Til lovforslag nr.
L 110
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 23. april 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven, selskabsloven, lov om visse
erhvervsdrivende virksomheder, revisorloven og forskellige andre love
(Kontrolpakken og gebyrfinansiering af hvidvasktilsyn)
[af erhvervsministeren (Simon Kollerup)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 31 ændringsforslag til lov‐
forslaget, herunder om deling af lovforslaget.
2. Udtalelse fra erhvervsministeren
Erhvervsministeren har anmodet om, at følgende udtalel‐
se fra ministeren optages i betænkningen:
»Forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven, selska‐
bsloven, lov om visse erhvervsdrivende virksomheder, revi‐
sorloven og forskellige andre love (Kontrolpakken og ge‐
byrfinansiering af hvidvasktilsyn) blev fremsat den 5. febru‐
ar 2020.
Med finansloven 2020 blev det vedtaget, at Erhvervssty‐
relsens hvidvasktilsyn med godkendte revisorer og godkend‐
te ejendomsmæglere skal gebyrfinansieres fra og med 2020.
Lovforslaget indfører hjemmel hertil fra 2021.
Af pkt. 4 og 5 i lovforslagets almindelige bemærkninger
samt i de specielle bemærkninger til forslagets § 4, nr. 16,
og § 7 fremgår størrelsen af gebyrerne for godkendte reviso‐
rer henholdsvis godkendte ejendomsmæglere.
Denne udtalelse redegør for baggrunden for revidering af
beregning for gebyrerne og erstatter de steder i lovforslaget,
hvor størrelsen af gebyrerne fremgår, herunder hvilke udgif‐
ter gebyret dækker.
For at sikre en ensretning af finansieringen af hvidvask‐
tilsynet med de øvrige sektorområder (advokater, spiludby‐
dere og finansielle virksomheder), foreslår jeg, at gebyret,
der opkræves hos godkendte revisorer henholdsvis godkend‐
te ejendomsmæglere dækker samtlige udgifter til hvidvask‐
tilsynet og ikke alene udgifterne forbundet med selve til‐
synsaktiviteten. De nye beregninger indeholder således ud‐
gifter til bl.a. vejledningsindsats, undervisning, internatio‐
nalt arbejde m.v.
Der er tale om et omkostningsbestemt gebyr for hvid‐
vasktilsynet med godkendte revisorer og godkendte ejen‐
domsmæglere, der kan reguleres efter pris- og lønudviklin‐
gen.
Hvidvasktilsynet med revisorer og revisionsvirksomhe‐
der, der er godkendt efter revisorloven, forventes fra 2021 at
medføre en årlig omkostning på ca. 8,5 mio. kr. Gebyret be‐
regnes på grundlag af antallet af revisorer, der er tilknyttet
en godkendt revisionsvirksomhed pr. 1. januar i kontrolåret.
Primo januar 2020 er ca. 3.400 godkendte revisorer tilknyt‐
tet en revisionsvirksomhed, der er registreret i registeret
over godkendte revisorer og revisionsvirksomheder. Det
estimeres, at 400 revisorer er tilknyttet en revisionsvirksom‐
hed, der alene har til formål at eje ejerandele i andre god‐
kendte revisionsvirksomheder. Gebyret for hvidvasktilsynet
i 2021 forventes derfor at udgøre ca. 2.840 kr. pr. revisor.
Hvidvasktilsynet med ejendomsmæglere og ejendoms‐
mæglervirksomheder forventes fra 2021 at medføre en årlig
omkostning på ca. 3,3 mio. kr. Gebyret beregnes på grund‐
lag af antallet af ejendomsmæglere, der er optaget i Ejen‐
domsmæglerregisteret pr. 1. januar i kontrolåret. Pr. decem‐
ber 2019 er ca. 3.500 ejendomsmæglere registreret i Er‐
hvervsstyrelsens Ejendomsmæglerregister. Gebyret for
hvidvasktilsynet i 2021 forventes derfor at udgøre ca. 930
kr. pr. ejendomsmægler. Der er i forbindelse med den nye
beregning af hvidvaskgebyret for ejendomsmæglere foreta‐
get en beregningsteknisk korrektion, som følge af at andelen
af tilsynsbesøg i ejendomsbranchen er blevet konsolideret.«
3. Indstillinger
Udvalget
vil stemme for det stillede ændringsforslag om
deling af lovforslaget.
AX024494