Uddannelses- og Forskningsudvalget 2019-20
L 107 Bilag 10
Offentligt
2189420_0001.png
Til lovforslag nr.
L 107
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Uddannelses- og Forskningsudvalget den 12. maj 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af SU-loven, lov om statens
voksenuddannelsesstøtte, lov om befordringsrabat til studerende ved
videregående uddannelser og lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i
ungdomsuddannelser m.v.
(SU til adgangskurser på institutioner for erhvervsrettet uddannelse, indfrielse af tidligere studielån ved optagelse af nyt
studielån, udlandsstipendium til ikketrindelte uddannelser på kandidatniveau, hjemmel til at fastsætte regler om fælles
dataansvar m.v.)
[af uddannelses- og forskningsministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Uddannelses- og forskningsministeren har stillet 9 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku-
rin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Præcisering fra Uddannelses- og forskningsministeren
Uddannelses- og forskningsministeren har anmodet om,
at der medtages følgende præciseringer til lovforslagets al-
mindelige bemærkninger afsnit 2.4.2., og de specielle be-
mærkninger til lovforslagets § 1, nr. 11:
»Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, afsnit
2.4.2., samt bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 11, at
der ikke har været den nødvendige hjemmel i SU-loven til
den hidtidige praksis, hvorefter tilbagebetalingen af su-lån
under ordinær opkrævning sættes i bero, når låntagerne på-
begynder en ny uddannelsesperiode, også selv om låntage-
ren ikke optager lån i den nye uddannelsesperiode, og at den
hidtidige praksis med sammenlægning af lån og berostillelse
under uddannelsesperioder har medført, at dele af visse lån
og tilskrevne renter vil være forældede i henhold til foræl-
delseslovens bestemmelser. Endvidere fremgår det, at Ud-
dannelses- og Forskningsministeriet har iværksat en nærme-
re afklaring heraf.
I forbindelse med Uddannelses- og Forskningsministeri-
ets nærmere afklaring af spørgsmålet om forældelse i rela-
tion til den hidtidige administration af tilbagebetalingen af
su-lån har ministeriet på ny gennemgået regelgrundlaget for
su-låneordningen og grundlaget herfor. Det bemærkes, at
reglerne med mindre sproglige justeringer er en videreførel-
se af regler og praksis tilbage fra 1980’erne.
Det fremgår af SU-bekendtgørelsens § 61, stk. 1 og 3,
sammenholdt med SU-lovens § 35, stk. 1 og 3, at tilbagebe-
talingen af su-lån skal påbegyndes den 1. januar i kalender-
året 1 år efter udløbet af det støtteår, hvor uddannelsesperio-
den er ophørt. Uddannelsesperioden er defineret som det
tidsrum, hvor en uddannelsessøgende er indskrevet på og
gennemgår en uddannelse, der giver ret til su, en erhvervs-
uddannelse eller en elev-/lærlingeuddannelse, der ikke giver
ret til su, eller et ph.d.-studium, hvor den uddannelsessøgen-
de ikke modtager løn.
På baggrund af en fornyet vurdering af bestemmelsernes
ordlyd sammenholdt med grundlaget for bestemmelserne,
herunder de tidligere formuleringer af bestemmelserne, er
det Uddannelses- og Forskningsministeriets opfattelse, at
bestemmelserne i SU-loven og SU-bekendtgørelsen vedrø-
rende su-låneordningen mest nærliggende må forstås i over-
ensstemmelse med praksis på den måde, at »uddannelsespe-
rioden«, efter hvilken tilbagebetalingen af lån skal begynde,
AX024553
L 107 - 2019-20 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 12. maj 2020
2189420_0002.png
2
kan optræde flere gange i forhold til det samme lån, hvis
låntageren senere påbegynder en ny uddannelsesperiode. En
sådan forståelse vil indebære, at tilbagebetalingen skal påbe-
gyndes efter uddannelsesperioden, også selv om lånet stam-
mer fra en tidligere uddannelsesperiode, og dermed at lånta-
ger ikke skal betale tilbage på lånet under den senere uddan-
nelsesperiode.
