Uddannelses- og Forskningsudvalget 2019-20
L 107 Bilag 1
Offentligt
2145692_0001.png
*##
,+
(
-. ( #
! /.
+(
0
/
1
1
2
(0
)+
(
0.
(
*##
.
+ #
(
0
(
!
1
)+
*##
.
+#
(
"
$ %
!
'
(
)
&
#
"
!
#&
!
#
L 107 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2145692_0002.png
L 107 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2145692_0003.png
L 107 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2145692_0004.png
L 107 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2145692_0005.png
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Børsgade 4
1015 København K
Den 20. september 2019
Ref.-nr.: 2019 - 2331
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af SU-loven, lov om statens voksenuddannelsesstøtte
(SVU-loven), lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser og lov om
befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
Bestyrelserne og Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
Lederne
har ingen bemærkninger til ovenstående høring.
På vegne af Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
Mie Margaard Sørensen
Kontorassistent
L 107 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2145692_0006.png
Høringssvar
23. september 2019
Ref.: CH
J.NR.: 2015-0073/179281
Danske Professionshøjskoler
Ny Vestergade 17 st. tv.
1471 København K
Tel. 3338 2200
[email protected]
danskeprofessionshøjskoler.dk
Uddannelses- og Forskningsministeriet,
Jura og Internationale forhold,
Børsgade 4,
Postboks 2135,
1015 København K
Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af SU-loven, lov
om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU-loven), lov om befordringsrabat
til studerende ved videregående uddannelser og lov
om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser
m.v.
Danske Professionshøjskoler takker for indkaldelsen til høring over udkast til
forslag til lov om ændring af SU-loven, lov om statens voksenuddannelsesstøtte
(SVU-loven), lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser
og lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.
Danske Professionshøjskoler har ingen bemærkninger til udkastet
Vi vil dog gøre opmærksom på, at det kan være hensigtsmæssigt med en
vejledning til, hvordan størrelsen af udlandsstipendie beregnes rent teknisk. Det vil
lette institutionernes sagsbehandling.
Med venlig hilsen
Inge Friis Svendsen
Direktør
Danske Professionshøjskoler
side 1/1
L 107 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2145692_0007.png
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Jura og Internationale forhold
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
København den 26. september 2019
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af SU-loven, lov om statens voksenuddannelsesstøtte
(SVU-loven), lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser og lov om
befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.
Danske SOSU-skoler og Danske SOSU-skoler - bestyrelserne kvitterer hermed for muligheden for at afgive
høringssvar i høring over udkast til forslag til lov om ændring af SU-loven, lov om statens voksen-
uddannelsesstøtte (SVU-loven), lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser og
lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.
Foreningerne ser med stor tilfredshed på, at deltagere på de kommende adgangskurser til
erhvervsuddannelserne sikres mulighed for at opnå forsørgelse i form af SU på kurser, der udbydes som
heltidsundervisning.
Foreningerne havde gerne set en sådan adgang til SU fremskyndet til ikrafttræden allerede ved årets
begyndelse, men noterer sig, at dette næppe er sandsynligt, at kurserne kan udbydes før senere på året. .
Herudover har foreningerne ingen bemærkninger til lovforslagets øvrige dele.
Med venlig hilsen
På foreningernes vegne
e.b.
Michael Kümmel
chefkonsulent
Danske SOSU-skoler & Danske SOSU-skoler
Bestyrelserne
Ny Vestergade 17, 2. sal, 1471 København K
tlf. 42 41 35 01, e-mail:
[email protected]
&
[email protected]
1
L 107 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2145692_0008.png
Vedr. høring: Udkast til forslag til lov om ændring af SU -loven, lov om statens
voksenuddannelsesstøtte, lov om befordringsrabat til studerende ved videregående
uddannelser og lov om befordringsrabat til uddannelsessø gende i ungdomsuddannelser m.v.
