Retsudvalget 2019-20
L 104
Offentligt
2197121_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. maj 2020
Strafferetskontoret
Johan Næser
2020-0037-0076
1459962
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til lov om
ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforsk-
ning af kriminalitet på internettet) (L 104), som Folketingets Retsudvalg har
stillet til justitsministeren den 28. februar 2020. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 104 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der indebærer, at økonomisk kriminalitet omfattes af lovforslaget, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 6 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg vedrørende for-
slag til lov om ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets mulighe-
der for efterforskning af kriminalitet på internettet) (L 104):
” Vil ministeren yde teknisk bistand til udarbejdelse af et æn-
dringsforslag, der indebærer, at økonomisk kriminalitet, herun-
der afpresning, underslæb og hvidvask, med en strafferamme på
under 6 år, omfattes af lovforslaget, og vil ministeren redegøre
for sin holdning til et sådant ændringsforslag?”
Svar:
Jeg har forstået spørgsmålet således, at der ønskes bistand til et ændrings-
forslag, som indebærer, at agentreglerne skal kunne finde anvendelse på ef-
terforskning af overtrædelser af straffelovens § 278, jf. § 285 (underslæb),
§ 279, jf. § 285 (bedrageri), § 279 a, jf. § 285 (databedrageri), § 280, jf. §
285 (mandatsvig), § 281, jf. § 285 (afpresning), og § 290 a, stk. 1 (hvidvask),
som begås ved brug af internettet. Et sådant ændringsforslag kan formuleres
som anført nedenfor.
Der vil altid være retssikkerhedsmæssige overvejelser forbundet med, at po-
litiet aktivt, og inden en overtrædelse er fuldbyrdet, træder ind i og deltager
i et kriminelt handlingsforløb – og ikke mindst risiko for, at politiet kan
komme til at overskride provokationsforbuddet ved at forøge lovovertræ-
delsens omfang eller grovhed. En udvidelse af agentreglerne forudsætter
derfor grundige overvejelser.
Samtidig er det klart, at vi som samfund ikke kan acceptere, at kriminelle
begår åbenlys kriminalitet på internettet, uden at politiet har effektive red-
skaber til at skride ind. Det er krænkende for samfundets borgere og den
almindelige retsfølelse.
Som det fremgår af pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, har
Rigspolitiet identificeret en række kriminalitetsformer, der i dag hyppigt fo-
rekommer på internettet, og som typisk er vanskelige for politiet at efterfor-
ske inden for rammerne af de gældende agentregler. Fælles for disse krimi-
nalitetsformer er navnlig, at de har en strafferamme på fængsel under 6 år
og dermed falder uden for agentreglerne, medmindre der er tale om særligt
grove og alvorlige tilfælde.
Regeringens lovforslag er på den baggrund afgrænset til at omfatte en række
nærmere angivne, grovere overtrædelser, der hyppigt begås ved brug af in-
2
L 104 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der indebærer, at økonomisk kriminalitet omfattes af lovforslaget, til justitsministeren
ternettet. En udvidelse til yderligere kriminalitetsformer vil efter regerin-
gens opfattelse kræve nærmere overvejelser herunder i forhold til nødven-
digheden af at fravige det almindelige strafferammekrav i retsplejelovens §
754 a, stk. 1, nr. 3.
For så vidt angår bedrageri, databedrageri, hvidvask og afpresning, der be-
gås ved brug af internettet, kan det oplyses, at det er Rigspolitiets umiddel-
bare vurdering, at en udvidelse af agentreglerne kan være et nyttigt redskab
i forhold til at få standset igangværende kriminel aktivitet. Regeringen kan
på den baggrund støtte en udvidelse af lovforslaget til at omfatte disse kri-
minalitetstyper.
For så vidt angår underslæb og mandatsvig, der begås ved brug af internet-
tet, finder regeringen imidlertid ikke, at der på nuværende tidspunkt er til-
strækkeligt grundlag for at antage, at der er et sådant behov for at kunne
anvende agentreglerne, at det kan begrunde en fravigelse af det almindelige
strafferammekrav. Regeringen har i den forbindelse noteret sig, at Rigspo-
litiet i forhold til disse overtrædelser alene har oplyst, at det på det forelig-
gende grundlag ikke kan udelukkes, at der kan være en vis efterforsknings-
mæssig værdi i at udvide agentreglerne.