Der pågår en endelig afklaring af vurderingen og betyd-
ningen heraf i forhold til spørgsmålet om en eventuel foræl-
delse af visse lån og tilskrevne renter på baggrund af den
hidtidige praksis. Det foreslås med lovforslagets § 5, stk. 3,
at bestemmelserne om sammenlægning af lån og berostillel-
se først sættes i kraft, når denne afklaring foreligger. Uanset
afklaringen i forhold til grundlaget for den hidtidige praksis
vurderes det fortsat, at der er behov for en specifik bestem-
melse om berostillelse og afbrydelse af forældelse med hen-
blik på at have klare regler herom fremadrettet.«
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
uddannelses- og forskningsministeren,
tiltrådt af
udval-
get:
Til § 1
1)
I den under
nr. 9
foreslåede affattelse af
§ 33, stk. 2, 1.
pkt.,
ændres »§ 33 a, stk. 2« til: »§ 35, stk. 4«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 3]
2)
I den under
nr. 11
foreslåede
§ 33 a
udgår
stk. 2
og
3.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 3]
3)
Efter nr. 11 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 35, stk. 1,
indsættes efter »dens«: »påbegyndelse
og«.
02.
I
§ 35
indsættes som
stk. 4
og
5:
»Stk. 4.
Tilbagebetalingen af studielån og slutlån under
ordinær opkrævning sættes i bero under uddannelsesperio-
der, jf. dog § 33 a. Ved berostillelse afbrydes forældelsen,
og der løber en ny forældelsesfrist fra det tidspunkt, hvor til-
bagebetalingen genoptages.
Stk. 5.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsæt-
te regler om genoptagelse af tilbagebetalingen på lån under
ordinær opkrævning, som sættes i bero under uddannelses-
perioder, jf. stk. 4.««
[Lovteknisk ændring og bemyndigelse til at fastsætte regler
om genoptagelse af tilbagebetalingen]
Til § 5
4)
Stk. 1
affattes således:
»Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juni 2020, jf. dog stk.
2 og 3.«
[Ændret ikrafttrædelsesdato]
5)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter
tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 1, nr. 11 og 02.«
Stk. 3-8 bliver herefter stk. 4-9.
[Modifikation til ikrafttrædelsesdato]
6)
Stk. 4,
der bliver stk. 5, affattes således:
»Stk. 5.
§ 33 a i SU-loven som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 11, har virkning for alle låntagere, der optager mindst ét
studielån eller slutlån fra ikrafttrædelsestidspunktet for § 1,
nr. 11, jf. stk. 3, og derefter.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2]
7)
Stk. 5,
der bliver stk. 6, affattes således:
»Stk. 6.
§ 35, stk. 4, i SU-loven som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 02, har virkning for alle låntagere, der optager
studielån eller slutlån fra ikrafttrædelsestidspunktet for § 1,
nr. 02, jf. stk. 3, og derefter. Bestemmelsen har endvidere
virkning for alle låntagere, der har studielån eller slutlån
under ordinær opkrævning fra ikrafttrædelsestidspunktet for
§ 1, nr. 02, jf. stk. 3, og derefter. Endelig har bestemmelsen
virkning for alle låntagere, der har studielån eller slutlån
under ordinær opkrævning på ikrafttrædelsestidspunktet for
SU-lovens § 1, nr. 02, jf. stk. 3, som der ikke betales tilbage
på under en ny uddannelsesperiode på ikrafttrædelsestids-
punktet.«
[Konsekvensændring som følge af ændret ikrafttrædelsesda-
to]
8)
Stk. 6,
der bliver stk. 7, affattes således:
»Stk. 7.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fast-
sætte regler om sammenlægning af restgæld fra studielån og
slutlån efter SU-loven til et samlet lån, hvor låntager i perio-
den fra den 1. januar 1991 og indtil ikrafttrædelsestidspunk-
tet for § 1, nr. 11, jf. stk. 3, har optaget lån under flere ud-
dannelsesperioder, der er påbegyndt inden ikrafttrædelses-
tidspunktet.«
[Sproglig og indholdsmæssig præcisering samt konsekvens-
ændring som følge af ændret ikrafttrædelsesdato]
9)
I
stk. 7,
der bliver stk. 8, ændres »april« til: »juni«.
