Retsudvalget 2019-20
L 104 Bilag 7
Offentligt
2198879_0001.png
Til lovforslag nr.
L 104
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Retsudvalget [den 28. maj 2020]
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af retsplejeloven
(Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet)
[af justitsministeren (Nick Hækkerup)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget. Justitsmi‐
nisteren har stillet ændringsforslag nr. 1, 4 og 5 og Social‐
tisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændrings‐
forslag nr. 2, 3 og 6.
2. Indstillinger
<>
Liberal Alliance, Alternativet og Sambandsflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udval‐
get og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af
justitsministeren,
tiltrådt af <>:
1)
I den under
nr. 2
foreslåede affattelse af
§ 754 a, stk. 1,
nr. 3,
indsættes efter »§ 235, stk. 1 eller 2, «: » § 279, jf. §
285, § 279 a, jf. § 285, § 281, jf. § 285, § 290 a, stk. 1,
[Udvidet adgang til brug af agenter i sager om overtrædelse
af straffelovens bestemmelser om bedrageri, databedrageri,
afpresning og hvidvask]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af <>:
2)
I den under
nr. 2
foreslåede affattelse af
§ 754 a, stk. 1,
nr. 3,
ændres »§ 235, stk. 1 eller 2, eller § 290, stk. 1 « til:
»§ 152, § 155, § 235, stk. 1 eller 2, § 290, stk. 1, eller § 299,
stk. 2«
[Udvidet adgang til brug af agenter i sager om overtrædelse
af straffelovens bestemmelser om tavspligt i offentlig tjenes‐
te, tjenestemisbrug i offentlig tjeneste og bestikkelse i den
private sektor]
3)
I den under
nr. 2
foreslåede affattelse
af § 754 a, stk. 1,
nr. 3,
ændres »eller af lovgivningen om våben og eksplosiv‐
stoffer« til: », af lovgivningen om våben og eksplosivstoffer
eller af miljølovgivningen«
[Udvidet adgang til brug af agenter i sager om overtrædelse
af miljølovgivningen]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af <>:
4)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 792 a, stk. 2, nr. 1,
ændres »stk. 4« til: »stk. 5«.«
Nr. 5-7 bliver herefter nr. 6-8.«
[Lovteknisk korrektion]
DokumentId
Journalnummer
L 104 - 2019-20 - Bilag 7: Udkast til betænkning
2198879_0002.png
2
Til § 2
5)
§ 2
affattes således:
Ȥ 2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2020, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 1, nr. 01, træder i kraft dagen efter bekendtgørel‐
sen i Lovtidende.«
[Udskydelse af lovens ikrafttræden]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af <>:
Ny paragraf
6)
Efter § 2 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01.
Justitsministeren fremsætter senest i Folketingsåret
2022-23 forslag til revision af denne lov.«
[Indsættelse af bestemmelse om revision af loven]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring indebærer, at politiet får mulig‐
hed for at anvende agenter som led i efterforskningen af
overtrædelser af straffelovens bestemmelser om bedrageri (§
279), databedrageri (§ 279 a), afpresning (§ 281) og hvid‐
vask (§ 290 a), når disse overtrædelser begås ved brug af in‐
ternettet. Fælles for bestemmelserne i §§ 279-281 er, at de er
efter straffelovens § 285 straffes med fængsel indtil 1 år og
6 måneder. Straffen kan dog stige til fængsel indtil hhv. 6 år
(§ 281) eller 8 år (§§ 279-280), hvis forbrydelsen er af sær‐
lig grov beskaffenhed, herunder på grund af udførelsesmeto‐
den, den opnåede eller tilsigtede vinding eller når et større
antal forbrydelser er begået mv.
Efter straffelovens § 290 a, stk. 1, straffes hvidvask med
bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder. Straffen kan dog
stige til fængsel indtil 8 år, hvis hvidvasken er af særlig grov
beskaffenhed, herunder på grund af forbrydelsens professio‐
nelle karakter eller som følge af den opnåede eller tilsigtede
vinding eller når et større antal forbrydelser er begået mv.