L 107 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2145692_0009.png
Uddannelses- og Forskningsministeriet
F IOL ST RÆ DE 44, 1. T H
1171 KØBENHAV N K
T L F . + 45 33 36 9 8 00
W W W .DKU NI.DK
25. SEPTEMBER 2019
J.NR. 19/1032895
AY
SIDE 1/1
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af SU-loven,
lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU-loven), lov
om befordringsrabat til studerende ved videregående ud-
dannelser og lov om befordringsrabat til uddannelsessø-
gende i ungdomsuddannelser
m.v.
Danske Universiteter takker for ovennævnte udkast, som er modtaget i høring fra
Uddannelses- og Forskningsministeriet den 5. september 2019.
Udkastet har været sendt i høring hos universiteterne.
Danske Universiteter har modtaget svar fra Københavns Universitet, Aarhus Univer-
sitet, Syddansk Universitet, Aalborg Universitet, Roskilde Universitet og Danmarks
Tekniske Universitet, der alle meddeler, at de ingen kommentarer har til udkastet.
Danske Universiteter har ikke i øvrigt bemærkninger til udkastet. De individuelle
høringssvar er vedlagt.
Med venlig hilsen
Jesper Langergaard
Direktør
Danske Universiteter
L 107 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2145692_0010.png
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Postboks 2135
1015 København K
Sendt til:
[email protected]
Kopi til:
[email protected]
26. september 2019
J.nr. 2019-11-0270
Dok.nr. 130937
Sagsbehandler
Anette Borring-Møller
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af SU-loven m.v.
Ved e-mail af 5. september 2019 har Uddannelses- og Forskningsministeriet anmodet om Da-
tatilsynets eventuelle bemærkninger til ovennævnte udkast til lovforslag.
Med udkastet til lovforslag foreslås indsat bemyndigelsesbestemmelser i de omhandlede love,
hvorefter henholdsvis uddannelses- og forskningsministeren og børne- og undervisningsmini-
steren bemyndiges til at fastsætte regler om fælles dataansvar mellem styrelsen og uddannel-
sesinstitutionerne i relation til administrationen af reglerne om SU, SVU og befordringsrabat.
Det fremgår af afsnit 2.5.2. i de almindelige bemærkninger, at Uddannelses- og Forsknings-
ministeriet og Børne- og Undervisningsministeriet finder det mest hensigtsmæssigt, at der bli-
ver fastsat regler om fælles dataansvar mellem styrelsen og uddannelsesinstitutionerne, idet
der ellers ville skulle indgås aftaler om fælles dataansvar mellem henholdsvis styrelsen og
hver enkelte uddannelsesinstitution, som tager del i det fælles dataansvar.
Det fremgår samtidig af afsnit 2.5.1.5. i de almindelige bemærkninger, at:
”Styrelsen er systemejer af både SU-systemet,
US2000, og SVU-systemet og er på den bag-
grund databehandler i relation til databeskyttelsesforordningens bestemmelser. Styrelsen er
endvidere dataansvarlig, idet styrelsen indberetter og anvender data i systemerne til egne for-
mål, herunder til at træffe afgørelse om SU, SVU og befordringsrabat. Uddannelsesinstitutio-
nerne er i forhold til både SU, SVU og befordringsrabat også dataansvarlige, idet institutionerne
også indberetter og anvender data i systemerne til egne formål, herunder til at træffe afgørelser
om SU, SVU og befordringsrabat. Idet både styrelsen og uddannelsesinstitutionerne er dataan-
svarlige i forhold til administrationen af SU, SVU og befordringsrabat, er der tale om fælles
dataansvar mellem styrelsen og institutionerne, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 26.”
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
Det står ikke Datatilsynet klart, hvorvidt styrelsen vil agere databehandler inden eller uden for
rammerne af det fælles dataansvar, hvorom der vil blive fastsat regler. Datatilsynet henstiller,
at Uddannelses- og Forskningsministeriet afklarer og præciserer forholdet i bemærkningerne
til lovforslaget.