[Konsekvens af ændret ikrafttrædelsesdato]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Ændringsforslagene er konsekvensændringer som følge
af ændringsforslag nr. 3, idet de foreslåede bestemmelser
om, at tilbagebetalingen af studielån og slutlån under ordi-
nær opkrævning sættes i bero under uddannelsesperioder, at
forældelsen i den forbindelse afbrydes, og at der gives be-
myndigelse til at fastsætte regler om låntagerens pligt til at
give meddelelse om påbegyndelse af en uddannelsesperiode,
foreslås fastsat i SU-lovens § 35, jf. bemærkningerne til æn-
dringsforslag nr. 3 nedenfor.
Til nr. 3
Efter SU-lovens § 35, stk. 1, som er en bemyndigelsesbe-
stemmelse, kan uddannelses- og forskningsministeren fast-
L 107 - 2019-20 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 12. maj 2020
2189420_0003.png
3
sætte regler om uddannelsesperioden, herunder om dens op-
hør, og om låntagerens pligt til at give meddelelse herom.
I det foreslåede § 33 a, stk. 3, jf. lovforslagets § 1, nr. 11,
foreslås det, at uddannelses- og forskningsministeren får be-
myndigelse til også at kunne fastsætte regler om påbegyn-
delsen af uddannelsesperioden, herunder om låntagerens
pligt til at give meddelelse herom.
Med ændringsforslag nr. 3 foreslås det af lovtekniske år-
sager, at den foreslåede bemyndigelse, jf. § 33 a, stk. 3, i
stedet fastsættes i SU-lovens § 35, stk. 1. Der er således ikke
tilsigtet en anden anvendelse af bemyndigelsen end den i
lovforslaget anførte.
Med ændringsforslag nr. 3 foreslås det af lovtekniske år-
sager endvidere, at der i SU-lovens § 35 indsættes et nyt stk.
4, hvorefter tilbagebetalingen af studielån og slutlån under
ordinær opkrævning sættes i bero under uddannelsesperio-
der, jf. dog § 33 a. Ved berostillelse afbrydes forældelsen,
og der løber en ny forældelsesfrist fra det tidspunkt, hvor til-
bagebetalingen genoptages.
Det foreslåede stk. 4 svarer til det i lovforslaget foreslåe-
de § 33 a, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 11, som med æn-
dringsforslag nr. 1 foreslås at udgå.
Der er således ikke tiltænkt nogen indholdsmæssig æn-
dring af bestemmelsen, og lovforslagets bemærkninger om
gældende ret og virkningen af den foreslåede ordning er så-
ledes fortsat gældende, idet der dog henvises til de præcise-
rende bemærkninger til lovforslagets bemærkninger, afsnit
2.4.2., og bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 11, for så
vidt angår den hidtidige administration af su-låneordningen,
som uddannelses- og forskningsministeren har anmodet om
bliver medtaget i Uddannelses- og Forskningsudvalgets be-
tænkning over lovforslaget.
Endelig foreslås det med ændringsforslag nr. 3, at der i
SU-lovens § 35 indsættes et stk. 5, hvorefter uddannelses-
og forskningsministeren kan fastsætte regler om genoptagel-
se af tilbagebetalingen på lån under ordinær opkrævning,
som sættes i bero under uddannelsesperioder, jf. det med
ændringsforslaget foreslåede stk. 4.
Bemyndigelsen forudsættes anvendt til at fastsætte regler
om, at låntageren er forpligtet til at genoptage tilbagebeta-
lingen på su-lån den 1. januar i kalenderåret 1 år efter udlø-
bet af det støtteår, hvor den seneste uddannelsesperiode er
ophørt. Tilbagebetalingen af su-lån vil herefter følge de ge-
nerelle regler for tilbagebetaling i SU-loven og SU-bekendt-
gørelsen.
Til nr. 4
Det fremgår af lovforslagets § 5, stk. 1, at loven træder i
kraft den 1. april 2020, jf. dog stk. 2.
Det foreslås, at ikrafttrædelsestidspunktet i § 5, stk. 1, på
baggrund af udsættelsen af behandlingen af lovforslaget æn-
dres til den 1. juni 2020.
