Retsudvalget 2019-20
L 104
Offentligt
2197110_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. maj 2020
Strafferetskontoret
Johan Næser
2020-0037-0076
1459964
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 7 vedrørende forslag til lov om
ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforsk-
ning af kriminalitet på internettet) (L 104), som Folketingets Retsudvalg har
stillet til justitsministeren den 28. februar 2020. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 104 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der indebærer, at miljøområdet omfattes af lovforslaget, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 7 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg vedrørende for-
slag til lov om ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets mulighe-
der for efterforskning af kriminalitet på internettet) (L 104):
”Vil ministeren yde teknisk bistand til udarbejdelse af et æn-
dringsforslag, der indebærer, at miljøområdet, herunder over-
trædelse af de EU-forordninger og - direktiver, bl.a. om ulovlig
handel med CO2-kvoter, jf. straffelovens § 299 d, omfattes af
lovforslaget, og vil ministeren redegøre for sin holdning til et
sådant ændringsforslag?”
Svar:
Jeg har forstået spørgsmålet således, at der ønskes bistand til et ændrings-
forslag, som indebærer, at agentreglerne skal kunne finde anvendelse på ef-
terforskning af overtrædelser af miljølovgivningen samt overtrædelser af §
299 d, nr. 3, som begås ved brug af internettet. Et sådant ændringsforslag
kan formuleres som anført nedenfor.
Regeringen kan ikke støtte et sådant ændringsforslag.
Der vil altid være retssikkerhedsmæssige overvejelser forbundet med, at po-
litiet aktivt, og inden en overtrædelse er fuldbyrdet, træder ind i og deltager
i et kriminelt handlingsforløb – og ikke mindst risiko for, at politiet kan
komme til at overskride provokationsforbuddet ved at forøge lovovertræ-
delsens omfang eller grovhed. En udvidelse af agentreglerne forudsætter
derfor grundige overvejelser.
Samtidig er det klart, at vi som samfund ikke kan acceptere, at kriminelle
begår åbenlys kriminalitet på internettet, uden at politiet har effektive red-
skaber til at skride ind. Det er krænkende for samfundets borgere og den
almindelige retsfølelse.
Som det fremgår af pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, har
Rigspolitiet identificeret en række kriminalitetsformer, der i dag hyppigt fo-
rekommer på internettet, og som typisk er vanskelige for politiet at efterfor-
ske inden for rammerne af de gældende agentregler. Fælles for disse krimi-
nalitetsformer er navnlig, at de har en strafferamme på fængsel under 6 år
og dermed falder uden for agentreglerne, medmindre der er tale om særligt
grove og alvorlige tilfælde.
Regeringens lovforslag er på den baggrund afgrænset til at omfatte en række
nærmere angivne, grovere overtrædelser, der hyppigt begås ved brug af in-
2
L 104 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der indebærer, at miljøområdet omfattes af lovforslaget, til justitsministeren
ternettet. En udvidelse til yderligere kriminalitetsformer vil efter regerin-
gens opfattelse kræve nærmere overvejelser herunder i forhold til nødven-
digheden af at fravige det almindelige strafferammekrav i retsplejelovens §
754 a, stk. 1, nr. 3.
Regeringen finder ikke, at der på nuværende tidspunkt er tilstrækkeligt
grundlag for at antage, at der er et sådant behov for at kunne anvende agen-
treglerne i forhold til overtrædelser af miljølovgivningen, der begås ved
brug af internettet, at det kan begrunde en fravigelse af det almindelige straf-
ferammekrav. Regeringen har i den forbindelse noteret sig, at Rigspolitiet i
forhold til disse overtrædelser alene har oplyst, at det på det foreliggende
grundlag ikke kan udelukkes, at der kan være en vis efterforskningsmæssig
værdi i at udvide agentreglerne.
Jeg kan i forlængelse heraf oplyse, at jeg vil bede Rigspolitiet om senest et
år efter lovens ikrafttræden at redegøre for politiets erfaringer med anven-
delsen af den foreslåede udvidelse af agentreglerne, jf. lovforslagets § 1, nr.