Datatilsynet forudsætter at blive hørt i forbindelse med udarbejdelse af bekendtgørelser og
lignende generelle retsforskrifter i medfør af lovforslaget, hvis disse vil have betydning for be-
skyttelsen af privatlivet i forbindelse med behandling af personoplysninger, jf. databeskyttel-
seslovens § 28.
L 107 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
Kopi af dette brev sendes til Justitsministeriets Lovafdeling til orientering.
Side 2 af 2
Med venlig hilsen
Anette Borring-Møller
L 107 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2145692_0012.png
Fra:
Therese Hyll Bruun <[email protected]>
Sendt:
23. september 2019 14:47
Til:
dkuni-dkuni <[email protected]>
Cc:
Peter Bøcher <[email protected]>; Søren Theodor Hein Ahm <[email protected]>; FA-REKSEK-
Hoeringer_og_indstillinger <[email protected]>
Emne:
VS: Høring: Udkast til forslag til lov om ændring af SU-loven m.v.
Til Danske Universiteter
Københavns Universitet takker for høring over forslag til lov om ændring af SU-loven. Københavns
Universitet har ingen bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen
Therese Hyll Bruun
Therese Hyll Bruun
Specialkonsulent
Københavns Universitet
Uddannelsesservice
Strategi & Politik
Frue Plads 4
1168 København K
TEL 35 32 26 26
DIR 35 32 31 54
FAX 35 32 28 92
[email protected]
www.us.ku.dk
L 107 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2145692_0013.png
Sendt:
23. september 2019 07:39
Til:
dkuni-dkuni <[email protected]>
Emne:
VS: Høring: Udkast til forslag til lov om ændring af SU-loven m.v.
Til Danske Universiteter
Aarhus Universitet takker for høringsmuligheden vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af SU-
loven m.v. Universitetet har ingen bemærkninger til de foreslåede ændringer.
Med venlig hilsen
Christin Jensen
Teamkoordinator, Uddannelsesjura
Uddannelsesstrategisk Sekretariat
AU Uddannelse
Aarhus Universitet
Fredrik
Nielsens
Vej 5, Bygning 1445, Lokale 22
8000 Aarhus C
Mobil: 93521637
E-mail:
[email protected]
http://person.au.dk/[email protected]
L 107 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2145692_0014.png
Til:
dkuni-dkuni <[email protected]>
Cc:
Jørgen Schou <[email protected]>; Nisrin Adel Hamad <[email protected]>
Emne:
Høring: Udkast til forslag til lov om ændring af SU-loven m.v.
Sekretariatet
Danske Universiteter
Danske Universiteters j.nr. 19/1032895
SDU’s sagsnr. 19/65265
Ved e-mail af 6. september 2019 har Danske Universiteter anmodet SDU om evt. bemærkninger til
ovenstående høring.
SDU har ingen bemærkninger til udkastet.
På rektors vegne
Kirsten Fly Malling
Kontorfuldmægtig
Rektorsekretariatet
T 65 50 10 32
[email protected]
www.sdu.dk/ansat/kfm
Syddansk Universitet
Campusvej 55
5230 Odense M
www.sdu.dk
L 107 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2145692_0015.png
L 107 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2145692_0016.png
Fra:
Lykke Devantier Boisen <[email protected]>
Sendt:
25. september 2019 11:58
Til:
dkuni-dkuni <[email protected]>
Emne:
Sv: Høring: Udkast til forslag til lov om ændring af SU-loven m.v. (RUC 756301)
Til Danske Universiteter
På vegne af Roskilde Universitet skal jeg takke for muligheden for at komme med
bemærkninger til høring over udkast til forslag til lov om ændring af SU-loven mv. Roskilde
Universitet har ingen bemærkninger.
Derudover skal jeg beklage den sene tilbagemelding.
