Uddannelses- og Forskningsudvalget 2019-20
L 107 Bilag 8
Offentligt
2188327_0001.png
Til lovforslag nr.
L 107
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Uddannelses- og Forskningsudvalget den 12. maj 2020
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af SU-loven, lov om statens
voksenuddannelsesstøtte, lov om befordringsrabat til studerende ved
videregående uddannelser og lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i
ungdomsuddannelser m.v.
(SU til adgangskurser på institutioner for erhvervsrettet uddannelse, indfrielse af tidligere studielån ved optagelse af nyt
studielån, udlandsstipendium til ikke-trindelte uddannelser på kandidatniveau, hjemmel til at fastsætte regler om fælles
dataansvar m.v.)
[af uddannelses- og forskningsministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Uddannelses- og forskningsministeren har stillet 9 æn‐
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku‐
rin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4. Præcisering fra Uddannelses- og forskningsministeren
Uddannelses- og forskningsministeren har anmodet om,
at der medtages følgende præciseringer til lovforslagets al‐
mindelige bemærkninger afsnit 2.4.2 og de specielle be‐
mærkninger til lovforslagets § 1, nr. 11:
»Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, afsnit
2.4.2., samt bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 11, at
der ikke har været den nødvendige hjemmel i SU-loven til
den hidtidige praksis, hvorefter tilbagebetalingen af SU-lån
under ordinær opkrævning sættes i bero, når låntagerne på‐
begynder en ny uddannelsesperiode, også selvom låntageren
ikke optager lån i den nye uddannelsesperiode, samt at den
hidtidige praksis med sammenlægning af lån og berostillelse
under uddannelsesperioder har medført, at dele af visse lån
og tilskrevne renter vil være forældede i henhold til foræl‐
delseslovens bestemmelser. Endvidere fremgår det, at Ud‐
dannelses- og Forskningsministeriet har iværksat en nærme‐
re afklaring heraf.
I forbindelse med ministeriets nærmere afklaring af
spørgsmålet om forældelse i relation til den hidtidige admi‐
nistration af tilbagebetalingen af SU-lån har ministeriet på
ny gennemgået regelgrundlaget for SU-låneordningen og
grundlaget herfor. Det bemærkes, at reglerne med mindre
sproglige justeringer er en videreførelse af regler og praksis
tilbage fra 1980’erne.
Det fremgår af SU-bekendtgørelsens § 61, stk. 1 og 3,
sammenholdt med SU-lovens § 35, stk. 1 og 3, at tilbagebe‐
talingen af SU-lån skal påbegyndes den 1. januar i kalender‐
året 1 år efter udløbet af det støtteår, hvor uddannelsesperio‐
den er ophørt. Uddannelsesperioden er defineret som det
tidsrum, hvor en uddannelsessøgende er indskrevet på og
gennemgår en uddannelse, der giver ret til SU, en erhvervs‐
DokumentId
Journalnummer
L 107 - 2019-20 - Bilag 8: Udkast til betænkning
2188327_0002.png
2
uddannelse eller en elev-/lærlingeuddannelse, der ikke giver
ret til SU, eller et ph.d.-studium, hvor den uddannelsessø‐
gende ikke modtager løn.
På baggrund af en fornyet vurdering af bestemmelsernes
ordlyd sammenholdt med grundlaget for bestemmelserne,
herunder de tidligere formuleringer af bestemmelserne, er
det ministeriets opfattelse, at bestemmelserne i SU-loven og
SU-bekendtgørelsen vedrørende SU-låneordningen mest
nærliggende må forstås i overensstemmelse med praksis på
den måde, at »uddannelsesperioden«, efter hvilken tilbage‐
betalingen af lån skal begynde, kan optræde flere gange i
forhold til det samme lån, hvis låntageren senere påbegyn‐
der en ny uddannelsesperiode. En sådan forståelse vil inde‐
bære, at tilbagebetalingen skal påbegyndes efter uddannel‐
sesperioden, også selvom lånet stammer fra en tidligere ud‐
dannelsesperiode, og dermed at låntager ikke skal betale til‐
bage på lånet under den senere uddannelsesperiode.