Den foreslåede ændring omfatter således alene tilfælde af
bedrageri, databedrageri og afpresning, hvor straffen skal
fastsættes i medfør af straffelovens § 285, og hvidvask om‐
fattet af straffelovens § 290 a, stk. 1. Hvis overtrædelserne
er af særlig grov beskaffenhed, og straffen derfor skal fast‐
sættes i medfør af straffelovens § 286, stk. 1 eller 2, eller §
290 a, stk. 2, vil den foreslåede ændring ikke finde anven‐
delse, idet sådanne overtrædelser allerede vil være omfattet
af de gældende regler om agentvirksomhed.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring indebærer, at politiet får mulig‐
hed for at anvende agenter som led i efterforskningen af
overtrædelser af straffelovens bestemmelser om overtrædel‐
se af tavshedspligt i offentlig tjeneste (§ 152), tjenestemis‐
brug i offentlig tjeneste (§ 155) og bestikkelse i den private
sektor (§ 299, stk. 2), når disse overtrædelser begås ved brug
af internettet.
Til nr. 3
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at politiet får
mulighed for at anvende agenter som led i efterforskningen
af overtrædelser af miljølovgivningen, når disse overtrædel‐
ser begås ved brug af internettet.
»Miljølovgivningen« forstås på samme måde som i straf‐
felovens § 196, og omfatter således i denne sammenhæng
love om beskyttelse af det ydre miljø mod forurening. Be‐
grebet omfatter således f.eks. miljøbeskyttelsesloven, lov
om kemiske stoffer og produkter, lov om beskyttelse af hav‐
miljøet, lov om miljø og genteknologi samt en eventuel
kommende lovgivning om jordforurening. Derimod omfatter
begrebet ikke love, der regulerer andre miljømæssige inte‐
resser som f.eks. skovloven, naturbeskyttelsesloven og byg‐
ningskulturlovgivningen. Heller ikke arbejdsmiljølovgivnin‐
gen omfattes afden bestemmelsen. Efter straffelovens § 196,
stk. 1, straffes med fængsel indtil 6 år den, der under skær‐
pende omstændigheder i strid med miljølovgivningen foru‐
rener luft, vand, jord eller undergrund med den følge, at der
sker betydelig skade på miljøet eller fremkaldes nærliggen‐
de fare derfor, eller opbevarer eller bortskaffer affald eller
lignende stoffer med den følge, at der sker betydelig skade
på miljøet eller fremkaldes nærliggende fare derfor.
Efter straffelovens § 196, stk. 2, straffes på samme måde
den, der i strid med miljølovgivningen forurener luft, vand,
jord eller undergrund eller opbevarer eller bortskaffer affald
eller lignende stoffer, når der er tale om overtrædelser af
mere systematisk karakter. Med henvisningen til miljølov‐
givningen i den foreslåede ændring af retsplejelovens § 754
a, stk. 1, nr. 3, sigtes der således alene til tilfælde, som ikke
er omfattet af den skærpede strafferamme i straffelovens §
196, stk. 1 og 2, idet sådanne overtrædelser allerede vil være
omfattet af de gældende regler om agentvirksomhed.
Til nr. 4
Det følger af retsplejelovens § 792 a, stk. 2, nr. 1, at le‐
gemsundersøgelse af en sigtet kun må foretages, såfremt der
er begrundet mistanke om, at den pågældende har gjort sig
skyldig i en lovovertrædelse, der efter loven kan medføre
fængsel i 1 år og 6 måneder eller derover, eller i en overtræ‐
delse af straffelovens § 124, stk. 4, eller § 29, 1. led.
