Uddannelses- og Forskningsudvalget 2019-20
L 107 Bilag 7
Offentligt
Lovforslag nr. L 107
Ændringsforslag
Af uddannelses- og forskningsministeren, tiltrådt af
˂>:
Til § 1
1) I den under
nr. 9
foreslåede § 33, stk. 2, 1. pkt., ændres »§ 33 a, stk. 2« til: »§ 35, stk. 4«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 3]
2) I den under
nr. 11
foreslåede § 33 a udgår stk. 2 og 3.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 3]
3) Efter nr. 11 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 35, stk. 1,
indsættes efter »dens«: »påbegyndelse og«.
[Lovteknisk ændring]
02.
I
§ 35
indsættes som
stk. 4 og 5:
»Stk. 4.
Tilbagebetalingen af studielån og slutlån under ordinær opkrævning sættes i bero under
uddannelsesperioder, jf. dog § 33 a. Ved berostillelse afbrydes forældelsen, og der løber en ny
forældelsesfrist fra det tidspunkt, hvor tilbagebetalingen genoptages.
Stk. 5.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om genoptagelse af tilbagebetalingen
på lån under ordinær opkrævning, som sættes i bero under uddannelsesperioder, jf. stk. 4.««
[Lovteknisk ændring og bemyndigelse til at fastsætte regler om genoptagelse af tilbagebetalingen]
Til § 5
4)
Stk. 1
affattes således:
»Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juni 2020, jf. dog stk. 2 og 3.«
[Ændret ikrafttrædelsesdato]
5) Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af § 1, nr. 11, og
§ 1, nr. 02.«
Stk. 3-8 bliver herefter stk. 4-9.
[Modifikation til ikrafttrædelsesdato]
6)
Stk. 4,
der bliver stk. 5, affattes således:
»Stk. 5.
§ 33 a, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 11, har virkning for alle låntagere, der optager
mindst ét studielån eller slutlån fra ikrafttrædelsestidspunktet for § 1, nr. 11, jf. denne lovs § 5, stk. 3,
og derefter.«
[Konsekvensændring]
7)
Stk. 5,
der bliver stk. 6, affattes således:
»Stk.
6.
§ 35, stk. 4, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 02, har virkning for alle låntagere, der optager
studielån eller slutlån fra ikrafttrædelsestidspunktet for § 1, nr. 02, jf. denne lovs § 5, stk. 3, og derefter.
Bestemmelsen har endvidere virkning for alle låntagere, der har studielån eller slutlån under ordinær
L 107 - 2019-20 - Bilag 7: Revideret ændringsforslag, fra uddannelses- og forskningsministeren
opkrævning fra ikrafttrædelsestidspunktet for § 1, nr. 02, jf. denne lovs § 5, stk. 3, og derefter. Endelig
har bestemmelsen virkning for alle låntagere, der har studielån eller slutlån under ordinær opkrævning
på ikrafttrædelsestidspunktet for SU-lovens § 1, nr. 02, jf. denne lovs § 5, stk. 3, som der ikke betales
tilbage på under en ny uddannelsesperiode på ikrafttrædelsestidspunktet.«
[Konsekvensændring som følge af ændret ikrafttrædelsesdato]
8)
Stk. 6,
der bliver stk. 7, affattes således:
»Stk.
7.
Uddannelses- og Forskningsministeren kan fastsætte regler om sammenlægning af restgæld fra
studielån og slutlån efter SU-loven til et samlet lån, hvor låntager i perioden fra den 1. januar 1991 og
indtil ikrafttrædelsestidspunktet for § 1, nr. 11, jf. denne lovs § 5, stk. 3, har optaget lån under flere
uddannelsesperioder, der er påbegyndt inden ikrafttrædelsestidspunktet.«
[Sproglig og indholdsmæssig præcisering samt konsekvensændring som følge af ændret
ikrafttrædelsesdato]
9) I
stk. 7,
der bliver stk. 8, ændres »april« til: »juni«.
[Konsekvens af ændret ikrafttrædelsesdato]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Ændringsforslagene er konsekvensændringer som følge af ændringsforslag nr. 3, idet de foreslåede
bestemmelser om, at tilbagebetalingen af studielån og slutlån under ordinær opkrævning sættes i bero
under uddannelsesperioder, at forældelsen i den forbindelse afbrydes samt bemyndigelse til at fastsætte
regler om låntagers pligt til at give meddelelse om påbegyndelse af en uddannelsesperiode, foreslås fastsat
i SU-lovens § 35, jf. bemærkningerne til ændringsforslag nr. 3 nedenfor.
