Retsudvalget 2019-20
L 102
Offentligt
2153614_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. februar 2020
Databeskyttelseskontoret
Cathrine Engsig Søren-
sen
2020-0037-0074
1394515
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om tv-overvågning. (Styrkelse af trygheden og sikkerheden,
herunder udvidelse af adgangen til tv-overvågning for private og offentlige
myndigheder samt obligatorisk registrering af tv-overvågning) (L 102), som
Folketingets Retsudvalg har stillet justitsministeren den 11. februar 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Nick Hækkerup
/
Mie Vinkel Sørensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 102 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om alene bekendtgørelse kan fastsætte regler om, at yderligere aktører og brancher end de i loven i forvejen positivt oplistede vil kunne foretage tv-overvågning, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende L 102:
”Kan ministeren bekræfte, at der med lovforslagets § 1, nr. 9,
lægges op til, at ministeren uden om Folketinget og f.eks. alene
ved bekendtgørelse kan fastsætte regler om, at yderligere aktø-
rer og brancher end de i loven i forvejen positivt oplistede vil
kunne foretage tv-overvågning?”
Svar:
Billeder fra tv-overvågning er i mange tilfælde helt afgørende for politiets
mulighed for hurtigt at kunne identificere og lokalisere potentielle gernings-
mænd. Tv-overvågning er således med til at skabe mere tryghed og sikker-
hed i vores samfund.
Der er derfor i tv-overvågningsloven behov for at indsætte en bemyndigel-
sesbestemmelse, hvorefter der kan fastsættes nærmere regler om, at yderli-
gere aktører end de i dag opregnede aktører i loven, af hensyn til kriminali-
tetsbekæmpelse, skal have mulighed for at tv-overvåge gade, vej, plads el-
ler lignende område, som benyttes til almindelig færdsel. På den måde sik-
res det, at der hurtigt kan foretages justeringer i opregningen af hvilke aktø-
rer og brancher, der lovligt må foretage tv-overvågning, hvis der er behov
for det.
Med lovforslaget lægges der således op til at fastholde tv-overvågningslo-
vens systematik, hvorefter den udtømmende opregning fortsat bygger på, at
formålet er kriminalitetsbekæmpelse, og at der derfor må tages hensyn til,
hvilke erhvervsdrivende der har det største behov for at kunne gennemføre
denne form for overvågning.
Justitsministeriet kan i øvrigt henvise til afsnit 2.1.2.3 i lovforslagets almin-
delige bemærkninger samt de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1,
nr. 9.
2