Ved lov nr. 466 af 29. april 2019 om ændring af straffelo‐
ven (Skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til
flugt fra lukkede fængsler og arresthuse samt undersøgelse
af arrestanter m.v. i forbindelse med transporter) blev der
indsat et nyt stk. 3 i straffelovens § 124. Som følge heraf
blev § 124, stk. 4, til § 124, stk. 5.
Det følger af straffelovens § 124, stk. 5, at den, der i et
arresthus eller lukket fængsel som anholdt, fængslet eller
forvaringsanbragt uretmæssigt besidder en mobiltelefon el‐
ler lignende kommunikationsudstyr, straffes med bøde eller
fængsel indtil 6 måneder. Bestemmelsen fastsætter endvide‐
re, at besøgende og andre personer, som uretmæssigt medta‐
ger en mobiltelefon eller lignende kommunikationsudstyr i
et arresthus eller lukket fængsel, straffes på samme måde.
Endeligt fastsætter bestemmelsen, at en varetægtsarrestant,
der som frihedsberøvet i institution m.v. uden for kriminal‐
L 104 - 2019-20 - Bilag 7: Udkast til betænkning
2198879_0003.png
3
forsorgen uretmæssigt besidder en mobiltelefon eller lignen‐
de kommunikationsudstyr, tilsvarende straffes.
Ved en fejl blev der ikke samtidig foretaget en konse‐
kvensændring af henvisningen til § 124 i retsplejelovens §
792 a, stk. 2, nr. 1. Der skal rettelig henvises til straffelovens
§ 124, stk. 5.
Justitsministeriet er i færd med at afdække eventuelle
hjemmelsmæssige konsekvenser af den fejlagtige henvis‐
ning.
Formålet med ændringsforslaget er at foretage en konse‐
kvensændring i retsplejelovens § 792 a, stk. 2, nr. 1, som
følge af lov nr. 466 af 29. april 2019 om ændring af straffe‐
loven, således at bestemmelsen henviser til straffelovens §
124, stk. 5.
Til nr. 5
Ændringsforslagets stk. 1 indebærer, at ikrafttrædelsesda‐
toen udskydes fra den 1. maj 2020 til den 1. juli 2020, hvil‐
ket skyldes, at Folketingets 2. og 3. behandling af lovforsla‐
get blev udskudt som følge af covid-19-situationen.
Det forslås i stk. 2, at § 1, nr. 5, træder i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende. Formålet med ændringen af
retsplejelovens § 792 a, stk. 2, nr. 1, er at genoprette en klar
hjemmel til at foretage legemsundersøgelse i sager omfattet
af straffelovens § 124, stk. 5. Det foreslås derfor, at bestem‐
melsen træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovti‐
dende.
Til nr. 6
Med ændringsforslaget foreslås det, at der senest i Folke‐
tingsåret 2022-23 foretages en revision af lovens anvendel‐
se. Justitsministeren skal forinden oversende en redegørelse
med en evaluering af lovens anvendelse til Folketingets
Retsudvalg.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. februar 2020 og var til
1. behandling den 25. februar 2020. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <antal> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 11. december
2019 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 136.
Den 4. februar 2020 sendte justitsministeren høringssvarene
og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <6> bilag på lovfor‐
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 11 spørgsmål
til justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Flemming Møller Mortensen (S) Jeppe Bruus (S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Rasmus Stoklund (S)
Lars Aslan Rasmussen (S) Kristian Hegaard (RV)
nfmd.
Nils Sjøberg (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Theresa Berg Andersen (SF) Rosa Lund (EL) Søren Søndergaard (EL) Sikandar Siddique (UFG) Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Sjúrður Skaale (JF) Preben Bang Henriksen (V)
fmd.
Jan E. Jørgensen (V) Britt Bager (V)
Inger Støjberg (V) Morten Dahlin (V) Michael Aastrup Jensen (V) Karsten Lauritzen (V) Peter Skaarup (DF)
Pernille Bendixen (DF) Karina Adsbøl (DF) Naser Khader (KF) Mai Mercado (KF) Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
4