Der pågår en endelig afklaring af vurderingen og betyd‐
ningen heraf i forhold til spørgsmålet om en eventuel foræl‐
delse af visse lån og tilskrevne renter på baggrund af den
hidtidige praksis. Det foreslås med lovforslagets § 5, stk. 3,
at bestemmelserne om sammenlægning af lån og berostillel‐
se først sættes i kraft, når denne afklaring foreligger. Uanset
afklaringen i forhold til grundlaget for den hidtidige praksis
vurderes det forsat, at der er behov for en specifik bestem‐
melse om berostillelse og afbrydelse af forældelse med hen‐
blik på at have klare regler herom fremadrettet.«
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
uddannelses- og forskningsministeren,
tiltrådt af
˂>:
Til § 1
1)
I det under
nr. 9
foreslåede
§ 33, stk. 2, 1. pkt.,
ændres
»§ 33 a, stk. 2« til: »§ 35, stk. 4«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 3]
2)
I den under
nr. 11
foreslåede
§ 33 a
udgår stk. 2 og 3.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 3]
3)
Efter nr. 11 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 35, stk. 1,
indsættes efter »dens«: »påbegyndelse
og«.
02.
I
§ 35
indsættes som
stk. 4 og 5:
»Stk. 4.
Tilbagebetalingen af studielån og slutlån under
ordinær opkrævning sættes i bero under uddannelsesperio‐
der, jf. dog § 33 a. Ved berostillelse afbrydes forældelsen,
og der løber en ny forældelsesfrist fra det tidspunkt, hvor til‐
bagebetalingen genoptages.
Stk. 5.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsæt‐
te regler om genoptagelse af tilbagebetalingen på lån under
ordinær opkrævning, som sættes i bero under uddannelses‐
perioder, jf. stk. 4.««
[Lovteknisk ændring og bemyndigelse til at fastsætte regler
om genoptagelse af tilbagebetalingen]
Til § 5
4)
Stk. 1
affattes således:
»Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juni 2020, jf. dog stk.
2 og 3.«
[Ændret ikrafttrædelsesdato]
5)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter
tidspunktet for ikrafttræden af § 1, nr. 11, og § 1, nr. 02.«
Stk. 3-8 bliver herefter stk. 4-9.
[Modifikation til ikrafttrædelsesdato]
6)
Stk. 4,
der bliver stk. 5, affattes således:
»Stk. 5.
§ 33 a, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 11, har
virkning for alle låntagere, der optager mindst ét studielån
eller slutlån fra ikrafttrædelsestidspunktet for § 1, nr. 11, jf.
denne lovs § 5, stk. 3, og derefter.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2]
7)
Stk. 5,
der bliver stk. 6, affattes således:
»Stk. 6.
§ 35, stk. 4, som affattet ved denne lovs § 1, nr.
02, har virkning for alle låntagere, der optager studielån el‐
ler slutlån fra ikrafttrædelsestidspunktet for § 1, nr. 02, jf.
denne lovs § 5, stk. 3, og derefter. Bestemmelsen har endvi‐
dere virkning for alle låntagere, der har studielån eller slut‐
lån under ordinær opkrævning fra ikrafttrædelsestidspunktet
for § 1, nr. 02, jf. denne lovs § 5, stk. 3, og derefter. Endelig
har bestemmelsen virkning for alle låntagere, der har studie‐
lån eller slutlån under ordinær opkrævning på ikrafttrædel‐
sestidspunktet for SU-lovens § 1, nr. 02, jf. denne lovs § 5,
stk. 3, som der ikke betales tilbage på under en ny uddannel‐
sesperiode på ikrafttrædelsestidspunktet.«
[Konsekvensændring som følge af ændret ikrafttrædelsesda‐
to]
8)
Stk. 6,
der bliver stk. 7, affattes således:
»Stk. 7.
Uddannelses- og Forskningsministeren kan fast‐
sætte regler om sammenlægning af restgæld fra studielån og
slutlån efter SU-loven til et samlet lån, hvor låntager i perio‐
den fra den 1. januar 1991 og indtil ikrafttrædelsestidspunk‐
tet for § 1, nr. 11, jf. denne lovs § 5, stk. 3, har optaget lån
under flere uddannelsesperioder, der er påbegyndt inden
ikrafttrædelsestidspunktet.«
[Sproglig og indholdsmæssig præcisering samt konsekvens‐
ændring som følge af ændret ikrafttrædelsesdato]
9)
I
stk. 7,
der bliver stk. 8, ændres »april« til: »juni«.