Til nr. 3
Efter SU-lovens § 35, stk. 1, som er en bemyndigelsesbestemmelse, kan uddannelses- og
forskningsministeren fastsætte regler om uddannelsesperioden, herunder om dens ophør, og om låntagers
pligt til at give meddelelse herom.
I den foreslåede § 33 a, stk. 3, jf. lovforslagets § 1, nr. 11, foreslås det, at uddannelses- og
forskningsministerens får bemyndigelse til også at kunne fastsætte regler om påbegyndelsen af
uddannelsesperioden, herunder om låntagers pligt til at give meddelelse herom.
Med ændringsforslag nr. 3 foreslås det af lovtekniske årsager, at den foreslåede bemyndigelse, jf. § 33 a,
stk. 3, i stedet fastsættes i SU-lovens § 35, stk. 1. Der er således ikke tilsigtet en anden anvendelse af
bemyndigelsen end den i lovforslaget anførte.
Med ændringsforslag nr. 3 foreslås det af lovtekniske årsager endvidere, at der i SU-lovens § 35 indsættes
et nyt
stk. 4,
hvorefter tilbagebetalingen af studielån og slutlån under ordinær opkrævning sættes i bero
under uddannelsesperioder, jf. dog § 33 a. Ved berostillelse afbrydes forældelsen, og der løber en ny
forældelsesfrist fra det tidspunkt, hvor tilbagebetalingen genoptages.
Det foreslåede stk. 4 svarer til den i lovforslaget foreslåede § 33 a, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 11, som
med ændringsforslag nr. 1 foreslås at udgå.
L 107 - 2019-20 - Bilag 7: Revideret ændringsforslag, fra uddannelses- og forskningsministeren
Der er således ikke tiltænkt nogen indholdsmæssig ændring af bestemmelsen, og lovforslagets
bemærkninger om gældende ret og virkningen af den foreslåede ordning er således fortsat gældende, idet
der dog henvises til de præciserende bemærkninger til lovforslagets bemærkninger, afsnit 2.4.2., samt
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 11, for så vidt angår den hidtidige administration af SU-
låneordningen, som uddannelses- og forskningsministeren har anmodet om bliver medtaget i Uddannelses-
og Forskningsudvalgets betænkning.
Endelig foreslås det med ændringsforslag nr. 3, at der i SU-lovens § 35 indsættes et
stk. 5,
hvorefter
uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om genoptagelse af tilbagebetalingen på lån
under ordinær opkrævning, som sættes i bero under uddannelsesperioder, jf. det med ændringsforslaget
foreslåede stk. 4.
Bemyndigelsen forudsættes anvendt til at fastsætte regler om, at låntager er forpligtet til at genoptage
tilbagebetalingen på SU-lån den 1. januar i kalenderåret 1 år efter udløbet af det støtteår, hvor den seneste
uddannelsesperiode er ophørt. Tilbagebetalingen af SU-lån vil herefter følge de generelle regler for
tilbagebetaling i SU-loven og SU-bekendtgørelsen.
Til nr. 4
Det fremgår af lovforslagets § 5, stk. 1, at loven træder i kraft den 1. april 2020, jf. dog stk. 2.
Det foreslås, at ikrafttrædelsestidspunktet i § 5, stk. 1, på baggrund af udsættelsen af behandlingen af
lovforslaget, ændres til den 1. juni 2020.
Idet der med dette ændringsforslags nr. 5 foreslås indsat en modifikation til lovens ikrafttræden i lovens §
5, stk. 3, indsættes der tillige henvisning hertil i lovforslagets § 5, stk. 1.
Til nr. 5
Det foreslås, at der indsættes et nyt stk. 3 i lovforslagets § 5, hvorefter uddannelses- og
forskningsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af § 1, nr. 11, og § 1, nr. 02.
Med lovforslagets § 1, nr. 11, fastsættes det, at restgæld under ordinær opkrævning, der vedrører studielån
og slutlån, der er optaget den 1. januar 1991 eller senere, og som låntager har optaget i en tidligere
uddannelsesperiode, indfries ved første udbetaling af studielån eller slutlån under en ny
uddannelsesperiode. Der optages et studielån under den nye uddannelsesperiode med et samlet beløb
svarende til det nye lånebeløb med tillæg af den indfriede gæld.
Med lovforslagets § 1, nr. 02, fastsættes det, at tilbagebetalingen af studielån og slutlån under ordinær
opkrævning sættes i bero under uddannelsesperioder, jf. dog § 33 a, at forældelsen afbrydes ved
berostillelsen, og der løber en ny forældelsesfrist fra det tidspunkt, hvor tilbagebetalingen genoptages.
