Kulturudvalget 2019-20
L 108
Offentligt
2185594_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
4. maj 2020
Folketingets Kulturudvalg har den 28. april 2020, efter ønske fra Søren Søndergaard
(EL), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 6, som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Mener ministeren, at der skal være andre retningslinjer for reklamering på
videodelingsplatforme end de nuværende for radio, fjernsyn og on demand audiovisuelle
medietjenester?
Svar:
Udbydere af videodelingsplatformstjenester er i modsætning til udbydere af radio,
fjernsyn og on demand audiovisuelle medietjenester bl.a. kendetegnet ved ikke at have
noget redaktionelt ansvar. Det har betydning for hvilke regler, der kan fastsættes for
sådanne tjenester.
Dette er afspejlet i ændringen af AVMS-direktivet (direktiv (EU) 2018/1808 af 14.
november 2018 om ændring af direktiv 2010/13/EU om samordning af visse love og
administrative bestemmelser i medlemsstaterne om udbud af audiovisuelle
medietjenester (direktiv om audiovisuelle medietjenester) i betragtning af de ændrede
markedsforhold). Ændringsdirektivet udvider således ikke direktivets minimumsregler
for fjernsyn og on demand audiovisuelle medietjenester til at omfatte
videodelingsplatformstjenester, men indfører i stedet særskilte regler for
videodelingsplatformstjenester.
I forhold til reglerne for reklamer m.v. på videodelingsplatforme sondres der i
ændringsdirektivet mellem reklamer m.v., der markedsføres, sælges eller tilrettelægges
af udbydere af videodelingsplatforme, og reklamer mv. i indhold, som uploades af
brugere af platformen, og som udbyderen således alene har begrænset kontrol over.
Dok. nr. 20/01763-9
L 108 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om andre retningslinjer for reklamering på videodelingsplatforme end de nuværende for radio, fjernsyn og on demand-audiovisuelle medietjenester, til kulturministeren
Det skal dog bemærkes, at der vil kunne forekomme tilfælde, hvor eksempelvis en
udbyder af en selvstændig on demand audiovisuel medietjeneste på en
videodelingsplatform såsom YouTube vil skulle overholde reglerne for on demand
audiovisuelle medietjenester i det land, hvor udbyderen efter direktivets regler anses
for etableret.
Direktivets regulering af videodelingsplatformstjenester foreslås gennemført med
lovforslaget i dansk lovgivning.
Joy Mogensen
Side 2