Erhvervsudvalget 2019-20
L 109
Offentligt
2159325_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
6. marts 2020
Besvarelse af spørgsmål 5 ad L 109 stillet af udvalget den 25. februar
2020 efter ønske fra Victoria Velasquez (EL).
Spørgsmål:
Ministeren bedes oplyse, om danske myndigheder efter implementeringen
af PEPP-forordningen har nogen mulighed for at forbyde en europæisk
pensionsudbyder at operere i Danmark f.eks. ved at trække virksomhedens
tilladelse tilbage, hvis Den Europæiske Tilsynsmyndighed for Forsikrings-
og Arbejdsmarkedspensionsordninger (EIOPA) har udstedt en tilladelse på
grundlag af et fælles regelsæt.
Svar:
Der er i forordningen om et paneuropæisk personligt pensionsprodukt
(PEPP-produkt) fastsat regler for tilsynet med udbydere og distributører
m.v. af PEPP-produkter. Parallelt hermed fører de kompetente myndighe-
der tilsyn i overensstemmelse med de relevante sektorspecifikke tilsyns-
regler, der allerede gælder, f.eks. Solvens II-reglerne på forsikringsområ-
det.
Ifølge artikel 63 i PEPP-forordningen vil de nationale kompetente myndig-
heder under visse betingelser kunne forbyde eller begrænse markedsføring
eller distribution af et PEPP-produkt i eller fra sin medlemsstat. En af be-
tingelserne er bl.a., hvis et PEPP-produkt giver betydelig bekymring for
beskyttelse af pensionsopsparerens interesser. Det foreslås med L109, at
Finanstilsynet udpeges som den kompetente myndighed i Danmark, og det
vil derfor være Finanstilsynet, der vurderer, om betingelserne er opfyldt for
at begrænse eller forbyde distribution eller markedsføring af et PEPP-pro-
dukt i Danmark, herunder også fra udenlandske udbydere.
Dermed kan Finanstilsynet, når betingelserne er opfyldt, forhindre en uden-
landsk aktør i at markedsføre og distribuere sit PEPP-produkt i Danmark,
også selv om hjemlandet ikke har tilbagekaldt selskabets tilladelse til at
udbyde PEPP-produktet.
Indgreb i forhold til udenlandske udbydere vil forudsætte involvering af
EIOPA (Den Europæiske Tilsynsmyndighed for Forsikrings- og Arbejds-
markedspensionsordninger) og udenlandske tilsynsmyndigheder.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 109 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm., om danske myndigheder efter implementeringen af PEPP-forordningen har nogen mulighed for at forbyde en europæisk pensionsudbyder at operere i Danmark, til erhvervsministeren
2/2
Herudover har EIOPA også beføjelse til i visse situationer midlertidigt at
forbyde eller begrænse markedsføring, distribution eller salg af et PEPP-
produkt. Dette forudsætter, at der er anledning til alvorlige betænkeligheder
vedrørende PEPP-opsparerens beskyttelse.
I forhold til at tilbagekalde selve PEPP-tilladelsen kan det som udgangs-
punkt kun ske via den nationale kompetente myndighed, der har givet til-
ladelsen, dvs. i udbyderens hjemland, ligesom det normalt vil forudsætte
involvering af EIOPA (Den Europæiske Tilsynsmyndighed for Forsik-
rings- og Arbejdsmarkedspensionsordninger).
For eksempel vil Finanstilsynet kunne tilbagekalde tilladelsen for danske
PEPP-udbydere, som har fået tildelt deres PEPP-tilladelse fra Finanstilsy-
net. Det kan fx ske, hvis en PEPP-udbyder gør sig skyldig i alvorlige eller
systematiske overtrædelser af forordningen, eller ikke længere opfylder de
betingelser, som tilladelsen blev givet på baggrund af.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup