Erhvervsudvalget 2019-20
L 109
Offentligt
2159351_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
6. marts 2020
Besvarelse af spørgsmål 14 ad L 109 stillet af udvalget den 28. februar
2020 efter ønske fra Mona Juul (K).
Spørgsmål:
Vil ministeren give en uddybende redegørelse for, hvornår der ifølge lov-
forslaget vil være tale om ”kritisk eller vigtig” outsourcing, og hvordan
dette vil blive præciseret i den efterfølgende bekendtgørelse og vejlednin-
ger?
Svar:
De nye outsourcingregler ventes at blive udmøntet i to bekendtgørelser, én
for kreditinstitutter m. fl. og én for forsikringsselskaber, Arbejdsmarkedets
Tillægspension og Lønmodtagernes Dyrtidsfond.
For den bekendtgørelse, der skal gælde for kreditinstitutter m.fl., baserer
begrebet ”kritisk eller vigtig” outsourcing sig på EBA’s
retningslinjer for
outsourcing.
Det vil bero på en konkret vurdering, om den outsourcede proces, tjeneste-
ydelse eller aktivitet
udgør ”kritisk eller vigtig” outsourcing. Reglerne i be-
kendtgørelsen om outsourcing for kreditinstitutter m.fl. bliver dog mere de-
taljerede i sin udformning end de gældende regler. Der er i det udkast til
bekendtgørelse, der aktuelt er i høring, lagt op til, at det i reglerne vil blive
fastlagt,
at outsourcing skal anses for ”kritisk eller vigtig”, hvis en fejl eller
mangel ved dens udførelse væsentligt vil forringe virksomhedens mulighed
for at overholde betingelserne i sin tilladelse, virksomhedens finansielle re-
sultater eller virksomhedens muligheder for på et forsvarligt grundlag at
yde tjenesteydelser og udøve sine aktiviteter. Det forventes også uddybet i
bekendtgørelsen, at outsourcing af tilladelsespligtige aktiviteter og opera-
tionelle opgaver i interne
kontrolfunktioner altid skal anses for være ”kri-
tisk eller vigtig” outsourcing.
I den efterfølgende vejledning vil det i øvrigt blive yderligere præciseret,
hvordan ”kritisk eller vigtig” outsourcing i praksis skal afgrænses. Den
præcise afgrænsning vil imidlertid i et vist omfang skulle udvikle sig på
baggrund af praksis.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 109 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om, hvornår der ifølge lovforslaget vil være tale om kritisk eller vigtig outsourcing, til erhvervsministeren
2/2
Bekendtgørelsen for forsikringsselskaber indebærer ingen ændringer for de
større, såkaldte gruppe 1-forsikringsselskaber. Gruppe 1-forsikringsselska-
ber er i dag direkte reguleret af Solvens II-forordningen (Kommissionens
delegerede forordning (EU) 2015/35 af 10. oktober 2014). For de små så-
kaldte gruppe 2-forsikringsselskaber, Arbejdsmarkedets Tillægspension og
Lønmodtagernes Dyrtidsfond vil de nye regler afspejle de regler, der alle-
rede i dag gælder for gruppe 1-forsikringsselskaberne. Hensynet er at sikre
et ensartet regelsæt og et ensartet beskyttelsesniveau.
Det vil også for forsikringsselskaber bero på en konkret vurdering, hvorvidt
en outsourcet funktion eller aktivitet anses
for at være ”kritisk eller vigtig”
for forsikringsselskaber. Vurderingen foretages i udgangspunktet af virk-
somheden.
I bemærkningerne til lovforslaget anføres det fx, at virksomhederne skal
vurdere, om funktionen eller aktiviteten er vigtig for selskabets drift, såle-
des at virksomheden ikke ville kunne tilbyde forsikringstagerne og med-
lemmerne sin service uden denne funktion eller aktivitet. Der anføres lige-
ledes i bemærkningerne til lovforslaget en række eksempler på ”kritisk el-
ler vigtig” outsourcing
for fx et gruppe 2-forsikringsselskab, herunder out-
sourcing af produktudvikling, fastsættelse af forsikringsbetingelser og tari-
fering, diskretionær porteføljepleje, skadesbehandling, it-drift og sikker-
hed, regnskabs-/solvensopgørelser, databehandling og -opbevaring og out-
sourcing af nøglefunktioner.
Det anføres endelig i bemærkningerne til lovforslaget, at fx investeringer i
investeringsforeninger, rådgivning, der ikke relaterer sig til forsikringsak-
tiviteter, herunder juridisk rådgivning, personaleoplæring, køb af markeds-
information og HR-ydelser, herunder rekruttering af medarbejdere m.v., al-
mindeligvis ikke vil udgøre ”kritisk eller vigtig” outsourcing.
Den nærmere afgrænsning af ”kritisk eller vigtig” outsourcing og øvrig
outsourcing for forsikringsselskaber vil herudover blive fastlagt igennem
praksis.
Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af spørgsmål 15 ad L 109.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup