Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
L 111 Bilag 1
Offentligt
2151940_0001.png
Notat
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
vedrørende
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Udvidelse af etableringskortordningen for nyuddannede udlændinge)
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Høringsnotatet angår lovforslag om ændring af udlændingeloven (Udvidelse af
etableringskortordningen for nyuddannede udlændinge). Lovforslaget fremsættes
den 19. februar 2020 og har været sendt i høring i perioden fra den 20. december
2019 til den 17. januar 2020 hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
ACE Denmark Akkrediteringsinstitutionen, Advokatrådet (Advokatsamfundet),
Amnesty International, Bedsteforældre for Asyl, Centralorganisationernes Fælles-
udvalg CFU, Copenhagen Business Academy, Danes Worldwide, Danmarks Biblio-
teksforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp, DFUNK
Dansk
Flygtningehjælp Ungdom, Dansk Kunstnerråd, Dansk Socialrådgiverforening, Dan-
ske Advokater, Danske Erhvervsakademier, Danske Professionshøjskoler, Danske
Studerendes Fællesråd, Danske Universiteter, Den Danske Filmskole, Den Danske
Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, Den Danske Scenekunstskole, Den Ka-
tolske Kirke i Danmark, Det Kongelige Danske Kunstakademi, Billedkunstskoler,
Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, Det Jyske Musikkonservatorium, Det
Rytmiske Musikkonservatorium, DIGNITY
Dansk Institut Mod Tortur, Dokumen-
tations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination, Erhvervsakademi Dania,
Erhvervsakademiet Lillebælt, Erhvervsakademi Midtvest, Erhvervsakademi Nord-
jylland, Erhvervsakademi Sjælland, Erhvervsakademi Sydvest, Erhvervsakademi
Sydøst, Erhvervsakademi Århus, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Finansrådet
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Folkehøjskolernes Forening i Danmark,
Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Færøernes Landsstyre, Naalakkersuisut
(Grønlands Selvstyre), HK/Danmark, Indvandrermedicinsk klinik, Odense Universi-
tetshospital, Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder, Kirkernes
Integrationstjeneste, KL, Knud Vilby (på vegne af Fredsfonden), Kristelig Arbejds-
giverforening, Kvindernes Internationale Liga for Fred og Frihed (Kvindefredsliga-
en), Københavns Byret, Københavns Erhvervsakademi, Landsforeningen Adoption
& Samfund, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Mellemfolkeligt Samvirke,
19. februar 2020
International rekruttering
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Maria Nyvang Nielsen
Sags nr.
2019-17407
Side
1/4
L 111 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra udlændinge- og integrationsministeren
Niels Brock, Plums Fond for fred, økologi og bæredygtighed (tidl. Fredsfonden),
Professionshøjskolernes Rektorkollegium, PROSA
Forbundet af It-professionelle,
PRO-Vest, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Re-
fugees Welcome, Retspolitisk Forening, Retten i Randers, Røde Kors, Rådet for
Etniske Minoriteter, SOS Racisme, Syddansk Musik-konservatorium, Udlændinge-
nævnet, Work-live-stay southern Denmark, Ældresagen, Ægteskab uden grænser,
Aarhus Erhverv/International Community og 3F.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har pr. 3. februar 2020 modtaget svar fra:
Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Universiteter, Finanssektorens Arbejdsgiver-
forening, Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Københavns Erhvervsakademi
og Retspolitisk Forening.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har endvidere modtaget høringssvar fra
Advokatrådet (Advokatsamfundet), Den Katolske Kirke i Danmark, Fagbevægel-
sens Hovedorganisation, Færøernes Landsstyre, Institut for Menneskerettigheder,
KL, Rådet for Etniske Minoriteter, Udlændingenævnet og Ældresagen, der har
oplyst ikke at have bemærkninger til lovforslaget.
Det bemærkes, at præsidenten for Østre Landsret og præsidenten for Vestre
Landsret ikke har ønsket at udtale sig om lovforslaget. Præsidenten for Køben-
havns Byret har oplyst, at byretterne ikke har ønsket at udtale sig om lovforslaget.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar. Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i kur-
siv. Udlændinge- og Integrationsministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af
samtlige synspunkter henvise til høringssvarene, som er sendt til Folketingets
Udvalg for Udlændinge og Integration.
2. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
anser det for helt oplagt at gøre mere for at få
kvalificerede udlændinge, der har taget en uddannelse i Danmark, til at komme
ind på det danske arbejdsmarked, hvorfor DA støtter forslaget om at udvide etab-
leringskortordningen for nyuddannede udlændinge fra lande uden for EU.
Danske Universiteter
oplyser, at de har modtaget svar fra Københavns Universi-
tet, Aarhus Universitet, Roskilde Universitet og Aalborg Universitet, der alle med-
deler, at de er positive over for de foreslåede ændringer.
Københavns Universitet (KU)
ser positivt på udvidelsen af etableringskortordnin-
gen, herunder at etableringskortet fremadrettet skal kunne forlænges med yderli-
gere et år, hvilket giver etableringskortindehavere mulighed for et samlet ophold
på op til tre år i Danmark.