[Konsekvens af ændret ikrafttrædelsesdato]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Ændringsforslagene er konsekvensændringer som følge
af ændringsforslag nr. 3, idet de foreslåede bestemmelser
om, at tilbagebetalingen af studielån og slutlån under ordi‐
L 107 - 2019-20 - Bilag 8: Udkast til betænkning
2188327_0003.png
3
nær opkrævning sættes i bero under uddannelsesperioder, at
forældelsen i den forbindelse afbrydes samt bemyndigelse
til at fastsætte regler om låntagers pligt til at give meddelel‐
se om påbegyndelse af en uddannelsesperiode, foreslås fast‐
sat i SU-lovens § 35, jf. bemærkningerne til ændringsforslag
nr. 3 nedenfor.
Til nr. 3
Efter SU-lovens § 35, stk. 1, som er en bemyndigelsesbe‐
stemmelse, kan uddannelses- og forskningsministeren fast‐
sætte regler om uddannelsesperioden, herunder om dens op‐
hør, og om låntagers pligt til at give meddelelse herom.
I den foreslåede § 33 a, stk. 3, jf. lovforslagets § 1, nr. 11,
foreslås det, at uddannelses- og forskningsministerens får
bemyndigelse til også at kunne fastsætte regler om påbegyn‐
delsen af uddannelsesperioden, herunder om låntagers pligt
til at give meddelelse herom.
Med ændringsforslag nr. 3 foreslås det af lovtekniske år‐
sager, at den foreslåede bemyndigelse, jf. § 33 a, stk. 3, i
stedet fastsættes i SU-lovens § 35, stk. 1. Der er således ikke
tilsigtet en anden anvendelse af bemyndigelsen end den i
lovforslaget anførte.
Med ændringsforslag nr. 3 foreslås det af lovtekniske år‐
sager endvidere, at der i SU-lovens § 35 indsættes et nyt
stk.
4,
hvorefter tilbagebetalingen af studielån og slutlån under
ordinær opkrævning sættes i bero under uddannelsesperio‐
der, jf. dog § 33 a. Ved berostillelse afbrydes forældelsen,
og der løber en ny forældelsesfrist fra det tidspunkt, hvor til‐
bagebetalingen genoptages.
Det foreslåede stk. 4 svarer til den i lovforslaget foreslåe‐
de § 33 a, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 11, som med æn‐
dringsforslag nr. 1 foreslås at udgå.
Der er således ikke tiltænkt nogen indholdsmæssig æn‐
dring af bestemmelsen, og lovforslagets bemærkninger om
gældende ret og virkningen af den foreslåede ordning er så‐
ledes fortsat gældende, idet der dog henvises til de præcise‐
rende bemærkninger til lovforslagets bemærkninger, afsnit
2.4.2., samt bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 11, for
så vidt angår den hidtidige administration af SU-låneordnin‐
gen, som uddannelses- og forskningsministeren har anmodet
om bliver medtaget i Uddannelses- og Forskningsudvalgets
betænkning.
Endelig foreslås det med ændringsforslag nr. 3, at der i
SU-lovens § 35 indsættes et
stk. 5,
hvorefter uddannelses-
og forskningsministeren kan fastsætte regler om genoptagel‐
se af tilbagebetalingen på lån under ordinær opkrævning,
som sættes i bero under uddannelsesperioder, jf. det med
ændringsforslaget foreslåede stk. 4.
Bemyndigelsen forudsættes anvendt til at fastsætte regler
om, at låntager er forpligtet til at genoptage tilbagebetalin‐
gen på SU-lån den 1. januar i kalenderåret 1 år efter udløbet
af det støtteår, hvor den seneste uddannelsesperiode er op‐
hørt. Tilbagebetalingen af SU-lån vil herefter følge de gene‐
relle regler for tilbagebetaling i SU-loven og SU-bekendtgø‐
relsen.
Til nr. 4
Det fremgår af lovforslagets § 5, stk. 1, at loven træder i
kraft den 1. april 2020, jf. dog stk. 2.