Bedste hilsner
Lykke
Med venlig hilsen
Lykke Devantier Boisen
Studentermedhjælp/Studerende
Roskilde Universitet
Administrationen/Forvaltning/Kommunikation og Rektorsekretariat
Universitetsvej 1
DK-4000 Roskilde
Telefon: +4546743668
ruc.dk
facebook.com/ruc.dk
twitter.com/roskildeuni
instagram.com/roskildeuniversitet
L 107 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2145692_0017.png
Danske Universiteter
Fiolstræde 44, 1.th.
1171 København K
Via e-mail:
[email protected]
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af SU-lo-
ven m.fl.
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) har den 6. september 2019 via Danske Uni-
versiteter modtaget Uddannelses- og Forskningsministeriets høring af 5. septem-
ber 2019 over udkast til forslag til lov om ændring af SU-loven m.fl.
DTU har ingen bemærkninger til høringen.
Der henvises til Danske Universiteters j. nr. 19/1032895.
24. september 2019
Journal nr. 19/1033654
mel
Venlig hilsen
Mette Lilje
Chefkonsulent
Afdelingen for Uddannelse og Studerende
CVR-nr. DK 30 06 09 46
Danmarks Tekniske Universitet
Ledelse og Administration
Anker Engelunds Vej 1
Bygning 101
2800 Kgs. Lyngby
Tlf.. 45 25 25 25
Dir. 45 25 71 06
[email protected]
www.dtu.dk
L 107 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2145692_0018.png
L 107 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2145692_0019.png
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Postboks 2135
1015 København K
E-mail:
[email protected]
WILD ERS P LA DS 8 K
1403 K ØBE NHA VN K
TELEFO N 3269 8888
MOB IL 9132 5688
ANC A@HU MA NR IGHT S.DK
ME NNES KE RET .DK
DOK . NR. 19/02321 -2
18. SEPTEMBER 2019
HØRING OVER UDKAST T IL FORSLAG TIL LOV OM
ÆNDRING AF SU -LOVEN, LOV OM STATENS
VOKSENUDDANNELSESSTØTTE (SVU-LOVEN), LOV
OM BEFORDRINGSRABAT TIL STUDERENDE VED
VIDEREGÅENDE UDDANNELSER OG LOV OM
BEFORDRINGSRABAT TIL UDDANNELSESSØGENDE I
UNGDOMSUDDANNELSER
M.V.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har ved mail af 5. september
2019 anmodet om Institut for Menneskerettigheders eventuelle
bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af SU-loven, lov
om statens voksenuddannelsesstøtte, lov om befordringsrabat til
studerende ved videregående uddannelser og lov om befordringsrabat
til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.
Instituttet har ingen bemærkninger til udkastet.
Der henvises til ministeriets ref. nr. 2019 - 2331
Med venlig hilsen
Annecathrine Carl
JURIDISK R ÅDGIV ER
L 107 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2145692_0020.png
!
$,
"# $ " % & ' (
' & -
& '
"
& ' )*
+ ) &
) &
*! " (
( . $, " (
!
/ %& '
!
$
%
/
!
0
"
"
%
%3
#
1
$ 3
&
$
2& 1
!
5
!
!
'
,
,
'
%
%
!
!$
"
!
2&
%
%3
!
( )*+ !
!
!&
,
*
"
, & -. ( )*
/4
!
04
"
%
-
!
78904 -
$
%
%
$%
6
!
,
!
!
,
"
&
$ 3
!
!
"!
%
$
%
!
!
!
$ 3
:
$
!
!
"
3
7
4
+ /=
& 9)# )/>= />?/
3;
+
<
/)8# "$
!