Idet der med ændringsforslag nr. 5 foreslås indsat en mo-
difikation til lovens ikrafttræden i lovens § 5, stk. 3, indsæt-
tes der tillige en henvisning hertil i lovforslagets § 5, stk. 1.
Til nr. 5
Det foreslås, at der indsættes et nyt stk. 3 i lovforslagets §
5, hvorefter uddannelses- og forskningsministeren fastsætter
tidspunktet for ikrafttræden af § 1, nr. 11, og § 1, nr. 02.
Med lovforslagets § 1, nr. 11, fastsættes det, at restgæld
under ordinær opkrævning, der vedrører studielån og slut-
lån, der er optaget den 1. januar 1991 eller senere, og som
låntager har optaget i en tidligere uddannelsesperiode, ind-
fries ved første udbetaling af studielån eller slutlån under en
ny uddannelsesperiode. Der optages et studielån under den
nye uddannelsesperiode med et samlet beløb svarende til det
nye lånebeløb med tillæg af den indfriede gæld.
Med lovforslagets § 1, nr. 02, fastsættes det, at tilbagebe-
talingen af studielån og slutlån under ordinær opkrævning
sættes i bero under uddannelsesperioder, jf. dog § 33 a, at
forældelsen afbrydes ved berostillelsen, og der løber en ny
forældelsesfrist fra det tidspunkt, hvor tilbagebetalingen
genoptages. Endelig fastsættes det, at uddannelses- og forsk-
ningsministeren kan fastsætte regler om genoptagelse af til-
bagebetalingen på lån under ordinær opkrævning, som er sat
i bero under en uddannelsesperiode.
Bestemmelserne har tæt sammenhæng med forståelsen af
bestemmelserne i SU-loven og SU-bekendtgørelsen om til-
bagebetalingen på su-lån sammenholdt med styrelsens hidti-
dige praksis og den heraf følgende afklaring af, hvad denne
forståelse har af konsekvenser i relation til spørgsmålet om
en eventuel forældelse af visse lån og tilskrevne renter. Der
henvises i den forbindelse til de præciserende bemærkninger
til lovforslagets bemærkninger, afsnit 2.4.2., og bemærknin-
gerne til lovforslagets § 1, nr. 11, som uddannelses- og
forskningsministeren har anmodet om bliver medtaget i Ud-
dannelses- og Forskningsudvalgets betænkning over lovfor-
slaget. Det forudsættes, at uddannelses- og forskningsmini-
steren vil sætte bestemmelserne i kraft, så snart der forelig-
ger en endelig afklaring heraf.
Til nr. 6
Det fremgår af lovforslagets § 5, stk. 4, at SU-lovens §
33 a, stk. 1, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 11, har
virkning for alle låntagere, der optager mindst ét studielån
eller slutlån den 1. april 2020 eller derefter.
Det foreslås at nyaffatte lovforslagets § 5, stk. 4, der bli-
ver stk. 5, hvorefter § 33 a som affattet ved lovforslagets §
1, nr. 11, har virkning for alle låntagere, der optager mindst
ét studielån eller slutlån fra ikrafttrædelsestidspunktet for §
1, nr. 11, jf. § 5, stk. 3, og derefter.
Nyaffattelsen er en konsekvens af ændringsforslag nr. 2,
hvorefter de i lovforslagets § 1, nr. 11, foreslåede § 33 a,
stk. 2 og 3, udgår. Derved vil ikrafttrædelsesbestemmelsen i
lovforslagets § 5, stk. 4, der bliver stk. 5, alene skulle henvi-
se til § 33 a.
Nyaffattelsen er endvidere en konsekvens af, at det med
ændringsforslag nr. 5 foreslås, at uddannelses- og forsk-
ningsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af §
1, nr. 11.
Bestemmelsen får dermed virkning for de su-låntagere,
der optager deres første studielån eller slutlån fra det tids-
punkt, hvor § 1, nr. 11, sættes i kraft.