Endelig fastsættes det, at uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om genoptagelse af
tilbagebetalingen på lån under ordinær opkrævning, som er sat i bero under en uddannelsesperiode.
Bestemmelserne har tæt sammenhæng med forståelsen af bestemmelserne i SU-loven og SU-
bekendtgørelsen om tilbagebetalingen på SU-lån sammenholdt med styrelsens hidtidige praksis og den
heraf følgende afklaring af, hvad denne forståelse har af konsekvenser i relation til spørgsmålet om en
eventuel forældelse af visse lån og tilskrevne renter. Der henvises i den forbindelse til de præciserende
bemærkninger til lovforslagets bemærkninger, afsnit 2.4.2., samt bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr.
11, som uddannelses- og forskningsministeren har anmodet om bliver medtaget i Uddannelses- og
L 107 - 2019-20 - Bilag 7: Revideret ændringsforslag, fra uddannelses- og forskningsministeren
Forskningsudvalgets betænkning. Det forudsættes, at ministeren vil sætte bestemmelserne i kraft, så snart
der foreligger en endelig afklaring heraf.
Til nr. 6
Det fremgår af lovforslagets § 5, stk. 4, at SU-lovens § 33 a, stk. 1, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 11,
har virkning for alle låntagere, der optager mindst ét studielån eller slutlån den 1. april 2020 eller derefter.
Det foreslås at nyaffatte lovforslagets
§ 5, stk. 4,
der bliver stk. 5, hvorefter § 33 a, som affattet ved
lovforslagets § 1, nr. 11, har virkning for alle låntagere, der optager mindst ét studielån eller slutlån fra
ikrafttrædelsestidspunktet for § 1, nr. 11, jf. § 5, stk. 3, og derefter.
Nyaffattelsen er en konsekvens af ændringsforslags nr. 2, hvorefter det i lovforslagets § 1, nr. 11,
foreslåede § 33 a, stk. 2 og 3, udgår. Derved vil ikrafttrædelsesbestemmelsen i lovforslagets § 5, stk. 4, der
bliver stk. 5, alene skulle henvise til § 33 a.
Nyaffattelsen er endvidere en konsekvens af, at det med dette ændringsforslags nr. 5 foreslås, at
uddannelses- og forskningsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af § 1, nr. 11.
Bestemmelsen får dermed virkning for de SU-låntagere, der optager deres første studielån eller slutlån fra
det tidspunkt, hvor § 1, nr. 11, sættes i kraft.
Bestemmelsen får endvidere virkning for de SU-låntagere, der på det tidspunkt, hvor § 1, nr. 11, sættes i
kraft, har ét lån under ordinær opkrævning. Med ordinær opkrævning menes, at studielånet eller slutlånet
ikke er opsagt til skadesløs betaling, jf. SU-lovens § 36. Det vil følgelig fremgå af lånebetingelserne fra det
tidspunkt, hvor bestemmelsen sættes i kraft, at når den uddannelsessøgende optager et nyt studielån eller
slutlån, skal den uddannelsessøgende acceptere, at et eventuelt optaget lån fra en tidligere
uddannelsesperiode vil blive indfriet i forbindelse med optagelsen af det nye lån, samt at der i forbindelse
med udbetalingen af første lånerate i den aktuelle uddannelsesperiode vil blive optaget et nyt studielån
med et tilsvarende beløb (den indfriede gæld, inkl. renter m.v.) og det nye lån. Den uddannelsessøgende vil
derved alene have ét lån under ordinær opkrævning. Bestemmelsen har alene virkning for lån, der er
optaget siden den 1. januar 1991.
Til nr. 7
Det fremgår af lovforslagets § 5, stk. 5, 1. pkt., at SU-lovens § 33 a, stk. 2, som affattet ved lovforslagets § 1,
nr. 11, har virkning for alle låntagere, der optager studielån eller slutlån den 1. april 2020 eller derefter. Det
fremgår endvidere af lovforslagets § 5, stk. 5, 2. pkt., at SU-lovens § 33 a, stk. 2, har virkning for alle
låntagere, der har studielån eller slutlån under ordinær opkrævning den 1. april 2020 eller derefter. Endelig
fremgår af det § 5, stk. 5, 3. pkt., at SU-lovens § 33 a, stk. 2, har virkning for alle låntagere, der har studielån
eller slutlån under ordinær opkrævning den 1. april 2020, og er sat i bero den 1. april 2020.