&
@
: $
)*
3
44
5
6
+
7 7
+
& ' (
&
*
& '
)
)
+7
7
+&
*
89
+
)
)
+
+&
*
6
( (
+
( (
&
'6
&
+
()7 ()7
+
7 7 *
+
)7"
)7"
+
*
*
*
+
) &
) &
+: :
&
7 &
$ 7 &
+
&'
& '
+
7
7
+
&
)&
& *
+
+
8 * 8 *
+&
*
& '
+
6
(
+(
(
+&
*
+
7
)&
+
+
* *
+*
*
+*
& * )
*&* )
+
'6 *
& *
)
&'
+
& )
+ = * ",5"
= *
)
& *
+&
*
+
) )
+
(
6
*
+
(
(
+
7
7
+&
*
+
+
+&
*
&' (& &
+
)7 )7
+
7
? ) -''
0 ( (
) )(
+ > " $/
>0 "
)(
+
+
& & 7
+
7
!&
01
2
+
+
7
( (
'
+
"
&
+
+
+
&<
8
+
+
&
*
)
'
'
+
*
'+
+
+
& '
)
*&
+ ,5:, ; (
(
(
+
8
&
&
+
'6 *
+
&
&
&
+
(
+
22
+
+
7
+ > " $/
* >
" ' 0*
+
&*
'
L 107 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2145692_0021.png
= *
& *
)
!
&
&
& *
)7
+
)7 6
)
%& '
+
)7 6
& *
+! ) & ( '
! ) & ( '
) & ( '
+&
*
(
*
+ !: ,
)
)
+
+
+
))
))
+
)7 )7
+
+
(& (&
+
6
*
& '
()7
+
)
)
+
+
' &
(
-
& ' *! " (
(
'
! !
" '
(
' (
>&
@
-
*
&' &
(
B *
:&
0" &
)
*
)*
C43 D
ED
)
& '
*
)
& '
-
& '
&
& ' (
)*
& '
& &
%
& )
&
. (
%'
"#!
*
)
& '
&) '
$
'&(
& *
' &
& )
)
"%&'
*A
(
(
(
-
(&
& ' *! " (
'/
)
. (
! &"!%%!
' & -
& '
*! " (
(A&
>
:
3
3 ,%
( ,
*
C43
D
9 C43
3
0" &
)*
)*
111 )*
@ %'
@% '
4
:,"
3 ,%
2-
& &
&
:,"
( ,
& ' *
6 & '
L 107 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2145692_0022.png
LEDELSESSEKRETARIATET
HØRINGSSVAR
FORSLAG TIL ÆNDRING
AF SU-LOVEN
KEA har d. 5. september modtaget
Høring over udkast til forslag til lov om ændring
af SU-loven, lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU-loven), lov om befor-
dringsrabat til studerende ved videregående uddannelser og lov om befordringsrabat
til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.
HØRINSSVAR
KEA har ingen bemærkninger til udkast til lovændringen.
ADRESSE
2200 KØBENHAVN N
CVR: 31656206
EAN: 5798 000 560291
WWW.KEA.DK
REF: NARO
1/1
L 107 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2145692_0023.png
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Jura og Internationale forhold
Att:
[email protected]
Ref: 2019 - 2331
Ledernes høringssvar til høring over udkast til forslag til lov
om ændring af SU-loven, lov om statens voksenuddannelses-
støtte (SVU-loven), lov om befordringsrabat til studerende
ved videregående uddannelser og lov om befordringsrabat til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.
Lederne har d. 5. september 2019 modtaget høring over udkast til forslag til lov
om ændring af SU-loven, lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU-
loven), lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser
og lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser
m.v..
Lovforslaget følger bl.a. op på lovgivning der udmønter dele af aftalen
’Fra fol-
keskole til faglært – Erhvervsuddannelser til fremtiden’
af november 2018, med
konkrete bestemmelser om at nye adgangskurser på institutioner for erhvervs-
rettet uddannelse gøres SU-berettigende, samt desuden bestemmelser om ind-
frielse af tidligere SU-lån ved optagelse af nyt SU-lån, udlandsstipendium til
ikke-trindelte uddannelser m.fl.
Lederne takker for udkastet og har følgende
generelle bemærkninger:
- Lederne mener at det er positivt at nye adgangskurser til erhvervsuddannel-
ser udbudt som heltid gøres SU-berettigende selvom forløbene har kortere va-
righed end 3 måneder. Lederne forventer at det vil bidrage til at få flere ind på
erhvervsuddannelserne, og det er helt afgørende i den aktuelle rekrutteringssi-
tuation, hvor lederne ude i virksomhederne oplever mangel på kvalificeret, fag-
lært arbejdskraft.