Jeg kan i forlængelse heraf oplyse, at jeg vil bede Rigspolitiet om senest et
år efter lovens ikrafttræden at redegøre for politiets erfaringer med anven-
delsen af den foreslåede udvidelse af agentreglerne, jf. lovforslagets § 1, nr.
2. På baggrund af redegørelsen vil regeringen overveje, om der er behov for
yderligere udvidelser af politiets adgang til at anvende agenter, herunder om
det kan være relevant generelt at justere betingelsen om, at politiet som ud-
gangspunkt alene kan anvende agenter som led i efterforskningen af en lo-
vovertrædelse, der kan straffes med fængsel i 6 år eller derover.
Da regeringen således kan støtte dele af nedenstående ændringsforslag, vil
jeg fremsætte et særskilt ændringsforslag, der indebærer, at politiet får ad-
gang til anvende agenter i efterforskningen af sager om bedrageri, databed-
rageri, afpresning og hvidvask, når de pågældende overtrædelser begås ved
brug af internettet, selv om overtrædelserne ikke har en strafferamme på 6
års fængsel eller derover.
Ændringsforslag
til
3
L 104 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der indebærer, at økonomisk kriminalitet omfattes af lovforslaget, til justitsministeren
lov om ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for
efterforskning af kriminalitet på internettet) (L 104)
Af (…):
Til § 1
1)
I den under
nr. 2
foreslåede affattelse af
§ 754 a, stk. 1, nr. 3,
indsættes
efter »§ 235, stk. 1 eller 2, «: »§ 278, jf. § 285, § 279, jf. § 285, § 279 a, jf.
§ 285, § 280, jf. § 285, § 281, jf. § 285, § 290 a, stk. 1, «
[Udvidet adgang til brug af agenter i sager om overtrædelse af straffelovens
bestemmelser om underslæb, bedrageri, databedrageri, mandatsvig, afpres-
ning og hvidvask]
Bemærkninger til nr. 1
Den foreslåede ændring indebærer, at politiet får mulighed for at anvende
agenter som led i efterforskningen af overtrædelser af straffelovens bestem-
melser om underslæb (§ 278), bedrageri (§ 279), databedrageri (§ 279 a),
mandatsvig (§ 280), afpresning (§ 281) og hvidvask (§ 290 a), når disse
overtrædelser begås ved brug af internettet.
Fælles for bestemmelserne i §§ 278-281 er, at de er efter straffelovens § 285
straffes med fængsel indtil 1 år og 6 måneder. Straffen kan dog stige til
fængsel indtil hhv. 6 år (§ 281) eller 8 år (§§ 278-280), hvis forbrydelsen er
af særlig grov beskaffenhed, herunder på grund af udførelsesmetoden, den
opnåede eller tilsigtede vinding eller når et større antal forbrydelser er be-
gået mv.
Efter straffelovens § 290 a, stk. 1, straffes hvidvask med bøde eller fængsel
indtil 1 år og 6 måneder. Straffen kan dog stige til fængsel indtil 8 år, hvis
hvidvasken er af særlig grov beskaffenhed, herunder på grund af forbrydel-
sens professionelle karakter eller som følge af den opnåede eller tilsigtede
vinding eller når et større antal forbrydelser er begået mv.
Den foreslåede ændring omfatter således alene tilfælde af underslæb, bed-
rageri, databedrageri, mandatsvig og afpresning, hvor straffen skal fastsæt-
tes i medfør af straffelovens § 285, og hvidvask omfattet af straffelovens §
290 a, stk. 1. Hvis overtrædelserne er af særlig grov beskaffenhed, og straf-
fen derfor skal fastsættes i medfør af straffelovens § 286, stk. 1 eller 2, eller
4
L 104 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der indebærer, at økonomisk kriminalitet omfattes af lovforslaget, til justitsministeren
§ 290 a, stk. 2, vil den foreslåede ændring ikke finde anvendelse, idet så-
danne overtrædelser allerede vil være omfattet af de gældende regler om
agentvirksomhed.
5