Til lovforslag nr.
L 107
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Uddannelses- og Forskningsudvalget den 12. maj 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af SU-loven, lov om statens
voksenuddannelsesstøtte, lov om befordringsrabat til studerende ved
videregående uddannelser og lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i
ungdomsuddannelser m.v.
(SU til adgangskurser på institutioner for erhvervsrettet uddannelse, indfrielse af tidligere studielån ved optagelse af nyt
studielån, udlandsstipendium til ikketrindelte uddannelser på kandidatniveau, hjemmel til at fastsætte regler om fælles
dataansvar m.v.)
[af uddannelses- og forskningsministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Uddannelses- og forskningsministeren har stillet 9 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku-
rin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Præcisering fra Uddannelses- og forskningsministeren
Uddannelses- og forskningsministeren har anmodet om,
at der medtages følgende præciseringer til lovforslagets al-
mindelige bemærkninger afsnit 2.4.2., og de specielle be-
mærkninger til lovforslagets § 1, nr. 11:
»Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, afsnit
2.4.2., samt bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 11, at
der ikke har været den nødvendige hjemmel i SU-loven til
den hidtidige praksis, hvorefter tilbagebetalingen af su-lån
under ordinær opkrævning sættes i bero, når låntagerne på-
begynder en ny uddannelsesperiode, også selv om låntage-
ren ikke optager lån i den nye uddannelsesperiode, og at den
hidtidige praksis med sammenlægning af lån og berostillelse
under uddannelsesperioder har medført, at dele af visse lån
og tilskrevne renter vil være forældede i henhold til foræl-
delseslovens bestemmelser. Endvidere fremgår det, at Ud-
dannelses- og Forskningsministeriet har iværksat en nærme-
re afklaring heraf.
I forbindelse med Uddannelses- og Forskningsministeri-
ets nærmere afklaring af spørgsmålet om forældelse i rela-
tion til den hidtidige administration af tilbagebetalingen af
su-lån har ministeriet på ny gennemgået regelgrundlaget for
su-låneordningen og grundlaget herfor. Det bemærkes, at
reglerne med mindre sproglige justeringer er en videreførel-
se af regler og praksis tilbage fra 1980’erne.
Det fremgår af SU-bekendtgørelsens § 61, stk. 1 og 3,
sammenholdt med SU-lovens § 35, stk. 1 og 3, at tilbagebe-
talingen af su-lån skal påbegyndes den 1. januar i kalender-
året 1 år efter udløbet af det støtteår, hvor uddannelsesperio-
den er ophørt. Uddannelsesperioden er defineret som det
tidsrum, hvor en uddannelsessøgende er indskrevet på og
gennemgår en uddannelse, der giver ret til su, en erhvervs-
uddannelse eller en elev-/lærlingeuddannelse, der ikke giver
ret til su, eller et ph.d.-studium, hvor den uddannelsessøgen-
de ikke modtager løn.
På baggrund af en fornyet vurdering af bestemmelsernes
ordlyd sammenholdt med grundlaget for bestemmelserne,
herunder de tidligere formuleringer af bestemmelserne, er
det Uddannelses- og Forskningsministeriets opfattelse, at
bestemmelserne i SU-loven og SU-bekendtgørelsen vedrø-
rende su-låneordningen mest nærliggende må forstås i over-
ensstemmelse med praksis på den måde, at »uddannelsespe-
rioden«, efter hvilken tilbagebetalingen af lån skal begynde,
AX024553