Lederne har derudover ingen
konkrete bemærkninger
til udkastet.
København
den 25. september 2019
Med venlig hilsen
Ledernes
Hovedorganisation
Vermlandsgade 65
2300 København S
Thomas Christensen
Uddannelseschef
Telefon 3283 3283
www.lederne.dk
L 107 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2145692_0024.png
L 107 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2145692_0025.png
L 107 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2145692_0026.png
L 107 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2145692_0027.png
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Jura og Internationale forhold
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
(Sendt pr. e-mail til:
[email protected])
Rådet for de Grundlæggen-
de Erhvervsrettede Uddan-
nelser (REU)
Rådssekretær
Per Pagh Aarestrup
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf 3392 7332
e-mail: [email protected]
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelsers
(REUs) høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af
SU-loven, lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU-loven),
lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddan-
nelser og lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ung-
domsuddannelser m.v.
REU har ved mail af 5. september 2019 fra Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet modtaget udkast til nævnte lovforslag med høringsfrist
torsdag den 26. september 2019, kl. 12.00.
REU kan oplyse, at rådet har ikke bemærkninger til lovforslaget.
26. september 2019
Venlig hilsen
Stina Vrang Elias
Formand
L 107 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2145692_0028.png
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Att.: Stine Ewald Larsen
Postboks 2135
1015 København K
26. september 2019
Ref.nr.:SFO/RIA
Høringssvar fra Udbetaling Danmark vedrørende forslag til
lov om ændring af SU-loven m.v.
Udbetaling Danmark
Uddannelses- og Forskningsministeriet har den 5. september 2019 sendt en høring til
Udbetaling Danmark vedrørende forslag til lov om ændring af SU-loven mv.
Udbetaling Danmark har følgende bemærkninger til lovforslaget:
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Kongens Vænge 8
3400 Hillerød
Tlf.: 70 11 12 13
www.borger.dk
På baggrund af fremsendelsen af høringen vedrørende forslag til lov om ændring af SU-
loven mv. har der været en række drøftelser med Styrelsen for Institutioner og
Uddannelsesstøtte, hvor det er kommet frem, at centrale elementer i lovforslaget, som
har betydning for estimeringen af Udbetaling Danmarks omkostninger, endnu ikke er
afklaret. Det drejer sig på nuværende tidspunkt om følgende overordnede punkter:
1. Forældelse af tidligere optaget lån under ny uddannelsesperiode
Det fremgår af § 5, stk. 4 i afsnit 6 på side 59, at:
”…..
Hvis SU-lånet fra den tidligere uddannelsesperiode indeholder forældede
CVR-nr.: 43405810
Telefontid:
Mandag
onsdag: 8.00-16.00
Torsdag: 8.00-18.00
Fredag: 8.00-15.00
delelementer, vil disse blive afskrevet i forbindelse med indfrielsen og dermed ikke
indgå i det nye samlede SU-lån”.
Afklaringen af, hvordan denne del skal udmøntes i praksis, afventer tilbagemelding fra
Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte.
Tilbagemeldingen kan medføre væsentlige omkostninger hos Udbetaling Danmark. Alt
afhængig af tilbagemeldingen fra styrelsen kan der være udviklingsomkostninger til
ændringer til Studiegælds sagsbehandlingssystem TBS samt regnskabssystemet
Navision. Herudover forventes der at være driftsomkostninger til undersøgelser,
analyser samt eventuelt håndtering af de enkelte sager.
2. Afklaring af hvordan køb af lån (kapitaladvis) skal håndteres
Der pågår på nuværende tidspunkt dialog mellem Udbetaling Danmark og Styrelsen for
Institutioner og Uddannelsesstøtte angående den tekniske håndtering af denne
udfordring.