Foreningen af Udlændingeretsadvokater (FAU)
finder, at lovforslaget er godt, da
det vil bevirke, at Danmark kan få større glæde af dem, som har uddannet sig i her
i landet. Det er også er vigtigt, at studerende, der har afsluttet en professionsba-
chelor, får samme muligheder som personer, der har afsluttet en kandidatgrad.
Side
2/4
L 111 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra udlændinge- og integrationsministeren
Retspolitisk Forening
oplyser, at udvidelsen fra kandidat- og ph.d.-uddannelse til
dansk bachelor- eller professionsbachelor samt perioden, hvori ansøgningen om
etableringskort kan indgives fra 6 måneder til 1 år, synes udmærket.
Finanssektorens Arbejdsgiverforening
roser udvidelsen etableringskortordnin-
gen, da det vil medføre, at det bliver nemmere for virksomhederne at tiltrække og
fastholde kvalificeret arbejdskraft. I forlængelse heraf bemærkes, at man under
afsnit 3 i lovforslaget bør præcisere, at udvidelse af etableringskortordningen for
nyuddannede udlændinge må forventes at bidrage til en forøgelse af arbejdsud-
buddet, selvom det ikke er muligt at kvantificere størrelsen heraf, jf. faktaarket
”Virkning af FL20 på arbejdsudbud og offentlig forbrugsvækst”.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har noteret sig de generelle tilkendegivel-
ser. Ministeriet har noteret sig
FA’s
bemærkning om, at lovforslaget må forventes
at bidrag til en forøgelse af arbejdsudbuddet, men har ikke fundet anledning til at
indføre dette i lovforslaget.
3. Forlængelse af etableringskortet
Københavns Universitet (KU)
bemærker, at det vil medføre usikkerhed hos mål-
gruppen af etableringskortordningen, hvis ansøger ikke ud fra objektive betingel-
ser kan vurdere, om en ansøgning om forlængelse af et etableringskort vil blive
godkendt.
KU
foreslår i forlængelse heraf, at kravene til forlængelse af et etable-
ringskort genovervejes, herunder at betingelserne for at forlænge et etablerings-
kort bliver tydeligere anført for at sikre, at muligheden for at forlænge et etable-
ringskort bliver attraktiv for målgruppen.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at det af aftale mel-
lem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alterna-
tivet om finansloven for 2020 fremgår, at der er enighed om, at der indføres en
mulighed for at forlænge etableringskortet med et ekstra år for udlændinge, som
er ansat i en stilling, der er relevant i forhold til den afsluttede uddannelse, samt at
det er Styrelsen for International Rekruttering og Integration, der i hvert enkelt
tilfælde vil skulle tage konkret stilling til muligheden for forlængelse.
4. Forslag om yderligere udvidelse af gruppen, der kan opnå etableringsophold
Københavns Erhvervsakademi (KEA)
opfatter det som et meget positivt tiltag, at
både bachelor og professionsbachelor indføjes i § 9 a (muligheden for at opnå et
etableringsophold).
KEA
opfordrer til, at også erhvervsakademigraden tilføjes i § 9
a (muligheden for at opnå etableringsophold), og dermed sidestilles med de øvri-
ge anerkendte videregående uddannelsesgrader i Danmark og europæisk sam-
menhæng, jf. the framework of qualifications for the European Higher Education
Area.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at det af aftale mel-
lem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alterna-
tivet om finansloven for 2020 fremgår, at der er enighed om at udvide etable-
Side
3/4
L 111 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra udlændinge- og integrationsministeren
2151940_0004.png
ringskortordningen, således at målgruppen, der kan anvende etableringskortord-
ningen, udvides til også at omfatte udlændinge, der har afsluttet en bachelor- eller
en professionsbachelor.
5. Selvforsørgelseskravet for udlændinge med et etableringskort
Københavns Universitet (KU)
bemærker, at de vurderer, at hvis etableringskortet
skal blive en succes med mange ansøgere, vil det kræve, at det nuværende selv-
forsørgelseskrav tilpasses målgruppen og bliver fuldt gennemskueligt.
KU
bemær-
ker videre, at det er deres hidtidige erfaring med etableringskortordningen, at
målgruppen har svært ved at opfylde selvforsørgelseskravet med det fastsatte
beløb på en bankkonto, hvis ikke der foreligger et job eller jobtilbud, der kan er-
statte beløbskravet på en bankkonto.
KU
mener, at hvis selvforsørgelseskravet
sænkes, vil etableringskortordningen blive mere attraktiv for målgruppen.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at der i dag i forhold
til visse ansøgninger om opholdstilladelse på erhvervs- og studieområdet kræves
dokumentation for selvforsørgelse. Det gælder bl.a. for etableringskortet. Der
stilles forskellige krav til dokumentation for selvforsørgelse afhængig af, hvilken
type opholdstilladelse der er tale om.
KU’s be ærk i ger er oteret e har ikke
givet anledning til at ændre lovforslaget, da en ændring af selvforsørgelseskravet
både generelt og specifikt for etableringskortet
ligger uden for rammerne af
lovforslaget, der udmønter den del af aftale om finansloven for 2020, der omhand-
ler udvidelse af etableringskortordningen.
Side
4/4