L 107 - 2019-20 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 12. maj 2020
2189420_0004.png
4
Bestemmelsen får endvidere virkning for de su-låntagere,
der på det tidspunkt, hvor § 1, nr. 11, sættes i kraft, har et
lån under ordinær opkrævning. Med ordinær opkrævning
menes, at studielånet eller slutlånet ikke er opsagt til skades-
løs betaling, jf. SU-lovens § 36. Det vil følgelig fremgå af
lånebetingelserne fra det tidspunkt, hvor bestemmelsen sæt-
tes i kraft, at når den uddannelsessøgende optager et nyt stu-
dielån eller slutlån, skal den uddannelsessøgende acceptere,
at et eventuelt optaget lån fra en tidligere uddannelsesperio-
de vil blive indfriet i forbindelse med optagelsen af det nye
lån, og at der i forbindelse med udbetalingen af første låne-
rate i den aktuelle uddannelsesperiode vil blive optaget et
nyt studielån med et tilsvarende beløb (den indfriede gæld
inkl. renter m.v.) og det nye lån. Den uddannelsessøgende
vil derved alene have ét lån under ordinær opkrævning. Be-
stemmelsen har alene virkning for lån, der er optaget siden
den 1. januar 1991.
Til nr. 7
Det fremgår af lovforslagets § 5, stk. 5, 1. pkt., at SU-lo-
vens § 33 a, stk. 2, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 11,
har virkning for alle låntagere, der optager studielån eller
slutlån den 1. april 2020 eller derefter. Det fremgår endvide-
re af lovforslagets § 5, stk. 5, 2. pkt., at SU-lovens § 33 a,
stk. 2, har virkning for alle låntagere, der har studielån eller
slutlån under ordinær opkrævning den 1. april 2020 eller
derefter. Endelig fremgår af det § 5, stk. 5, 3. pkt., at SU-
lovens § 33 a, stk. 2, har virkning for alle låntagere, der har
studielån eller slutlån under ordinær opkrævning den 1. april
2020 og er sat i bero den 1. april 2020.
Med ændringsforslaget foreslås det at nyaffatte lovforsla-
gets § 5, stk. 5, der bliver stk. 6, hvorefter § 35, stk. 4, som
affattet ved lovforslagets § 1, nr. 02, har virkning for alle
låntagere, der optager studielån eller slutlån fra ikrafttrædel-
sestidspunktet for § 1, nr. 02, jf. § 5, stk. 3, og derefter. Be-
stemmelsen har endvidere virkning for alle låntagere, der
har studielån eller slutlån under ordinær opkrævning fra
ikrafttrædelsestidspunktet for § 1, nr. 02, jf. § 5, stk. 3, og
derefter. Endelig har bestemmelsen virkning for alle lånta-
gere, der har studielån eller slutlån under ordinær opkræv-
ning på ikrafttrædelsestidspunktet for § 1, nr. 02, jf. § 5, stk.
3, som der ikke betales tilbage på under en ny uddannelses-
periode på ikrafttrædelsestidspunktet.
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at den foreslåede
bestemmelse i SU-lovens § 33 a, stk. 2, i stedet foreslås ind-
sat i SU-lovens § 35, stk. 4, jf. ændringsforslag nr. 3.
Ændringsforslaget er endvidere en konsekvens af, at det
med ændringsforslag nr. 5 foreslås, at uddannelses- og
forskningsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden
af § 1, nr. 02.
Bestemmelsen får dermed virkning for de su-låntagere,
der optager deres første studielån eller slutlån fra det tids-
punkt, hvor § 1, nr. 02, sættes i kraft.
Bestemmelsen får endvidere virkning for de su-låntagere,
der har optaget studielån eller slutlån, før § 1, nr. 02, sættes i
kraft, og hvor su-låntageren under en ny uddannelsesperio-
de, der starter fra ikrafttrædelsestidspunktet for § 1, nr. 02,
og derefter, skal have sat tilbagebetalingen af sit su-lån
under ordinær opkrævning fra den tidligere uddannelsesperi-
ode i bero.
