede producentansvarsordning for emballage
opfylder deres tilbagetagningspligt, jf. det under lovforsla‐
gets § 1, nr. 12, foreslåede § 9 p, stk. 1. Den foreslåede ny‐
affattelse af nr. 35 indebærer, at ministeren kan henlægge
kompetencen til samme private organisation til at give en
producent eller importør af emballerede produkter, der ikke
har tilbagetaget det tildelte emballageaffald, pligt til at af‐
hente affaldet fra en anden producent eller importørs modta‐
geplads eller virksomhed el. lign.
I øvrigt henvises til de specielle bemærkninger til § 1, nr.
35, i lovforslaget som fremsat.
Til nr. 5
Det foreslås, at der foretages en lovteknisk konsekvens‐
rettelse af den gældende miljøbeskyttelseslovs § 48, stk. 2,
hvorefter henvisningen til lovens § 9 u, stk. 1 og 2, ændres
til stk. 1 og 3, i overensstemmelse med det foreslåede under
lovforslagets § 1, nr. 19.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. februar 2020 og var til
1. behandling den 24. april 2020. Lovforslaget blev efter 1.
L 112 - 2019-20 - Bilag 16: 1. udkast til betænkning
2194121_0003.png
3
behandling henvist til behandling i Miljø- og Fødevareud‐
valget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <antal> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og miljøministeren sendte den 7. november
2019 dette udkast til udvalget, jf. MOF alm. del – bilag 104.
Den 20. februar 2020 sendte miljøministeren høringssvarene
og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 15 bilag på lovfor‐
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 6 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 3 deputati‐
oner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til lov‐
forslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til miljøministeren til
mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i et åbent sam‐
råd med udvalget den 13. maj 2020.
Miljøministeren har efterfølgende sendt udvalget det tale‐
papir, der dannede grundlag for ministerens besvarelse af
spørgsmålet.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 33 spørgsmål
til miljøministeren til skriftlig besvarelse[, som ministeren
har besvaret. ]
Anders Kronborg (S) Anne Paulin (S) Bjarne Laustsen (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Kasper Roug (S)
nfmd.
Malte Larsen (S) Mette Gjerskov (S) Troels Ravn (S) Zenia Stampe (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Carl Valentin (SF)
Anne Valentina Berthelsen (SF) Signe Munk (SF) Søren Egge Rasmussen (EL) Mai Villadsen (EL) Susanne Zimmer (UFG)
Erling Bonnesen (V) Hans Christian Schmidt (V) Marie Bjerre (V) Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen (V)
Jacob Jensen (V) René Christensen (DF)
fmd.
Bent Bøgsted (DF) Lise Bech (DF) Mette Abildgaard (KF)
Orla Østerby (KF) Peter Seier Christensen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
4