Retsudvalget 2019-20
L 102
Offentligt
2182473_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. april 2020
Databeskyttelseskontoret
Nathalie Bidstrup Nielsen
2020-0037-0074
1414233
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 8 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om tv-overvågning. (Styrkelse af trygheden og sikkerheden,
herunder udvidelse af adgangen til tv-overvågning for private og offentlige
myndigheder samt obligatorisk registrering af tv-overvågning) (L 102), som
Folketingets Retsudvalg har stillet justitsministeren den 28. februar 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Nick Hækkerup
/
Mie Vinkel Sørensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 102 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om et ændringsforslag, der indebærer, at private og offentlige myndigheder, der foretager tv-overvågning af gade, vej, plads eller lignende område, som benyttes til almindelig færdsel, skal benytte en ISO 9001-certificeret TVO-installatør til installation, ændringer, service og vedligehold af tv-overvågning, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 8 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende L 102:
”Vil ministeren redegøre for sin holdning til et ændringsforslag,
der indebærer, at private og offentlige myndigheder, der foreta-
ger tv-overvågning af gade, vej, plads eller lignende område,
som benyttes til almindelig færdsel, skal benytte en ISO 9001-
certificeret TVO-installatør til installation, ændringer, service
og vedligehold af tv-overvågning?”
Svar:
Det er i dag sådan, at det er den enkelte ejer, der står til ansvar over for
politiet og Datatilsynet, når der opsættes overvågningskameraer. Det er
f.eks. den enkelte ejers ansvar at sikre kameraets lovlige placering, og at
installationerne er tilstrækkeligt sikre. Det er således op til den enkelte ejer
at vurdere, om vedkommende mener, at der er behov for at anvende en in-
stallatør til opsætningen af et kamera.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 10 (§ 2 e), at private og offentlige myn-
digheder, der foretager tv-overvågning af gade, vej, plads eller lignende om-
råde, som benyttes til almindelig færdsel, inden for rimelig tid skal registrere
sig i politiets register over tv-overvågningskameraer (POLCAM). Formålet
med den foreslåede bestemmelse er at forbedre POLCAM yderligere, så det
gøres lettere for politiet at få adgang til overvågningsmateriale i forbindelse
med en efterforskning.
Med lovforslagets § 1, nr. 14, foreslås det, at en overtrædelse af kravet om
registrering af tv-overvågning og væsentlige ændringer i POLCAM efter §
2 e, straffes med bøde. Forslaget indebærer således, at der vil gives mulighed
for bødestraf, hvis man ikke foretager registrering af tv-overvågning i over-
ensstemmelse med den foreslåede bestemmelse.
Jeg er af den opfattelse, at en ordning, der indebærer, at installationen samt
den efterfølgende registrering af et tv-overvågningskamera i POLCAM skal
udføres af en certificeret installatør, vil pålægge ejeren (private og offentlige
myndigheder) unødige økonomiske og administrative byrder.
Hertil kommer, at det i sidste ende er den private eller offentlige myndighed,
der foretager tv-overvågning af gade, vej, plads eller lignende område, som
benyttes til almindelig færdsel, der vil være ansvarlig for, at der inden for
rimelig tid er foretaget behørig registrering i POLCAM.
Jeg kan på den baggrund ikke støtte et sådan ændringsforslag.
2
L 102 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om et ændringsforslag, der indebærer, at private og offentlige myndigheder, der foretager tv-overvågning af gade, vej, plads eller lignende område, som benyttes til almindelig færdsel, skal benytte en ISO 9001-certificeret TVO-installatør til installation, ændringer, service og vedligehold af tv-overvågning, til justitsministeren
Justitsministeriet kan i øvrigt henvise til afsnit 2.4.2.1. og 2.4.2.2. i lovfor-
slagets almindelige bemærkninger samt de specielle bemærkninger til lov-
forslagets § 1, nr. 10 og nr. 14.
3