Erhvervsudvalget 2019-20
L 109
Offentligt
2159358_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
6. marts 2020
Besvarelse af spørgsmål 11 ad L 109 stillet af udvalget den 28. februar
2020 efter ønske fra Mona Juul (K).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for, efter hvilken anden lovgivning investe-
ringsforvaltningsselskaber i forvejen er undergivet regulering i forhold til
outsourcing, og begrunde hvorfor ministeren finder det nødvendig også at
omfatte disse selskaber af de i lovforslaget foreslåede regler om outsour-
cing med den konsekvens, at investeringsforvaltningsselskaber herefter
skal efterleve op til tre forskellige regelsæt i forhold til outsourcing. Her-
under bedes oplyst, om der er tale om en overimplementering af PEPP-
forordningen.
Svar:
Outsourcing af forskellige aktiviteter i et investeringsforvaltningsselskab
vil være underlagt forskellige regelsæt afhængigt af, hvilke aktiviteter, in-
vesteringsforvaltningsselskabet har valgt at udøve. Det afspejler strukturen
i den bagvedliggende EU-regulering.
Den enkelte aktivitet, der outsources, vil imidlertid kun være underlagt ét
regelsæt. For eksempel vil et investeringsforvaltningsselskab, der outsour-
cer en aktivitet i sin administration af en investeringsforening, være under-
lagt reglerne i lov om investeringsforeninger m.v.
Investeringsforvaltningsselskaber kan administrere danske UCITS (Under-
takings for Collective Investment in Transferable Securities).
Danske
UCITS er investeringsforeninger, SIKAV’er (selskaber for investering
med kapital, der er variabel) og værdipapirfonde. Herudover kan et inve-
steringsforvaltningsselskab også vælge at få tilladelse som forvalter af al-
ternative investeringsfonde (FAIF).
Investeringsforvaltningsselskaber, der ikke har tilladelse som forvalter af
alternative investeringsfonde (FAIF), vil være omfattet af de regler om out-
sourcing (delegation), der følger af UCITS-direktivet, og som er implemen-
teret i §§ 48 og 64-66 i lov om investeringsforeninger m.v., og §§ 102-105
i lov om finansiel virksomhed.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 109 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om, i hvilke situationer investeringsforvaltningsselskaberne skal anvende de forskellige reguleringer for outsourcing, til erhvervsministeren
2/2
Investeringsforvaltningsselskaber, der har valgt også at få tilladelse som
forvalter af alternative investeringsfonde (FAIF), er omfattet af de gene-
relle regler om delegation (outsourcing) i §§ 38-44 i FAIF-loven, hvis det
delegerede forhold vedrører de forvaltede alternative investeringsfonde.
Investeringsforvaltningsselskaber vil herudover blive omfattet af reglerne
om outsourcing i den foreslåede § 72 a i lov om finansiel virksomhed.
Hovedindholdet i § 72 a i lov om finansiel virksomhed vil, som det også
allerede er tilfældet i dag, blive udmøntet i en bekendtgørelse. Regulerin-
gen i bekendtgørelsen forventes at regulere den outsourcing for de omfat-
tede virksomheder, der ikke er reguleret af andre regler på det finansielle
område.
Jeg mener, det er hensigtsmæssigt at fastholde det nuværende beskyttelses-
niveau for investorer m.v. Derfor foreslås det med lovforslaget at videre-
føre den gældende retstilstand, således at investeringsforvaltningsselska-
bers outsourcing, der ikke er reguleret andetsteds, fortsat reguleres efter de
samme regler for outsourcing, som gælder for de fleste andre finansielle
virksomheder.
Det er i øvrigt vurderingen, at investeringsforvaltningsselskaber kun i be-
grænset omfang outsourcer opgaver, der vil falde ind under den bekendt-
gørelse, der vil udstedt med hjemmel i § 72 a. Byrderne for selskaberne ved
at fastholde det nuværende beskyttelsesniveau vurderes derfor at være me-
get beskedne.
Den foreslåede regulering af outsourcing er ikke relateret til PEPP-forord-
ningen, men er afledt af retningslinjer for outsourcing, der er udstedt af
EBA (European Banking Authority).
Med venlig hilsen
Simon Kollerup