1
L 107 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2145692_0029.png
Når denne er afklaret, må det forventes, at der skal foretages tilpasninger i TBS og
Navision.
3. Konverteringen af lån
Modellen er helt overordnet beskrevet på side 65 i det afsnit, hvor det foreslås, at der
som nyt stykke før § 35, stk. 1, indsættes følgende:
”Restgæld,
der vedrører studielån og slutlån, der er optaget den 1.
januar 1991 eller senere, og som låntager har optaget i en tidligere
uddannelsesperiode, indfris ved første udbetaling af studielån eller
slutlån under en ny uddannelsesperiode. Der optages et studielån under
den nye uddannelsesperiode med et beløb svarende til den indfriede
gæld.”
Udbetaling Danmark skal afklare med Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte,
om der er lån, der ikke skal konverteres, eller som skal håndteres specielt, herunder
skal der aftales en plan for den videre proces. Desuden vil pkt. 3 være afhængig af
udfaldet af pkt. 2.
4. § 5 og § 13 vedrørende uddannelsesstøtte til en ny personkreds
Der udestår en afklaring med Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte ift. den
forventede tilgang på de nye uddannelser/kurser. Herefter vil Udbetaling Danmark
udarbejde et estimat for omkostningerne på baggrund af det forventede forøget
ressourceforbrug som følge af udvidelsen af personkredsen.
5. Afklaring af hvilke ændringer, der skal foretages på Studiegælds
selvbetjeningsløsning
Udbetaling Danmark forventer, at der som følge af en række af de foreslåede ændringer
i lovforslaget vil være behov for at foretage tilpasninger til Studiegælds
selvbetjeningsløsning. En nærmere analyse af hvilke ændringer, der bør foretages, kan
først afklares, når pkt. 1, 3 og 4 ovenfor er afdækket.
6. Ændringer i den årlige SU-statistik
Det skal afklares, om der er behov for at foretage ændringer i den årlige SU-statistik
som følge af lovforslaget. Dette vil først kunne afklares, når pkt. 1 til 4 ovenfor er
afdækket.
Udbetaling Danmark har således ikke mulighed for at komme med et endeligt estimat
for omkostningerne før, at ovenstående punkter er afklaret. Der forventes at være
omkostninger til udvikling, herunder eksterne timer til udvikling, interne timer til
kravspecifikation, formulering af breve, formulering af instrukser og vejledninger, test af
systemændringerne, samt eventuelt oplæring.
Generelt kan Udbetaling Danmark dog bemærke følgende ift. omkostningerne og
finansieringen:
Udviklingsomkostninger
I forbindelse med Udbetaling Danmarks overtagelse af opgaver fra Statens
2
L 107 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2145692_0030.png
Administration blev der igangsat systemfornyelse af de kritiske systemer. Såfremt loven
ændres således, at der sker en omlægning af lån ved en ny uddannelsesperiode, vil
dette for det nye system blive betragtet og håndteret som en ændringsanmodning i
Systemfornyelsen. Derfor vil nogle af udviklingsomkostningerne for nærværende
lovændring være lånefinansieret via SFO Systemfornyelsen.
Finansiering
Som administrator af Udbetaling Danmark leverer ATP bistand til lovbundne ordninger,
der administreres af ATP på ikke-kommercielle vilkår. Dette betyder, at ydelserne
leveres på omkostningsdækket basis, og at ATP ikke kan påføres omkostninger som
følge af administrationen og varetagelsen af ordningerne. ATP beregner hverken
avance eller risikopræmie i forbindelse med prisfastsættelsen og har således ikke et
budget til finansiering af nye opgaver i ordningerne.
I forhold til finansieringen foreslår Udbetaling Danmark ud fra et administrativt
perspektiv, at omkostningerne til både drift og udvikling bliver bevillingsfinansieret.
Øvrige bemærkninger til lovforslaget
Årlig rente på 4 pct.
