Erhvervsudvalget 2019-20, Erhvervsudvalget 2019-20, Erhvervsudvalget 2019-20
L 110 , L 110 A , L 110 B
Offentligt
2160001_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
9. marts 2020
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 7 ad L 110 stillet af udvalget den 28. februar
2020 efter ønske fra Mona Juul (KF).
Spørgsmål:
Mener ministeren der er fundet en rimelig balance i forhold til lovforsla-
gets nye initiativer, sådan at skærpede initiativer er målrettet virksomhe-
der, hvor risiko for grove fejl og snyd er størst, uden at ramme ordentlige
regelefterlevende virksomheder med øgede byrder og omkostninger?
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Svar:
Jeg mener, at de er fundet en rimelig balance med forslaget. For at undgå
unødvendige byrder for lovlydige virksomheder bygger lovforslaget som
hovedregel på princippet om data- og risikobaseret kontrol af udvalgte
virksomheder, hvilket vil sige, at der udføres kontrol, hvis der er konkrete
indikationer på, at der er tale om væsentlige lovovertrædelser.
Hensynet til ikke at påføre lovlydige virksomheder urimelige byrder kom-
mer også til udtryk ved, at selvom lovforslaget på en række områder styrker
kontrollen og indfører en række nye kontrolbeføjelser, så er de samlede
administrative byrder som følge af lovforslaget vurderet til at ligge under
4 mio. kr. årligt.
En undtagelse fra kontrol basseret på indikationer på lovovertrædelser, er
den systematisk digital forhåndskontrol af åbenlyse fejl og mangler i op-
lysninger ved indberetning af regnskaber eller ved anmeldelse af selskaber.
Denne kontrol omfatter alle og har til formål at hjælpe virksomhederne
med at undgå ulovlige forhold i indberetninger og registreringer. Den giver
således myndigheder og private større sikkerhed for, at de grundlæggende
oplysninger om virksomheder ikke indeholder objektivt konstaterbare fejl
og mangler og opfylder lovkravene. Som Danske Rederier har anført i de-
res høringssvar, er kvalitet i regnskabs- og selskabsdata og informative
regnskaber et centralt element for at sikre gnidningsfri samhandel i et ef-
fektivt erhvervsliv. Den digitale forhåndskontrol kommer således også de
ordentlige, regelefterlevende virksomheder til gode, idet den understøtter,
at markedet generelt kan være præget af tillid regnskabsoplysninger i det
centrale virksomhedsregister.
Jeg mener derfor, at der med lovforslaget er fundet en rimelig balance.
L 110a - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvilke beføjelser og sanktionsmuligheder myndighederne har, baseret på en risikovurdering af, om den enkelte virksomhed kan henføres til lav-, mellem- eller højrisiko i forhold til skattesnyd, hvidvask etc. til erhvervsministeren
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2