Det foreslås, at ikrafttrædelsestidspunktet i § 5, stk. 1, på
baggrund af udsættelsen af behandlingen af lovforslaget,
ændres til den 1. juni 2020.
Idet der med dette ændringsforslags nr. 5 foreslås indsat
en modifikation til lovens ikrafttræden i lovens § 5, stk. 3,
indsættes der tillige henvisning hertil i lovforslagets § 5, stk.
1.
Til nr. 5.
Det foreslås, at der indsættes et nyt stk. 3 i lovforslagets §
5, hvorefter uddannelses- og forskningsministeren fastsætter
tidspunktet for ikrafttræden af § 1, nr. 11, og § 1, nr. 02.
Med lovforslagets § 1, nr. 11, fastsættes det, at restgæld
under ordinær opkrævning, der vedrører studielån og slut‐
lån, der er optaget den 1. januar 1991 eller senere, og som
låntager har optaget i en tidligere uddannelsesperiode, ind‐
fries ved første udbetaling af studielån eller slutlån under en
ny uddannelsesperiode. Der optages et studielån under den
nye uddannelsesperiode med et samlet beløb svarende til det
nye lånebeløb med tillæg af den indfriede gæld.
Med lovforslagets § 1, nr. 02, fastsættes det, at tilbagebe‐
talingen af studielån og slutlån under ordinær opkrævning
sættes i bero under uddannelsesperioder, jf. dog § 33 a, at
forældelsen afbrydes ved berostillelsen, og der løber en ny
forældelsesfrist fra det tidspunkt, hvor tilbagebetalingen
genoptages. Endelig fastsættes det, at uddannelses- og forsk‐
ningsministeren kan fastsætte regler om genoptagelse af til‐
bagebetalingen på lån under ordinær opkrævning, som er sat
i bero under en uddannelsesperiode.
Bestemmelserne har tæt sammenhæng med forståelsen af
bestemmelserne i SU-loven og SU-bekendtgørelsen om til‐
bagebetalingen på SU-lån sammenholdt med styrelsens hid‐
tidige praksis og den heraf følgende afklaring af, hvad denne
forståelse har af konsekvenser i relation til spørgsmålet om
en eventuel forældelse af visse lån og tilskrevne renter. Der
henvises i den forbindelse til de præciserende bemærkninger
til lovforslagets bemærkninger, afsnit 2.4.2., samt bemærk‐
ningerne til lovforslagets § 1, nr. 11, som uddannelses- og
forskningsministeren har anmodet om bliver medtaget i Ud‐
dannelses- og Forskningsudvalgets betænkning. Det forud‐
sættes, at ministeren vil sætte bestemmelserne i kraft, så
snart der foreligger en endelig afklaring heraf.
Til nr. 6
Det fremgår af lovforslagets § 5, stk. 4, at SU-lovens §
33 a, stk. 1, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 11, har
virkning for alle låntagere, der optager mindst ét studielån
eller slutlån den 1. april 2020 eller derefter.
Det foreslås at nyaffatte lovforslagets
§ 5, stk. 4,
der bli‐
ver stk. 5, hvorefter § 33 a, som affattet ved lovforslagets §
1, nr. 11, har virkning for alle låntagere, der optager mindst
ét studielån eller slutlån fra ikrafttrædelsestidspunktet for §
1, nr. 11, jf. § 5, stk. 3, og derefter.
Nyaffattelsen er en konsekvens af ændringsforslags nr. 2,
hvorefter det i lovforslagets § 1, nr. 11, foreslåede § 33 a,
L 107 - 2019-20 - Bilag 8: Udkast til betænkning
2188327_0004.png
4
stk. 2 og 3, udgår. Derved vil ikrafttrædelsesbestemmelsen i
lovforslagets § 5, stk. 4, der bliver stk. 5, alene skulle henvi‐
se til § 33 a.
Nyaffattelsen er endvidere en konsekvens af, at det med
dette ændringsforslags nr. 5 foreslås, at uddannelses- og
forskningsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden
af § 1, nr. 11.
Bestemmelsen får dermed virkning for de SU-låntagere,
der optager deres første studielån eller slutlån fra det tids‐
punkt, hvor § 1, nr. 11, sættes i kraft.