2. På baggrund af redegørelsen vil regeringen overveje, om der er behov for
yderligere udvidelser af politiets adgang til at anvende agenter, herunder om
det kan være relevant generelt at justere betingelsen om, at politiet som ud-
gangspunkt alene kan anvende agenter som led i efterforskningen af en lo-
vovertrædelse, der kan straffes med fængsel i 6 år eller derover.
Det bemærkes i øvrigt, at overtrædelser af miljølovgivningen, som begås
under skærpende omstændigheder – f.eks. fordi der forvoldes betydelig
skade på miljøet eller fremkaldes nærliggende fare herfor – kan straffes med
fængsel i op til 6 år, jf. straffelovens § 196. Det vil således allerede efter den
gældende bestemmelse i retsplejelovens § 754 a efter omstændighederne
være muligt at anvende agenter i efterforskningen af sådanne sager, idet be-
tingelsen om, at efterforskningen skal angå en lovovertrædelse, der efter
loven kan straffes med fængsel i 6 år eller derover, er opfyldt.
Særligt for så vidt angår overtrædelser af straffelovens § 299 d, nr. 3, om
straf for overtrædelse af
CO₂-auktioneringsforordningen,
bemærkes det, at
et ændringsforslag vil være overflødigt, idet § 299 d har en strafferamme på
fængsel indtil 6 år, og det derfor allerede efter den gældende bestemmelse i
retsplejelovens § 754 a er muligt at anvende agenter i efterforskningen af
sådanne sager.
På den baggrund er der ikke i det nedenstående ændringsforslag medtaget
en henvisning til straffelovens § 299 d.
3
L 104 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der indebærer, at miljøområdet omfattes af lovforslaget, til justitsministeren
Ændringsforslag
til
lov om ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for
efterforskning af kriminalitet på internettet) (L 104)
Af (…):
Til § 1
1)
I den under
nr. 2
foreslåede affattelse af
§ 754 a, stk. 1, nr. 3,
ændres
»eller af lovgivningen om våben og eksplosivstoffer« til: », af lovgivningen
om våben og eksplosivstoffer eller af miljølovgivningen«
[Udvidet adgang til brug af agenter i sager om overtrædelse af miljølovgiv-
ningen]
Bemærkninger til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at politiet får mulighed for at an-
vende agenter som led i efterforskningen af overtrædelser af miljølovgiv-
ningen, når disse overtrædelser begås ved brug af internettet.
»Miljølovgivningen« forstås på samme måde som i straffelovens § 196, og
omfatter således i denne sammenhæng love om beskyttelse af det ydre miljø
mod forurening. Begrebet omfatter således f.eks. miljøbeskyttelsesloven,
lov om kemiske stoffer og produkter, lov om beskyttelse af havmiljøet, lov
om miljø og genteknologi samt en eventuel kommende lovgivning om jord-
forurening. Derimod omfatter begrebet ikke love, der regulerer andre miljø-
mæssige interesser som f.eks. skovloven, naturbeskyttelsesloven og byg-
ningskulturlovgivningen. Heller ikke arbejdsmiljølovgivningen omfattes af
den bestemmelsen.
Efter straffelovens § 196, stk. 1, straffes med fængsel indtil 6 år den, der
under skærpende omstændigheder i strid med miljølovgivningen forurener
luft, vand, jord eller undergrund med den følge, at der sker betydelig skade
på miljøet eller fremkaldes nærliggende fare derfor, eller opbevarer eller
bortskaffer affald eller lignende stoffer med den følge, at der sker betydelig
skade på miljøet eller fremkaldes nærliggende fare derfor. Efter straffe-
lovens § 196, stk. 2, straffes på samme måde den, der i strid med miljølov-
4
L 104 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der indebærer, at miljøområdet omfattes af lovforslaget, til justitsministeren
givningen forurener luft, vand, jord eller undergrund eller opbevarer eller
bortskaffer affald eller lignende stoffer, når der er tale om overtrædelser af
mere systematisk karakter.
Med henvisningen til miljølovgivningen i den foreslåede ændring af rets-
plejelovens § 754 a, stk. 1, nr. 3, sigtes der således alene til tilfælde, som
ikke er omfattet af den skærpede strafferamme i straffelovens § 196, stk. 1
og 2, idet sådanne overtrædelser allerede vil være omfattet af de gældende
regler om agentvirksomhed.
5