Med ændringsforslaget foreslås det at nyaffatte lovforslagets
§ 5, stk. 5,
der bliver stk. 6, hvorefter § 35,
stk. 4, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 02, har virkning for alle låntagere, der optager studielån eller
slutlån fra ikrafttrædelsestidspunktet for § 1, nr. 02, jf. § 5, stk. 3, og derefter. Bestemmelsen har endvidere
virkning for alle låntagere, der har studielån eller slutlån under ordinær opkrævning fra
ikrafttrædelsestidspunktet for § 1, nr. 02, jf. § 5, stk. 3, og derefter. Endelig har bestemmelsen virkning for
alle låntagere, der har studielån eller slutlån under ordinær opkrævning på ikrafttrædelsestidspunktet for §
1, nr. 02, jf. § 5, stk. 3, som der ikke betales tilbage på under en ny uddannelsesperiode på
ikrafttrædelsestidspunktet.
L 107 - 2019-20 - Bilag 7: Revideret ændringsforslag, fra uddannelses- og forskningsministeren
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at den foreslåede bestemmelse i SU-lovens § 33 a, stk. 2, i stedet
foreslås indsat i SU-lovens § 35, stk. 4, jf. ændringsforslag nr. 3.
Ændringsforslaget er endvidere en konsekvens af, at det med dette ændringsforslags nr. 5 foreslås, at
uddannelses- og forskningsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af § 1, nr. 02.
Bestemmelsen får dermed virkning for de SU-låntagere, der optager deres første studielån eller slutlån fra
det tidspunkt, hvor § 1, nr. 02, sættes i kraft.
Bestemmelsen får endvidere virkning for de SU-låntagere, der har optaget studielån eller slutlån før § 1, nr.
02, sættes i kraft, og hvor SU-låntageren under en ny uddannelsesperiode, der starter fra
ikrafttrædelsestidspunktet for § 1, nr. 02, og derefter, skal have sat tilbagebetalingen af sit SU-lån under
ordinær opkrævning fra den tidligere uddannelsesperiode i bero.
Endelig får bestemmelsen virkning for de SU-låntagere, der har optaget studielån eller slutlån før § 1, nr.
02, træder i kraft, og hvor der efter gældende praksis ikke betales afdrag m.v. på lånet i forbindelse med en
ny uddannelsesperiode på ikrafttrædelsestidspunktet for § 1, nr. 02. Disse låntagere vil efter
bestemmelsens ikrafttræden blive orienteret om berostillelsen af tilbagebetalingen på SU-lånet, samt
konsekvenserne heraf i forhold til beregning af forældelsesfrist på afdrag, renter og gebyrer. Låntagerne vil
samtidig blive orienteret om muligheden for på frivillig basis at betale afdrag på SU-lånet, indtil
tilbagebetalingspligten indtræder på ny.
Hvis afdrag m.v. på lånet, der stammer fra en tidligere uddannelsesperiode, og hvorpå der ikke forfalder
afdrag m.v. til betaling under den nye uddannelsesperiode, måtte være forældede, vil de forældede afdrag,
herunder i forhold til renter og gebyrer, ikke blive opkrævet, når tilbagebetalingen på det samlede lån
genoptages efter endt uddannelsesperiode, idet forældede fordringer ikke kan opkræves.
Bestemmelsen har ikke virkning for SU-låntagere med studielån eller slutlån, som er misligholdt og under
inddrivelse hos RIM.
Til nr. 8
Det fremgår af lovforslagets § 5, stk. 6, at ministeren kan fastsætte regler om indfrielse af tidligere optagne
studielån og slutlån, hvor låntager i perioden fra den 1. januar 1991 til og med den 31. marts 2020 har
optaget lån under flere uddannelsesperioder, og om optagelse af nyt samlet studielån.
Det foreslås at nyaffatte det fremsatte lovforslags
§ 5, stk. 6,
der bliver stk. 7, hvorefter uddannelses- og
forskningsministeren kan fastsætte regler om sammenlægning af restgæld fra tidligere optagne studielån
og slutlån efter SU-loven til et samlet lån, hvor låntager i perioden fra den 1. januar 1991 og indtil
ikrafttrædelsestidspunktet for § 1, nr. 11, jf. § 5, stk. 3, har optaget lån under flere uddannelsesperioder.
Det foreslåede er et udtryk for en præcisering i forhold til den foreslåede bemyndigelse og i forhold til det
ændrede ikrafttrædelsestidspunkt for § 1, nr. 11.