Bestemmelsen får endvidere virkning for de SU-låntage‐
re, der på det tidspunkt, hvor § 1, nr. 11, sættes i kraft, har ét
lån under ordinær opkrævning. Med ordinær opkrævning
menes, at studielånet eller slutlånet ikke er opsagt til skades‐
løs betaling, jf. SU-lovens § 36. Det vil følgelig fremgå af
lånebetingelserne fra det tidspunkt, hvor bestemmelsen sæt‐
tes i kraft, at når den uddannelsessøgende optager et nyt stu‐
dielån eller slutlån, skal den uddannelsessøgende acceptere,
at et eventuelt optaget lån fra en tidligere uddannelsesperio‐
de vil blive indfriet i forbindelse med optagelsen af det nye
lån, samt at der i forbindelse med udbetalingen af første lå‐
nerate i den aktuelle uddannelsesperiode vil blive optaget et
nyt studielån med et tilsvarende beløb (den indfriede gæld,
inkl. renter m.v.) og det nye lån. Den uddannelsessøgende
vil derved alene have ét lån under ordinær opkrævning. Be‐
stemmelsen har alene virkning for lån, der er optaget siden
den 1. januar 1991.
Til nr. 7
Det fremgår af lovforslagets § 5, stk. 5, 1. pkt., at SU-lo‐
vens § 33 a, stk. 2, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 11,
har virkning for alle låntagere, der optager studielån eller
slutlån den 1. april 2020 eller derefter. Det fremgår endvide‐
re af lovforslagets § 5, stk. 5, 2. pkt., at SU-lovens § 33 a,
stk. 2, har virkning for alle låntagere, der har studielån eller
slutlån under ordinær opkrævning den 1. april 2020 eller
derefter. Endelig fremgår af det § 5, stk. 5, 3. pkt., at SU-
lovens § 33 a, stk. 2, har virkning for alle låntagere, der har
studielån eller slutlån under ordinær opkrævning den 1. april
2020, og er sat i bero den 1. april 2020.
Med ændringsforslaget foreslås det at nyaffatte lovforsla‐
gets
§ 5, stk. 5,
der bliver stk. 6, hvorefter § 35, stk. 4, som
affattet ved lovforslagets § 1, nr. 02, har virkning for alle
låntagere, der optager studielån eller slutlån fra ikrafttrædel‐
sestidspunktet for § 1, nr. 02, jf. § 5, stk. 3, og derefter. Be‐
stemmelsen har endvidere virkning for alle låntagere, der
har studielån eller slutlån under ordinær opkrævning fra
ikrafttrædelsestidspunktet for § 1, nr. 02, jf. § 5, stk. 3, og
derefter. Endelig har bestemmelsen virkning for alle lånta‐
gere, der har studielån eller slutlån under ordinær opkræv‐
ning på ikrafttrædelsestidspunktet for § 1, nr. 02, jf. § 5, stk.
3, som der ikke betales tilbage på under en ny uddannelses‐
periode på ikrafttrædelsestidspunktet.
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at den foreslåede
bestemmelse i SU-lovens § 33 a, stk. 2, i stedet foreslås ind‐
sat i SU-lovens § 35, stk. 4, jf. ændringsforslag nr. 3.
Ændringsforslaget er endvidere en konsekvens af, at det
med dette ændringsforslags nr. 5 foreslås, at uddannelses-
og forskningsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræ‐
den af § 1, nr. 02.
Bestemmelsen får dermed virkning for de SU-låntagere,
der optager deres første studielån eller slutlån fra det tids‐
punkt, hvor § 1, nr. 02, sættes i kraft.
Bestemmelsen får endvidere virkning for de SU-låntage‐
re, der har optaget studielån eller slutlån før § 1, nr. 02, sæt‐
tes i kraft, og hvor SU-låntageren under en ny uddannelses‐
periode, der starter fra ikrafttrædelsestidspunktet for § 1, nr.
02, og derefter, skal have sat tilbagebetalingen af sit SU-lån
under ordinær opkrævning fra den tidligere uddannelsesperi‐
ode i bero.