Endelig får bestemmelsen virkning for de su-låntagere,
der har optaget studielån eller slutlån, før § 1, nr. 02, træder
i kraft, og hvor der efter gældende praksis ikke betales af-
drag m.v. på lånet i forbindelse med en ny uddannelsesperi-
ode på ikrafttrædelsestidspunktet for § 1, nr. 02. Disse lånta-
gere vil efter bestemmelsens ikrafttræden blive orienteret
om berostillelsen af tilbagebetalingen på su-lånet, og konse-
kvenserne heraf i forhold til beregning af forældelsesfrist på
afdrag, renter og gebyrer. Låntagerne vil samtidig blive ori-
enteret om muligheden for på frivillig basis at betale afdrag
på su-lånet, indtil tilbagebetalingspligten indtræder på ny.
Hvis afdrag m.v. på lånet, der stammer fra en tidligere
uddannelsesperiode, og hvorpå der ikke forfalder afdrag
m.v. til betaling under den nye uddannelsesperiode, måtte
være forældede, vil de forældede afdrag, herunder i forhold
til renter og gebyrer, ikke blive opkrævet, når tilbagebetalin-
gen på det samlede lån genoptages efter endt uddannelsespe-
riode, idet forældede fordringer ikke kan opkræves.
Bestemmelsen har ikke virkning for su-låntagere med
studielån eller slutlån, som er misligholdt og under inddri-
velse hos restanceinddrivelsesmyndigheden (RIM).
Til nr. 8
Det fremgår af lovforslagets § 5, stk. 6, at uddannelses-
og forskningsministeren kan fastsætte regler om indfrielse af
tidligere optagne studielån og slutlån, hvor låntager i perio-
den fra den 1. januar 1991 til og med den 31. marts 2020 har
optaget lån under flere uddannelsesperioder, og om optagel-
se af nyt samlet studielån.
Det foreslås at nyaffatte det fremsatte lovforslags § 5, stk.
6, der bliver stk. 7, hvorefter uddannelses- og forskningsmi-
nisteren kan fastsætte regler om sammenlægning af restgæld
fra tidligere optagne studielån og slutlån efter SU-loven til
et samlet lån, hvor låntager i perioden fra den 1. januar 1991
og indtil ikrafttrædelsestidspunktet for § 1, nr. 11, jf. § 5,
stk. 3, har optaget lån under flere uddannelsesperioder.
Det foreslåede er et udtryk for en præcisering i forhold til
den foreslåede bemyndigelse og i forhold til det ændrede
ikrafttrædelsestidspunkt for § 1, nr. 11.
Det fremgår således af den foreslåede bestemmelse i lov-
forslaget, at uddannelses- og forskningsministeren kan fast-
sætte regler om indfrielse af tidligere optagne studielån og
slutlån, men der vil i den nævnte situation ikke være tale om
en egentlig indfrielse af lånene. Bemyndigelsen skal derfor
rettelig formuleres således, at uddannelses- og forsknings-
ministeren – for lån optaget i den angivne periode – kan
fastsætte regler om sammenlægning af restgæld fra tidligere
optagne studielån og slutlån efter SU-loven til et samlet lån.
Hensigten er at gøre det muligt at sikre, at låntagere
fremover alene har et lån under ordinær opkrævning. Dette
er nødvendigt for at sikre, at eventuelle misligholdte krav
kan sendes til inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndig-
heden (RIM).
Ved sammenlægning af restgæld fra flere lån forstås, at
styrelsen som fordringshaver vil anmode Udbetaling Dan-
mark, som varetager administrationen af tilbagebetaling af
L 107 - 2019-20 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 12. maj 2020
2189420_0005.png
5
studielån og slutlån, om at sammenlægge restgælden på de
hidtidige hovedstole, renter og gebyrer, således at alle hidti-
dige låneelementer får et nyt stiftelsestidspunkt svarende til
den dag, hvor sammenlægningen foretages. Sammenlægnin-
gen til et samlet lån vil blive opgjort selvstændigt på de en-
kelte elementer af restgælden, dvs. på henholdsvis hovedsto-
le, renter og gebyrer. I de tilfælde, hvor låntager har påbe-
gyndt flere uddannelsesperioder inden ikrafttrædelsestids-
punktet for § 1, nr. 11, men alene fået udbetalt lån til en ud-
dannelsesperiode, sker sammenlægning af flere studielån el-
ler slutlån først på tidspunktet for den førstkommende udbe-
taling i seneste uddannelsesperiode. Alle låneelementer får
herefter et nyt stiftelsestidspunkt på datoen for sammenlæg-
ning af gælden.