Det fremgår således af den foreslåede bestemmelse i lovforslaget, at ministeren kan fastsætte regler om
indfrielse af tidligere optagne studielån og slutlån, men der vil i den nævnte situation ikke være tale om en
egentlig indfrielse af lånene. Bemyndigelsen skal derfor rettelig formuleres således, at ministeren
for lån
optaget i den angivne periode
kan fastsætte regler om sammenlægning af restgæld fra tidligere optagne
studielån og slutlån efter SU-loven til et samlet lån.
L 107 - 2019-20 - Bilag 7: Revideret ændringsforslag, fra uddannelses- og forskningsministeren
Hensigten er at gøre det muligt at sikre, at låntagere fremover alene har et lån under ordinær opkrævning.
Dette er nødvendigt for at sikre, at eventuelle misligholdte krav kan sendes til inddrivelse hos RIM.
Ved sammenlægning af restgæld fra flere lån forstås, at styrelsen som fordringshaver vil anmode
Udbetaling Danmark, som varetager administrationen af tilbagebetaling af studielån og slutlån, om at
sammenlægge restgælden på de hidtidige hovedstole, renter og gebyrer, således at alle hidtidige
låneelementer får et nyt stiftelsestidspunkt svarende til den dag, hvor sammenlægningen foretages.
Sammenlægningen til et samlet lån vil blive opgjort selvstændigt på de enkelte elementer af restgælden,
det vil sige på henholdsvis hovedstole, renter og gebyrer. I de tilfælde, hvor låntager har påbegyndt flere
uddannelsesperioder inden ikrafttrædelsestidspunktet for § 1, nr. 11, men alene fået udbetalt lån til én
uddannelsesperiode, sker sammenlægning af flere studielån eller slutlån først på tidspunktet for den
førstkommende udbetaling i seneste uddannelsesperiode. Alle låneelementer får herefter et nyt
stiftelsestidspunkt på datoen for sammenlægning af gælden.
Lånet vil herefter blive krævet tilbagebetalt efter samme lånebetingelser og -vilkår, som gjaldt for de
tidligere optagne lån, herunder i forhold til forrentning, fradrag, tilbagebetalingsperiode og forældelse.
SU-låntageren, som i praksis også hidtil har oplevet alene at have et lån under ordinær opkrævning, vil
dermed ikke opleve nogen forskel i forhold til, hvordan lånene hidtil er blevet opkrævet, herunder heller
ikke i forhold til afdragenes størrelse og forfaldstidspunkt. I tilfælde af betalingsmisligholdelse for lån under
ordinær opkrævning vil der dog blive indledt et nyt opkrævningsforløb efter sammenlægningen.
Det fremgår af bemærkningerne til § 5, stk. 6, i det fremsatte lovforslag, at låntageren opnår en
fradragsmæssig gevinst i det kalenderår, hvor de tidligere lån indfries og lægges over i et nyt lån. I og med,
at der er tale om en teknisk sammenlægning af tidligere optagne studielån og slutlån til et nyt samlet lån,
og ikke en indfrielse af lånene, vil låntagerne ikke
som anført i bemærkningerne til lovforslaget
opnå en
fradragsmæssig gevinst i det kalenderår, hvor de tidligere optagne studielån og slutlån bliver lagt sammen.
Endvidere præciseres
” i istere ”
i bestemmelsen, således at det fremgår tydeligt, at det er uddannelses-
og forskningsministeren, der kan fastsætte reglerne.
Lovforslagets øvrige bemærkninger til bestemmelsen er fortsat gældende, herunder i forhold til de regler,
der forventes fastsat om den administrative håndtering af sammenlægningen af restgæld fra lån optaget
under flere uddannelsesperioder.
Til nr. 9
Det fremgår af det fremsatte lovforslags § 5, stk. 7, at lovforslagets § 1, nr. 1, 13, 14 og 19, finder
anvendelse for ansøgninger om udlandsstipendium indgivet den 1. april 2020 og derefter. For ansøgninger
indgivet før den 1. april 2020 finder de hidtil gældende regler anvendelse. § 1, nr. 1, 13, 14 og 19, finder
endvidere alene anvendelse for ikke-trindelte hele videregående uddannelser i udlandet, der efter afsluttet
bachelorniveau er på kandidatniveau, som den uddannelsessøgende påbegynder den 1. april 2020 eller
senere.
Som konsekvens af den foreslåede udskydelse af ikrafttrædelsesdatoen, jf. dette ændringsforslags nr. 4,
foreslås det endvidere at ændre datoen
den 1. april 2020
i lovforslagets § 5, stk. 7, der bliver stk. 8, til
den 1. juni 2020.