Endelig får bestemmelsen virkning for de SU-låntagere,
der har optaget studielån eller slutlån før § 1, nr. 02, træder i
kraft, og hvor der efter gældende praksis ikke betales afdrag
m.v. på lånet i forbindelse med en ny uddannelsesperiode på
ikrafttrædelsestidspunktet for § 1, nr. 02. Disse låntagere vil
efter bestemmelsens ikrafttræden blive orienteret om bero‐
stillelsen af tilbagebetalingen på SU-lånet, samt konsekven‐
serne heraf i forhold til beregning af forældelsesfrist på af‐
drag, renter og gebyrer. Låntagerne vil samtidig blive orien‐
teret om muligheden for på frivillig basis at betale afdrag på
SU-lånet, indtil tilbagebetalingspligten indtræder på ny.
Hvis afdrag m.v. på lånet, der stammer fra en tidligere
uddannelsesperiode, og hvorpå der ikke forfalder afdrag
m.v. til betaling under den nye uddannelsesperiode, måtte
være forældede, vil de forældede afdrag, herunder i forhold
til renter og gebyrer, ikke blive opkrævet, når tilbagebetalin‐
gen på det samlede lån genoptages efter endt uddannelsespe‐
riode, idet forældede fordringer ikke kan opkræves.
Bestemmelsen har ikke virkning for SU-låntagere med
studielån eller slutlån, som er misligholdt og under inddri‐
velse hos RIM.
Til nr. 8
Det fremgår af lovforslagets § 5, stk. 6, at ministeren kan
fastsætte regler om indfrielse af tidligere optagne studielån
og slutlån, hvor låntager i perioden fra den 1. januar 1991 til
og med den 31. marts 2020 har optaget lån under flere ud‐
dannelsesperioder, og om optagelse af nyt samlet studielån.
Det foreslås at nyaffatte det fremsatte lovforslags
§ 5, stk.
6,
der bliver stk. 7, hvorefter uddannelses- og forskningsmi‐
nisteren kan fastsætte regler om sammenlægning af restgæld
fra tidligere optagne studielån og slutlån efter SU-loven til
et samlet lån, hvor låntager i perioden fra den 1. januar 1991
og indtil ikrafttrædelsestidspunktet for § 1, nr. 11, jf. § 5,
stk. 3, har optaget lån under flere uddannelsesperioder.
Det foreslåede er et udtryk for en præcisering i forhold til
den foreslåede bemyndigelse og i forhold til det ændrede
ikrafttrædelsestidspunkt for § 1, nr. 11.
Det fremgår således af den foreslåede bestemmelse i lov‐
forslaget, at ministeren kan fastsætte regler om indfrielse af
tidligere optagne studielån og slutlån, men der vil i den
nævnte situation ikke være tale om en egentlig indfrielse af
lånene. Bemyndigelsen skal derfor rettelig formuleres såle‐
des, at ministeren – for lån optaget i den angivne periode –
kan fastsætte regler om sammenlægning af restgæld fra tidli‐
L 107 - 2019-20 - Bilag 8: Udkast til betænkning
2188327_0005.png
5
gere optagne studielån og slutlån efter SU-loven til et samlet
lån.
Hensigten er at gøre det muligt at sikre, at låntagere
fremover alene har et lån under ordinær opkrævning. Dette
er nødvendigt for at sikre, at eventuelle misligholdte krav
kan sendes til inddrivelse hos RIM.
Ved sammenlægning af restgæld fra flere lån forstås, at
styrelsen som fordringshaver vil anmode Udbetaling Dan‐
mark, som varetager administrationen af tilbagebetaling af
studielån og slutlån, om at sammenlægge restgælden på de
hidtidige hovedstole, renter og gebyrer, således at alle hidti‐
dige låneelementer får et nyt stiftelsestidspunkt svarende til
den dag, hvor sammenlægningen foretages. Sammenlægnin‐
gen til et samlet lån vil blive opgjort selvstændigt på de en‐
kelte elementer af restgælden, det vil sige på henholdsvis
hovedstole, renter og gebyrer. I de tilfælde, hvor låntager
har påbegyndt flere uddannelsesperioder inden ikrafttrædel‐
sestidspunktet for § 1, nr. 11, men alene fået udbetalt lån til
én uddannelsesperiode, sker sammenlægning af flere studie‐
lån eller slutlån først på tidspunktet for den førstkommende
udbetaling i seneste uddannelsesperiode. Alle låneelementer
får herefter et nyt stiftelsestidspunkt på datoen for sammen‐
lægning af gælden.