Det foreslås generelt, at der i de afsnit, hvor det fremgår, at der er en årlig rente på 4
pct., at det erstattes med ordlyden ”en nominel årlig rentesats på 4 pct.”.
Som det fremgår af lovforslaget kunne de 4 pct. opfattes, som en pålydende rentesats,
hvilket ikke er retvisende.
§ 35 i lovforslaget:
1. Det anbefales, at formuleringen af nyt stk. 1 i § 35 formuleres på en måde, så
det mere klart fremgår, at der herefter er tale om ét lån.
Den foreslåede formulering ”Der
optages et studielån under den nye
uddannelsesperiode med et beløb svarende til den indfriede gæld”
kan isoleret
betragtet opfattes som om, der er tale om et selvstændigt lån til indfrielse af det
gamle lån.
Det
foreslås, at bestemmelsen i stedet formuleres som: ”Der
optages et
studielån under den nye uddannelsesperiode med et samlet beløb svarende til
det nye
lånebeløb med tillæg af den indfriede gæld”.
2. Rent lovteknisk bør bestemmelser, der indeholder bemyndigelser til
ministeren/administrationen, stå i et selvstændigt stykke, som bør placeres som
det sidste stykke i den relevante paragraf. De to bemyndigelses-bestemmelser
(selvstændigt stk. 1 i gældende lov ”Ministeren
for forskning, innovation og
videregående uddannelser kan fastsætte regler om uddannelsesperioden,
herunder om dens ophør, og om låntagers pligt til at give meddelelse herom”
- og sidste pkt. i
gældende stk. 3 ”Ministeren
for forskning, innovation og
videregående uddannelser kan fastsætte regler om tilbagebetalingen”,
bør
derfor samles i et selvstændigt stykke sidst i § 35.
3
L 107 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2145692_0031.png
Sproglige bemærkninger (3. og 4. afsnit på side 60):
SU-låntageren, som i praksis også hidtil har oplevet alene at have ét SU-lån eller slutlån
under ordinær opkrævning, vil dermed ikke opleve nogen forskel i forhold til, hvordan
lånene hidtil er blevet opkrævet, herunder heller ikke i forhold til afdragenes størrelse
og forfaldstidspunkt. SU-låntageren vil alene opleve at få en fradragsmæssig gevinst i
det kalenderår, hvor de tidligere lån indfries og lægges over i et nyt lån. Det
forventes, at styrelsen og Udbetaling Danmark vil have indfriet og oprettet nyt lån for
alle SU-låntagere omfattet af bestemmelsen i løbet
af
2021.
Bestemmelsen har alene virkning for SU-lån, der er optaget i perioden fra den 1. januar
1991 og indtil loven træder i kraft. Hvis SU-lånene fra den tidligere uddannelsesperioder
indeholder forældede delelementer, vil disse blive afskrevet i forbindelse med
indfrielsen og dermed ikke indgå i det nye samlede SU-lån.
-----o0o-----
Eventuelle henvendelser i sagen kan ske til Maria Larsen ([email protected]), tlf. nr. 20 42 51 50.
Venlig hilsen
Udbetaling Danmark
4
L 107 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2145692_0032.png
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Jura og Internationale forhold
Børsgade 4
Postbox 2135
1015 København K
Aalborg Universitet
Postboks 159
9220 Aalborg
Sagsbehandler:
Ib Kasper Munk
Telefon: +4599407285
Email: [email protected]
Dato: 16-09-2019
Sagsnr.: 2019-713-00011
Høring over udkast til forslag om ændring af SU-loven m.fl., jeres sagsnr. 2019-2331
Med henvisning til Ministeriets høringsskrivelse af 5. september 2019 skal Aalborg Universitet oplyse, at vi ikke
har nogen bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Ib Munk
Specialkonsulent – Sekretariat og Uddannelsesjura, Studieservice
Telefon: (+45) 9940 7285
|
Email:
[email protected]
|
Web:
www.aau.dk
Aalborg Universitet |
Fibigerstræde 10, 3-10, 9220 Aalborg Ø.
1