NOTAT
10. januar 2020
Høringsnotat vedrørende lovforslag i kontrolpakken
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at gøre det muligt at gribe effektivt ind over-
for økonomisk svindel og skatteunddragelse og fremme et ansvarligt er-
hvervsliv. Lovforslaget gør det muligt at sætte hurtigere og mere målrettet
ind over for økonomisk svindel gennem en styrket kontrol på selskabs- og
regnskabsområderne og derved også understøtte Skatteforvaltningens ind-
sats mod skatteunddragelse.
Samtidig styrker lovforslaget kravene til revisor som offentlighedens til-
lidsrepræsentant, herunder ved at gøre det muligt at indbringe revisor for
Revisornævnet for overtrædelse af hvidvaskloven.
Lovforslaget skal endvidere gøre det lettere for foreninger at håndtere ad-
ministrative opgaver ved at indføre mulighed for, at de kan registrere re-
præsentanter og tegningsregel i Det Centrale Virksomhedsregister (CVR),
så repræsentanterne får mulighed for at bruge privat NemID, når de handler
på vegne af foreningen.
Endelig blev det i forbindelse med vedtagelsen af finansloven for 2020 be-
sluttet at styrke Erhvervsstyrelsens hvidvasktilsyn og samtidig indføre en
gebyrordning for tilsynet med godkendte revisorer og godkendte ejen-
domsmæglere. Lovforslaget skaber grundlag for at kunne opkræve dette
gebyr
Hovedparten af lovforslaget har været sendt i høring den 26. november
2019 med høringsfrist den 30. december 2019 til i alt 101 organisationer,
foreninger m.v. Der er modtaget 17 høringssvar, hvoraf 10 har haft kon-
krete bemærkninger til lovforslaget.
I høringsperioden blev det i forbindelse med vedtagelsen af finansloven for
2020 besluttet at styrke Erhvervsstyrelsens hvidvasktilsyn samt indføre ge-
byrer for hvidvasktilsyn med godkendte revisorer og ejendomsmæglere.
Det har medført forslag til ændringer til revisorloven og lov om formidling
af fast ejendom m.v. Forslaget hertil er sendt i høring den 13. december
2019 med frist for høringssvar den 6. januar 2020 til i alt 18 organisationer,
foreninger m.v. Der er modtaget 2 høringssvar, hvoraf begge haft konkrete
bemærkninger til dette forslag.
De generelle bemærkninger til lovforslaget gennemgås og kommenteres
nedenfor i afsnit 2. De væsentligste konkrete bemærkninger til de enkelte