Lånet vil herefter blive krævet tilbagebetalt efter samme
lånebetingelser og -vilkår, som gjaldt for de tidligere optag‐
ne lån, herunder i forhold til forrentning, fradrag, tilbagebe‐
talingsperiode og forældelse.
SU-låntageren, som i praksis også hidtil har oplevet alene
at have et lån under ordinær opkrævning, vil dermed ikke
opleve nogen forskel i forhold til, hvordan lånene hidtil er
blevet opkrævet, herunder heller ikke i forhold til afdrage‐
nes størrelse og forfaldstidspunkt. I tilfælde af betalingsmis‐
ligholdelse for lån under ordinær opkrævning vil der dog
blive indledt et nyt opkrævningsforløb efter sammenlægnin‐
gen.
Det fremgår af bemærkningerne til § 5, stk. 6, i det frem‐
satte lovforslag, at låntageren opnår en fradragsmæssig ge‐
vinst i det kalenderår, hvor de tidligere lån indfries og læg‐
ges over i et nyt lån. I og med, at der er tale om en teknisk
sammenlægning af tidligere optagne studielån og slutlån til
et nyt samlet lån, og ikke en indfrielse af lånene, vil lånta‐
gerne ikke – som anført i bemærkningerne til lovforslaget –
opnå en fradragsmæssig gevinst i det kalenderår, hvor de
tidligere optagne studielån og slutlån bliver lagt sammen.
Endvidere præciseres ”ministeren” i bestemmelsen, såle‐
des at det fremgår tydeligt, at det er uddannelses- og forsk‐
ningsministeren, der kan fastsætte reglerne.
Lovforslagets øvrige bemærkninger til bestemmelsen er
fortsat gældende, herunder i forhold til de regler, der forven‐
tes fastsat om den administrative håndtering af sammenlæg‐
ningen af restgæld fra lån optaget under flere uddannelses‐
perioder.
Til nr. 9
Det fremgår af det fremsatte lovforslags § 5, stk. 7, at
lovforslagets § 1, nr. 1, 13, 14 og 19, finder anvendelse for
ansøgninger om udlandsstipendium indgivet den 1. april
2020 og derefter. For ansøgninger indgivet før den 1. april
2020 finder de hidtil gældende regler anvendelse. § 1, nr. 1,
13, 14 og 19, finder endvidere alene anvendelse for ikke-
trindelte hele videregående uddannelser i udlandet, der efter
afsluttet bachelorniveau er på kandidatniveau, som den ud‐
dannelsessøgende påbegynder den 1. april 2020 eller senere.
Som konsekvens af den foreslåede udskydelse af ikraft‐
trædelsesdatoen, jf. dette ændringsforslags nr. 4, foreslås det
endvidere at ændre datoen – den 1. april 2020 – i lovforsla‐
gets § 5, stk. 7, der bliver stk. 8, til den 1. juni 2020.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. februar 2020 og var til
1. behandling den 18. februar 2020. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i uddannelses- og forsk‐
ningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring. Den 5. februar 2020 sendte uddannelses- og
forskningsministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla‐
get.
Bjørn Brandenborg (S)
fmd.
Jens Joel (S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Kasper Sand Kjær (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) Rasmus Stoklund (S) Mette Gjerskov (S) Troels Ravn (S) Stinus Lindgreen (RV)
Katrine Robsøe (RV) Jacob Mark (SF) Astrid Carøe (SF) Mai Villadsen (EL) Rosa Lund (EL) Uffe Elbæk (UFG)
Marie Bjerre (V) Anne Honoré Østergaard (V)
nfmd.
Carsten Kissmeyer (V) Mads Fuglede (V) Tommy Ahlers (V)
Ulla Tørnæs (V) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Marie Krarup (DF) Pernille Bendixen (DF) Katarina Ammitzbøll (KF)
Birgitte Bergman (KF) Peter Seier Christensen (NB) Henrik Dahl (LA)
L 107 - 2019-20 - Bilag 8: Udkast til betænkning
2188327_0006.png
6
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
48
42
16
16
14
13
13
1
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
4
3
1
1
1
1
4