Iben Lund-Rasmussen (EM-DEP)
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
AppServerName:
Iben Lund-Rasmussen (EM-DEP)
17. februar 2020 14:56
Iben Lund-Rasmussen (EM-DEP)
VS: DAFINA høringssvar vedrørende L109 - forslag til lov om ændring af lov om
finansiel virksomhed mv. (mht. afgiftsbetaling til KFST og FOB)
esdh-evm-dep
Fra:
Michael Camphausen
Sendt:
12. februar 2020 12:24
Til:
Cc:
Emne:
VS: DAFINA høringssvar vedrørende L109 - forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed mv.
(mht. afgiftsbetaling til KFST og FOB)
Hermed fremsendes supplerende høringssvar af dags dato på vegne af Dansk Fintech Alliance
(DAFINA), jf. nærmere nedenfor. Høringssvaret er alene via denne mail fremsendt til KFST, cc FT (vi
hører gerne, om høringssvaret / denne mail også skal sendes direkte til departementet og/eller
erhvervsudvalget). Det er således afstemt med departementet og KFST, at DAFINA kan eftersende
nærværende høringssvar specifikt vedrørende spørgsmålet om indførsel i betalingsloven af
afgiftsbetaling til KFST og FOB, idet netop denne del af samlelovforslaget ved en fejl ikke blev sendt i
høring til DAFINA. Vi takker på denne vis for muligheden for at afgive dette supplerende høringssvar,
hvor vi således sammenfattende
opfordrer
til, at:
Lovforslagets § 4 (ændring af lov om betalinger) nr. 6 vedrørende betalingslovens § 148
ændres, således at bestemmelsen i stk. 1, nr. 1, alene omfatter betalingsinstitutter omfattet
af bilag 1, nr. 1-6, i betalingsloven (dvs. udbydere af betalingsinitieringstjenester, PISP,
udgår - alternativt at der fastsættes et mindre grundbeløb for udbydere af
betalingsinitieringstjenester, PISP, i forhold til øvrige betalingsinstitutter), og således at
bestemmelsens stk. 1, nr. 6, udgår (dvs. udbydere af kontooplysningstjenester, AISP,
udgår).
Vores opfordring er nærmere begrundet i følgende forhold:
Det anføres i lovforslaget (og også i det forudgående høringsudkast og høringsbrev), at den
omhandlede omlægning fra gebyrfinansiering til afgiftsfinansiering af KFST's og FOB's tilsyn efter
betalingsloven er omkostningsneutral for betalingsvirksomhederne omfattet af betalingsloven. Dette er
ikke korrekt, idet en række betalingsvirksomheder, herunder især PISP og AISP (dvs. de nye
tredjepartsudbydere i medfør af PSD2), ikke er omfattet af den nugældende gebyrfinansieringsmodel
for udstedere af betalingsinstrumenter (dvs. især pengeinstitutterne). For disse andre
betalingsvirksomheder, især PISP og AISP, vil der reelt være tale om en betydelig ekstra
afgiftsbetaling til tilsynsmyndighederne, der således kommer oven i virksomhedernes nuværende
afgiftsbetaling til FT.
I denne forbindelse bør det erindres, at netop PISP og AISP er kendetegnet ved, at de ikke er
egentlige betalingsudbydere, idet de ikke gennemfører eller modtager betalinger og således ikke
holder kundernes midler, heller ikke midlertidigt. Det er netop derfor, at disse nye PSD2 udbydere
betegnes tredjepartsudbydere. De udsteder som nævnt heller ikke betalingsinstrumenter.
En PISP er således ikke at sammenligne med (øvrige) betalingsinstitutter (eller e-pengeinstitutter eller
betalingsudbydere med begrænset tilladelse), hvilket andet lige bør afspejle sig i
tilsynsfinansieringsmodellerne (både efter betalingsloven og efter lov om finansiel virksomhed, dvs.
både mht. finansiering af KFST's / FOB's tilsyn og mht. finansiering af FT's tilsyn). En PISP's
1