Lånet vil herefter blive krævet tilbagebetalt efter samme
lånebetingelser og -vilkår, som gjaldt for de tidligere optag-
ne lån, herunder i forhold til forrentning, fradrag, tilbagebe-
talingsperiode og forældelse.
Su-låntageren, som i praksis også hidtil har oplevet alene
at have et lån under ordinær opkrævning, vil dermed ikke
opleve nogen forskel i forhold til, hvordan lånene hidtil er
blevet opkrævet, herunder heller ikke i forhold til afdrage-
nes størrelse og forfaldstidspunkt. I tilfælde af betalingsmis-
ligholdelse for lån under ordinær opkrævning vil der dog
blive indledt et nyt opkrævningsforløb efter sammenlægnin-
gen.
Det fremgår af bemærkningerne til § 5, stk. 6, i det frem-
satte lovforslag, at låntageren opnår en fradragsmæssig ge-
vinst i det kalenderår, hvor de tidligere lån indfries og læg-
ges over i et nyt lån. I og med at der er tale om en teknisk
sammenlægning af tidligere optagne studielån og slutlån til
et nyt samlet lån og ikke en indfrielse af lånene, vil låntager-
ne ikke – som anført i bemærkningerne til lovforslaget – op-
nå en fradragsmæssig gevinst i det kalenderår, hvor de tidli-
gere optagne studielån og slutlån bliver lagt sammen.
Endvidere præciseres »ministeren« i bestemmelsen, såle-
des at det fremgår tydeligt, at det er uddannelses- og forsk-
ningsministeren, der kan fastsætte reglerne.
Lovforslagets øvrige bemærkninger til bestemmelsen er
fortsat gældende, herunder i forhold til de regler, der forven-
tes fastsat om den administrative håndtering af sammenlæg-
ningen af restgæld fra lån optaget under flere uddannelses-
perioder.
Til nr. 9
Det fremgår af det fremsatte lovforslags § 5, stk. 7, at
lovforslagets § 1, nr. 1, 13, 14 og 19, finder anvendelse for
ansøgninger om udlandsstipendium indgivet den 1. april
2020 og derefter. For ansøgninger indgivet før den 1. april
2020 finder de hidtil gældende regler anvendelse. § 1, nr. 1,
13, 14 og 19, finder endvidere alene anvendelse for ikketrin-
delte hele videregående uddannelser i udlandet, der efter af-
sluttet bachelorniveau er på kandidatniveau, som den uddan-
nelsessøgende påbegynder den 1. april 2020 eller senere.
Som konsekvens af den foreslåede udskydelse af ikraft-
trædelsesdatoen, jf. ændringsforslag nr. 4, foreslås det end-
videre at ændre datoen – den 1. april 2020 – i lovforslagets §
5, stk. 7, der bliver stk. 8, til den 1. juni 2020.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. februar 2020 og var til
1. behandling den 18. februar 2020. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Uddannelses- og
Forskningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring. Den 5. februar 2020 sendte uddannelses- og
forskningsministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag på lovforsla-
get.
Bjørn Brandenborg (S)
fmd.
Jens Joel (S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Kasper Sand Kjær (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) Rasmus Stoklund (S) Mette Gjerskov (S) Troels Ravn (S) Stinus Lindgreen (RV)
Katrine Robsøe (RV) Jacob Mark (SF) Astrid Carøe (SF) Mai Villadsen (EL) Rosa Lund (EL) Uffe Elbæk (UFG)
Marie Bjerre (V) Anne Honoré Østergaard (V)
nfmd.
Carsten Kissmeyer (V) Mads Fuglede (V) Tommy Ahlers (V)
Ulla Tørnæs (V) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Marie Krarup (DF) Pernille Bendixen (DF) Katarina Ammitzbøll (KF)
Birgitte Bergman (KF) Peter Seier Christensen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
48
Nye Borgerlige (NB)
4
L 107 - 2019-20 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 12. maj 2020
2189420_0006.png
6
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
42
16
16
14
13
13
1
Liberal Alliance (LA)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
4