Uddannelses- og Forskningsudvalget 2019-20
L 107 Bilag 7
Offentligt
2188139_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Vedlagt fremsendes ændringsforslag, som ønskes stillet i udvalgets betænkning
over lovforslag nr. L 107 om ændring af SU-loven, lov om statens voksenuddan-
nelsesstøtte, lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannel-
ser og lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser
m.v. (SU til adgangskurser på institutioner for erhvervsrettet uddannelse, indfrielse
af tidligere studielån ved optagelse af nyt studielån, udlandsstipendium til ikke-trin-
delte uddannelser på kandidatniveau, hjemmel til at fastsætte regler om fælles da-
taansvar m.v.).
Vedlagte ændringsforslag erstatter tidligere ændringsforslag til L 107 oversendt
ved brev af 5. maj 2020.
Endvidere ønskes nedenstående præciserende bemærkninger til L 107, bemærk-
ningernes afsnit 2.4.2., samt bemærkningerne til § 1, nr. 11, medtaget i udvalgets
betænkning:
”Det
fremgår af lovforslagets bemærkninger, afsnit 2.4.2., samt bemærkningerne
til lovforslagets § 1, nr. 11, at der ikke har været den nødvendige hjemmel i SU-lo-
ven til den hidtidige praksis, hvorefter tilbagebetalingen af SU-lån under ordinær
opkrævning sættes i bero, når låntagerne påbegynder en ny uddannelsesperiode,
også selvom låntageren ikke optager lån i den nye uddannelsesperiode, samt at
den hidtidige praksis med sammenlægning af lån og berostillelse under uddannel-
sesperioder har medført, at dele af visse lån og tilskrevne renter vil være foræl-
dede i henhold til forældelseslovens bestemmelser. Endvidere fremgår det, at Ud-
dannelses- og Forskningsministeriet har iværksat en nærmere afklaring heraf.
I forbindelse med ministeriets nærmere afklaring af spørgsmålet om forældelse i
relation til den hidtidige administration af tilbagebetalingen af SU-lån har ministe-
riet på ny gennemgået regelgrundlaget for SU-låneordningen og grundlaget herfor.
Det bemærkes, at reglerne med mindre sproglige justeringer er en videreførelse af
regler og praksis tilbage fra 1980’erne.
Det fremgår af SU-bekendtgørelsens § 61, stk. 1 og 3, sammenholdt med SU-lo-
vens § 35, stk. 1 og 3, at tilbagebetalingen af SU-lån skal påbegyndes den 1. ja-
nuar i kalenderåret 1 år efter udløbet af det støtteår, hvor uddannelsesperioden er
ophørt. Uddannelsesperioden er defineret som det tidsrum, hvor en uddannelses-
søgende er indskrevet på og gennemgår en uddannelse, der giver ret til SU, en
7. maj 2020
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
2020-2016
Side 1/2
L 107 - 2019-20 - Bilag 7: Revideret ændringsforslag, fra uddannelses- og forskningsministeren
2188139_0002.png
erhvervsuddannelse eller en elev-/lærlingeuddannelse, der ikke giver ret til SU, el-
ler et ph.d.-studium, hvor den uddannelsessøgende ikke modtager løn.
På baggrund af en fornyet vurdering af bestemmelsernes ordlyd sammenholdt
med grundlaget for bestemmelserne, herunder de tidligere formuleringer af be-
stemmelserne, er det ministeriets opfattelse, at bestemmelserne i SU-loven og
SU-bekendtgørelsen vedrørende SU-låneordningen mest nærliggende må forstås
i overensstemmelse med praksis på den måde, at ”uddannelsesperioden”, efter
hvilken tilbagebetalingen af lån skal begynde, kan optræde flere gange i forhold til
det samme lån, hvis låntageren senere påbegynder en ny uddannelsesperiode.
En sådan forståelse vil indebære, at tilbagebetalingen skal påbegyndes efter ud-
dannelsesperioden, også selvom lånet stammer fra en tidligere uddannelsesperi-
ode, og dermed at låntager ikke skal betale tilbage på lånet under den senere ud-
dannelsesperiode.
Der pågår en endelig afklaring af vurderingen og betydningen heraf i forhold til
spørgsmålet om en eventuel forældelse af visse lån og tilskrevne renter på bag-
grund af den hidtidige praksis. Det foreslås med lovforslagets § 5, stk. 3, at be-
stemmelserne om sammenlægning af lån og berostillelse først sættes i kraft, når
denne afklaring foreligger. Uanset afklaringen i forhold til grundlaget for den hidti-
dige praksis vurderes det forsat, at der er behov for en specifik bestemmelse om
berostillelse og afbrydelse af forældelse med henblik på at have klare regler
herom fremadrettet.”
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 2/2